محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798177827
برای این موفقیت بگرییم یا بخندیم؟!
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: برای این موفقیت بگرییم یا بخندیم؟!
آثار هنری ایرانی نیز چند سال است که در حراجیهای بینالمللی عرضه میشوند؛ این برنامه توسط جریانی اتفاق میافتد که اعضای آن زمانی در مناصب دولتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند.
بهزودی حراجی کریستی در دبی برگزار میشود و قطعا آثار هنری ایرانی بار دیگر در این حراجی مورد استقبال قرار خواهند گرفت، تا نشان دهند که جریان جاری «اقتصاد هنر» در هنرهای تجسمی ایران حداقل برای بخشی از هنرمندان ثمربخش بوده، اما سوال اینجاست که استقبال از آثار هنری در این حراجی چقدر به نفع هنرهای تجسمی ما و چقدر به ضرر آن خواهد بود؟
«اقتصاد هنر» به معنای بهکار بردن تئوریهای علوم اقتصادی در فعالیتهای هنری و ادبی است و هدف از آموزش این رشته هم پیوند علوم اقتصادی با هنر است. این مقوله از جمله مباحثی است که با وجود نقش بسزایی که در رشد و شکوفایی هنر دارد، در ایران کمتر به آن پرداخته شده است و نوعی حلقهی گمشده در دانش مدیریتی هنر محسوب میشود.
اگرچه اکنون رشتهی دانشگاهی این مبحث در دانشگاههای ایران راهاندازی شده و چند سالی است که بخش خصوصی درصدد فعال کردن این بخش است، ولی شواهد نشان میدهد تا پاگیری این مبحث و به راه افتادن آن، راه زیادی باقی است.
یکی از شاخههای هنر که «اقتصاد هنر» در دنیا به آن توجه ویژهای دارد، هنرهای تجسمی است. یکی از نشانههای رونق این شاخهی هنری در دنیا نیز کثرت حراجیهای بزرگی مانند بنامز، کریستی، ساتبی و ... است که برای خرید و فروش آثار هنری برگزار میشوند و چرخش مالی بالایی دارند.
آثار هنری ایرانی نیز چند سال است که در حراجیهای بینالمللی عرضه میشوند؛ این برنامه توسط جریانی اتفاق میافتد که اعضای آن زمانی در مناصب دولتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند و بهواسطهی آن، ارتباطاتی برقرار کردهاند و بعد از پایان دورهی مدیریتشان توانستهاند در مقام بخش خصوصی از آن ارتباطات استفاده کنند و در جریان بینالمللی «اقتصاد هنر» قرار گیرند.
برخورد هنرمندان و منتقدان هنری با این جریان، به دو شکل متفاوت و کاملا متضاد بوده است؛ عدهای معتقد بودند که این جریان برای هنرهای تجسمی که از سوی دولت حمایت نمیشوند، لازم است چون مثلا میتواند با ایجاد بازاری برای فروش آثار هنرمندان تجسمی به معیشتشان کمک کند و از سوی دیگر، باعث شکوفایی عرصهی هنرهای تجسمی میشود.
حبیب صادقی - هنرمند نقاش - دربارهی تأثیر حضور آثار هنری ایرانی در حراجیهای خارجی مانند کریستی بر هنرهای تجسمی ایران، توضیح داد: شرکت آثار ایرانی در این حراجیها موجب شده است که در جهان معاصر، اندیشه و تواناییهای هنرمندان ایرانی دیده شود. ضمن اینکه کریستی مجموعهای است که هنر ایرانی را شناخته و میستاید و ارادت خود را نسبت به آن اعلام میکند. این حراجی کمک میکند در جهان معاصر قد و قوارهی هنر ما نمایش داده شود. توصیه میکنم شرایط لازم فراهم شود تا هنر ما بتواند در حراجیهای معتبر دنیا حضور داشته باشد.
این هنرمند با تشبیه کریستی به اسکار و کن، اظهار کرد: اگر وقایع مهم سینمایی، اسکار یا کن باشند، واقعهی مهم در حوزهی هنرهای تجسمی هم اتفاقاتی مانند کریستی است که باید شرکت آثار ایرانی در آن تشویق شود. این حراجی توانسته است در جهان معاصر در حالی که معانی و ذات هنر به سمت موضوعات غیرمعرفتی و شئونات غیرانسانی پیش میرود، هنر انسانی و اسلامی ایران را بهنمایش بگذارد و بهوسیلهی این هنر راهی برای خروج از بحران هویت ایجاد کند. من معتقدم که حضور با برکت هنرمندان ما در این حراجی، غنیمت است.
در مقابل این دیدگاه، گروهی دیگر هم قویا این جریان را رد و حضور آثار هنری ایرانی را در حراجیهای خارجی، بویژه کریستی تقبیح میکنند، آنها ضمن زیرسوال بردن سلامت جریانی که اقدام به دلالی و بردن آثار هنری ایرانی به حراجیها میکنند، اظهار کردهاند که اغلب هنرمندان تجسمی زیر چتر این جریان قرار نگرفتهاند و نمیتوان این جریان را بهعنوان پلی راهگشا برای نجات همهی هنرمندان از تنگدستی شناخت.
علاوه بر این، نقد بزرگی که همواره منتقدان هنری به این جریان وارد میکنند، این است که با توجه به حضور پررنگ ایرانیان در حراجی کریستی شعبهی دبی که خریداران شرکتکننده در آن اغلب شیوخ دبی هستند و به هنر نقاشیخط علاقه نشان میدهند، هنرمندان تجسمی ایرانی هم باب میل آنها اثر نقاشیخط تهیه میکنند و در این صورت، آثار هنری ایران به سمت سفارشی شدن میروند و این باعث کور شدن خلاقیت هنرمندان جوان و گرایش آنها به هنر پرفروش نقاشیخط میشود. از سوی دیگر، با توجه به جنس هنر نقاشیخط، هنر نقاشی ایرانی محدود به این سبک نهچندان مترقی باقی خواهد ماند.
ایرج اسکندری - هنرمند پیشکسوت نقاشی - دربارهی تأثیرات منفی شرکت آثار هنری ایرانی در حراجیهای خارجی، اظهار کرد: شرکت آثار هنری ایرانی در حراجیهایی مانند کریستی سبب شده که یک مجموعهدار به هنرمند خط دهد که چه اثری را تولید کند و این برای هنرمند مانند سم است. متأسفانه ما گاهی شاهد این هستیم که هنرمندان شیوههای شخصی خود را رها میکنند و بهسراغ سبکهایی میروند که در این حراجیها بازار دارند و به هنر ما لطمه زدهاند، چون با چنین اتفاقی، در یک بیزینس که چند دلال در آن نقش دارند، سابقه، فکر، احساس و کار هنرمند نادیده گرفته میشود.
این استاد دانشگاه گفت: متأسفانه اکنون نفع، بیزینس و سود و سودآوری بر همهچیز غالب شده و اصل قضیه، یعنی اثر هنری فراموش شده است. گاهی میبینیم که حضور آثار ایرانی در این حراجیها بهدست یکسری دلال افتاده است که از تاریخ هنر، سابقهی هنری و هویت ایرانی اطلاع زیادی ندارند و احساس میکنند که اگر نقاشی ایرانی به نقاشی فلان هنرمند خارجی نزدیک باشد، معاصر بودن آثار ما را نشان میدهد.
البته در جواب همین موارد نیز مطرح شده که ایجاد جریان قوی اقتصاد هنر منوط به حمایت از این جریان است و البته کسی هم مانع این نیست که جریانات دیگری هم پیش بیایند که بخواهند با هنرمندان دیگری، با سلایق دیگری اقدام به راهاندازی جریانی مشابه کنند؛ ولی کسی پاسخ نمیدهد که کدام جریان هنری در ایران، در موقعیتی قرار گرفته که بتواند ارتباطات و اطلاعات این جریان را بهدست آورد؟
منتقدان هنری هم راه حلهایی ارائه میکنند؛ بعضی از آنها معتقدند که دولت باید زیر بار نظارت، ولو حداقلی دربارهی جریانهای هنری برود، یعنی به قول اصغر کفشچیانمقدم - منتقد و پژوهشگر هنر - حداقل بهصورت نظارت به تهیهی یک کالای مصرفی بهلحاظ برخورداری از استانداردهای لازم، روی سلامت جریانهای هنری نظارت کند و دربارهی قیمتهای آثار، اصالت آثار و ارزشگذاری صحیح آنها نیز نظری دهد.
برخی هنرمندان دیگر نیز به نظارت نهادهای خصوصی و انجمنهای هنری مانند «انجمن هنرمندان نقاش» یا «انجمن مجسمهسازان ایران» بر جریانهای هنری قائل هستند. آنها میگویند حداقل میتوان از دانش تخصصی موجود در این انجمنها برای شفافسازی برنامههای جریانهای مربوط به «اقتصاد هنر» بهره گرفت.
به هر حال، بهنظر میرسد که تا دولت نخواهد، نظارتی صورت نمیگیرد. اکنون نیز با توجه به حمایت همهجانبهی معاونت هنری وزارت ارشاد از جریان «اقتصاد هنر» جاری در عرصهی تجسمی، گویا حتی فکر نظارت بر این جریان نیز مورد نظر این معاونت نیست.
علی مرادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - بارها در سخنرانیهای خود گفته که معتقد است، تنها راه اصلاح شرایط، ایجاد کثرت در جریانهای مربوط به «اقتصاد هنر» در هنرهای تجسمی است.
او چندی پیش، در پاسخ به این موضوع که برخی از مجموعهها، از آگاهی نداشتن مردم برای پیشبرد اهداف خود سود میبرند، گفت: با بررسی علمی، تشخیص همهچیز ممکن است. فکر میکنم یکی از راه حلها برای این موضوع، تکثر در این مسأله است. اگر یک جریان بهصورت مونوپولیسم حرکت کند همهچیز را به سمت خود میبرد، یک راهکار این است که فقط یک حراج با یک سلیقه وجود نداشته باشد و افرادی که صاحبنظر هستند به عرصهی نقد وارد شوند.
مرادخانی افزود: باید فضایی ایجاد شود که تعداد کسانی که میخواهند کار کنند، آنقدر زیاد شود که آثار سره از ناسره تشخیص داده شود. در این تکثیر باید دقت کرد که به ابتذال کشیده نشود.
بنا بر آنچه گفته شد، همیشه ابهامهایی دربارهی شکل کار این جریان و حراجی که با نام «حراجی تهران» برگزار میشود، وجود داشته است. با این همه، هنرمندان زیادی از این جریان پشتیبانی میکنند، چون کالای تجسمی در سبد هزینهی خانوار جایی ندارد و اغلب هنرمندان نمیتوانند با تکیه بر هنرشان کسب درآمد کنند و بهنظر میرسد که شاید همین چتری که بر سر تعدادی از هنرمندان برای فروش آثارشان گسترانیده شده، غنیمت باشد.
با این همه بهنظر نمیرسد که انتظار نظارت بر جریانات مربوط به «اقتصاد هنر» برای حفظ استانداردها و برگزاری سالم «حراجی تهران» از معاونت هنری وزارت ارشاد گزاف باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
برای این موفقیت گریه کنیم یا بخندیم؟
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۴ بهزودی حراجی کریستی در دبی برگزار میشود و قطعا آثار هنری ایرانی بار دیگر در این حراجی مورد استقبال قرار خواهند گرفت تا نشان دهند که جریان جاری اقتصاد هنر در هنرهای تجسمی ایران حداقل برای بخشی از هنرمندان ثمربخش بوده اما سوال اینجاست که استقبال ازبه دلیل موفقیت در جشنواره بیستوهشتم فیلم کودک طالبی و رمضانی اولین راهیافتگان به سودای سیمرغ فجر 33
به دلیل موفقیت در جشنواره بیستوهشتم فیلم کودکطالبی و رمضانی اولین راهیافتگان به سودای سیمرغ فجر 33محمدعلی طالبی و غلامرضا رمضانی فیلمسازان برگزیده بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت به گزار«حوض نقاشی» بهترین فیلم جشنواره شارجه شد/ موفقیت تازه برای «سیزده»
فرهنگ و هنر سینمای ایران چهار خبر از سینما حوض نقاشی بهترین فیلم جشنواره شارجه شد موفقیت تازه برای سیزده جایزه بهترین فیلم جشنواره شارجه برای فیلم حوض نقاشی انتخاب مجری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم پروین اعتصامی موفقیت جهانی برای آخرین ساخته هومن سیدی در جشنواره ورشو وموفقيت بنياد شهيد به عنوان يکي از سازمان هاي دولتي
۱۶ مهر ۱۳۹۳ ۳ ۳۸ق ظ موفقيت بنياد شهيد به عنوان يکي از سازمان هاي دولتي نماينده مردم تبريز در مجلس معتقد است اقدامات بنياد شهيد و امور ايثارگران در قبال ايثارگران معزز اين بنياد را به عنوان يکي از موفق ترين سازمان هاي دولتي در کشور مطرح کرده است به گزارش خبرگزاري موج رضا رحماگزارش فارس وقتی میلیاردیها هم هزینه تولید را بر نمیگردانند/میلیاردی شدن همه راه موفقیت نیست!
گزارش فارسوقتی میلیاردیها هم هزینه تولید را بر نمیگردانند میلیاردی شدن همه راه موفقیت نیست قطعا وجود 13 فیلم میلیاردی در گیشه سینما آن هم در 7 ماه اول سال خوشحالکننده اما شاید پذیرش و باور این موضوع که درصد بسیار کمی از این فیلمها سوددهی نداشتهاند و هزینههای تولید خود رافروشگاه شکرستان نماد موفقیت در زمینه تجاری سازی آثار هنری است
فرهنگ و ادب صنایع فرهنگی سرشار در افتتاح فروشگاه شکرستان فروشگاه شکرستان نماد موفقیت در زمینه تجاری سازی آثار هنری است رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان افتتاح فروشگاه شکرستان را نشانه موفقیت این مرکز فرهنگی در تجربه یک و نیم ساله پیش روی خود در زمینه تجاری سازی آثار هنری برشمرد بمعاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:تعامل مسوولان و بخش خصوصی عامل موفقیت صنعت چاپ و نشر است
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل مسوولان و بخش خصوصی عامل موفقیت صنعت چاپ و نشر است مشهد-ایرنا- معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت تعامل مسوولان و بخش خصوصی در حوزه زیرساختی عامل مهم موفقیت صنعت چاپ و نشر است سید عباس صالحی پنجشنبه شب در همایش تجلیل از پیشکسوتانحرف حساب به راههای موفقیت در کسب و کار میپردازد
حرف حساب به راههای موفقیت در کسب و کار میپردازد آموزش راههای موفقیت در کسب و کار بوسیله ایده های نو را در حرف حساب ببینید به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه یک برنامه حرف حساب روز دوشنبه از راههای موفقیت در کسب و کار از طریق ایده های نرمز موفقيت انجمنهاي اسلامي، نفوذ در قلب دانشآموزان است
۲۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۸ق ظ رمز موفقيت انجمنهاي اسلامي نفوذ در قلب دانشآموزان است معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش در همايش راه روشن دو گفت رمز موفقيت انجمنهاي اسلامي نفوذ در قلب دانشآموزان است به گزارش خبرگزاري موج حميدرضا کفاش در گردهمايي سالانه مسؤولان اتحاديه شهرموفقیتی دیگر برای بازی سازان ایرانی
موفقیتی دیگر برای بازی سازان ایرانی پروانه کاندیدای بهترین بازی سال جهان شد بازی پروانه که 21 مهرماه در چهارمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران لقب بازی سال را دریافت کرد کاندیدای بهترین بازی سال جهان از سوی گیم کانکشن فرانسه شده است گیم کانکشن معتبرترین جشنواره وموفقیتی برای هومن سیدی در کره جنوبی
موفقیتی برای هومن سیدی در کره جنوبی فیلم سینمایی سیزده ساخته هومن سیدی در نوزدهمین جشنواره فیلم بوسان به همراه فیلمی از کره جنوبی به طور مشترک برنده جایزه اصلی این رویداد شد در کنار "سیزده" هومن سیدی همچنین "پایان زمستان" ساخته کیم دایهوون محصول کره جنوبیدستيابي دانش آموزان سمنان به موفقيت هاي چشمگير
۱۵ مهر ۱۳۹۳ ۰ ۲۹ق ظ با وجود کمتر از يک درصد از جمعيت دانش آموزي کشور محقق شد دستيابي دانش آموزان سمنان به موفقيت هاي چشمگير استان سمنان با 100 هزار دانش آموز کمتر از يک درصد از جمعيت دانش آموزي کشور را داراست ولي موفقيت هاي بزرگي در عرصه هاي مختلف به دست مي آورد به گزارش خبرحجتالاسلام اختری: مشارکت هنرمندان جهان در حمایت از فلسطین نشانه موفقیت اندیشه امام است
حجتالاسلام اختری مشارکت هنرمندان جهان در حمایت از فلسطین نشانه موفقیت اندیشه امام استرئیس مجمع جهانی اهل بیت گفت مشارکت فراگیر ۳۳ کشور در جشنواره کاریکاتور روز جهانی قدس موفقیت اندیشه حضرت امام خمینی ره در طرح مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله جهانی و بینالمللی را مینمایاندتعامل مسوولان و بخش خصوصی عامل موفقیت صنعت چاپ و نشر است
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل مسوولان و بخش خصوصی عامل موفقیت صنعت چاپ و نشر است مشهد- ایرنا- معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت تعامل مسوولان و بخش خصوصی در حوزه زیرساختی عامل مهم موفقیت صنعت چاپ و نشر است سید عباس صالحی پنجشنبه شب در همایش تجلیل از پیشکسوتاموفقيتهاي مقطعي سينما فريبنده است
موفقيتهاي مقطعي سينما فريبنده است جامعه ما تابع احساسات است در بيشتر مواقع و دلخوش به موفقيتهاي مقطعي نویسنده محسن محمدي جامعه ما تابع احساسات است در بيشتر مواقع و دلخوش به موفقيتهاي مقطعي يك پيروزي چنان از خود بيخودمان ميكند و در بادش ميخوابيم كه كاستيموفقيت آموزگار گرمساري در تدريس کلاس هاي چند پايه روستايي
۱۵ مهر ۱۳۹۳ ۴ ۳۶ق ظ موفقيت آموزگار گرمساري در تدريس کلاس هاي چند پايه روستايي ابراهيم گليني آموزگار شهرستان گرمسار به عنوان آموزگار موفق در تدريس کلاس هاي چند پايه روستايي معرفي شد به گزارش خبرگزاري موج اين آموزگار از کارشناسان آموزش ابتدايي که حدود سي سال سابقه خدمت دارد بي«بگو ما هم بخندیم» به جلد پنجم رسید
فرهنگ و ادب کتاب بگو ما هم بخندیم به جلد پنجم رسید پنجمین جلد از مجموعه 9 جلدی بگو ما هم بخندیم که لطیفهها و شوخیهای شهرام شفیعی را دربرمیگیرد از سوی نشر پیدایش منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر مجموعهای از جوکهای تالیفی شهرام شفیعی در قالب یک مجموعه 9 جلدی از-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها