تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826182471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام خسروپناه در همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی» ترکیب علوم انسانی مدرن با حکمت اسلامی بی راهه است/تولید علوم انسانی مبتنی بر حکمت، تأسیس است نه تحول!


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام خسروپناه در همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی»
ترکیب علوم انسانی مدرن با حکمت اسلامی بی راهه است/تولید علوم انسانی مبتنی بر حکمت، تأسیس است نه تحول!
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: اگر بخواهیم علوم انسانی مدرن را با حکمت اسلامی ترکیب کنیم، بی راهه رفته‌ایم، اما اگر بخواهیم با حکمت اسلامی، علوم انسانی جدید تهیه کنیم، امکان پذیر است.

خبرگزاری فارس: ترکیب علوم انسانی مدرن با حکمت اسلامی بی راهه است/تولید علوم انسانی مبتنی بر حکمت، تأسیس است نه تحول!



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ نخستین روز همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی» به همت کانون اندیشه جوان و مؤسسه اشراق با حضور حمید طالب زاده، رئیس گروه فلسفه دانشگاه تهران و دبیرکارگروه تحول علوم انسانی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و محسن جوادی، رئیس گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. حجت‌الاسلام خسروپناه درباره «کمال انسان و انسان کامل» صحبت کرد و گفت: در این سخنرانی ابتدا تصویری از علوم انسانی به لحاظ ساختاری ارائه می‌دهم چرا که علوم انسانی مدرن را هم به لحاظ ساختاری،‌ مبانی و متودولوژی بررسی کردم تا سپس به نقل حکمت اسلامی در این ساختار برسم. علوم انسانی یک معنای عام دارد که همه علوم غیرپزشکی را شامل می‌شود با توجه به اینکه دانشگاه‌های ما هم الگو گرفته از آمریکا است ولی گاهی اصطلاح علوم انسانی در برابر علوم اجتماعی قرار می‌گیرد، علوم اجتماعی شامل علوم رفتاری و اجتماعی است. وی با اشاره به اینکه ساختار علوم رفتاری ـ‌ اجتماعی عبارت از توصیف انسان تحقق یافته و شناسایی انسان در بستر زمان،‌ توضیح داد: اگر نسبت به علوم انسانی تحقق یافته دقت داشته باشیم به توصیف انسان مطلوب هم دست می‌یابیم. انسان مطلوب برای هایک و فریدمن مهم است، همه به دنبال این هستند که چگونه انسان محقق و مطلوب را بشناسیم. بنده معتقدم که با وجود اینکه باید علوم انسانی مدرن را شناخت باید به حکمت اسلامی از جمله حکمت متعالیه نیز توجه کرد. حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه می‌توانیم با حکمت متعالیه یا حکمت اسلامی پارادایم جدید دستیابیم،‌ توضیح داد:‌ مبانی هستی شناسی، انسان شناسی،‌ معرفت شناسی و دین شناسی در توصیف انسان نقش عمده‌ای می‌تواند داشته باشد. ما هم این مبانی را از حکمت اسلامی می‌توانیم دریافت کنیم و بگوییم انسان مطلوب از جامعه شناسی تا مدیریت و روانشناسی چیست. در تغییر انسان محقق به انسان مطلوب باز حکمت اسلامی می‌تواند کمک کند با مبانی ارزش شناختی، اعتباریات قبل و بعد اجتماع، حسن و قبح عقلی و ... وی در ادامه افزود:‌ بنابراین در راستای تولید روش شناسی ما از حکمت اسلامی به روش شناسی می رسیم این که چطور انسان محقق را بشناسیم. بنده تحول علوم انسانی را در بهینه سازی قبول دارم مثلاً در دانشگاه‌ها سرفصل‌ها را تغییر دهیم با همان پاردایم غربی بومی سازی کنیم اما اگر خواستیم علوم انسانی مبتنی بر حکمت اسلامی ایجاد کنیم، اینجا دیگر تأسیس است نه تحول! حجت‌الاسلام خسروپناه در بخش دیگری از سخنانش درباره بحث کمال گفت: فطرت کمال طلب است جنبه استعداد بالقوه انسان کمال خواهی است، انسان کامل فردی است که کمال برایش بالفعل است نظیر حضرت علی (ع).در هر مقطعی یک نفر انسان کامل است اما از این یک نفر پایین‌تر کمال قابل تصور است، هر انسانی در شأن خود می‌تواند انسان کامل باشد انسان کامل تمام کمالات ممکنه شأن اوست، انسان‌های مادون او هر یک شأنی از شئون او دارند. فیلسوف اسلامی کمال فراتر از انسانی را فراتر از شهوت و غضب می‌داند یعنی همان «عقل». وی یادآور شد: کمال انسانی با عنصر عقل شناسایی می‌شود اما چه عقلی که گرچه مستقل است اما خود بنیاد نیست خودش را اُبژه وحی قرار می‌دهد اینجا به مبحث عقل و وحی که هر دو فاعل شناسا برای شناخت انسان هستند، می‌رسیم. هرچه عقل و وحی با هم همکاری بیشتری کنند برای سیر تعالی انسان مطلوب‌تر است اگر میخواهیم به کمال برسیم راهش عشق است. بنابراین به طور خلاصه ما از عقل مستقل به وحی رسیدیم سپس پیوند عقل و وحی انسان را به کمال رساندیم و کمال هم قرب الی الله است که با حکمت ایجاد می‌شود. خسروپناه در پایان یادآور شد: اگر بخواهیم علوم انسانی مدرن را با حکمت اسلامی ترکیب کنیم بی‌راهه است اما اگر بخواهیم با حکمت اسلامی علوم انسانی جدید تهیه کنیم امکان پذیر است، مسئله کمال انسانی و انسان کامل در حکمت اسلامی مطرح است. انتهای پیام/

93/11/13 - 17:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن