واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همایش جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی؛
فلسفه و روانشناسی دشمنان جامعهشناسی و اقتصاد و تاریخ دوستان آن هستند
شناسهٔ خبر: 2434383 سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
دکتر آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: جامعه شناسی دو رقیب و دو دوست دارد. رقیبش فلسفه و روانشناسی است. دوستش تاریخ و اقتصاد است. به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش تخصصی «جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی» که به بررسی آثار دکتر تقی آزاد ارمکی اختصاص داشت با بیش از ۱۵ نشست تخصصی از ابتدای سال جاری تاکنون برگزار شد و همایش جمع بندی آن دیروز دوشنبه دهم آذر در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.دکتر تقی آزاد ارمکی آخرین سخنران این همایش بود و با بیان اینکه بسیاری از افراد دوستان دست اندرکار این کار را نقد کردند و معتقد بودند که این چه کاری است گفت: قصه قصه جامعه شناسی و جامعه ایرانی است. قصه ای است که بر زمین مانده و کمتر کسی از آن سخن می گوید و مورد غفلت قرار گرفته است. خیلی از جامعه شناسان که ایرانی اند بیش از آنکه به جامعه ایرانی و مشکلات آن بپردازند به مفاهیم پرداختند. بازی جامعه شناسی خیلی بیشتر بازی مفهوم شده بود.این استاد دانشگاه گفت: من ۳۱ کتاب تالیفی دارم که چاپ شده است سه تا از آنها مشترک است و باور کنید خودم بقیه را نوشتم. تعبیر دکتر توسلی درست است که می گوید من هر آنچه را که به ذهنم می رسد می نویسم. من چنانچه به چیزی باور داشته باشم آن را می نویسم و حقیقتا فقط یک بار هم یک مطلب را می نویسم. و متاسفانه بار دوم به آن نگاه نمی کنم. بقیه آن به سازمان علم مربوط است. سازمان علم موظف است که آنها را اصلاح کند و استفاده کند. من مسئول ایده ام. این همه بودجه برای ساماندهی کتاب می دهند. آنها وظیفه ساماندهی را به عهده دارند.آزاد بیان کرد: کتاب های من چهار دسته هستند.این چهار دسته عبارتند از، تاریخ اندیشه، علم، مسائل اجتماعی و نظریه جامعه ایرانی است. آنچه که مورد داوری دوستان قرار گرفت مورد آخری است سه نوع اول آن را مورد نقد و بررسی قرار ندادند. من به عنوان یک کنش گر آگاه، ضعیف، تنبل .... هر چه بوده ام سعی کرده ام که جامعه ایرانی به عنوان یک عرصه کنش و تامل جامعه شناسانه را مورد بررسی قرار دهم. این مقوله مورد واکاوی قرار بگیرد در اینجا من چیز زیادی نگفتم همانطور که دوستان گفتند آغاز کار من است. اما دغدغه هایی داشته ام که آنها را بیان کرده ام.وی ادامه داد: دوستان بسیار سخت و جدی بحث هایی را مطرح کردند که من را به داوری در مورد خودم رسانده است. اولا اینکه آزاد مدرنیته ایران را مورد بحث قرار داده است و جامعه شناسی ایرانی وارد یک ساحت نظریه پردازی شده است. لذا نسل چهارم جامعه شناسی ما این مسائل اساسی را مورد نظر خود دارد و جدا آنها را به چالش کشیده است. جامعه شناسی جامعه ایران را وارد کنکاش می کند و به همین دلیل هم هست که ابایی ندارد که وارد عرصه مطبوعات و رسانه و حوزه عمومی بشود. آموخته دیگری که داشتم این است که برخی از حوزه هایی که رفته ام شاید نباید می رفتم و یک سری مشکلات در کارهای ما بوده که برای من روشن شد. و برخی را باید دقیقتر بحث می کردم.آزاد در پایان گفت: جامعه شناسی دو رقیب و دو دوست دارد. رقیبش فلسفه و روانشناسی است. دوستش تاریخ و اقتصاد است. دشمنان جامعه شناسی، روان شناسی و فلسفه است و دوستان جامعه شناسی اقتصاد و تاریخ است. این دو رشته می توانند به جامعه شناسی کمک کنند تا فهمی از جامعه ایرانی به لحاظ تاریخی را به عنوان عمل اجتماعی که معنای عمومی دارد کمک کند. مشکل دوم اینکه ما چگونه می توانیم یک جامعه شناسی را در حوزه ساماندهی زندگی و نظام اجتماعی را امکان مصرف آن را فراهم کنیم و از آن استفاده کنیم. مسئله سیاست سازی و سیاست سازی اینجاست. جامعه شناس و جامعه شناسی باید چه کار کند؟ جامعه شناسی مانند یک روزنامه نگار باید به دنبال شکار مسائل اجتماعی باشد. و به گونه ای تبیین جامعه شناسانه ارائه کند تا جهت سیاست را عوض کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]