محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798025631
تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی نادرست است/ عقل و وحی دو منبع مهم معرفت زایی هستند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه یک استاد دانشگاه:
تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی نادرست است/ عقل و وحی دو منبع مهم معرفت زایی هستند
یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم براین باور است که تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی و یا غربی و شرقی نادرست است زیرا فلسفه با تکیه بر عقل و وحی به پاسخ به پرسشهای بنیادین بشری می پردازد و عقل و وحی هم در ادیان سه گانه الهی وجود دارد.
دکتر حسن قنبری استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم در مورد اینکه تفاوت فلسفه اسلامی با تعقل و عقلانیت یونانی به خبرنگار مهر گفت: عده ای معتقدند تقسیم فلسفه به اسلامی و غربی صحیح نیست. من هم چنین اعتقادی دارم. آن چیزی که در تاریخ فلسفه می یابیم فلسفه همان واژه یونانی فیلوسوفیا یعنی دوستدار دانش است. این اصطلاح از زمان سقراط جا افتاد. وی افزود: هرچند فلسفه از دوران پیشاسقراطی وجود داشت. بنابراین فلسفه آن دانشی است که از یونان باستان شروع شد و توسط سقراط و افلاطون و ارسطو بسط یافت، یعنی همان مباحث عقلی و اندیشگی به سبک عقل عرفی یا همان عقل محض که کانت در دروه جدید آنرا مطرح کرد. همین عقل هم مراد و منظور ارسطو بوده است. این محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ اظهارداشت: اولین مسئله ای را که پیشاسقراطیان در این باب داشتند پرسشهای بنیادین بود مثلا اینکه مادة المواد این عالم چیست و این عالم از کجا آغاز شده است؟، یکی می گفت آب است دیگری می گفت هواست و کس دیگری می گفت از خاک است. به هر حال فلسفه از همین پرسشها شروع شد. پرسشهای این شکلی و اینکه مبدأ و منشأ این جهان چیست و آخرش به کجا ختم خواهد شد. رابطه انسان با دیگران و طبیعت چیست و بحثهای وجودشناسی و انسان شناسی و خداشناسی دانش فلسفه را رقم زد. وی با تأکید بر اینکه به طور خیلی مشخصتر این پرسشها را در ارسطو می بینیم و پاسخ به آنها را هم با تکیه بر عقل عرفی یا همان عقل محض ارسطو مطرح کرد، گفت: به هر حال آن چیزی که به عنوان فلسفه رسمیت پیدا کرد و تا هنوز هم به آن توجه می شود و آنرا می شناسیم همان کاری است که ارسطو کرد. ارسطو با تکیه بر عقل همین عقلی که قوه ممیزه انسان با حیوانات است نمی خواهد آنرا پیچیده هم کنیم یا عقلی که معاصرین آنرا قدرت حل مسئله می نامند با تکیه بر آن به عالم می اندیشد و پاسخ به پرسشهای بنیادین می دهد. مباحث مختلفی که اکنون هم مدون شده و به عنوان آثار ارسطو به ما رسیده است و ما آنها را می شناسیم. استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: روش خاصی که اینجا وجود دارد تکیه بر عقل عرفی بشر است همان عقلی که قدرت حل مسئله را دارد. نظر من هم همین است فلسفه یعنی همین. بنابراین طبق این تعریف نمی توان فلسفه را به غربی و شرقی و یا اسلامی و غیراسلامی تقسیم بندی کرد. حالا ممکن است کسی تعریف دیگری از فلسفه داشته باشد و پاسخهای دیگری به سؤالات بنیادین بدهد اما به طور رسمی و آکادمیک فلسفه همان است که از یونان باستان شروع شد حالا متفکران اسلامی آنرا بسط و قبض دادند. از جمله فارابی و ابن رشد و ابن سینا بر آن مسائل جدیدی افزودند. حالا ممکن است عده ای بگویند که این افراد شاراحان ارسطو و فلسفه یونانی بودند و چیزی از خود نداشتند مثلا ابن رشد را شارح فلسفه یونانی می دانند. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه اظهارداشت: اما اتفاقی که در فلسفه افتاد با پیدایش مسیحیت و عنوان دین مسیحیت به عنوان دین رسمی منبع دیگری برای پاسخ به پرسشهای بنیادین مطرح شد و آن وحی بود. اتفاقی که در سده اولیه مسیحیت بوجود آمد کلیسا با رسمی شدن دین مسیحیت، وحی را منبع مهمی برای معرفت زایی مطرح کرد. عقل عرفی ای که تنها منبع معرفت بود در کنارش وحی اضافه شد و باعث شد که درگیریهایی بین طرفداران عقل محض و وحی محض روی دهد که این دعواها تاکنون هم ادامه یافته است. وی با تأکید بر اینکه این در اسلام هم همین اتفاق رخ داد، گفت: یعنی وحی ای که منکشف و انکشاف در شخص مسیح(ع) یا رسول الله(ص) یافت به عنوان منبع معرفتی جدید مطرح شد. قبل از فلسفه اسلامی، فلسفه مسیحی بود که دچار چنین تعارضی شد و در دروه اسلامی هم همان اتفاقی که در مسیحیت افتاده بود افتاد. منتها وحی در اسلام بسیار برجسته تر از مسیحیت بود. این مسئله باعث شد مباحثی که ارسطو مطرح کرده بود و ترجمه شد و به دست مسلمین رسید در این فاز قرار بگیرد، ولی متفکران مسلمان وحی را به عنوان منبع مسلم می دانستند. بنابراین اصطلاح فلسفه اسلامی از همین جا پیش آمد. وی افزود: فلسفه اسلامی یعنی مباحثی در کنار مباحث ارسطویی و تلفیقی از بحثهای فلسفه ارسطویی و یا یونانی که وجود داشت. حالا عربها می گویند فلسفه عربی این دلایل سیاسی و اجتماعی خاص خودشان را دارد، ولی به هر حال همان بحث است، یعنی منبعی بنام وحی در کنار بحثهای عقلی ای که ارسطو و ارسطوئیان مطرح کرده بودند به وجود آمد. استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب یادآور شد: نقشی که متفکرین اسلامی در این زمینه داشتند فراز و نشیبهای فراوانی داشته است. حالا ممکن بعضی ها بگویند فلسفه غربی از فلسفه اسلامی ریشه گرفته و بعضی ها بگویند فیلسوفان مسلمان چیز تازه ای بر فلسفه ارسطویی اضافه نکردند و فلسفه اسلامی همان فلسفه یونانی است. بالاخره اینکه متفکرین مسلمان ابداعاتی در فلسفه ارسطویی کردند جای شکی نیست و در این میان نقش فرهنگ شیعی در شرح یا توسعه فلسفه ارسطویی و یا هر چیز دیگری که اسمش را شما بگذارید پررنگ تر است. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه عنوان کرد: این داستان بدین شکل تا به امروز ادامه پیدا کرد. حالا دیگر به مبانی ما بر می گردد که آیا وحی را سازگار با عقل ارسطویی بدانیم یا نه ناسازگار بدانیم تا چه حد می شود در این خصوص جلو آمد اینها مباحث مفصل دیگری است که در جای خود به آن پرداخته شده است.
۱۳۹۳/۵/۱۱ - ۰۸:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
تعیین دقیق مرز میان فلسفه دین و الهیات فلسفی دشوار است/ فلسفه دین درباره الزامات باور دینی عقلانی می پرسد
دین و اندیشه استاد دانشگاه بتل تعیین دقیق مرز میان فلسفه دین و الهیات فلسفی دشوار است فلسفه دین درباره الزامات باور دینی عقلانی می پرسد پروفسور ریموند ونآراگون استاد دپارتمان فلسفه دانشگاه بتل با بیان اینکه شاید بتوان مرزی میان فلسفه دین و الهیات فلسفی در جایی یافت گفت جاییبرگی از تاریخ/ شورش خلیفه سنتگرا، بر عقلگرایی تمدناسلامی
برگی از تاریخ شورش خلیفه سنتگرا بر عقلگرایی تمدناسلامیمتوکل عباسی دهمین خلیفه عباسی بود که برخلاف گذشتگان خود تحت تاثیر اهل حدیث قرار گرفت و به دشمنی با معتزله و عقلگرایی تمدن اسلامی پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس متوکل عباسی که نام اصلیش جعفر بود دهمین خلیفه عباسی است دمدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری: جای تعقل و اندیشه ناب توحیدی در جامعه کمرنگ است
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری جای تعقل و اندیشه ناب توحیدی در جامعه کمرنگ استمدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت جای تعقل و اندیشه ناب توحیدی در جامعه کمرنگ شده است به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد حجتالاسلام رحمتالله اروجی پیشازظهر امروز در گردهماییفلسفه و پیام روز قدس/31 حسین: انقلاب اسلامی ایران انعطاف تاریخی مهمی در قضیه فلسطینی است
فلسفه و پیام روز قدس 31حسین انقلاب اسلامی ایران انعطاف تاریخی مهمی در قضیه فلسطینی استسفیر سابق فلسطین اشغالی در وین تاکید کرد که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران انعطاف تاریخی مهمی در قضیه فلسطینی به شمار میآید غازی حسین سفیر سابق فلسطین اشغالی در وین در گفتوگو با خبرنگار خبفلسفه و پیام روز قدس/۸ دبیرکل جنبش حشود مصر: روز قدس از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است
فلسفه و پیام روز قدس ۸دبیرکل جنبش حشود مصر روز قدس از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران استدبیرکل جنبش حشود مصر تاکید کرد روز جهانی قدس از مهمترین موفقیتها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام راحل ره است محمد الجیلانی دبیرکل جنبش حشود مصر در گفتاظهارات وحیدخراسانی درباره وظیفه مسلمانان در روز شهادت حضرت علی(ع)
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۹ آیتالله وحیدخراسانی در دیدار جمعی از رؤسای هیئات مذهبی استان خراسان رضوی پس از برشمردن اهمیت زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به بیان وظیفه مسلمانان در روز شهادت حضرت امیرالمؤمنین ع پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایرانحاج اقا مجتبی تهرانی می گفت با خدا ساده صحبت کن / رضایت خانواده و راحتی مردم برایشان مهم بود
حاج اقا مجتبی تهرانی می گفت با خدا ساده صحبت کن رضایت خانواده و راحتی مردم برایشان مهم بود فرهنگ > دین و اندیشه - محسن اسماعیلی شاگرد آقامجتبی تهرانی گفت ایشان به شدت بر روی مسائلی چون راحتی مردم حساس بودند یک بار ماشینهای یکی از مقامات کشوری که چند سال بود بهدو هزار مغربی عضو داعش هستند/واگذاری پست های مهم به 5 نفر
بین الملل تحرکات داعش در عراق وزیر کشور مغرب دو هزار مغربی عضو داعش هستند واگذاری پست های مهم به 5 نفر وزیر کشور مغرب در گزارشی اعلام کرد که دو هزار شهروند مغربی عضو گروه تروریستی داعش هستند و 5 نفر از این افراد پست های مهمی دارند به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوممدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری آذربایجان غربی اعلام کرد توسعه گردشگری روستایی آذربایجان غ
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری آذربایجان غربی اعلام کردتوسعه گردشگری روستایی آذربایجان غربی نیازمند همت مسئولان اجرایی استمدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری آذربایجان غربی گفت توسعه گردشگری روستایی آذربایجان غربی نیازمند همت مسئولان اجرایی امدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی خبر داد واکسیناسیون 2000 نفر از حجاج سرزمین وحی در آذربایجان غربی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی خبر دادواکسیناسیون 2000 نفر از حجاج سرزمین وحی در آذربایجان غربیمدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی از معاینات پزشکی و واکسیناسیون 2 هزار نفر از حجاج حج تمتع امسال خبر داد یحیی زینالپور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهروحیه جهادی در عرصه فعالیتهای قرآن محدود به ایام برپایی نمایشگاه قرآن نشود
دین و اندیشه روحیه جهادی در عرصه فعالیتهای قرآن محدود به ایام برپایی نمایشگاه قرآن نشود مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در مراسم اختتامیه بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن کریم که عصر 29 تیرماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد گفت امیدواریم روحیه جهادی که در نفلسفه و پیام روز قدس/26 رویکرد دوگانه رسانههای غربی در برابر وقایع فلسطین تأسفبار است
فلسفه و پیام روز قدس 26رویکرد دوگانه رسانههای غربی در برابر وقایع فلسطین تأسفبار استکارشناس قرقیز با اشاره به سلطه صهیونیسم بینالملل بر رسانههای غرب و از جمله رسانههای روسزبان از رویکرد دوگانه جامعه مطبوعاتی غربی در مواجهه با فلسطین انتقاد کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارعلل مهم مظلومیت امام در هر عصری چیست؟
یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۱ یک عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت امام عصر را بشناسیم و او را یاری کنیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام ناصر رفیعی روز شنبه در جمع روزهداران و سوگواران شهادت امام علی ع با بیان اهمیت شناخت ابعاد وجودوحدت مهمترین نیاز امت اسلامی
فیسبوک تویتر Google Cloob وحدت مهمترین نیاز امت اسلامی خاش زاهدان- ایرنا- وحدت حول محور قرآن سنت و سیرت نبی مکرم اسلام ص و اهل بیت ع مهمترین نیاز امروز امت اسلامی برای حفظ اقتدار و جایگاه اسلام ناب محمدی ص است به گزارش ایرنا وحدت امت اسلامی از مهم ترین مسائل جهان اسلاممنبع آگاه در گفتوگو با فارس: هماهنگیها برای آزادسازی قسط اول «تمدید چهارماهه» در حال انجام است / ا
منبع آگاه در گفتوگو با فارس هماهنگیها برای آزادسازی قسط اول تمدید چهارماهه در حال انجام است اعلام آمادگی طرف غربییک منبع در گفتو گو با فارس تصریح کرد که هماهنگیها برای آزادسازی اولین قسط از 2 8 میلیارد دلار مربوط به تمدید چهارماهه توافق ژنو در حال انجام است یک منبع مطلع داعتقاد اماميه در توحيد چگونه است؟
اعتقاد اماميه در توحيد چگونه است بدان كه اعتقاد ما در توحيد اين است كه خداى تعالى يكى است و هيچ چيزى مثل او نيست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز بدان كه اعتقاد ما در توحيد اين است كه خداى تعالى يكى است و هيچ چيزى مثل او نيست قديم است و هميشه شروز قدس بیانگر اعتقاد و پایبندی به وحدت و انسجام اسلامی است
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز روز قدس بیانگر اعتقاد و پایبندی به وحدت و انسجام اسلامی است خبرگزاری پانا مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرزگفت ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد ساعت 18 35 به گزارش خبرگزاری پانا حجت الاسلام صالحی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز با-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها