تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806584318
چرا جهنم ابدی است؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: چرا جهنم ابدی است؟
نباید مجازات اخروی با مجازات دنیوی به بهانه تناسب مقایسه شود. بعضی از جرائم، بعضی از گناهانی که انسان مرتکب می شود هر سه دسته مجازات را دارد
چنین به نظر می رسد ابدی بودن جهنم ظلم به بنده ها است. چون در مقابل یک گناه باید از عذاب نامحدود و ابدی رنج بکشند. در حالی که مدت زمانی که در این دنیا هستند محدود و کوتاه است. آیا این نوعی ظلم از سوی خداوند نیست؟ در این مقاله به دنبال پاسخ این مطلب هستیم.
عذاب ابدی
در پاسخ به این سوال دو نکته قابل تأمل است: نکته اول در واقع پاسخ نیست بلکه شاهدی است بر لزوم این خلود در عذاب و دومین نکته واقعاً پاسخ و توضیح مطلب است.
نکته اول اینکه کسانی که در عمر کوتاه 30 ،40 و ... سال گناه می کنند اگر مثلا40 هزار سال خدا عمر به آنها می داد چکار می کردند؟ آیا گناه نمی کردند؟ با اینکه این افراد می دانند که به زودی خواهند مرد اما گناه می کنند. حال اگر به آنها بگویند شما 4 میلیون سال زنده باش، چه خواهند کرد و چقدر وحشتناک و درنده خواهند شد؟
بنابراین، این که می گویند ما فقط 40 سال گناه کردیم قابل قبول نیست زیرا اگر 40 میلیون سال هم خدا به آنها عمر می داد باز هم گناه می کردند چنانکه عکسش هم همینطور است. کسی که 40 سال عبادت می کند هر چه عمر بیشتر داشته باشد عبادت بیشتری می کند.
همان طور که گفته شد اولاً این پاسخ، اصلی نیست. پاسخ اصلی این است که ، باید ببینیم نوع و کیفیت و ماهیت مجازات اخروی چه نوع مجازاتی است؟ لازم به توضیح است که مجازات به سه شکل قابل تصویر است و به سه صورت می توان مشاهده کرد:
دسته اول: مجازات های قرار دادی است ، که اعتباری است و بین جرم و مجازات رابطه تکوینی و رابطه حقیقی وجود ندارد. یک قرارداد واعتباری را خود مردم یا شارع یعنی خداوند متعال قرار داده پس محور و ماهیتش براساس قرارداد است.
مثلا در شرع مقدس اسلام این طوراست که اگر کسی شراب خورد مجازاتش 80 ضربه شلاق است. رابطه تکوینی بین شرب خمر و این شلاق نیست و اینها با هم رابطه ای ندارند. او شراب خورده و مست شده در حالی که ما داریم به پشتش شلاق می زنیم در ظاهر هیچ ارتباطی بین این دو فعل نیست.
یا مثلا اگر کسی ماشینش را فلان مکان پارک کرد باید آنقدر پول بدهد رابطه ای بین پارک ماشین در محل پارکینگ ممنوع و جریمه ای که پرداخت می کند وجود ندارد و تنها قرارداد است و اعتبار کرده اند، گاهی آن را کم می کنند گاهی هم زیاد می کنند. می توانند تابلو را از آنجا بردارند 100 متر بالاتر بزنند. همان جایی که دیروز پارک کردن ممنوع بود الان ممنوع نیست و 100 متر بالاترش که دیروز ممنوع نبود الان ممنوع می شود. نباید مجازات اخروی با مجازات دنیوی به بهانه تناسب مقایسه شود. بعضی از جرائم، بعضی از گناهانی که انسان مرتکب می شود هر سه دسته مجازات را دارد
این نوع مجازات را مجازات های قرارداد می گویند. در این نوع مجازات همه عقلا می گویند باید بین جرم و مجازات تناسب باشد. اگر کسی که ماشینش را در محل پارکینگ ممنوع پارک کرده نمی توان او را اعدام کرد و اگر چنین مجازاتی بشود همه عقلای دنیا می گویند که بین این جرم و مجازات تناسب نیست و ظلم است یا اگر کسی مثلاً یک سیلی به صورت یک نفر زد دستش را قطع کنند یا او را بکشند. چون اینجا امکان رعایت تناسب هست، می شود بین جرم و مجازات تناسب برقرار کرد چون قراردادی و اعتباری است.
دسته دوم: بین جرم و مجازات رابطه تکوینی و رابطه علّی وجود دارد. در واقع مجازات چیزی جز معلول خود جرم نیست که اصطلاحاً می گویند مکافات. در واقع مجازات، مکافات خود عمل است. مثلاً اگر کسی شراب بخورد و در حال مستی رانندگی کند و تصادف کند پایش فلج می شود یا ستون فقراتش شکسته و نخاعش قطع می شود و تا آخرعمر فلج است و نمی تواند اعتراض کند که من یک ساعت مست بودم چرا 70 سال فلج باشم؟
در پاسخ به او باید گفت این نتیجه کار خودت است و قراردادی نیست که ما کمترش کنیم و بگوییم چون یک ساعت بیشتر مست نبوده پس 20 سال فلج باشد اگر 4 ساعت مست بود مثلاً 80 سال فلج باشد ، این معلولیت نتیجه آن کار است.
اگر کسی یک لحظه هوس کرد که سم بخورد می میرد، نمی تواند بگوید یک لحظه هوس کردم ، یا اگر هوس کرد یک چاقو به چشمش بزند چرا تا آخرعمر کور باشد. این را همه عقلا پذیرفته اند که به ازای یک لحظه هوس کردن چرا تا آخر عمر باید کور باشد و می گویند این نتیجه عملش است. در اینجا تناسب اصلاً معنا ندارد که بگوییم باید بین جرم و مجازات تناسب باشد. اما آیا مجازات اخروی از نوع اوّل است که باید تناسب داشته باشد تا ظلم نشود یا از نوع دوّم است که اصلاً امکان تناسب نیست؟ باید گفت از هر دو نوع فراتر است، حتی از نوع دوم هم فراتر است. چون مجازات اخروی چیزی جز خود عمل نیست و جز خود جرم نیست یعنی مجازات نتیجه جرم نیست بلکه خود جرم و تجسم عمل است. این گونه نیست که بگوییم قرارداد کردیم که اگر کسی مال یتیم خورد آتش در شکمش برود بعد بگویند چرا؟
اصلاً خوردن مال یتیم چیزی جز خوردن آتش نیست، فقط این آتش در قیامت شعله ور می شود " إنّ الذین یأکلون أموال الیتامی إنما یأ کلون فی بطونهم نارا وسیصلون سعیرا " اما در اینجا تجسم پیدا نیست و بروز نمی کند " یوم تبلی السرائر " آنجا آشکار می شود که این شخص واقعاً آتش خورده.
پس اگر این شد دیگر بحث تناسب معنا ندارد چون قرارداد در کار نبوده که آن را کم یا زیاد کنند. بعضی بین عذاب اخروی و مجازات دنیوی که قراردادی است مقایسه می کنند. خیال می کنند خدا قرارداده آن مجازات را و به دنبال این باور می گویند چرا تناسب نیست؟ در حالی که اصلاً بحث تناسب اینجا مطرح نیست چون مجازات چیزی جز خود عمل نیست. یکی از همسران پیغمبر از خانمی که نزد پیغمبر آمده بود غیبت کرد، حضرت به او گفت دندانت را خلال کن. گفت: یا رسول الله من که غذا نخوردم، من روزه هستم. فرمود: نه بلند شو این کار را بکن. وقتی که خلال کرد پاره های گوشت از لای دندانش بیرون آمد. فرمود: این گوشت مرده ای است که خوردی، یعنی تجسّم ملکوتی غیبت را پیغمبر به این خانم نشان داد، این کار را گاهی اولیاء خدا هم می کردند
حاصل اینکه نباید مجازات اخروی با مجازات دنیوی به بهانه تناسب مقایسه شود. بعضی از جرائم، بعضی از گناهانی که انسان مرتکب می شود هر سه دسته مجازات را دارد. همان شرب خمری که مثال زده شد اگر شخص دستگیر بشود در محکمه اسلامی 80 ضربه شلاق می خورد، بچه هایش عقب مانده ذهنی می شوند، ممکن است سرطان دستگاه گوارش هم بگیرد اینها مکافات عملش هست. ممکن است تصادف کند و خسارت های فراوانی هم ببیند این هم مکافات دنیویش است. در آخرت، شرب خمر یک چهره، یک تجسم و یک حقیقتی دارد که آن حقیقت بروز می کند. عذاب این شخص جز همان عملش که در آخرت تجسم پیدا می کند چیزی نیست.
حق این است که انسان در جهنم جاودانه بماند چون گناه باعث شده که ماهیتش، ماهیت ناری و ماهیت جهنمی بشود. این ماهیت دیگر به درد بهشت نمی خورد. باید همیشه در جهنم باشد. بحث خلود درست است ولی اینکه چرا تناسب نیست ظلم است پاسخ همان است که گفته شد.
یکی از همسران پیغمبر از خانمی که نزد پیغمبر آمده بود غیبت کرد، حضرت به او گفت دندانت را خلال کن. گفت: یا رسول الله من که غذا نخوردم، من روزه هستم. فرمود: نه بلند شو این کار را بکن. وقتی که خلال کرد پاره های گوشت از لای دندانش بیرون آمد. فرمود: این گوشت مرده ای است که خوردی، یعنی تجسّم ملکوتی غیبت را پیغمبر به این خانم نشان داد، این کار را گاهی اولیاء خدا هم می کردند.
خلاصه سخن
نباید توجه داشت مجازات اخروی با مجازات دنیوی مقایسه شود به دلیل اینکه چون این جا تناسب هست پس آنجا هم باید تناسب باشد. بعضی از جرائم، بعضی از گناهانی که انسان مرتکب می شود هر سه دسته مجازات را دارد. مجازات جهنم تجسم خود عمل است.
تبیان
چهارشنبه 29 بهمن 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]
صفحات پیشنهادی
عابدی میان بهشت و جهنم
حکایت عابدی میان بهشت و جهنم زن آلوده گفت به خدا سوگند تا عابد را نفریبم به خانه برنمى گردم به گزارش سرویس دینی جام نیوز ازحضرت امام باقرعلیه السلام وارد است که فرمود زنى هرزه گرد با چند نفر از جوانان بنى اسرائیل مصادف شد با قیافه به ظاهر آراسته خود آنها را فریفت یکى از جومی خواهید از عذاب جهنم در امان باشید؟!
از تاریخِ تلخِ اختلافات پیشینیان درس بگیریم که اختلاف و تفرقه نه تنها قدرت در دنیا را مى شكند بلكه گرفتاری عذاب و جهنم را در قیامت به دنبال دارد وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌچرا یهودیان در فرانسه قدرتمند هستند؟
تاریخچهی نفوذ یهودیان در فرانسه چرا یهودیان در فرانسه قدرتمند هستند اکنون که فرانسه یکی از پایگاههای نفوذ یهودیت در اروپاست و بزرگترین جامعه یهودیان اروپا را تشکیل میدهد بیشترین سهم در پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی را داشته و خواهد داشت به گزارش سرویس دینی جام نیوزمصباح یزدی: چه حقی دارید که بگویید چرا مردم را از آتش جهنم می ترسانید / دنیا پرستان حق ندارند دغدغه دین داری م
مصباح یزدی چه حقی دارید که بگویید چرا مردم را از آتش جهنم می ترسانید دنیا پرستان حق ندارند دغدغه دین داری مردم را زیر سوال ببرند آیت الله مصباح یزدی در انتقاد از کسانی که می گویند روحانیت تنها دغدغه دین مردم را دارند و مسائل مهم زندگی روزمره را درک نمی کنند گفت شماهایی که بهچرا مرده را رو به قبله قرار داده و دفن مي كنند
چرا مرده را رو به قبله قرار داده و دفن مي كنند صورت ميت را در قبر رو به قبله قرار دهيد چرا كه با اين كار ملائكه و خداوند به او روي خواهند كرد و رحمت الهي شامل او خواهد شد قبل از ذكر حكمت اين كه چرا مرده را رو به قبله قرار داده و دفن مي كنند توضيحاتي ضروري است كه در ابتدا به بيانچرا اوقات شرعی در دو افق نزدیک به هم اختلاف مشهود دارد؟
پرسش و پاسخ چرا اوقات شرعی در دو افق نزدیک به هم اختلاف مشهود دارد ساختار زمین کروی است و خط شروع و پایان روز خط صافی نیست و روی یک نصف النهار قرار ندارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز چند سالی است ماه مبارک رمضان در فصل گرم سال و انقلاب تابستانی قرار گرفته و نکته قابلچرا دیه زن نصف دیه مرد است؟
حجت الاسلام والمسلیمن قرائتی پاسخ می دهد چرا دیه زن نصف دیه مرد است حساب دیه حساب شخصیّت افراد نیست تا خیال کنیم که چون دیه زن نصف مرد است پس شخصیّت او کمتر از مرد است به گزارش سرویس دینی جام نیوز زن و مرد در شخصیت انسانی یکسان هستند و دیه قیمت انسانها نیست بچرا خداوند از تحریف تورات و انجیل جلوگیری نکرد؟
پرسمان چرا خداوند از تحریف تورات و انجیل جلوگیری نکرد يكی از تفاوت های قران با كتاب های آسمانی گذشته استعداد پايان ناپذيری آن می باشد به طوری كه برای همه افراد بشر تا روز قيامت قابل استفاده می باشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از مختصات قرآن عدم تحریف آن است &nچرا باید قبل از سفارش کار، اجرت آن را مشخص کنیم
حدیث چرا باید قبل از سفارش کار اجرت آن را مشخص کنیم امام رضا ع فرمود هر کس برايتان کاری انجام داد بدون آنکه اجرتش را طی کنيد بعداً اگر سه برابر اجرتش را هم به او بدهيد تصور می کند که کم دادهايد به گزارش سرویس دینی جام نیوز ثقةالاسلام کلینی در کتاب گرانسنگ کافي یکی اامید زینب کبری چرا نمیآیی/ شعر زیبا برای امام زمان(ع)
دیده به راه آمدنت امید زینب کبری چرا نمیآیی شعر زیبا برای امام زمان ع یک شعر زیبا ودلسوز در مورد امام زمان ع را تقدیم منتظران حضرت میکنیم و از همه عزیزان التماس دعا داریم سرویس دینی جام نیوز شعر زیبا ودلسوز در مورد امام زمان ع تقدیم به منتظران حضرت اروزنامه نگار آمریکایی: چرا مسلمانان پس از هر حمله تروریستی باید بی گناهی خود را ثابت کنند؟
روزنامه نگار آمریکایی چرا مسلمانان پس از هر حمله تروریستی باید بی گناهی خود را ثابت کنند فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت یک روزنامه نگار آمریکایی از وجود استانداردهای ناعادلانه در غرب برای برخورد با مسلمانان انتقاد کرد و اچرا روسیه «مسیحی» از «شیعیان» حمایت میکند؟!
گزارش رادیوفرانسه چرا روسیه مسیحی از شیعیان حمایت میکند روسها معتقدند شیعیان بیش از مسلمانان دیگر به اقلیتها به ویژه اقلیت مسیحی احترام میگذارند از همین رو قدرتهای شیعی منطقه را متحدان طبیعی خود میدانند به گزارش سرویس دینی جام نیوز رادیوی دولتی فرانسه rمی خواهید از عذاب جهنم در امان باشید؟
می خواهید از عذاب جهنم در امان باشید بدین ترتیب اتحاد و وحدت كه رمز موفقیت مسلمانان پیشین بود به نفاق و اختلاف مبدل گشت در نتیجه زندگى سعادتمندانه آنان به یك زندگى شقاوت بار تبدیل شد و عظمت دیرین خود را از دست دادند از تاریخِ تلخِ اختلافات پیشینیان درس بگیریم که اختلاف و تفچرا موقع گناه، امامان علیهم السلام ناظر اعمال ما هستند؟
پرسمان چرا موقع گناه امامان علیهم السلام ناظر اعمال ما هستند روایات عرضه اعمال خدمت امام عصر علیه السلام معتبرند و تعارضی با ستّاریت خداوند ندارند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در بین نسل جوان اینکه چرا موقع گناه امامان علیهم السلام ناظر اعمال ما هستند و چچرا ما گناه می کنیم؟
چرا ما گناه می کنیم پول دوستی این موجب میشود که نه حرام سرش بشود نه حلال لذا موجب عصیان می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز روایت از امام صادق صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند سرآمد اموری که موجب میشود انسان از فرمان الهی سرپیچی کند و نسبت به خداوند &چرا شراب حرام است؟
پرسمان چرا شراب حرام است بنا به فرموده خداوند متعال شراب خواران در زمره افرادی هستند که در روز قیامت با آنان که بر خداوند شرک ورزیده اند محشور خواهند شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز ائمه اطهار ع فراوان بر دوری از این عمل تأکید داشته اند چنانچه امام رضا ع می فرمایند هرچرا اکثریت مردم جهان بهشتی اند
چرا اکثریت مردم جهان بهشتی اند در این مقال از منظر برهان خلف که اکثریت مردم جهان جهنمی اند به موضوع نگاه شده و سپس سعی می شود که با دلایل ساده ای رد شده و نتیجتا مدعای موضوع مقاله که خلاف این فرض است اثبات گردد مقدمه در مقالات " پایه های دین از منظر قرآن کریم &quo-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها