محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829868264
فلسفه آنجایی که انسان میخواهد عمیق تر بیاندیشد -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: کریم مجتهدی:
فلسفه آنجایی که انسان میخواهد عمیق تر بیاندیشد
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه فلسفه چیست گفت: فلسفه علم نیست بلکه تامل درباره علم است. آنجا که ذهن ما سعی می کند مساله را به ژرفا ببیند همانجا می شود گفت فلسفه شروع می شود. انیشتین آنجا که می خواهد عمق نسبیت را بفهمد و بیاندیشد، آنجا فیلسوف است. فلسفه، تعلیم و تربیت است و آنجایی که فلسفه به درد می خورد، در حوزه آموزش است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش روز جهانی فلسفه با عنوان دمی زندگی _ برای زندگی، امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد این مراسن با حضور دکتر کریم مجتهدی استاد فلسفه دانشگاه تهران و دکتر بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و حمید رضا آیت الهی رئیس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به سخنرانی پرداختند. در ابتدای این مراسم دکتر کریم مجتهدی با بیان اینکه 30 سال به جلسه شما دیر رسیده ام، گفت: شما باید 30 سال پیش من را به این جلسه دعوت می کردید و ادامه داد: اصلا بین فلسفه و سخنوری کاملا تفاوت قائلم. خطابه و جدل برای اسقاط حق خصم است در صورتی که در فلسفه فقط شما سوال را طرح می کنید، بیشتر مسائلی که ما مطرح می کنیم، درست نیست.وی افزود: به نظر من فلسفه حتی علم نیست بلکه تامل درباره علم است و به تعبیر فردوسی سخن هر چه باشد به ژرفا ببین. آنجا که ذهن ما سعی می کند مساله را به ژرفا ببیند همانجا می شود گفت فلسفه شروع می شود، آنجایی که ذهن هر انسانی می خواهد عمیق تر ببیند آنجا فلسفه است. انیشتین آنجا که می خواهد عمق نسبیت را بفهمد و بیاندیشد، آنجا فیلسوف است. در علوم انسانی، طبیعیات و ریاضیات که در هر سه فلسفه وجود دارد.مجتهدی در ادامه گفت: لفظ فیلسوف یعنی دوستدار حکمت. شما لحظه ای که واقعا حقیقت جویی می کنید در آن لحظه سخن فلسفی می گویید ما در زندگیمان وظایفی داریم حتی اگر نخواهیم آنها را انجام دهیم همه ما نسبت به دیگری وظایفی داریم، این وظایف را یا انجام می دهیم یا نمی دهیم، اما یک وظیفه نسبت به خودمان داریم و آن دانشی است که باید بیاموزیم که چگونه بیاندیشیم، این وظیفه ما است. ما بدین صورت راحت در جهان رها نشده ایم ما نسبت به خودمان وظیفه داریم در صورتی که زندگی وظیفه نیست بلکه یک رحمت الهی است اما دانشی که باید بیاموزیم، این وظیفه ما است. آن موجود زنده که زندگی می کند بدون آنکه بداند چرا زنده است، آن موجود زنده باید نسبت به خودش شناخت پیدا کند. زندگی داده می شود، اما بیداری داده نشده است.این استاد دانشگاه در توضیح اینکه بیداری مسئولیت هایی برای انسان به همراه دارد، افزود: هر چقدر بیشتر بخواهید بیدار شوید، شعفی که پیدا می کنید، بقیه روحیات شما را هم تحصیل می کند و این عطش بیداری را در خودتان بیدار کنید، هر چند که مدرک، زندگی، پول و... هم می خواهیم، اما این موهبتی است که لیاقت دریافت آن را خودمان باید کشف کنیم.وی ادامه داد: این دانشجویی و حقیقتجویی مشکلاتی دارد و با موانعی روبرو است که فرانسیس بیکن از موانع علمآموزی و دانشجویی به نام بتها نام می برد که قابل تأمل است. این موانع تعداد زیادی هم دارند و گریبانگیر همه ما است. یکی از آنها پیشداوری است به طور کلی همه ما می گوییم علم بدون عمل ارزش ندارد اگر منظور از این سخن آن باشد که نظر ارزش ندارد، این شدیدا اشتباه است، عمل زمانی ارزش دارد که مشروط بر نظر باشد. آیا می شود بدون اینکه فکر کنیم، عمل کنیم؟ و این یک پیشداوری است.مجتهدی در ادامه گفت: فلسفه شما را می سازد که آن کاربرد روزانهتان را صحیح انجام دهید. فلسفه، تعلیم و تربیت است و آنجایی که فلسفه به درد می خورد، در حوزه آموزش است.استاد فلسفه دانشگاه تهران در بیان یکی دیگر از پیشداوری ها تصریح کرد: رابطه بین تخصص و تعهد یکی دیگر از پیشداوریهایی است که ما داریم و بیکن به آن پرداخته است، به طوریکه در جامعه گفته می شود منظور این است که تعهد در اولویت است. اگر منظور این است که تعهد باشد و تخصص نباشد، من با آن مخالفم، اما یک متخصص می تواند متعهد هم باشد. تعهد بدون تخصص بیمعنا است. من ترجیح دادم در این جلسه موضوع صحبتم فلسفه و پژوهش باشد. فیلسوف و دانشجو، حب حکمت دارند.وی گفت: پژوهش ارتباط فلسفه را با خود فلسفه و با علم و روش بیان می کند. آنجایی که ما باید روشمند باشیم در پژوهشمان است، بدون پژوهش، علم معنا ندارد. رابطه پژوهش و روش را که در نظر بگیریم، به قرن 17 و 18 برمی گردد. فلاسفه این دوره، یعنی دوره عصر جدید به کارهایشان که نگاه می کنیم همه در جستجوی یک روش هستند. برخی می خواهند بگویند که چگونه و با چه روشی طبیعت را مطالعه کنیم تا آن را بهتر بشناسیم. به فرض مثال، فرانسیس بیکن روش تجربی را مدنظر قرار داده است.مجتهدی اضافه کرد: غرب خودش را از همین نسخه ها و روش ها ساخته و در شکلگیری علوم تجربی دخیل بوده است. روش درست بکار بردن عقل نظر دکارت است. برای دکارت کسی که عقلش را درست بکار می برد، این نیست که منطق صوری ارسطویی را به کار می برد. وی می گوید: «آن روش درست عقلانی، روش برهان ریاضی است.» او می گوید: «کل این عالم طبیعت، بر اساس امتداد و حرکت است، جهان ممتد است، جوهر این جهان، حرکت است.» این یک شگرد و برنامهریزی است. اگر من این جمله را بگویم یعنی ذات این جهان را هندسی کرده ام و بعد هندسه تحلیلی را بنیان میگذارم. در بعد دیگری از سخنش که می گوید حرکت یعنی مکانیک، می خواهی جهان را درست بشناسی، باید هندسه و مکانیک را بشناسی. من در اینجا با دکارت موافق نیستم؛ چراکه جهان فقط ممتد نیست.این استاد دانشگاه افزود: در اواخر قرن 17 و اوایل 18 نیوتن به عرصه می آید و فیزیک نیوتن همانطور که اسم اصلی کتاب او دنیا را تا زمان انیشتن قبضه کرد" اصول ریاضی فلسفه طبیعت و نظام آن" است. این اصول ریاضی حضور دکارت را نشان می دهد با اینکه نمی تواند دکارت را قبول داشته باشد. تا اواخر قرن ا8 کانت در کونیسبرگ ظهور کرد. نقادی عقل کانت در واقع فلسفه فیزیک نیوتن است انیشتن مشکلات فیزیک نیوتن را از کانت فهمید. فلاسفه بزرگ خیلی توانستند موثز باشند و فلسفه ناتمام است، علم هم ناتمام است و باید آن را ادامه داد. و به همین دلیل است که بشر زنده است.
سهشنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
آیا فلسفه به عقل و انسانیت خیانت میکند -
به مناسبت روزجهانی فلسفه آیا فلسفه به عقل و انسانیت خیانت میکند نیکولاس ماکسول استاد فلسفه در کالج لندن در این یادداشت طرح مختصری برای تحول آکادمیهای فلسفه جهان ارائه می دهد طرحی که هدف آن تغییر مسیر پژوهش فلسفی از معرفت پژوهی به سوی حکمت پژوهی است به گزارش خبرگزاری مهر نیپور حسن: فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد / دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم -
گزارش از نشریات پور حسن فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم قاسم پورحسن عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبهای با نشریه سوره اندیشه مسئله زنده و کاربردی بودن فلسفه اسلامی را بررسی کرده است پورحسن فلسفه اسلافلسفه تفکر نقادانه است/ با گفتگو همافزایی اندیشه به وجود میآید -
فلسفه تفکر نقادانه است با گفتگو همافزایی اندیشه به وجود میآید محمدرضا سعیدآبادی دبیر کمیته ملی یونسکو در نشست فلسفه و مسئله دیگری گفت یوسنکو تأکید میکند که فلسفه یک تفکر نقادانه است و برای درک تغییرات و تحولات فلسفه بهترین یار و همکار است برای اینکه بتوانیم درک عمیقی از جفلسفه تجديد عزاداري امام حسين (ع)
فلسفه تجديد عزاداري امام حسين ع يكي از سولات مهم در باب عزاداري امام حسين ع اين است كه فلسفه تجديد هرساله عزاداري امام حسين ع چيست در ادامه به اميد آنكه فلسفه عزاي حسيني را بيشتر درك كنيم و از بركات آن بهرهمند شويم بخشهايي از كتاب حماسه حسيني در پاسخ به اين سؤال انتخهمایش فلسفه و مسئله «دیگری» برگزار میشود -
به مناسبت روز جهانی فلسفه همایش فلسفه و مسئله دیگری برگزار میشود همایش دوروزه فلسفه و مسئله دیگری در دانشگاه تهران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر همایش دو روزه فلسفه و مسئله دیگری به مناسب روز جهانی فلسفه و به همت مرکز فرهنگ و اندیشه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران وکتاب عرفان هنری انسان آیت الله نجومی منتشر شد -
همزمان با سالگرد ارتحال آیت الله نجومی کتاب عرفان هنری انسان آیت الله نجومی منتشر شد کتاب عرفان هنری انسان مجموعه سخنرانی آیت الله سید مرتضی نجومی ره همزمان با پنجمین سالگرد ارتحال این عالم فرزانه و هنرمند برجسته جهان اسلام از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شدعاشورا به زندگی انسانھا عمق و جھت میدھد/ عاشورا عرصه نبرد خیر مطلق با شر مطلق -
محسن فاطمی عاشورا به زندگی انسانھا عمق و جھت میدھد عاشورا عرصه نبرد خیر مطلق با شر مطلق دکترفاطمی در نشست بررسی روانشناختی فرهنگ عاشورا گفت فرھنگ عاشورا می تواند از انسان خاکی یک جوهر و گوھر ناب بسازد عاشورا عرصه نبردخیر مطلق و شرمطلق بود که روزانه این خیر و شر در زندگی انسفلسفه زمانی جدی میشود که از زندگی برخیزد -
محمدرضا بهشتی فلسفه زمانی جدی میشود که از زندگی برخیزد محمدرضا بهشتی عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به کاربرد فلسفه در زندگی گفت فلسفه وقتی پرسشهایش جدی میشود و اندیشهها در آن فعال شده و پاسخهایش اهمیت مییابد که از زندگی برخیزد و به زندگی برگردد اگر ما نفلسفه تفکر نقادانه است/ با گفتگو همافزایی بر اندیشه به وجود میآید -
فلسفه تفکر نقادانه است با گفتگو همافزایی بر اندیشه به وجود میآید محمدرضا سعیدآبادی دبیر کمیته ملی یونسکو در نشست فلسفه و مسئله دیگری گفت یوسنکو تأکید میکند که فلسفه یک تفکر نقادانه است و برای درک تغییرات و تحولات فلسفه بهترین یار و همکار است برای اینکه بتوانیم درک عمیقی اکربلا کلاس انسانساز است
سهشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۸ یک نویسنده و پژوهشگر برتر کشور گفت هدف قیام کربلا اصلاح امت اسلامی بود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه البرز محمدرضا سنگری در همایش عاشورا و فرهنگ انتظار اظهار کرد امام حسین ع پیشتاز همه حرکتها و مبارزات با ظلم و جور درهستیشناسی محور اصلی فلسفه اسلامی است -
قاسم اخوان نبوی هستیشناسی محور اصلی فلسفه اسلامی است فلسفه علم به احکام وجود است از آن جهت که وجود دارند نه از آن جهت که شکل خاصی دارند هر علمی مبحث خاص خود را دارد و از شکل خاصی از وجود بحث میكند اما فلسفه اینگونه نیست و شکل موجود برایش اهمیتی ندارد بلکه درخصوص خود وجود باجساد چه کسانی بعد از مرگ نپوسیده است؟ / گزارشی مستند از سالم ماندن پیکر 136 انسان صالح
اجساد چه کسانی بعد از مرگ نپوسیده است گزارشی مستند از سالم ماندن پیکر 136 انسان صالح فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایبنا نوشت کتاب «اجساد جاویدان گزارش مستند 136 تن از پیامبران شهیدان عالمان و صالحانی که پس از دهها صدها و احیانا هزاران سال پیکرنشست آقاعلی مدرس؛ آغازگر فلسفه تطبیقی برگزار میشود -
با حضور حدادعادل نشست آقاعلی مدرس آغازگر فلسفه تطبیقی برگزار میشود نشست آقاعلی مدرس آغازگر فلسفه تطبیقی با سخنرانی حدادعادل 27 آبان ماه در دانشگاه شیراز برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست دهم از پیش نشستهای همایش ملی حکیم طهران نکوداشت مقام علمی آقاعلی مدرس زنوزی حکیعاشورا به زندگی انسانها عمق و جهت میدهد/ عاشورا عرصه نبرد خیر مطلق با شر مطلق -
محسن فاطمی در نشست بررسی روانشناختی فرهنگ عاشورا عاشورا به زندگی انسانها عمق و جهت میدهد عاشورا عرصه نبرد خیر مطلق با شر مطلق استاد دانشگاه هاروارد در نشست بررسی روانشناختی فرهنگ عاشورا گفت فرھنگ عاشورا می تواند از انسان خاکی یک جوهر و گوھر ناب بسازد عاشورا عرصه نبردخیر مطلاهل برائتی که آمریکا میخواهد، نیستیم/ مگر امام صادق(ع) قمهزن بود که ما قمه بزنیم؟
اهل برائتی که آمریکا میخواهد نیستیم مگر امام صادق ع قمهزن بود که ما قمه بزنیم آیتالله اراکی بابیان این که هدف دشمنان تضعیف انقلاب و خط امام و رهبری با دامن زدن به برخی کارهاست گفت با این اقدامات میخواهند براندازی نظام را از روی مرجع ساخته انگلیس با ابزار هیئت حسینی شروعنظریه پردازی علمی از طریق نقد روشمند متون علوم انسانی -
دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی تصریح کرد نظریه پردازی علمی از طریق نقد روشمند متون علوم انسانی سید حسین حسینی دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در جلسه شورای دبیران گروه های تخصصی توضیحاتی درباره فعالیت ها سیاست ها و چشم انداز شورا ارائه کرد و موفقیت های شورانشست «مفهوم بومیسازی در برنامه فلسفه برای کودکان» برگزار میشود -
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست مفهوم بومیسازی در برنامه فلسفه برای کودکان برگزار میشود پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قصد دارد در ادامه سلسله نشستهای هم اندیشی مربیان و فعالان فلسفه برای کودکان نشست مفهوم بومیسازی در برنامهی فلسفه برای کودکان را-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها