تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798030595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوره یونس


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سوره یونس
سوره یونس نويسنده: محمدحسین شیخ شعاعیمنبع:مجله ديدار آشنا سوره یونس در چند خط این سوره با اشاره هایی که به بزرگی غیر قابل وصف خداوند و نیز رفتار مخلوق نوبرش ، انسان می کند ، در واقع گزارشی از وضعیت انسان است در برابر خداوند .این سوره در مکه نازل شده است ، 103 آیه دارد و محتوایش را در قالب توصیف و بیان نمونه های روشن ، قابل دسترس و با آهنگی پرتلاطم ، با مخاطب خود در میان می گذارد .از آفرینش آسمان ها و زمین می گوید ، از قدرت و تسلط خدا و شایستگی های او برای پرستش و از نشانه هایی که گویای حساب و کتاب جاری بر عالم است . از مسیر آفرینش می گوید که به سوی او باز می گردد و از وجود پیامبران که چراغ راهند ، از زندگی تمام نشدنی که انسان ، نتیجه ایمان یا کفرش را در آن می بینید . آیات سوره یونس ، هشدار می دهد که مبادا مثل کسانی شوید که انگار کر و کورند ؛ علامت ها و نشانه ها را هر جور که بتوانند توجیه می کنند و بعد از گذشتن از سختی ها ، خدایی را که به یاری خوانده و وجودش را یافته بودند ، نادیده می گیرند ! 1 که دود آتش انکار ، خسارتی است که به چشم خودتان می رود . 2 داستان پیامبران در لابه لای آیات این سوره ، از سه پیامبر بزرگ ، نوح و موسی و یونس علیهم السلام ، یاد شده است و شاید مناسبت این سه نفر با یکدیگر ، به مردم شان مربوط باشد ! مردم هم عصر این سه پیامبر ، از عنایت های ویژه ای برخوردار شدند . قوم نوح صدها سال مهمان او بودند و با وجود سماجتی که در انکار او به خرج دادند خداوند در عذابشان شتاب نکرد . بنابر آنچه این سوره بیان کرده ، نوح ، از دست مردم به تنگ آمده بود و به آن ها می گفت : « حالا که برایتان سخت است پیامبری مرا بپذیرید و حوصله نصیحت هایم را ندارید ، معطل نکنید و نقشه ای که پنهانی برای قتلم می کشید عملی کنید ( یعنی محال است از کارم دست بردارم ) من از هیچ چیز باکی ندارم ؛ چون به خدا توکل کرده ام . فقط بدانید که من برای خودم چیزی از شما نخواسته ام و حرفم این است که تسلیم خواست خدا باشید » ؛ ( آیات 71 تا 73 )صبر خداوند نسبت به بنی اسرائیل هم دیدنی است . اگرچه آن ها پیامبری با عمر نوح علیه السلام نداشتند و در انکار او ، به صراحت و سرسختی قوم نوح نبودند ؛ ولی در سستی ایمان و نافرمانی ، در تاریخ بی نظیرند . آیات سوره یونس ، پس از نقل گفت و گوها و قضایایی که موسی و هارون ( برادر موسی ) با فرعون و ساحران دربار او داشته اند ، جریان هلاکت فرعون و رهایی بنی اسرائیل را پیش می کشد و گلایه می کند ؛ لطف هایی که به آن ها شده بود نادیده گرفتند ؛ ( آیه 75 تا 93 )در باره ی مردم زمان حضرت یونس علیه السلام ، رحمت و دلسوزی خداوند ، طور دیگری جلوه کرد ؛ چنان که قرآن می گوید: « آن ها تنها کسانی بودند که وقتی با دیدن نشانه های عذاب ایمان آوردند ، خداوند توبه شان را پذیرفت و اجازه داد مدت دیگری در دنیا باقی بمانند تا گذشته را جبران کنند » ( آیه 98 )پیام گزیده های سوره ـ آفرینش خدا کار باطلی نبوده و پشت آن ، هدف و حقیقتی نهفته است ؛ ( آیه 5 ) .ـ جهنم جای کسانی است که حواسشان به روز ملاقات با خدا نیست ، به زندگی دنیا خوشند و چشمشان را بر علایم هشدار دهنده ( آیات الهی ) بسته اند ؛ ( آیه 7 ـ 8 ).ـ ایمان واقعی کلید هدایت است ( آیه 9 ) و کسی که ایمان نمی آورد نشانه ها و هشدار ها به دردش نمی خورد ؛ ( آیه 101 )ـ وقتی کسی از روی آگاهی ، دستور خداوند را زیر پا می گذارد ، خدا هم کاری می کند ، که از هدایت و سعادت که نعمتی برای مؤمنان است دور و دورتر شود . ( آیه 11 و 12 و 19 ) .ـ گناه کار ، عاقبت به خیر نمی شود ؛ ( آیه 17 ) .ـ خداوند قصد دارد با راهنمایی هایش ، انسان را به آرامش کامل و ابدی ( دارالسلام ) برساند ؛ ( آیه 25 ) .ـ عالم دو قطب دارد ؛ حق و باطل . کسی که خدایی خدای حقیقی را منکر شود ، ساکن گمراهی است ( راه میانه ای وجود ندارد ) ؛ ( آیه 32 )عاقل ، خواست خدا را معیار خوب و بد می شمرد ، نه رضایت دیگرانی که خودشان محتاج هدایت خدایند ؛ (آیه 35 ).ـ روز قیامت ، انسان ها به گذشته که نگاه می کنند ، انگار فقط یک لحظه بوده که باهم سپری کرده اند و عجب ضرری می کنند آن هایی که می گفتند این حرف ها همه اش دروغ است ؛ (آیه 45 ) .ـ قرآن پندی است که خداوند به انسان داده است ؛ پندی که اگر خوب فهمیده شود می تواند ناآرامی ها و اضطراب ها و ترس ها و تردید ها را تبدیل به آرامش و اطمینان و قدرت و یقین کند و برای کسی که آن را قبول داشته باشد ، باعث رشد و هدایت شود ؛ ( آیه 57 ).ـ چیزی که داشتنش واقعاً جای شادی و خوشحالی دارد ، فضل و رحمت خداست ؛ چرا که سودش بیش تر از جمع کردنی های دنیاست ؛ (آیه 58 ) .ـ هرچند نتیجه عملی ، ایمان به خدا و تسلیم شدن در برابر او ، توکل کردن به اوست اما گاهی فراموش کاری انسان و هجوم دردسرها ، توکل او را سست می کند و این وظیفه آگاهان است که آن را یادآوری کنند ؛ چنان که موسی چنین کرد ؛ (آیه 84 ) .ـ خدا می تواند طوری در آفرینش تصرف کند که همه مردم مؤمن شوند ؛ اما یکی از سنت های خداوند همین است که همه با اختیار کامل ایمان بیاورند ؛ (آیه 99 )ـ همراه نبودن مردم با انسان ، نباید او را درباره چیزی که به آن یقین دارد ، به دودلی بیندازد ؛ به ویژه وقتی فرمان خداوند در میان است ؛ (آیه 104 ) .ختم کلامظرف جان را طهارتی باید .گفته بودیم که اگر قرآن کتاب زندگی است ، پس باید خوانده شود ؛ مثل کتاب های دیگری که برای خوانده شدن پدید می آیند . و گفتیم که این صفحه ، تنها آغازی است بر آشنایی بیش ترتان با قرآن که مسیرش را خودتان می پیمایید و اگر عربی را هم خوب نمی دانیم ، با یک ترجمه خوب وکمی مطالعه در کنارش ، بهره های بسیار می توان برد.ولی نگفتیم و شاید هم نیاز به گفتن نباشد که کلام خداوند ،ظاهری دارد و باطنی و به باطن آن ، دست کسی می رسد که دل و جانش را مثل ظرفی که برای برداشتن آب به آبگیر می زند پاک کند و البته پاکی جز به مدد تلاوت و درجه ای از فهم قرآن شدنی نیست ؛ این گونه است که کلام خدا ، دریای هفتاد طبقه ای می شود که هر طبقه اش ، مقدمه طبقه بعدی است و هر کدامشان ، گنجینه ای از زیبایی ها نهفته دارد . علاوه بر این ها ، گاهی عبارت های ظاهری قرآن جوری بیان شده است که جز با فهم باطن آن نمی توان قضاوتی کرد ؛ مثل این جمله که ؛ خداوند بر عرش قرار گرفت و به تدبیر امور پرداخت ؛ (آیه 3 ) .پی نوشت :1. آیات 12 و 21 و 22 2. آیات 23 و 44 و 108 .
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن