محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844829121
کبر فجیعترین حالتی است که انسان به آن گرفتار میشود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیتالله العظمی آقامجتبی تهرانی:
کبر فجیعترین حالتی است که انسان به آن گرفتار میشود
شناسهٔ خبر: 2524238 یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
کبر فجیعترین حالتی است که انسان به آن گرفتار میشود و اولین خونی که به ناحق در طول تاریخ بشریت ریخته شد از کبر بود و کفر و حسد کفار به پیامبر عظیم الشان(ص) اسلام از کبرشان ناشی میشد. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر چکیده هفتمین جلسه از بحث حسد از سلسله مباحث اخلاق مرحوم آیت الله العظمی آقامجتبی تهرانی است که فایل صوتی آن در سایت دفتر حفظ و نشر آثار وی، موجود است.بسم الله الرحمن الرحیمقال امام المجتبی علیه السلام: «هلاک الناس فی ثلاث: الکبر،الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس. الحرص عدو النفس و به اخرج آدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل» امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. حرص که دشمن جان آدمی است و به واسطه آن آدم از بهشت خارج شد. حسد که سر رشته ی بدی است و به واسطه آن هابیل، قابیل را کشت.در ۶ هفته قبل درباره رذیله ی حسد صحبت کردیم و بعد از توضیحی اجمالی و به بیان آثار فردی و اجتماعی و ابعاد این خصلت ناپسند پرداختیم و برخی از ریشه های آنرا بیان کردیم. تا به اینجای کار ۶ مورد از منشا های بروز و ظهور این حالت درونی را بیان کردیم. برای مثال: حس انحصار طلبی، خصومت شخصی، خبث نفس، تعزز، کبر و ...بحث کردیم که کبر فجیع ترین حالتی است که انسان به آن گرفتار می شود و اولین خونی که به ناحق در طول تاریخ بشریت ریخته شد از کبر بود و کفر و حسد کفار به پیامبر عظیم الشان ما از کبرشان ناشی می شد و مثال هایی از این دست. بعلاوه، همانطور که هر هفته در حدیث ابتدای بحث هم می خوانیم سه چیز از اصول کفر شمرده می شوند: کبر، حرص و حسد؛ که کبر و حرص خودشان گاهی منشا حسد و فساد می شوند.هفتمین ریشه حسد: «تعجب» ؛ یعنی حسود، فردی را که متنعم به نعمتی شده از خود پایین تر میدیده، و آن نعمت را با مرتبه فرد متناسب نمی بیند. مثلا می گوید «این لقمه به دهان آن فرد بزرگی می کند» یا «آن نعمت، لباسی ست که به قامت او زار می زند» و مشابه این تعبیرات. همین افکار باعت بروز حسادت می شود و دلش می خواهد آن نعمت از او زایل شود.علمای اخلاق می گویند اینکه اقوام پیشین به پیامبران حسادت می کردند ریشه در همین مساله دارد. که، مردم، پیامبرانی که مبعوث می شدند را ازخود پایین تر می دیدند و به چشم افرادی بی مال و مکنت و بی سواد و ... نگاه می کردند و می گفتند این افراد بی سر و پا (نعوذ بالله) و مقام پیامبری؟! حاشا و کلا!در سوره یس آمده : «قالوا ما انتم الا بشر مثلنا و ما انزل الرحمن من شیئ ان انتم الا تکذبون» این افراد نمی خواستند خودفروشی کنند! بلکه می گویند شما یک آدمهایی مثل ما هستید! چطور ممکن است افراد کوچکی مثل ما و شما به مقام دریافت وحی و .. برسد؟ برخی از واکنش اقوام به مبعوث شدن پیامبران هم ناشی از کبر مردم است که نباید با این قسم خلط شود. ریشه هشتم حسد: «حرص» است که یک حال روحی نسبت به امور مادیست که منشا آن در حالت کلی حب دنیاست و در این حالت جهل و حماقت است و فرد هر چه مال و منال جمع می کند هم اغنا نمیشود و حد یقفی ندارد. در مقابل حالت قناعت قرار می گیرد. مثل جهنم، مدام، «هل من مزید» میگوید. در مواردی که حرص منجر به حسد می شود اینطور است که فرد دچار حالتیست که هر چه میبیند می خواهد. اگر نعمتی را دست کسی ببیند، بدون اینکه زوال نعمت از آن شخص برایش موضوعیت داشته باشد چون آن نعمت را برای خودش می خواهد، عملا برای محقق شدن خواسته وی باید نعمت از او زایل شده و به حسود برسد. (فرق انحصار طلبی و حرص در این است که در اولی حسود، برایش مهم است که دیگری نعمتی را نداشته باشد و حتی اگر خودش هم داشته باشد میخواهد از او زایل شود. اما در دومی شخص برایش مهم نیست که محسود نعمتی را دارد یا ندارد، داشته باشد یا نداشته باشد. برایش این مهم است که آن نعمت را از آن خود کند و خودش هم داشته باشد و حتی اگر خودش داشته باشد کس دیگری هم داشته باشد(مثل پول) میخواهد سهم خودش را مدام بیشتر کند)گفتیم حرصی که منشا حسد باشد از حماقت و جهل ناشی می شود. چرا؟ چون هیچ شخص عاقلی نیست که حتی احتمال دهد که بشود تمام مال و منال دنیا برای او باشد. این امر محال عادی ست. و اگر کسی فکر کند که می شود این اتفاق برایش بیفتد نشان از حماقت او دارد. ثانیا فرض محال کنیم که همه ی مال دنیا برای شخص حریص بشود. اما اصلا می تواند از تمام مواهب مادی که نصیبش شده بهره ببرد؟ قطعا نه! محال عقلی است. پس حسدش از حرص نشئت گرفته و حرصش از حماقت و جهلش. لذا اگر کسی عقلش خوب کار بکند (حتی فقط عقل معاش، و نه عقل معاد) از این قسم از رذیله در امان خواهد بود. اگر انسان به برخی از این ۸ ریشه که برای حسد برشمردیم مبتلا باشد، خواه ناخواه دشمنی اش با محسود عیان می شود. بعلاوه، حتی اگر منشا حسد عداوت نباشد، خود حسد باعث بروز عداوت می شود. در عداوت، شخص می خواهد هم نعمت از کسی گرفته شود و هم بلا و مصیبتی به وی عارض شود. مثلا حسود به مال محسود حسادت می کند. هم می خواهد او بی پول شود و هم اگر پایش بشکند یا فرزندش را از دست دهد یا ... حسود خوشحال می شود. چه می شود که انسان مبتلا به حسد می شود؟«حب» انسان با انسان دیگری در بهره گیری از چیزی برخورد داشته باشد. فرض کنید سود یا منفعت محدودی باشد که دو نفر بتوانند بطور هم زمان از آن بهره مند شوند. در اینجاست که حسد می تواند بروز پیدا کند. توجه داریم که اگر این نعمت نامحدود باشد، افراد همدیگر را مزاحم بهره گیری از آن نعمت نمی بینند. پس در این مورد حب به دنیا و امور مادی یا بطور مستقیم عامل ابتلا به حسد می شود یا با یک واسطه. چه موقع حب به امور مادی مستقیم باعث حسد می شود؟ وقتی که مثلا دو نفر به دنبال یک پول هستند. با یک مقام و منصب.چه موقع حب به دنیا با یک واسطه غیر مادی منجر به حسد می شود؟ فرض کنید آدمی به دنبال کسب علم، تقوا، فلسفه، فقه و این دست مسائل باشد. همه ی اینها که نام بردیم از امور لایتناهی ست. کسب علم تمام شدنی نیست، تقوا محدود نیست و... و به سبب نامحدود بودنشان در حالت کلی تزاحم ایجاد نمی شود. اما اگر همین علم وسیله ای باشد برای رسیدن به یک امر دنیایی مثل مقام، دیگر برای کسب علم هم می خواهد که دیگری آن علم را کسب نکند که فقط در اختیار او باشد. پس همان علم که بطور کلی نامحدود است حالا محدودیت دارد. محبوب اصلی دنیاست که امور غیر دنیایی وسیله ی رسیدن به آن قرار گرفته اند. پس برای این است که می گویند دنیا دار تزاحم است. چون محدود است.حالا اگر محبوب مادی نباشد، یعنی مثلا خود علم را دوست دارد، و علم هم که محدود نیست، پس هیچ حسادتی ایجاد نخواهد شد. اگر دو نفر همزمان به امری علم داشته باشند، در صورتی که حب به علم، حب به امری دنیایی را در پی نداشته باشد، دانستن چیزی که ما میدانیم توسط دیگری چیزی از دانش ما کم نمی کند، و نه تنها کم نمی کند، که، عالم در پی آنست که دانش خود را انفاق هم بکند و همین انفاق نه تنها برایش لذت بخش است، بلکه دانشش را نافذ هم می کند. حب به دنیا چشم دل را کور می کند و باعث می شود که انسان هدفی که برای خود می گذارد را اشتباه در نظر بگیرد و به جای هدفگیری بی نهایت به محدود دل ببندد و راضی شود و همین که هدفش به دنیای محدود، محدود شد، حسد هم ریشه می دواند.همانطور که محبوب دنیایی را که منجر به حسد می شد به دو قسم مستقیم و با واسطه تقسیم بندی کردیم، درباره حب به نامحدود و معرفت الله را هم می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم. ۱- مستقیم در پی معرفت الله باشد. ۲- یک چیز مثل علم را جویا باشد که به واسطه آن به معرفت الهی دست یابد و صفات و اسماء خدا را دریابد.بی سبب نیست که در اولیای خدا و ائمه ی اطهار به هیچ وجه رذیله حسد دیده نمی شود. دل به دیدار خدا بسته اند و خدا نامحدود است و طلب رسیدن به او حتی اگر از سوی همه ابناء بشر باشد نیز تزاحمی ایجاد نمی کند. من تماشای تو می کردم و غافل بودم/ کز تماشای تو جمعی به تماشای من است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
صله رحمی که انسان در آن گرفتار گناه شود اصلاً جایز نیست
توصیه آیت الله جاودان برای مراقبه نوروزی صله رحمی که انسان در آن گرفتار گناه شود اصلاً جایز نیست شناسهٔ خبر 2521563 جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جاودان گفت صله رحم جزء واجبات درجه اول است و قطع رحم جزء گناهان بسیار بزرگ است بامهلت ارسال مقاله کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی تمدید شد
مهلت ارسال مقاله کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی تمدید شد شناسهٔ خبر 2517765 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مهلت ثبتنام و ارسال مقاله سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی تمدید شد به گزارش خبرگزاری مهر با توجه به درخواست برخی از پژسجده بسیار انسان را بهشتی میکند
آیتالله جوادی آملی سجده بسیار انسان را بهشتی میکند آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناىنماز انسان را به اوج میرساند
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۶ رئیس مرکز تخصصی نماز گفت نماز فعالیتی تکراری نیست و حرکتی پویاست که انسان را به اوج میبرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان حجتالاسلام کفیل در همایش تجلیل از فعالان کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان کردستان اظهار کردچرا خداوند با وجود وعده عذاب به انسان انتقام جو نیست؟
آیتالله جوادی آملی تشریح کرد چرا خداوند با وجود وعده عذاب به انسان انتقام جو نیست عذابی که خداوند در روز قیامت سخن میگوید در حقیقت نمود و نمایشی از اعمال انسان است به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 65 تا 74 سورهچگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی از منظر آیتالله جوادیآملی
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۷ آیتالله جوادیآملی در درس خارج فقه خود به بیان نکاتی درباره چگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید اظهار کرد انسان از آن جهت که شئون متعدّدی دارد و این شئون با هم درگیردین اسلام به صورت عمیق و گسترده واجد ابعاد انسانی است
احمد مبلغی دین اسلام به صورت عمیق و گسترده واجد ابعاد انسانی است شناسهٔ خبر 2519412 سهشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به خطر تکفیر و افراط گرایی برای هویت اسلامی و کیان دین داشته اند بر ضرورت همکاری گسترده نهادهایانسان اگر خود را نبیند به خدا متصل میشود
آیت الله قرهی انسان اگر خود را نبیند به خدا متصل میشود شناسهٔ خبر 2514368 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت اعدا عدو نفس است نفس چیست منیّت است از این باید بترسیم باید بترسیم که گناه بزرگ همان نفس امّاره و من بودن استصورت برزخی انسان متکبر چگونه است؟/ قسم خوردن، مرگ ناگهانی می آورد
حجت الاسلام موسوی مطلق صورت برزخی انسان متکبر چگونه است قسم خوردن مرگ ناگهانی می آورد دو اخلاق زشت انسان ها قسم خوردن و قسم دادن است وقتی ما می خواهیم اهل بیت و خدا را قسم بدهیم آدابی را باید رعایت کنیم به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در ادامه نکاتی از سخنان حجتچهارمین شب مراسم عزاداری صدیقه کبری(س) |اخبار ایران و جهان
چهارمین شب مراسم عزاداری صدیقه کبری س چهارمین شب مراسم سوگواری و عزاداری دخت گرامی پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی ره برگزار شد کد خبر ۴۸۵۹۹۷ تاریخ انتشار ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۸ - 27 Mچگونه بعضى گناهان، تمام كارهاى خوب انسان را از بین میبرد؟
پرسمان چگونه بعضى گناهان تمام كارهاى خوب انسان را از بین میبرد حجت الاسلام قرائتی به پرسشی درباره دلیل از بین رفتن تمام کارهای خوب توسط یک گناه پاسخ دادند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام قرائتی به پرسشی درباره دلیل از بین رفتن تمام کارهای خوب توسط یک گناه پاسخ دادندساخت تمدن تحققبخش مسئله جانشين انسان از سوی خدا در زمين است
تمدن صدر در انديشه شهید صدر ساخت تمدن تحققبخش مسئله جانشين انسان از سوی خدا در زمين است شناسهٔ خبر 2514823 جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشمندان می توان انسان را حيوان فرهنگی و تمدنساز دانست که خداوند بر اساس حاکميت مطلقه خويش و سنن طبيعی و فطری حاکم بر جروایتی انسانشناسانه از حاجی فیروز
یادداشت روایتی انسانشناسانه از حاجی فیروز شناسهٔ خبر 2520808 پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۲ دین و اندیشه > سایر حاجی فیروز را اغلب مژده رسانِ آمدنِ بهار و نوروز میدانند پیدا شدنِ او در کوی و برزن ظاهراً ملازمِ جشن و شادی و رقص و لبخند است به گزارش خبرگزاری مهر روایت متفاوجود حضرت زهرا(س) نشان میدهد که جنسیت در کمال انسانی نقشی ندارد
یادداشت وجود حضرت زهرا س نشان میدهد که جنسیت در کمال انسانی نقشی ندارد شناسهٔ خبر 2520399 چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشمندان وجود حضرت فاطمۀ زهرا به عنوان یک بانوی معصوم نشان می دهد که جنسیت در کمال انسانی و ازجمله انسان کامل بودن نقشی ندارد یک بانفقه اهل بیت(ع) تنها سفینه نجات بشریت از گرفتاریهاست
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۵ آیتالله صافی در پیامی به پنجمین همایش ملّی عرصهها و روشهای حدیثپژوهی با رویکرد نقش علوم حدیث در استنباط فقهی گفت فقه اهلالبیت علیهم السلام تنها سفینه نجات بشریت از گرفتاریها و امواج فتنهها و کجیها میباشد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزارطرح علوم انسانی اسلامی ناشی از تعصبات دینی نیست/ مدعی تولید هستیم
حجت الاسلام شریفی در گفتگو با مهر طرح علوم انسانی اسلامی ناشی از تعصبات دینی نیست مدعی تولید هستیم شناسهٔ خبر 2511862 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۵ دین و اندیشه > اندیشمندان نویسنده کتاب مبانی علوم انسانی گفت ثمره نداشتن علوم انسانی اسلامی محروم شدن از کشف واقعیت است اینبزرگترین ریشه برای حسد کبر است/ منشأ کفر ابلیس کبر بود
آقامجتبی تهرانی بزرگترین ریشه برای حسد کبر است منشأ کفر ابلیس کبر بود شناسهٔ خبر 2517576 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی بزرگترین ریشه برای حسد کبر است حسود خودش را در مقابل دیگری بزرگ می پندارد و فکر میکند به واسطه آن نعمت همرتبه او-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها