تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799611396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علائم هشداردهنده رسانه‌اي براي رده‌هاي سني ضروری است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: علائم هشداردهنده رسانه‌اي براي رده‌هاي سني ضروری است
در دنيا يكي از مهم‌ترين مسائل در رسانه‌ها، رده‌بندي سني برنامه‌هاي رسانه‌ها، از جمله برنامه‌هاي تلويزيوني است...
نویسنده : مصطفي سيدرنجبر* 
در دنيا يكي از مهم‌ترين مسائل در رسانه‌ها، رده‌بندي سني برنامه‌هاي رسانه‌ها، از جمله برنامه‌هاي تلويزيوني است، به گونه‌اي كه برنامه‌هاي تلويزيوني كه ساخته مي‌شود براي رده‌هاي سني خاص و به خصوص رده سني كودكان و نوجوانان مناسب باشد. از آنجا كه كودكان و نوجوانان در سنين رشد هستند مسئله رسانه‌ها و ارتباطات جمعي بسيار حساس‌تر به نظر مي‌رسد؛ چراكه رسانه‌ها، به خصوص رسانه‌هاي تصويري نقشي جدي‌ در شكل‌گيري شخصيت و رفتار كودكان و نوجوانان ايفا مي‌كنند.
لازم است خانواده‌ها و نهادهاي متولي در امر نظارت بر توليد فيلم و سريال بر اين مسئله توجه كافي داشته باشند. اينكه اين نوع فيلم‌ها چه تأثيري روي اين رده سني داشته و بعدها چه نوع بازخوردي را ايجاد خواهد كرد. آنچه كه در رسانه ملي شاهد آن هستيم اين است كه در مورد اين مسئله متأسفانه توجه كافي نشده است و كار دست‌اندركاران سريال نفس گرم در مورد اين علامت كه پيش از پخش اين سريال ممكن است براي سنين كمتر از 18 سال مناسب نباشد، در اين خصوص قابل تقدير است، اما زمان پخش سريال اين چنيني نيز بايد در اوقاتي باشد كه كودكان و نوجوانان يا در مدرسه‌اند يا به برنامه‌هاي خودشان نگاه مي‌كنند.
تحقيقات روان‌شناسي اجتماعي و جامعه‌شناسي درباره اهميت رده‌بندي سني برنامه‌هاي تلويزيوني و پخش شدن تصويرهايي متناسب با رده‌هاي متفاوت سني نشان داده است كه كودكان و نوجوانان به شدت تحت تأثير محيط پيرامون خود و تصويرهايي كه متناسب با سن آنها نيست قرار دارند و آنچه را كه در محيط مشاهده مي‌كنند بعدها در شخصيت و رفتارهايشان مشابه آنچه ا‌ز محيط‌شان مي‌گيرند، بروز مي‌يابد.  
گرايش كودكان و نوجوانان به شخصيت‌هاي سريال‌ها و تقليد كردن آنان براي همنوا شدن با آنها به قدري با اهميت است كه بعدها مي‌تواند در سرنوشت يك نسل مؤثر باشد. بنابراين امروزه در مقوله جامعه‌شناسي انحرافات يك فرد به شكل ذاتي مجرم و جاني به دنيا نمي‌آيد بلكه براساس شرايط و زمينه‌هاي اجتماعي و فرهنگي است كه فرد را مجرم و جاني يا يك انسان شرافتمند به بار مي‌آورد. بنابراين در زمينه جامعه‌پذيري كودكان و نوجوانان و سنين كمتر از 18 سال آنچه به نظر مي‌رسد، اهميت داشته باشد اين است كه كودكان و نوجوانان مدام در حال شكل‌دهي به آنچه را كه آموخته‌اند هستند.
در زمينه مبحث هويت‌يابي و شخصيت‌پذيري كودكان و نوجوانان آنچه امروزه نقش اساسي را ايفا مي‌كند رسانه‌ها هستند كه نقش بسيار حساس و بي‌بديلي دارند؛ چراكه كوچك‌ترين غفلت در اين مورد منجر به از دست دادن آينده و نسلي سر درگم شده و در نهايت به جز بي‌هويتي و تهي بودن از نظر اخلاقي چيز ديگري به دست نخواهيم آورد.  يكي ديگر از مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي كه بهتر است به آن اشاره شود اين است كه امروزه با مشاهده سبك زندگي نوجوانان و جوانان مي‌بينيم كه متأسفانه در مورد مسئله  كودكان و نوجوانان بسيار غافل بوده‌ايم.  ريخته شدن قبح فساد در جامعه يكي از مضرات بي‌توجهي به رده بندي سني فيلم‌ها و سريال‌ است و با عادي شدن فساد در جامعه مانند فرهنگ سوسولي‌گري و عشوه‌گري با عنوان مد روز، ديگر نمي‌توان جلوي آن را گرفت، چراكه تا ما به خودمان بياييم مي‌بينيم كه اين مسئله تبديل به فرهنگ و هنجار شده است.
*جامعه‌شناس

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن