تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860297893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فلسفه در عمل/ فلسفه کاربردی از نگاه سقراط به من آغاز شد -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چگونه فلسفه ورزی کنیم(۱۹)
فلسفه در عمل/ فلسفه کاربردی از نگاه سقراط به من آغاز شد

فلسفه برای کودکان


شناسهٔ خبر: 2441311 شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
دین و اندیشه > اندیشمندان

آگوستین معتقد است تنها در صورتی که به معلمان خود اعتماد داشته باشم، یادگیری و در صورتی که به نیروهای حسی خود اعتماد کنم، انجام عمل و در صورتی که به استعداد خود اعتماد کنم عقل ورزی ممکن می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، فلسفه آموزش و پرورش در طول تاریخ ۲۵۰۰ ساله فلسفه، حوزه ای بوده که در آن می بایستی دلالت انتزاعی ترین مباحث به صورت کاربردی درآید. این بدان معناست که مثلا از قدیمی ترین قرون و اعصار هنگامی که افلاطون در آکادمی خود و یا سقراط در گوشه و کنار آتن بذرهای فلسفه را می کاشتند، نمی توانستند جهان بینی خاصی نداشته باشند. ایشان قطعا انسان را دارای روح می دانسته و به تعلیم روح وی همت می گماشتند.فلسفه کاربردی از همان نگاه سقراط به من آغاز شد که روح را آماده کشف و یادگیری می دانسته و لذا خود را همچون مامایی متافیزیکی می دانسته که وی را در به یاد آوردن آنچه می دانسته کمک کند. به همین منوال مثلا سوفیستها که برای کشف حقیقت اهمیت چندانی قائل نبودند و تعلیم و تربیت را برای رسیدن به دستاوردهای سیاسی و موفقیتهای ملموس می خواستند، حتما جهان بینی شان با سقراط و افلاطون تفاوت داشته است. آنان اهمیت زیبایی و حقیقت را به کناری گذارده، یعنی اهمیت آن را از موفقیت این جهانی برای انسان ایده آل خود کمتر انگاشته اند.ناگفته پیداست که انسان را به گونه ای متفاوت از سقراط و افلاطون و ارسطو می دیدند. یعنی کشف حقیقت فی نفسه، وجود یا عدم وجود روح، فرقی برایشان نداشته است. به همین ترتیب اتمیستهایی که مثلا انسان را متأثر از اپیرون و غیره می دانستند هنگام نگریستن به انسان یا آموزش وی، او را موجودی صرفا مادی تصور می کردند و احتمالا این مسئله بر مواد درسی، معلم، و تعلیم و تربیت تاثیر می گذاشته و اهداف دیگری برای تربیت انسان مطلوب خود داشته اند.مثال دیگری از این دست می تواند نگاه آگوستین باشد که کل جهان بینی و انسان شناسی و معرفت شناسی وی، هنگامی که وارد بحث معلمان انسان و تعلیم و تربیت می شود، کاربردی می شود. اینکه وی به گناه اولیه معتقد است، اینکه فروتنی در برابر معلم، شرط لازم برای فراگیری دانش است، اذعان به گناه اولیه و بعد تلاش برای رستگاری، شرط بعدی است. نکته دیگر مفهوم اعتماد در اندیشه آگوستین است.وی معتقد است من تنها در صورتی که به معلمان خود اعتماد داشته باشم، یادگیری ممکن می شود. تنها در صورتی که به نیروهای حسی خود اعتماد کنم، انجام عمل ممکن می شود و تنها در صورتی که به استعداد خود اعتماد کنم، عقل ورزی ممکن می شود. اگر بحث پارادایمهای کوهن که می گوید با قبول پارادایم، تحقیق امکان پذیر می شود، و بخش زیادی از آموزش و پرورش علمی حاوی انتقال چنین پاردایمهایی از سوی معلم به دانش آموزان است را درست بگیریم، موید حرف آگوستین است. در اینجا فاصله میان انسان و معرفت شناسی مثلا میان آگوستین و دیویی را هنگام عملکرد در کلاس درس می توان مشاهده نمود.علی رغم تمام آنچه که گفته شد، میان پیوند ناگسستنی فلسفه تعلیم و تربیت و کاربرد آن در کلاس درس، فلسغه تعلیم و تربیت که بیش از یک قرن و اندی از عمر آن نمی گذرد (تحت نام فلسفه تعلیم و تربیت) در مراکز تربیت معلم به صورت انجام تئاتری از اندیشه های فلسفی فلاسفه و سپس استخراج دلالتهای آن بوده است. با در نظر گرفتن اینکه این اندیشه ها هر یک ساز مخالفی می زنند و هیچ دو فیلسوفی را نمی توان یافت که دقیقا دلالتهای فلسفی حرفهایشان یک دستورالعمل واحد برای تعلیم و تربیت به دست دهد، دانشجوی فلسفه تعلیم و تربیت تمام تفکرات یا نمایشهای فلسفی را به ذهن خود می سپرد و پس از اینکه نمره قبولی از این درس می گرفت و فارغ التحصیل می شد، هرگز در هیچ کلاس درسی هیچ یک از این آراء را نمی تواند به کار ببرد.**نویسنده دکتر فاطمه زیباکلام، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن