تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804568359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشاد در همایش «جهان انسانی،‌ حکمت اسلامی»: مغالطه «عدم تمایز علم دینی و غیردینی» ناشی از جهل یا فریبکاری است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رشاد در همایش «جهان انسانی،‌ حکمت اسلامی»:
مغالطه «عدم تمایز علم دینی و غیردینی» ناشی از جهل یا فریبکاری است
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این تصور که علم دینی و سکولار، و قدسی و غیرقدسی وجود ندارد، یک مغالطه سطحی است، چرا که یافته‌های آدمی تحت تأثیر مبانی اندیشه او قرار دارد و تحصیل معرفت نیز مبتنی بر مبادی و غایت است.

خبرگزاری فارس: مغالطه «عدم تمایز علم دینی و غیردینی» ناشی از جهل یا فریبکاری است



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، دومین روز همایش «جهان انسانی،‌ حکمت اسلامی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد،‌ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ ابراهیم دادجو مدیر گروه معرفت شناسی و حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا،‌ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همت کانون اندیشه جوان در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش رشاد با طرح این سؤال که آیا دین کمکی به کشف حقیقت می‌کند یا خیر، گفت:‌ یک مغالطه‌ای در حوزه دغدغه تولید علم دینی مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه علم دینی و غیر دینی ندارد، علم،‌ علم است. این مغالطه یا ناشی از جهل و بی‌دقتی است یا حاکی از جهد و فریبکاری! چرا که مقام علم، مقام معرفت است و تحصیل معرفت نیز مبتنی بر مبادی و غایتی است هر مؤلفه‌ای اگر در این مسیر اشتباه باشد به معرفت کاذب دست می‌یابیم،بنابراین توضیح این مغالطه در چارچوب یک نظریه در فلسفه علم تفضیل پیدا می‌کند. وی در ادامه توضیح داد: پنج مؤلفه اصلی (مبادی، موضوع ـ منطق ـ غایت و مسائل) را معمولاً هر علمی داراست آنگاه که این مؤلفه‌ها در یک دستگاه معرفتی صورت بندی شود آن زمان یک علم متولد شده است چرا که علم انباشتی از فرمول‌ها،‌ مسائل و تعقیب هدف نیست و اگر بناست علم در فرآیند مقایسه این پنج مؤلفه پدید بیاید بسته به اینکه این مؤلفه‌ها دارای چه ماهیت وجود شناسی باشند، علم آنگونه خواهد بود. حجت‌الاسلام رشاد با تأکید بر اینکه مشخصه‌های علم متأخر از مؤلفه‌های رکنی تکون بخش علم هستند، توضیح داد: در پاسخ به کسانی که می‌گویند علم،‌ علم است و دینی و غیر دینی ندارد باید گفت که شما با مقام معرفت سروکار دارید،‌ علم معرفت است و اینکه در قالب چه چارچوب روش شناختی و مبانی و فرآیندی شما معرفت را بدست آورده باشید نشان می‌دهد آن معرفت از چه قماشی است. بنابراین اینکه آیا هستی را بی روح و بی جان می‌انگارید یا با جان و این که نگاه شما به هستی چیست، اراده خداوند در کجای هستی است و روش ما در این مسیر چیست، خواه ناخواه بر معرفت ما مؤثر خواهد بود. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: زمانی که مسائل را با تجربه در می‌یابید و سپس با عقل به داوری می‌نشینید معرفت حاصل می‌شود لذا کسی که بگوید تجربه تنها منبع و طریق دستیابی به معرفت است معلوم است برداشتش با کسی که عقل را مدنظر قرار می دهد،‌ متفاوت است پس ما باید تزکیه نفس کنیم تا به شهود و اشراق برسیم اینکه کسی معرفت را مبتنی و منحصر به طریق حسی بداند و آنکه بدان بسنده نکند و معرفت را در مجاری مختلف در نظر داشته باشد یا باور داشته باشد باید همه را درهم کنیم،‌ مشخص است که معرفت صاحب صحیح، کامل جامع به همه حقایق بدست می‌یابد. وی با بیان اینکه معرفت‌های کاذب، آفت‌زا هستند، گفت: باید دقت کنیم از مبانی درست،‌ اصول صحیح و فرآیند کارآمد برای تولید معرفت استفاده کنیم، نمی‌توان علمی بودن را به لحاظ معرفتی و به تشکیک ذومراتب دانست، علم یا دینی است یا نیست یا کاشف است یا نیست،‌ ولی اگر بخواهیم به نحوی معرفت‌ها را دسته بندی کنیم و مسامحه‌ای بین علوم و دین نسبت کنیم، این امر شدنی نیست. انتهای پیام/ک

93/11/14 - 17:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن