تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798246362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ﻗﺘﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ... ﻭﻟﯽ چراﮐﺸﺘﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻭ ﮐﻔﺎﺭ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: پاسخ به شبهات؛
"ﻗﺘﻞ" ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ... ﻭﻟﯽ چراﮐﺸﺘﻦ "ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻭ ﮐﻔﺎﺭ" ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟
اسلام ریختن خون هیچ­کس را به ناحق جایز نمی­داند و عاملان چنین عملی را به مجازات خویش می­رساند اما همین شریعت در پاره­ای موارد قتل را به عنوان یک مجازات پذیرفته است.


به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛اسلام ریختن خون هیچ­کس را به ناحق جایز نمی­داند و عاملان چنین عملی را به مجازات خویش می­رساند اما همین شریعت در پاره­ای موارد قتل را به عنوان یک مجازات پذیرفته است. قتل غیرمسلمانان را نیز تنها در مواردی ویژه پذیرفته است با این توضیح که پاره­ای از غیرمسلمانان با مسلمانان و حکومت اسلامی به ستیز و جنگ برمی­خیزند و در پی هدم و نابودی اسلام و مسلمین می­باشند اما گروهی دیگر به دنبال هم­زیستی مسالمت­آمیز با مسلمانان هستند. اسلام مقابله با گروه نخست را که ممکن است منجر به قتل آنان شود پذیرفته است اما کشتن گروه اخیر را روا نمی­داند.

هر قتلی حرام نیست بلکه قتل­هایی حرام است که ناحق بوده و فاقد مجوز قانونی باشد اما قتل­ هایی که قانون و شریعت به آن فرمان داده محذوری ندارد. برای مثال، اگر شخصی به عمد فرد بی­گناهی را به قتل رسانده باشد آیا می­توان گفت قتل (قصاص) او حرام است؟ یا اگر شخصی مرتکب زنا با محارم خویش شده باشد آیا قتل وی جایز نیست؟ پس، به طور کلی نمی­توان گفت هر قتلی حرام است و سپس نتیجه گرفت که قتل هیچ کافری جایز نیست.

جواز و حرمت قتل کفار
خطوط كلي رفتار مسلمانان با كفار به زيبايي در دو آيه از قرآن ترسيم شده است: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ـ إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَي إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛(1)

خدا شما را از نيكي كردن در رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نمي­كند. چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. شما را تنها از دوستي در رابطه با كساني نهي مي كند كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند. يا به بيرون راندن شما كمك كردند و هر كسي با آنان رابطه دوستي داشته باشد ظالم و ستمگر است.»

بر اين اساس رابطه حكومت اسلامي و مسمانان با كفار حربي و كساني كه در حال جنگ يا در صدد جنگ با كشور اسلامي هستند بايد رابطه اي خصمانه باشد اما با ساير كفار بايد رابطه انساني و بر اساس اخلاق اسلامي باشد و حقوق انساني آنان را رعايت نمايند. ازاين­رو، و بر اساس قانون اساسي و به حكم آيه شريفه­ ای که ذکر گردید مسلمانان موظفند نسبت به افراد غير مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامي عمل نمايند و حقوق انساني آنان را رعايت كنند اين اصل در حق كساني اعتبار دارد كه بر ضد اسلام توطئه و اقدام نكنند.[2]

بنابراين بجز كفار حربي كه در جنگ يا در صدد جنگ با مسلمانان و حكومت اسلامي هستند ساير كفار اعم از كفار خارجي و كفار داخلي (اهل ذمه[3] و مستأمنين[4) بايد مورد احترام حكومت اسلامي و مسلمانان قرار بگيرند و حقوق انساني آنان رعايت شود و نمي توان به صرف اينكه آنها مسلمان نيستند حقوق آنان را تضييع نمود البته بديهي است اين حكم تا وقتي است كه آنان بر عليه حكومت اسلامي و مسلمانان اقدام خصمانه انجام ندهند.

آيه 89 سوره نسا را نیز در همین راستا باید ملاحظه نمود. این آیه شریفه مي فرمايد: « وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِياءَ حَتَّى يُهاجِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ لا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَ لا نَصِيرا؛ آنان آرزو مي كنند كه شما هم مانند ايشان كافر شويد، و مساوي يكديگر باشيد. بنابر اين از آن ها دوستاني انتخاب نكنيد، مگر اين كه (توبه كنند) و در راه خدا هجرت نمايند. هرگاه از اين كار سرباز زنند (و به اقدام بر ضد شما ادامه دهند)، هر جا آن ها را يافتيد، اسير كنيد! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانيد و از ميان آن ها، دوست و ياوري اختيار نكنيد!.»

اين آيه شريفه در تعقيب آيه قبل (88 : نساء)، درباره منافقاني كه بعضي از مسلمانان ساده دل به حمايت از آن ها برخاسته و از آن ها شفاعت مي كردند و قرآن بيگانگي آن ها را از اسلام بيان داشت، در اين آيه مي فرمايد: «تاريكي درون آن ها، به قدري است كه نه تنها خودشان كافرند بلكه «دوست مي دارند شما هم همانند آنان كافر شويد و مساوي يكديگر گرديد.»

بنابر اين، آن ها از كافران عادي نيز بدترند. زيرا كفار معمولي دزد و غارتگر عقائد ديگران نيستند، اما اين ها هستند و فعاليت هاي پي گيري براي تخريب عقايد ديگران دارند، اكنون كه آن ها چنين هستند، آن ها را براي دوستي انتخاب نكنيد مگر اين كه در كار خود تجديد نظر كنند و دست از نفاق و تخريب بردارند و نشانه آن اين است كه از مركز كفر و نفاق به مركز اسلام (از مكه به مدينه) مهاجرت نمايند.[5]

اما اگر حاضر به مهاجرت نشدند، بدانيد دست از كفر و نفاق خود بر نداشته اند و اظهار اسلام آن ها فقط به خاطر اغراض جاسوسي است، در اين صورت مي توانيد هر جا بر آن ها دست يافتيد، آن ها را اسير كنيد و يا در صورت لزوم به قتل برسانيد.[6]

اين شدت عمل، كه در آيه فوق نسبت به اين دسته از منافقان نشان داده شده، به خاطر آن است كه جز اين راهي براي نجات يك جامعه زنده در مسير اسلام از چنگال دشمنان دوست نما و جاسوسان خطرناك نيست.

منابع:
(1)سوره ممتحنه، آيه 8 و9.
[2] . ر.ک: قانون اساسي، اصل چهاردهم.
[3] . به غير مسلماناني گفته مي شود که به واسطه پيماني که با حکومت اسلامي بسته اند يا اينکه تبعه کشور اسلامي محسوب مي گردند، مي توانند در پناه حکومت اسلامي آزادانه زندگي کنند و در مقابل حکومت از حقوقي برخوردار هستند همچنان که مکلّف به انجام وظايفي در برابر حکومت اسلامي هستند.
[4] . مستأمنين، کفاري هستندکه با امان يکي از مسلمانان يا حاکم اسلامي وارد کشور اسلامي مي شوند (به تعبيري پناهنده موقت).
[5] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، تهران، انتشارات دار الکتب الاسلامیه، سی ام، ج 4، ص 77 و 78.
[6] . همان.
مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم





اخبار مرتبط

بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام ناشی از دوری از قرآن است
"حکم نماز" کسی که سفرها ی پی درپی "غیر شغلی" دارد چیست؟
ثواب نماز شب آروزها(لیت الرغائب) در بیان پیامبراکرم(ص)
خاک پای زائران امام حسینم/بهار شهادت چه زمانی است؟




۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن