تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820203070
چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد؟/ نقش قوه خیال در اثر هنری
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خسروپناه عنوان کرد؛
چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد؟/ نقش قوه خیال در اثر هنری
شناسهٔ خبر: 2496415 دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست «تطبیق الگوی نظریه حکمی و اجتهادی بر هنر، رسانه و سینمای انقلاب» به تبیین تطبیقی نظریه خود در حوزه هنر، رسانه و سینما پرداخت. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست «تطبیق الگوی نظریه حکمی و اجتهادی بر هنر، رسانه و سینمای انقلاب» در چهارمین محفل هم اندیشی سینما انقلاب، در تالار سوره حوزه هنری به ایراد سخنرانی پرداخت.وی به سه مدل تفکر رئالیستی، رئالیزم شبکه ای و مبانی آن اشاره کرد و اظهار داشت: شبکه معرفتی در اندیشه حکمی از بدیهیات آغاز می کند و به گزاره های مجهول می رسد و حاصل این کار رسیدن به یک منظومه معرفتی است که خودش می تواند معیار سنجش باشد و شبکه ای معرفت را برای ما تأمین می کند.نقش شبکه معرفتی در ارزشی یا ضد ارزشی دانستن یک فیلم چیست؟ وی درباره نقش شبکه معرفتی در ارزشی یا ضد ارزشی دانستن یک فیلم ابراز داشت: وقتی درباره یک فیلم نظر می دهید و آن را ارزشی یا ضد ارزشی می دانید به این سبب است که شما دارید فیلم را با یک شبکه معرفتی که در ذهن دارید، مقایسه می کنید و جزء جزء آن را با شبکه معرفتی خود محک می زنید. معیار سومی نیز این جا به نام کارکرد نسبت به مقاصدی که آن دین و مذهبی یا مکتب برای ما مشخص کرده است، وجود دارد.این پژوهشگر فلسفه دین ادامه داد: این نقش رئالیزم شبکه ای است که ما چه فیلمنامه ای را بنویسیم و چه فیلمی را بپذیریم یا نپذیریم یعنی رئالیزم شبکه ای هم در ارزیابی و هم در تولید موثر است و نقش دارد.وی با اشاره به کتاب زن در اسلام شهید مطهری ابراز داشت: وقتی زن روز آن زمان اشکال می گرفت نابرابری ارث، ناعادلانه است، آقای مطهری برای پاسخ نگفت این حکم خدا و وحی الهی است اگرچه وحی الهی هم حجت است و به شیوه عقلی نیز می توان صحت و درستی این ها را ثابت کرد در حالی که این شیوه معمول اندیشه حکمی است.خسروپناه با بیان اینکه جواب وی جوابی براساس یک رئالیزم شبکه ای بود، اظهار داشت: شما نظام و حقوق را با هم نگاه کنید و ببینید آیا این جزء و کل با هم هماهنگ است یا نه. اصالت در نظام خانواده با مرد یا زن یا بچه نیست بلکه اصالت با خانواده است. اگرچه برای هر کس وظایفی تعریف شده است و در جایی نظام حقوقی به نفع زن و در جایی دیگر به نفع مرد است.چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار می سازد؟رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره علت این که چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار می سازد، بیان کرد: علت این است که شبکه معرفتی این شخص دارد تغییر پیدا می کند زیرا این شبکه معرفتی اوست که به او جهت می دهد چه فیلمی بسازد.این پژوهشگر فلسفه دین، مهم ترین منبعی را که در تولید هنر نقش دارد، قوه خیال دانست و ابراز داشت: هنر با عقل محض یا حس محض ساخته نمی شود بلکه با قوه خیال که بین حس و عقل است، ساخته می شود.وی با بیان این که کار خیال جعل و کار عقل کشف است، اظهار داشت: البته ما عقل عملی هم داریم که به باید ها و نباید ها می پردازد اما کار خیال تصرف است و کار هنر این است که این تصرفات ذهنی را که خیال انجام می دهد، به شکل نمایش، سینما، نقاشی یا هر مصداق هنری دیگر و به عینیت در بیاورد.نقش قوه خیال در خلق اثر هنریرئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان این که یکی از کارهای خیال این است که در عالم ذهن تصرف می کند و بعد آن را در عالم عین تبدیل می کنند و گاهی در این تبدیلات اعتباریات می کند، ابراز داشت: وقتی ما می خواهیم یک فیلم بسازیم یا یک نمایش ارائه کنیم درست است که انسان ها دارند بازی می کنند اما این هنر بر اساس قوه خیال دارد یک جعل اعتبار برای رسیدن به هدفی که مدنظر اوست، می کند.وی افزود: سوال این است که کنترل خیال در این جا به دست کیست؟ حس یا عقل یا به شهوت و غضب؟ و پرسش معرفت شناسی این است که انسان کیست؟ اگر پذیرفتیم منظور انسان الهی است، او هم شهوت و غضب و هم فطرت دارد که در حکمت اسلامی اصالت با فطرت است اما این به معنی بی توجهی به شهوت نیست بلکه اصالت با نیازهای فطرتی است.سینمای هالیوود نتیجه اصالت دادن به شهوت و غضب استحجت الاسلام خسروپناه تاکید کرد: حتماً باید نیازهای شهوی و غضبی را تأمین کنیم زیرا شهوت جلب منفت و غضب، دفع ضرر می کند. نتیجه سینمایی که اصالت را به شهوت و غضب می دهد، سینمای هالیوود می شود که این سینما رانمی توان با تدوین و حذف برخی بخش ها ویرایش کرد.این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در سینمای دینی، خیال یک ابزار معرفتی است که می خواهد جعل اعتبار و اعتبار سازی در راستای اصالت فطرت کند نه اصالت شهوت و غضب و این مبنای انسان شناسی دقیقاً بر روی کاربست خیال اثر دارد.خسروپناه با طرح این پرسش که آیا خیال تحت عقل است یا نیست، ابراز داشت: در همه جا از سینمای هالیوود تا بالیوود و سینمای ایتالیا همه در اختیار عقل است اما تفاوت در نوع عقل است؛ عقل ابزار انگار یا عقل حکمت اندیش.عقل حکمی سینمای حکمی به وجود می آوردوی با بیان این که عقل حکمی، خیال حکمی می سازد و با کاربست عقل حکمی سینمای حکمی به وجود می آید، ابراز داشت: اگر عقل ابزاری باشد خیال جعل اعتبارات برای تقویت غضب و شهوت می شود و در عقل حکمی توجه به شهوت و غضب در راستای تقویت فطرت است.پژوهشگر فلسفه دین، با تأکید بر این که نوع تبلیغات و نوع فیلم و پیام باید در سینما تغییر پیدا کند، ابراز داشت: در سینمای دینی باید به این سوال پاسخ داد که آیا می توان از سبک های درام استفاده کرد داستان دلگیر یا فیلم ترسناکی که مخاطب را به وحشت بیاندازد.ما در سینمای دینی سبک اکشن نخواهیم داشتوی افزود: به نظر من ما در سینمای دینی سبکی بنام اکشن نخواهیم داشت اما می توانیم یک سبک تراژدی داشته باشیم که مشکلات را نشان می دهد اما پایان آن خوش است و ما رایت الا جمیلاست و واقعه کربلا یک نمونه عالی از تراژدی است.خسروپناه تصریح کرد: سینمای حکمی به دنبال تغییر انسان محقق به سوی انسان سالم است ابراز داشت: بسیاری از سوژه هایی که امروز در سینما ارائه می شود یک انسان بسیار حاشیه ای را به صورت یک سوژه در آورده اند در حالی که ما این همه مسایل اجتماعی داریم که می توانند سوژه هایی شوند که در سینما، انسان محقق را به انسان مطلوب تغییر دهد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
روزنامه نگار آمریکایی: چرا مسلمانان پس از هر حمله تروریستی باید بی گناهی خود را ثابت کنند؟
روزنامه نگار آمریکایی چرا مسلمانان پس از هر حمله تروریستی باید بی گناهی خود را ثابت کنند فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت یک روزنامه نگار آمریکایی از وجود استانداردهای ناعادلانه در غرب برای برخورد با مسلمانان انتقاد کرد و افیلمسازی که هم دیانت مسلمانان را نقد میکند و هم دین اسلام را
به نام فجر و برعلیه اعتقادات فجر آفرینان فیلمسازی که هم دیانت مسلمانان را نقد میکند و هم دین اسلام را مادر شهادتین میگوید و دخترش او را تمسخر میکند که چرا شبیه رزمندگان عملیات انتحاری حزبالله وصیت میکند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز در روز هشتم این فیلم در سینمای برجساخت فيلم مستند شاه چراغ(ع) توسط موسسه موج وهمکاري حوزه هنري فارس
۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴ ۲ب ظ به مناسبت دهه فجر آغاز شد ساخت فيلم مستند شاه چراغ ع توسط موسسه موج وهمکاري حوزه هنري فارس مدير حوزه هنري فارس از ساخت فيلم مستند حضرت شاه چراغ ع توسط موسسه فرهنگي هنري خبري موج و با همکاري حوزه هنري فارس خبر داد به گزارش خبرگزاري موج مهدي نجابت درحکم نگاه به عکس زنان غیرمسلمان
احکام حکم نگاه به عکس زنان غیرمسلمان نگاه كردن به عكسهاى عريان و برهنه زنان و مردان غيرمسلمان چه حكمى دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در بین خانواده ها اینکه نگاه كردن به عكس هاى عريان و برهنه زنان و مردان غيرمسلمان چه حكمى دارد پاسخامام خمینی وحدت را به مسلمانان هدیه داد
رییس تجمع علمای مسلمین لبنان امام خمینی وحدت را به مسلمانان هدیه داد رییس تجمع علمای مسلمین لبنان اظهارداشت امام خمینی ره پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین گام های وحدت بخشی به جهان اسلام را با نام گذاری هفته وحدت برداشت به گزارش سرویس دینی جام نیوز احمد الزین رییس تجمع علمدر گفتوگو با فارس عنوان شد ارجمند: اسماعیل بهترین نقش زندگیام است/حضور در اولین فیلم بلند مهدی مظلومی
در گفتوگو با فارس عنوان شدارجمند اسماعیل بهترین نقش زندگیام است حضور در اولین فیلم بلند مهدی مظلومیبرزو ارجمند گفت صادقانه میگویم نقشم در فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت از بهترین نقشهایی است که در زندگیام بازی کردم «برزو ارجمند» در گفتوگو با خبرنگار سینماییحکم نگاه به ژس زن مسلمان
احکام حکم نگاه به ژس زن مسلمان آیا نگاه بدون لذت به ژس زن مسلمان و با حجابی که آرایش غلیظ کرده حرام است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص نگاه اینکه آیا نگاه بدون لذت به ژس زن مسلمان و با حجابی که آرایش غلیظ کرده حرام است بر فرض سوال اگنقش پر رنگ و بیبدیل مساجد در شکلگیری پایهگذاری انقلاب اسلامی + فیلم
در مستند سنگرهای انقلاب نقش پر رنگ و بیبدیل مساجد در شکلگیری پایهگذاری انقلاب اسلامی فیلم با شکلگیری هستههای اولیه انقلاب مساجد در آن دوران سیاه تنها شبکههای مهم مذهبی سیاسی و اجتماعی بودند که مکان امنی برای انقلابیون محسوب میشدند به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبچرا روسیه «مسیحی» از «شیعیان» حمایت میکند؟!
گزارش رادیوفرانسه چرا روسیه مسیحی از شیعیان حمایت میکند روسها معتقدند شیعیان بیش از مسلمانان دیگر به اقلیتها به ویژه اقلیت مسیحی احترام میگذارند از همین رو قدرتهای شیعی منطقه را متحدان طبیعی خود میدانند به گزارش سرویس دینی جام نیوز رادیوی دولتی فرانسه rرقابت سه نسل از فیلمسازان در فجر ۳۳
رقابت سه نسل از فیلمسازان در فجر ۳۳ دانلود سیوسومین جشنواره فیلم فجر محل رقابت ۲۴ فیلمساز از ۳ نسل پس از انقلاب است که مسعود جعفریجوزانی و محمدعلی طالبی با آغاز فیلمسازی خود از سال ۶۴ باسابقهترین فیلمسازان امسال به شمار میروند لینک را کپی کنید سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۵تیشهی تنزّه طلبی بر ریشهی جشنوارهی فیلم فجر / چرا جشنواره فجر در حد جشنواره برلین و گلدن گلوب نیست؟
جشنواره فیلم و فجر و دوری از اصالت تیشهی تنزّه طلبی بر ریشهی جشنوارهی فیلم فجر چرا جشنواره فجر در حد جشنواره برلین و گلدن گلوب نیست دادوستد هنر و سیاست امروز دیگر حقیقتی مخفی و پوشیده نیست اتفاقاً تصادفی هم نیست کاملاً روزمره و کاملاً علنی است گروه فرهنگ و هنر فرهنگ ننقش آقاتهرانی در توقیف فیلم و موسیقی
نقش آقاتهرانی در توقیف فیلم و موسیقی شنیده شد که مرتضی آقاتهرانی گفت بنده زمانی که خبر تکخوانی زنان را شنیدم گفتم قبل از اینکه آن را تائید یا رد کنیم ابتدا فایل مربوط را گوش کنیم تیک نوشت دبیرکل جبهه پایداری افزود دوستان فایلی برای بنده آوردند و گوش کردم دیدم که تکخوانبهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر
بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر سعید آقاخانی برای بازی در فیلم سینمایی خداحافظی طولانی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد روز نو سعید آقاخانی برای بازی در فیلم سینمایی خداحافظی طولانی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد به گزارش روز نوفیلم/ پته دوزی یکی از هنری های زیبای زنان کرمانی - اخبار ایران و جهان |
فیلم پته دوزی یکی از هنری های زیبای زنان کرمانی شناسهٔ خبر 2484361 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۵ استانها > کرمان Loading دریافت 12 MB کرمان - پته دوزی با قدمت دیرینه در استان کرمان یکی از هنرهای صنایع دستی زنان کرمانی است که جایگاه قابل قبولی در بازار جهانی دارد به گزارشمعرفی کتاب «ذهن و جهان» اثر جان مکداول - اخبار ایران و جهان |
معرفی کتاب ذهن و جهان اثر جان مکداول شناسهٔ خبر 2473952 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۲ دین و اندیشه > سایر کتاب ذهن و جهان تلاشی است در فهم رابطه بین ذهن و جهان واقعی ما که بخش عمده ای از فلسفه را تشکیل می دهد به گزارش خبرگزاری مهر بررسی رابطه بین ذهن ما و جهان٬ بخش ع- خلق اثر هنری با استفاده از مواد دور ریختنی
خلق اثر هنری با استفاده از مواد دور ریختنی کرمانشاه - ایرنا - یک کارآفرین کرمانشاهی با هدف ایجاد اشتغال خانگی با استفاده از ساده ترین امکانات و موادی دور ریختنی به ساخت آثار ارزشمند هنری و دستی می پردازد نشمین نعیمیان منفرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود بسیاری انمایش آثار ۶ فیلمساز در سومین روز از جشنواره فجر در برج میلاد
نمایش آثار ۶ فیلمساز در سومین روز از جشنواره فجر در برج میلاد خبرگزاری پانا شش اثر سینمایی در بخشهای رقابتی سودای سیمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در سومین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایشهای برج میلاد به نمایش در میآید ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن ساعت 07 17 به گز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها