تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827537380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلمسازی که هم دیانت مسلمانان را نقد می‎کند و هم دین اسلام را


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


به نام فجر و برعلیه اعتقادات فجر آفرینان؛
فیلمسازی که هم دیانت مسلمانان را نقد می‎کند و هم دین اسلام را
مادر شهادتین می‎گوید. و دخترش او را تمسخر می‎کند که چرا شبیه رزمندگان عملیات انتحاری حزب‎الله، وصیت می‎کند.




به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، در روز هشتم، این فیلم در سینمای برج میلاد به نمایش درآمد.
یک فمینیست تازه به دوران رسیده
روز مبادا/ فائزه عزیزخانی
خلاصه داستان: وصیت‎نامه تصویری سیمین (سیمین آقارضا) برای دخترش فائزه.

این فیلم توسط خانم فائزه عزیزخانی ساخته شده؛ یکی از شاگردان مؤسسه کارنامه که مستقیماً توسط جناب کیارستمی پرورش یافته است. تهیه‌کننده فیلم نیز مدیر عامل همین مؤسسه، خانم نگار اسکندرفر است. کارگردان با گرد‎آوری اهالی خانواده خود فیلمی شبه واقعی ساخته است در حالی‌که همه نقش‎ها بازی می‎شود. مادر (سیمین آقارضا کاشی) در نقش سیمین، خطاب به دخترش فائزه که پشت دوربین است برای مرگش وصیت می‎کند. او کمی بعد پیشنهاد می‎کند که از هدیه تهرانی دعوت کنند تا بیاید و نقش او را بازی کند. خانم تهرانی به خانه آنها می‎آید و فیلمنامه را می‎خواند ولی خوشش نمی‎آید. بالاخره روز مبادای مرگ مادر، به نحوی دیگر سرمی‎رسد.  

  مادر جانماز آب می‎کشد و خود را مسلمان معرفی می‎کند. فیلمساز به این طریق هم دیانت مسلمانان را نقد می‎کند و هم دین اسلام را. به مواردی از این قبیل توجه کنید:
1. مادر شهادتین می‎گوید. و دخترش او را تمسخر می‎کند که چرا شبیه رزمندگان عملیات انتحاری حزب‎الله، وصیت می‎کند.
در بهشت زهرا مادر بر سر قبر مردی می‎رود که قبل از ازدواج، عاشقش بوده. او دوست دارد بعد از مرگ در قبر او گذاشته شود (و از همین جا است که دم خروس کارگردان بیرون می‎زند، اینکه سیمین به قیامت و معاد اعتقادی ندارد و همه چیز را در این دنیا می‎داند).
2.سیمین از مادرش گلایه می‎کند که چرا ارث فرزندان را مساوی تقسیم نکردی؟ شما باید قانون ارث را عوض می‎کردی و سهم‌الارث دختر و پسر را یکسان می‎دادی؟!
3. مردی در بخش زنانه مسجد، سرک می‎کشد.
4. معلم خانم‎ها در مسجد در مواقعی مشمئزکننده است. صحبت نماز قضا و بلوغ و این چیزها و استخاره تلفنی اوست.
5. امام جماعت مسجد از فائزه می‎خواهد تا از محراب، عکس شهدا و ماکت روز عاشورا فیلم بگیرد تا جوان‎ها هدایت شوند!
6. فیلمساز از لای در به اتاق خواب والدینش سرک می‎کشد! پدر می‎گوید اگر مسلمان هستی چرا تمکین نمی‎کنی؟
7. پدر حاضر نیست برای دفع بلای خواب بدی که مادر دیده قربانی بدهد. اما وقتی هدیه تهرانی می‎آید ریاکارانه در مقابل او این موضوع را انکار می‎کند. ولی در خفا به دخترش می‎گوید که تو سیاست نداری ها! 
8. مادر وقتی می‎بیند نمی‎تواند پول‎هایی را که به شوهرش قرض داده از او بگیرد متوسل به سرقت از مغازه او می‎شود. مادر حساب شوهر و پسرانش را از حساب خود و دخترانش جدا می‎کند.
9. سمیرا دختر دیگر به خانه پدر می‎آید و از همسر شکاک خود می‎نالد.
10. برادر، نامزدش را ترک می‎کند ولی در نهایت نمی‎تواند او را رها کند.  

    فیلمساز به ظاهر دارد فیلمی درباره خانواده خود می‎سازد ولی در واقع سبک زندگی اسلامی مسلمان‎ها را نقد می‎کند. این حقه‎ای است که صدها بار یهودیان امریکا علیه مسیحیان به کار گرفته‎اند. به دو نمونه از این فیلم‎ها که در سال گذشته در اسکار مطرح شدند اشاره می‌شود: 1.    زندانیان (2013) Prisoners ساخته دنیس ویلنیو و بازی هیو جکمن. درباره پلیسی که مشکلات عدیده یک محله مسیحی‎نشین را کشف می‎کند.
2.    نبراسکا (2013) Nebraska ساخته الکساندر پاین. زن بداخلاق و کاتولیک، باعث دیوانگی پیرمرد شده است. مهم‎ترین کارکرد این فیلم‎ها آن است که با تصویر کردن یک جامعه فاسد مسیحی، مخاطبان خود را از مسیحیت منزجر کنند. به این ترتیب دیگر لازم نیست پیام بدهید. همین که مخاطب از زندگی این متدینان متنفر شود هدف فیلمسازان حاصل شده است. خانم اسکندرفر تهیه کننده این اثر، در جواب یکی از خبرنگاران که از توهین فیلم به دین و مذهب سؤال کرده بود گفت: همین که خانم آقارضاکاشی که فردی مذهبی است در این فیلم بازی کرده معلوم می‎شود که فیلم ما اشکالی ندارد. آنقدر این پاسخ مضحک بود که بنده ناچار شدم همانجا از او شفاهاً بپرسم که مگر مشاور مذهبی شما این خانم بوده‎اند؟! ایشان سکوت کرد و جوابی نداد. آیا محتوای فیلمنامه بر عهده بازیگر است یا فیلمنامه نویس و کارگردان؟  

  واقعاً باید تأسف خورد. اولاً برای ساخت این فیلم ضددین و فیلمسازان؛ ثانیاً ‌برای برخی دست اندر کاران که گویا تعمد دارند فیلم‎های ضد دین را به جشنواره بیاورند و آثار خوب دینی همچون "در مدت معلوم" را بیرون بگذارند، هر چند که کارگردانی، فیلمنامه و بازی‎های خوبی داشته باشد. کلافه شدیم از جشنواره‎هایی را که با حمایت از سینمای بی محتوای کیارستمی تخم اصلاح‎شده چیزی را که در واقع ‌سینما نیست را به نام «سینما» در ایران کاشتند و دیده می‎شود که امسال بیش از همیشه برخی مقلدین این سبک ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده اند. (افتخار کیارستمی به این است که در عمرش بیش از پنجاه فیلم ندیده است!) به اذعان بسیاری از مخاطبان، ضعیف‌ترین فیلم‎های امسال جشنواره‎ را مرتضی فرشباف (کارگردان بهمن) و فائزه عزیزخانی (کارگردان روز مبادا) ساخته‎اند که شاگردان مستقیم کیارستمی بوده‎اند. این فیلم‎ها نه محتوا دارد و نه تکنیک و نه مخاطب.
  امیر اهوارکی   مشرق    



۲۱/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن