تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798167288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقویت مراکز ایمانی، مهم ترین عامل برای ثبات امنیت در جوامع است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی:
تقویت مراکز ایمانی، مهم ترین عامل برای ثبات امنیت در جوامع است

مرتضی جوادی آملی


شناسهٔ خبر: 2850698 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
دین و اندیشه > اندیشمندان

مرتضی جوادی آملی گفت: جوامعی که دارای ایمان هستند هرگز ناامن نیستند و ناامنی را ایجاد نمی کنند برای اینکه با ناامنی مخالفت می کنند لذا باید از مراکزی که ایمان را در جامعه بحث و گسترش می دهند تقدیرکرد. به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین اجلاس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه با موضوع «ضرورت صلح و امنیت جهانی از دیدگاه اسلام» با قرائت پیام مراجع عظام تقلید شیعه و حضور شخصیت های برجسته جهان اسلام و نیز با حضور بیش از ۱۵۰ تن از اعضای برگزیده از کشورهای مختلف اروپایی همچون: آلمان، سوئد، فنلاند، فرانسه، دانمارک، اتریش انگلیس، هلند، ایتالیا، اسپانیا و ... به مدّت سه روز(۱۳ تا ۱۵ جوئن) در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.در این اجلاس حجّت الاسلام دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به عنوان میهمان ویژه حضور داشتند. به این مناسبت گفتگویی با وی انجام شده است که بخش اول آن در پی می آید؛

*با توجه به حضور جنابعالی به عنوان مهمان ویژه و سخنرانی در چهارمین همایش علمای شیعه اروپا با موضوع صلح و امنیت جهانی از دیدگاه اسلام، لطفا به موضوعات و نکات مورد اشاره خود در این همایش اشاره فرمایید. 

با توجه به موضوع همایش، نکته اول و مهم سخنان بنده، این بود که اصلاً جریان امنیت و صلحی که از آن به عنوان ارزش یاد میکنیم چیست؟ و حقیقت امنیت چیست؟ اینکه انسان هیچ نگرانی برای او نباشد و در یک آرامش و طمأنینه ای به سر ببرد و حوزه های مختلف وجودی خودش را اعم از فرهنگ و اقتصاد و دین و امثال ذلک را در یک فضای مناسب و شایسته ای ببیند احساس هراس و حزن و اندوهی واقعاً نداشته باشد، این یک معنای روشن از امنیت است.در قرآن مجید هم آمده است که وقتی عصر حضور شد بندگان خدا، خدا را در حالی عبادت می کنند که در امنیت کامل اند و از خوف و هراس خبری نیست. اما این امنیتی که شایستهٴ جامعهٴ انسانی و افراد هست به این معنا که خدای عالَم رشد و تعالی انسان را در یک فضایی قرار داده است که آن فضا اگر نباشد به هیچ وجهی امکان دسترسی به ارزشها و کمالات انسانی نخواهد بود؛ یک سلسله امور هستند که از آنها به عنوان امور زیرساختی در فرهنگ انسانی یاد می کنند مثل خود عدالت. عدالت یک حقیقتی است اصیل و زیربنایی که اگر وجود نداشته باشد هیچ فرضی برای اینکه کمالی به شأنی شایستهٴ انسان تحقق پیدا بکند، نیست. امنیت هم در حقیقت همینطور است اصلاً خدای عالَم خودش را متعهد به این دو مسئله می داند و اصلاً خود را این گونه معرفی می کند که ﴿فَلْیعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیت‌ ٭ الَّذی أَطْعَمَهُمْ‌ مِنْ‌ جُوعٍ‌ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْف﴾؛ خدایی که امنیت را برای بشر فراهم ساخته است و اقتصاد را برای آنها تأمین کرده است. خدای عالَم خودش را دارد این گونه معرفی میکند بله او خالق آسمان و زمین است او فرشته ها تحت اراده و قدرت او هستند اینها بجای خودش محفوظ است اما این خدا با تک تک ما در ریزترین مسائل زندگیمان اعم از اقتصاد و امنیت که این دو تا از کلیدی ترین و اصلی ترین علائم حیات اجتماعی و فردی اند آن جامعه ای اقتصادش تأمین نباشد آیت الله جوادی آملی می فرمایند که وقتی می گویند نانِ جامعه، نان نماد اقتصاد است یا اگر گفته می شود که مثلاً امنیت جامعه آسایش جامعه، آسایش نماد امنیت است آرامش است. این هم ویژگی دومی بود که در یکی از بندهای این نامه یا پیام آمده بود. ویژگی سومی اینکه انسانها در نوع تعاملی که با یکدیگر دارند چگونه باید همدیگر را بشناسند و اصلاً فضای انسانی کجاست؟ باید بدانیم هر چه که به ناامنی و هراس و وحشت و خوف برمی گردد خاستگاه حیوانی دارد و هر آنچه را که به آرامش و دوستی و مِهر و وفا و صفا برمی گردد خاستگاه انسانی دارد. امنیت خاستگاه انسانی دارد و ناامنی خاستگاه حیوانی دارد آنانی که به ناامنی دامن بزنند و بر اساس این ناامنی خشونت و قتل و غارت را در حقیقت دارند برای جامعه به همراه میآورند اینها در حقیقت از جایگاه حیوانی دارند در جامعه زندگی میکنند. 

*آن بحث سکینه ای هم که در جای جای قرآن مطرح شده آیا می تواند ارتباطی با بحث امنیت و آرامش جامعه داشته باشد؟  

 البته اینها دیگر مراحل بعدی هستند، چون امنیتی که در این سطح الآن دارد مطرح میشود همان امر زیرساختی مثل عدالت است وقتی این امنیت حاصل شد به دنبال آن، سکینت و آن آرامش هستیم.
نکته ای دیگری که مطرح شد این بود که ادیان الهی توحیدی و ابراهیمی عموماً و اسلام به صورت خاص خصوصاً در حقیقت این نه تنها به امنیت تن و جسم توجّه کرده است بلکه به امنیت روان و نفس هم به جدّی پرداخته است.در آنجاها آمده است که واژهای برتر از امنیت وجود دارد بنام واژه اطمینان آرامش سکینت که ﴿أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ‌ الْقُلُوب‌﴾ که اگر آسمان و زمین هم بلرزند و در حقیقت زلزلهٴ جمعی هم داشته باشند آن کسی که قلبش به یاد خدا طپید این انسان هیچ خوف و هراسی و وحشتی نخواهد داشت انسان از جایگاه دین به چنین امنیتی بار می یابد که این امنیت فراتر از امنیت توجیه شدهٴ انسانی است و به عنوان اطمینان و آرامش الهی در حقیقت می تواند معنا پیدا کند. اسلام هم به امنیت جسمانی توجه دارد و هم به امنیت نفسانی و روحانی که این گونه از مسائل را واقعاً به همراه دارد. 

*به نظر شما برای تحقق امنیت باید چه کنیم و وظیفه ما چیست؟  برای تحقق امنیت ما باید از دو راه ورود کنیم: یک راه همه ما چنانچه که زمینه ساز امنیت است، اخلاق، ادب، گفتار سالم و کردار صحیح و شایسته است اینها خیلی نقش آفرین است که بتواند امینت را تثبیت بکند و امنیت را محقق بکند اما آن که مهمتر است این است که عوامل ناامنی اینها از بین باید برود، امنیت اگر فراگیر نباشد این در حقیقت خودش ضدّ امنیت است و ناامنی ایجاد می کند. 

فساد، مزمن ترین عامل ناامنی در جامعه لذا در مقاله ارائه شده در همایش، ریشه های ناامنی را در جامعه برشمردیم. فساد یکی از مزمنترین عواملی است که موجب می شود ناامنی در جامعه ایجاد بشود بسیاری از افراد هستند که دست به شمشیر می برند دست به سلاح می برند دست به احیاناً قتل و غارت می برند این است که احساس می کنند که عده ای مفسدند و دارند فساد در زمین می کنند خدای عالم می فرماید ﴿لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ‌ بَعْضَهُمْ‌ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْض﴾ ناامن می شود.تقویت مراکز ایمانی، مهم ترین مورد برای ثبات امنیت در جوامعیک عده ای خدای عالم مأمور می کند که در مقابل اینها بایستند تا ناامنی ریشه کن بشود کما اینکه یکی از جهاتی هم که باز در این مقاله آمده و بر آن تأکید شده این است که اتفاقاً یکی از مهمترین مواردی که میتواند امنیت را در بُعد اثباتی ایجاد بکند بحث تقویت مراکز ایمانی است گفتیم اصلاً ایمان از امنیت است «اللَّهُمَ‌ إنّی‌ أَسئَلُکَ‌ الأْمْنَ‌ والإْیمانَ بِک» ریشهٴ ایمان از امنیت است جوامعی که دارای ایمان هستند هرگز ناامن نیستند و ناامنی را ایجاد نمی کنند برای اینکه با ناامنی مخالفت می کنند لذا باید از مراکزی که ایمان را در جامعه بحث و گسترش می دهند باید از آنها تقدیر کرد و تقویتشان کرد مساجد کلیساها کنیسه ها صومعه ها هر آنجایی که به نوبهٴ خود امنیت را در حقیقت تثبیت می کند. و لذا مساجدی که در غرب هستند مأمن امنیت اند از آنجا امنیت تولید می شود زیرا مؤمنان در آنجا تولید می شوند که این کار را انجام می دهند و تقویت این گونه از مراکز در غرب می تواند یکی از مهمترین عوامل در ایجاد و بسط امنیت باشد و مقابله با ناامنی هم باز از همین مراکز است که ﴿لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ‌ بَعْضَهُمْ‌ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْض﴾ 

*بیانیه پایانی همایش بین المللی ضرورت امنیت و صلح از دیدگاه اسلام بر چه مورد یا مواردی تأکید بیشتری دارد؟  

عرض کنم که همان طوری که اشاره شد ده بند در این بیانیه بوده است که توصیه می کنم که دوستان و علاقمندان به سایت مرکز اسلامی هامبورگ مراجعه بکنند و آن بیانیه را ملاحظه بکنند دو سه مورد که بارزتر است خدمت شما عرض می کنم یک نکته که قابل توجه بود این بود که: 
اسلام به عنوان دین رسمی و همچنین اسلام به عنوان یک جامعه فرهنگی فاخر یک فرصت هست برای غرب و غرب باید استقبال بکند برای اینکه بخواهد هم تعالی فرهنگی پیدا کند و هم بخواهد امنیت خودش را داشته باشد الآن نباید غرب نگاه بکند برای اینکه احیاناً یک عدهای بنام اسلام بنام پیغمبر آمدند و این جور دارند متأسفانه آدمکشی می کنند قتل و غارت می کنند اینها را شما می دانید که همه نهادهای اصیل و علما و مراجعه و بزرگان از اینها اظهار برائت کردند حالا یک شخص شاخصی در بین همین جریان های نحس النصره و داعش و اینها وجود ندارد یک سلسله افراد مجهول الحال مجهول النام گمنام ناشناخته اصلاً معلوم نیست چه ریشه ای دارند در کجا درس خواندند در کجا مایه گرفتند چه فکری دارند همواره در یک خفاء و در یک حجابی به اصطلاح کاریزماهای ساختگی دروغی اینها اصلاً ربطی به اسلام ندارد نکته ای که در نوشته آن بیانیه بود این نکته بود که غرب باید استقبال کند باید آغوش باز کند که جامعه اسلامی را و مراکز امن و امنیت و ایمان را که عرض شد در آن نامه هم ایمان از امنیت حکایت می کند هم تسلیم از اسلام و صلح حکایت می کند. 

هدف اساسی اسلام، تامین امنیت جامعه جهانی است حتی آنجا گفته شد که اصلاً مسلم کسی است که دیگران از دست و زبانش در امان و آسایش باشند. بنابراین این اسلام دارد می آید تا امنیت جامعه جهانی را در حقیقت تقویت بکند و پیامبر ما هم پیامبر صلح و رحمت بوده است همه انبیای الهی از طرف خدای عالم پیام صلح و دوستی را آوردند چون عده ای نپذیرفتند خدای عالم حتی به موسی و برادرش هارون فرمود بروید با آنها صحبت بکنید با آنها از در صلح بگویید ﴿فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیناً﴾ و آنها را به اسلام و صلح بخوانید یا به ابراهیم توصیه کرد و گفت که اهل احتجاج باش حتی با نمرود هم احتجاج بکن و استدلال بیار دینی که شیوه ها و روش دعوت خودش را به عنوان ﴿ادْعُ إِلی‌ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ‌ بِالَّتی‌ هِی أَحْسَن﴾ قرار داده این ادیان اینها هرگز در مقابل هم نیستند در جهت رویارویی با امنیت نیستند بلکه امنیت ساز هستند بسط و گسترش امنیت را متعهد هستند و امثال ذلک.یکی از کارها همین است که به جامعه جهانی و خصوصاً جامعه غربی این معنا تفهیم بشود که اسلام با داشتن این آموزه های بلند و این شخصیتهایی که در اسلام شکل گرفته است اینها قطعاً خواهان صلح و امنیت هستند و آنچه را که ما به عنوان جهاد و مبارزه علیه کفر و طاغوت می شماریم برای این بوده است که اینها خواستند ناامنی ایجاد کنند در حقیقت مبارزه جهادی اسلام ناب در یک فضای مقابله با ناامنی دارد شکل می گیرد .









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن