تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798101773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه های کنترل غریزه جنسی در قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: راه های کنترل غریزه جنسی در قرآن

ازدواج و گزینش همسر سبب آرامش و تسكین خاطر انسان می شود. بوسیله ازدواج غریزة جنسی انسان تعدیل و مهار می شود و با تأمین نیاز جنسی او، آرامش و آسایش خاصّی برایش حاصل می گردد. بنابراین، طبیعی ترین و اصلی ترین راه تأمین و مهار غریزة جنسی، ازدواج است. از نظر قرآن چگونه می توان غریزه جنسی را مهار كرد یا در حدّ اعتدال درآورد؟ پاسخ: خداوند متعال در قرآن كریم راه های متعددی را جهت كنترل و مهار غریزه جنسی معرفی نموده است؛ كه بعضی از مهمترین آنها عبارتند از: «ازدواج»، «چشم پوشی»، «عفت ورزی» و «روزه داری» الف. ازدواج قرآن كریم می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه های او این كه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه هایی است برای گروهی كه تفكر می كنند». همانگونه كه از این آیه نمایان است، ازدواج و گزینش همسر سبب آرامش و تسكین خاطر انسان می شود. بوسیله ازدواج غریزة جنسی انسان تعدیل و مهار می شود و با تأمین نیاز جنسی او، آرامش و آسایش خاصّی برایش حاصل می گردد. بنابراین، طبیعی ترین و اصلی ترین راه تأمین و مهار غریزة جنسی، ازدواج است؛ به طوری كه هر فردی كه به سنّ بلوغ می رسد نیازمند به ازدواج است و تنها با ازدواج است كه به طور كامل و صحیح فشار غریزة جنسی كاهش یافته و تعدیل می شود. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «من تزوج فقد احرز نصف دینه، فلیتق الله فی النصف الباقی؛ هر كس ازدواج كند همانا كه نصف دینش را حفظ كرده است»، پس باید با تقوای الهی و پرهیزگاری نصف دیگرش را حفظ كند. از این كلام رسول مكرم اسلام صلی الله علیه و آله معلوم می شود كه ازدواج كمك بسیار بزرگی است در حفظ و تعدیل غریزه جنسی؛ هم چنین ازدواج در سال های طبیعی مانع فحشاء و منكرات است؛ از این رو، انسان نباید بی جهت و بدون دلیل موجّه ازدواج را به تأخیر اندازد و خود را از این حلال مفید و چاره ساز محروم سازد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ ...؛ ای گروه مؤمنان، آن چه را كه خداوند برای شما حلال نموده است، برخود تحریم نكنید». نظربازی و چشم چرانی، غریزة شهوت را بیدار و تحریك كرده و او را در فشار قرار می دهد؛ این در حالی است كه او اكنون دسترسی به ارضای غریزة جنسی خود ندارد؛ حال اگر از راه های غیر شرعی و غیرقانونی اطفای شهوت كند، به گناه و فساد كشیده می شود و عواقب سوء آن دامنگیرش می شود و اگر از انجام عمل خلاف شرع و اخلاق خودداری كند، اگرچه گناه نكرده است اما فشار غریزة جنسی جسم و جان او را آزرده و افسرده می سازد ب. حفظ نگاه و غضّ بصر  « قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ...؛ به مؤمنان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ كنند؛ این برای آنان پاكیزه تر است؛ خداوند از آن چه انجام می دهند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند....». پس از ارائه مؤثرترین راه و طبیعی ترین روش در ارضای غریزه جنسی یعنی ازدواج، به بیان طریق دوم یعنی «چشم پوشی» می پردازیم. تجربه نشان داده است كه چشم پوشی از نامحرمان و دوری كردن از نظر بازی و چشم چرانی برای همه كس و در هر شرایطی لازم و ضروری است؛ خواه انسان جوان باشد خواهد پیر ومسن، متأهل باشد یا مجرد. شخصی كه مجرد است و هنوز ازدواج نكرده است، در فشار روحی و جسمی به سر می برد. او نیاز به آرامش روحی روانی دارد نه تحریك و تهییج. نظربازی و چشم چرانی، غریزة شهوت او را بیدار و تحریك كرده و او را در فشار قرار می دهد؛ این در حالی است كه او اكنون دسترسی به ارضای غریزة جنسی خود ندارد؛ حال اگر از راه های غیر شرعی و غیرقانونی اطفای شهوت كند، به گناه و فساد كشیده می شود و عواقب سوء آن دامنگیرش می شود و اگر از انجام عمل خلاف شرع و اخلاق خودداری كند، اگرچه گناه نكرده است اما فشار غریزة جنسی جسم و جان او را آزرده و افسرده می سازد، پس بسیار مناسب است كه از چشم چرانی پرهیز نماید تا عواقب سوء آن دامن گیرش نشود. نظربازی و چشم چرانی، برای شخص متأهل نیز عواقب سوء بسیاری در پی دارد. شخص متأهلی كه در كوچه و بازار و محل كار به نامحرمان نگاه هوس آلود می كند، كم كم به آنان دلبسته می شود و نسبت به همسر خویش كم مهر و محبت می گردد. این به نوبه خود باعث اختلاف و درگیری در منزل شده و نظام خانواده را از هم متلاشی می سازد و.... از آن چه گذشت روشن شد كه حفظ چشم و نگاه برای همه كس لازم و یكی از راه های كنترل غریزه جنسی است.   شاهدی از روایات: در صدر بحث به دو آیه از قرآن كریم در این رابطه اشاره كردیم و اكنون به كلامی از امام صادق (ع) استناد می كنیم؛ قال الصادق علیه السلام: «النظر سهم من سهام الشیطان...؛ قدم اول و راه اصلی در كنترل غریزة جنسی ازدواج است؛ اما از آنجا كه همه افراد امكان ازدواج كردن را ندارند می بایست تقوی و عفاف به خرج دهند و از گناه و آلودگی بپرهیزند؛ تا آن گاه كه امكان ازدواج بیابند. در آیات دیگری، آنان را كه دامن خویش آلوده نمی سازند را تشویق كرده و گرامی می دارد   «نگاه كردن (به نامحرم) یكی از تیرهای زهرآگین تركش ابلیس است» و چه بسا كه یک نگاه سبب حسرت و ندامت طولانی شود.»   ج ـ عفاف و حفظ نفس از كتب لغت استفاده می شود كه «عفاف» به معنی «خودداری» و حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است. «عفّت» به معنی پدید آمدن حالتی در نفس است كه آدمی را از غلبه شهوت باز می دارد و عفیف به كسی گفته می شود كه دارای این وصف و حالت باشد. در قرآن كریم آیات متعددی در این رابطه موجود است كه به برخی از آن ها اشاره می كنیم: خداوند متعال در قرآن كریم می فرماید: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ...؛ «و كسانی كه امكانی برای ازدواج نمی یابند، باید پاكدامنی پیشه كنند تا خداوند از فضلِ خود آنان را بی نیاز گرداند....». از این آیه معلوم می شود كه قدم اول و راه اصلی در كنترل غریزة جنسی ازدواج است؛ اما از آن جا كه همه افراد امكان ازدواج كردن را ندارند می بایست تقوی و عفاف به خرج دهند و از گناه و آلودگی بپرهیزند؛ تا آن گاه كه امكان ازدواج بیابند. در آیات دیگری، آنان را كه دامن خویش آلوده نمی سازند را تشویق كرده و گرامی می دارد: «.... وَالحافِظینَ فُرُوجَهُم وَالْحافِظات...» ؛ « قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ... وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ... و قل للمؤمنات ... و یحفظن فروجهن...؛ و آنان كه دامان خود را (از آلوده شدن به بی عفّتی) حفظ می كنند.» در این آیه، سخن از صفات برجستة مؤمنان است و ضمن بیان بخش مهمی از صفات مؤمنان، پاكدامنی و عفت را یكی از خصلت های برجسته ی آن ها می شمرد.   د ـ روزه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ ای گروه مؤمنان! روزه بر شما نوشته شد همانگونه كه بر پیشینیان شما واجب شد، تا پرهیزگارشوند.»   پی نوشت ها:   . روم/ 21. . الحسن بن الفضل الطبرسی، مكارم الاخلاق، مؤسسه نشر اسلامی، نوبت اول، ربیع الموعود، 1414، ج1، ص 429، ش 1455. . مائده/ 87. . نور/ 30 و 31. . محمد بن علی بن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، مترجم: غفاری، ص 32. . راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، دارالكتاب العربی، ص 351؛ و مصطفوی، حسن، التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، تهران، وزارت ارشاد، چاپ اول، 1368 ش، جلد 8. . نور/ 33. . احزاب/ 35. . نور/ 31 و 30. . بقره/ 183.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2417]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن