تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826430691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا پیامبران از یک خانواده بودند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


معارف؛
چرا پیامبران از یک خانواده بودند؟
نام ابراهیم در 69 مورد از قرآن مجید ذکر شده و در 25 سوره، سخن از وی به میان آمده است. و این نشان دهنده مقام والا و شخصیت ارزنده این پیامبر عظیم الشأن است.





به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات مطرح در بحث نبوت اینکه چه دلیلی وجود دارد که خداوند فقط فرزندان یک خانواده را برای راهنمایی بندگانش منسوب نموده است (مثلا همه پیامبران بنی اسراییل مانند حضرت داوود یعقوب، سلیمان، موسی عمران و ... همگی از نسل حضرت ابراهیم بوده اند)و آیا این مساله نمی تواند منجر به این تفکر شود که این سیر نبوت یک حقه برای فریفتن مردم بوده باشد؟
پاسخ:

نام ابراهیم در 69 مورد از قرآن مجید ذکر شده و در 25 سوره، سخن از وی به میان آمده است. و این نشان دهنده مقام والا و شخصیت ارزنده این پیامبر عظیم الشأن است. شخصیتی که در سایه استعدادهای فردی و سربلند بیرون آمدن از آزمایش ها و امتحانات سخت الهی بدست آورد، و از او انسانی کامل ساخت.

مقام معرفت او نسبت به خداوند متعال، منطق گویا و کوبنده او در مقابل بت پرستان، مبارزات سرسختانه و خستگی ناپذیر در برابر جباران، ایثار و گذشت در برابر فرمان پروردگار، رها کردن زن و فرزند شیر خوار خود، در سرزمین خشک و بی آب و علف، قربانی کردن فرزند جوان و... باعث شد تا خداوند متعال او را به عنوان امام و پیشوای مردم قرار دهد.

وقتی خداوند متعال به او بشارت داد که او را به رهبری مردم انتخاب کرده است، پروردگار متعال فرمود: «امامت به فرزندان ظالم تو نمی رسد.»[1]

از این آیه قرآن معلوم می شود که اگر نبوت به بعضی از فرزندان حضرت ابراهیم رسیده است، این وراثت از نوع وراثتی که در سلسله پادشاهان است، نمی باشد. بلکه این امری است بر اساس لیاقت و شایستگی ها. شایستگی هایی که در آزمون های سخت به اثبات رسیده است. زیرا نبوت یک مسئولیت سنگین است و عهد و پیمان الهی است که باید از طرف خداوند تعیین شود. و افرادی که حتی برای یک لحظه رنگ ستم به خود گرفته اند و در زندگی آنها حتی یک نقطه تاریک از ظلم به خود و دیگران وجود داشته باشد، به این مقام نمی رسند.

حال با توجه به این مطالب، آن ابراهیمی که بارها و بارها تمام هستی خود را در راه خدا فدا کرده است و در راه دوست خود را بطور کلی فراموش کرده است، اگر فرزندانی از نسل او که خود دارای شایستگی های لازمه بوده و هرگز گناه و ظلم نکرده اند، در سال ها و قرن های بعد به مقام نبوت رسیده اند، و همواره مورد بی مهری ها و ظلم و ستم مردم زمان خود و جباران و ستمگران قرار گرفته اند و آماج انواع تهمت ها و حرف های ناروا قرار گرفته اند و فقط به خاطر خداوند تحمل کرده اند! چه شائبه ای وجود دارد جز مسؤولیت در برابر تکلیف الهی که بر دوش آنها گذاشته شده است؟

آیا خواسته اند از این راه به منافعی برسند یا منافع و دسترنج خود و اموال خود را هم در این راه فدا کرده اند؟

بنابراین در پیشگاه پروردگار متعال، تنها ملاک برتری تقوی و شایستگی برای احراز مقام نبوت است که این شایستگی بر همگان ثابت شده است.
[1]سوره بقره، آیه 124.
 



۰۵/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن