محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832237966
پور حسن: فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد / دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش از نشریات؛
پور حسن: فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد / دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم
قاسم پورحسن، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، در مصاحبهای با نشریه سوره اندیشه، مسئله زنده و کاربردی بودن فلسفه اسلامی را بررسی کرده است. پورحسن فلسفه اسلامی را اندیشهای مستقل میداند که پیش از برخورد با فلسفه یونانی شکل گرفته و از ابتدا با جامعه اسلامی ارتباط داشته است. وی معتقد است فلسفه اسلامی هیچگاه از نیازهای جامعه جدا نبوده و با اتکا به فلسفههای مضاف غربی نمیتوان کاربردی شدن فلسفه را به نتیجه رساند، بنابراین تنها میتوانیم از پرسشهای غربی برای رسین به پاسخهای مستقل بهره بگیریم. به گزارش خبرگزاری مهر، قاسمپور حسن در مصاحبه ای با نشریه سوره اندیشه با رد وابستگی فلسفه اسلامی به فلسفه یونانی میگوید: «این تلقی که در یونان فلسفه کاربردی بوده و اکنون نیز غرب به همان صورت دارای فلسفه کاربردی و در تداوم سنت یونانی است، اما فیلسوفان مسلمان از فارابی به بعد فلسفه را انتزاعی و دچار انحراف کردهاند، اشتباه است. چرا که ما در میانه تأملات عقلیمان به فلسفه یونانی برخوردیم.»*فلسفه اسلامی هیچگاه از جامعه اسلامی جدا نبوده است وی معتقد است: «فلسفه اسلامی بر اساس دغدغهها، نیازها، خواستها، انتظارات و پرسشهای جامعه اسلامی شکل گرفته بود و اتفاقا همان پرسشها بود که بعدها موضوعات بنیادین فلسفه اسلامی را شکل داد. این امر تا ملاصدرا نیز ادامه دارد.»پور حسن در اینباره تأکید میکند: «اساسا فلسفه و تفکر عقلی در جامعه اسلامی بر بستر جامعه شکل گرفته بود. یعنی پرسشهای اولیه جامعه مانند اینکه انسان مختار است یا خیر، ایمان چیست، حقیقت ایمان چیست، با چه چیزی میشود ایمان را فهمید و از این قبیل بود که تفکر عقلی را شکل داد. در حقیقت این پرسشها پیوند نیرومندی با تأملات عقلی ما داشتند، لذا فلسفه اسلامی در بستر پرسشهای عینی ما شکل گرفت و بعد تداوم پیدا کرد.»وی با رد جدا بودن فلسفه اسلامی از زندگی مسلمانان اظهار میکند: «فلسفه اسلامی در خلأ شکل نگرفته است و اساس فلسفه اسلامی چیزی غیر از زندگی مسلمانان و انتظارات و و ادراکها و پرسشهای آنها نبوده است. در هیچ جامعهای و در هیچ دورهای فلسفه غیر از زندگی چیزی نبوده و برای زندگی و برای آنکه جامعه و انسانها به نحو عقلی بتوانند درباره زندگی فکر کند پرسشهایی را مطرح کرده است. فلسفه هیچگاه از زندگی و جامعه جدا نبوده است.»پور حسن با اذعان به پروار بودن بخش انتزاعی فلسفه اسلامی میگوید: «بخشی از فلسفه اسلامی که به مباحث انتزاعیتر میپردازد فربهتر و نیروندتر شده است و ما بعد از ملاصدرا کمتر توانستهایم تفکرمستقلی داشته ابشیم، اما این به معنی این نیست که اساس فلسفه اسلامی بر انتزاعی بودن و صرف خیال اندیشی است. اوضاع اخلاق و جامعه در دورههای مختلف فراز و فرود داشته است و این امری طبیعی است. در یونان هم همینگونه است، یعنی در دورانی تأملات نظری برتر است و در دوران دیگر کاملا حوزه عمل و پراکسیس غلبه دارد.»*دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم این استاد فلسفه با به حاشیه بردن مسئلهای که هوسرل درباره بحران علم اروپایی مطرح کرد میگوید: «در نگاه دیلتای شاهدیم که علوم فرهنگی یا علوم روحانی در مقابل علوم طبیعی قرار گفت و هدف این بود که به اندازه علوم طبیعی دارای اعتبار و اتقان شود. ما نباید چنین دغدغهای در باب علوم انسانی داشته باشیم و فکر کنیم اگر با همان ترازی که در علوم طبیعی داریم، علوم انسانی از جمله فلسفه را بسنجیم، کاربردی میشوند. این نگاه پوزیتویستی و نگاه تجربه گرایانهای که از دوره آمپریستها یعنی از سده شانزدهم تا هجدهم به علوم از جمله به فلسفه وجود داشت، معضلی بود که در سنت آلمانی و در غرب شکل گرفته بود. ما باید پرسش خود را دقیق مطرح کنیم که مرادمان از کاربردی بودن چیست؟ آیا مضاف شدن علم را کاربردی بودن میگوییم؟ نسبت داشتن با سیاست را کاربردی بودن میگوییم؟ یا اینکه اگر فلسفه همانند علوم طبیعی شود را کاربردی بودن میگوییم.»وی با این نگاه به نقد تصورات معمول در جامعه میپردازد: «بحث اشتباهی که امروزه در کشور ما وجود دارد این است که میگویند ما درعلوم طبیعی و علوم پایه پیشرفت کردهایم، اما در علوم انسانی پیشرفت نکردهایم. مراد ما از پیشرفت چیست؟ آیا مراد ما این است که درغرب در باب فیزیک، ریاضی و در حوزه مکانیک مدلی وجود دارد که ما توانستهایم بخشی از آن مسیر را طی کنیم و به آن دست پیدا کنیم، اما در علوم انسانی نتوانستهایم این طی طریق را انجام دهیم؟ آیا علوم انسانی و فلسفه را اینگونه نگاه میکنیم؟ اگر اینگونه نگاه کنیم یعنی ما نتوانتسهایم دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی داشته باشیم.»*فلسفه اسلامی هرگز از اخلاق و فرهنگ خالی نبوده است عضو هئیت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه باید فهم درستی از کاربردی شدن داشته باشیم میگوید: «باید پرسش را اینگونه مطرح کنیم که آیا فلسفه تنها تأمل نظری درونی است یا اینکه در فلسفه نگاه برون گرایانه هم وجود دارد. پاسخ نیز این است که به طور حتم فلسفه نسبتی با حوزه اخلاق، مناسبات جمعی و اجتماعی، سیاست و فرهنگ دارد و هیچگاه فلسفه اسلامی از این امور خالی نبوده است.»وی با رد به محاق رفتن فلسفه اسلامی پس از فارابی و جدا شدن فلاسفهای مثل ابن سینا وسهروردی از امر سیاسی اینگونه تلقیات را ناشی از مطالعه نادرست میداند و تأکید میکند: «بنده اعتقاد ندارم که فلسفه اسلامی هیچ ارتباطی با فرهنگ ندارد، بلکه ما در بستر همین فلسفه اسلامی باید بتوانیم در مورد فرهنگ پرسش عقلی مطرح کنیم. مطالعات ما در حوزه فلسفه اسلامی اندک است، به همین خاطر نمیتوانیم آموزهها و رویکردهای اخلاق را از آن استنتاج کنیم و این تلقی را داریم که آنچه تحت عنوان فلسفه اخلاق در غرب وجود دارد، تنها اخلاق موجود است. آنچه را که ما در حوزه اسلامی دایم، نمیتوانیم بر اساس نگاه غربی سامان دهیم.»*فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد پور حسن گرایش به فلسفههای مضاف را ناشی از این احتمال میداند که: «شاید تحولی که در فلسفه غرب در دوره اخیر رخ داده که به طور کلی فلسفه (یعنی فلسفه هگلی و کانتی) به شکل فلسفههای مضاف در آمده و در مورد محیط زیست، پزشکی، جنگ و غیره به نحو خاص حرف میزند، سبب شده که ما تصور کنیم فلسفه اسلامی نیز باید اینها را داشته باشد. تصور ما این است که فلسفه اسلامی حتما باید در فلسفه مضاف قرار بگیرد تا بگوییم کاربردی است. اینکه فلسفه اسلامی را به فلسفه مضاف تقلیل دهیم و تلقی ما این باشد که کاربردی شده است، نگاه نادرستی است.»وی با رد استفاده مستقیم از فلسفههای مضاف غربی میگوید: «اگر مراد ما از فلسه مضاف آن سرنوشتی است که در غرب اتفاق افتاده، این به درد ما نمیخورد و کمکی به ما نمیکند، یعنی ما نمیتوانیم تنها با تغییر لفظ پیش برویم بلکه باید در درون سنت اسلامی و اندیشهها و آموزههای قرآنی و سنت ایرانی به تأمل عقلی بپردازیم. بنابراین اگر چنین تصوری از فلسفه اسلامی داشته باشیم نباید راهی را برویم که فلسفه اسلامی را به سمت آنچه که امروزه در فلسفه مغرب زمین وجود دارد تقلیل دهیم.»پور حسن در پایان تأکید میکند: «آن فلسفه و تفکر بر اساس نیازهای مغرب زمین شکل گرفته و ما تنها میتوانیم از پرسشهای آنها استفاده کنیم، اما درمان و راه حلش را باید خودمان بیابیم. فلسفه اسلامی با آنچه که در مغرب زمین میگذرد تفاوت جدی دارد و خواستگاهی دینی و اسلامی و ایرانی دارد. آنچه که درباره فلسفه اسلامی گفته میشود ناشی از عدم التفات دقیق به بنیادهای فلسفه اسلامی است.»*مصاحبه فوق الذکر در صفحات ۱۱۹ و ۱۲۰ از شماره ۷۸ ـ ۷۹ مجله سوره اندیشه با عنوان «فلسفه در بطن زندگی؛ تأملی در نسبت فلسفه اسلامی با مسائل زمانهاش» منتشر شده است.
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
تدریس بدایة الحکمة در دانشگاه سم مهلک است / بدون احیاء فلسفه اسلامی فلسفه مضاف به دردمان نمیخورد -
گزارش از نشریات تدریس بدایة الحکمة در دانشگاه سم مهلک است بدون احیاء فلسفه اسلامی فلسفه مضاف به دردمان نمیخورد نصرالله حکمت استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی درباره کاربردی کردن فلسفه اسلامی به صراحت معتقد است که فلسفه اسلامی موجود با نگاه تاریخی به هیچ دردی از این عالم نمیخورچهل و هفتمین هفته نامه صوتی حسن رحیم پورازغدی منتشر شد -
چهل و هفتمین هفته نامه صوتی حسن رحیم پورازغدی منتشر شد به مناسبت ایام محرم و شهادت حضرت امام حسین ع چهل و هفتمین هفته نامه صوتی حسن رحیم پورازغدی به این موضوع اختصاص یافت به گزارش خبرگزاری مهر به مناسبت ایام محرم و شهادت حضرت امام حسین ع چهل و هفتمین هفته نامه صوتی حسن رحیم پعباسپور در گفتوگو با فارس: درس وصایای امام(ره) باید بدون دریافت شهریه تدریس شود/ گزینه وزارت علوم نیستم
عباسپور در گفتوگو با فارس درس وصایای امام ره باید بدون دریافت شهریه تدریس شود گزینه وزارت علوم نیستمرئیس واحد علوم و تحقیقات گفت درس وصایای امام ره باید بدون دریافت شهریه از دانشجویان در دانشگاهها تدریس شود علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات در گفتوگو با خبرنگار گروه دامعاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: 98 درصد از پزشکان کرمانشاهی از دریافت زیرمیزی مبرا هستند
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 98 درصد از پزشکان کرمانشاهی از دریافت زیرمیزی مبرا هستندمعاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت 98 درصد از پزشکان کرمانشاهی از دریافت زیرمیزی مبرا هستند به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه رضا شتابی عصر امروز در جلسه تعرفهگذاری درمنقد مبانی تفکر غربی برای فراهم کردن فرایند عبور از آن است -
اصغرطاهرزاده در گفت و گو با مهر نقد مبانی تفکر غربی برای فراهم کردن فرایند عبور از آن است اصغر طاهرزاده در گفت و گویی کوتاه درباره غرب شناسی با مهر گفت ما وظیفه داریم مبانی تفکر غربی را نقد کنیم تا طی فرایندی فرهنگ عبور از آن در جامعه فراهم شود و این غیر از نقد غرب در حرکات رقائممقام معاونت توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز: هیچ قراردادی با سازمان اتکا درباره تامین کی
قائممقام معاونت توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز هیچ قراردادی با سازمان اتکا درباره تامین کیف منعقد نشده استقائممقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز گفت هیچگونه قرارداد انحصاری با سازمان اتکای ارتش برای تامین کیف بهداشتی توسط معماجرای شهادت حضرت قاسم ابنالحسن به روایت رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
ماجرای شهادت حضرت قاسم ابنالحسن به روایت رهبر انقلاب یکى از این قضایا قضیهى به میدان رفتن قاسمبنالحسن است که صحنهى بسیار عجیبى است قاسمبنالحسن علیهالصلاةوالسلام یکى از جوانان کم سالِ دستگاهِ امام حسین است کد خبر ۴۴۶۱۲۳ تاریخ انتشار ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۵ - 31 Octoberتو را ماه در خون غلطیده می نامم / به آب که رسید دریافت آب هم تشنه حسین است
تو را ماه در خون غلطیده می نامم به آب که رسید دریافت آب هم تشنه حسین است فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده خبرآنلاین در شب تاسوعا - ارادتی به آستان سقای کربلا عباسِ حسین که دستان ظاهر از او بریدند تا بال های بهشتی برای پرواز بر شانه هایش روییدند لطفا منتظر بمانیدرئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد کمبود 1000 تخت در بیمارستانهای آذربایجان غربی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اعلام کردکمبود 1000 تخت در بیمارستانهای آذربایجان غربیرئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه غالب بیمارستانهای استان فرسوده هستند از کمبود هزار تخت بیمارستانی نیز در استان خبر داد به گزارش خبرگزاررئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد برخورد جدی با متخلفان و دریافت کنندگان هزینههای غیر متعارف در ح
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کردبرخورد جدی با متخلفان و دریافت کنندگان هزینههای غیر متعارف در حوزه درمانرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت با تخلفات گزارش شده در حوزه درمان از جمله دریافت مبالغ غیرمتعارف از مردم برخورد جدی صورت میگیرد به گزارش خبرگزاری فارسغربی ها درمذاکرات هسته ای برغم حسن نیت ایران، صادقانه رفتار نمی کنند
امام جمعه نوشهر غربی ها درمذاکرات هسته ای برغم حسن نیت ایران صادقانه رفتار نمی کنند نوشهر ـ ایرنا ـ امام جمعه نوشهر با اشاره به نزدیکی زمان تعیین شده برای اتمام مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1 5 گفت غربی ها می خواهند مسؤولیت نتیجه مذاکرات را متوجه ایران کنند تا اگر توافق نهاییافزایش گرایش مردم کشورهای غربی به دین اسلام
سهشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۸ یک مفسر و فعال قرآن کریم گفت بررسیها نشان میدهد طی 10 سال اخیر آمار گرایش مردم کشورهای غربی و اروپایی به دین اسلام چندین برابر شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان سید بهاءالدین حسینی در برنامه عصر قرآنی تلاوتعباسپور: ۷۰ درصد دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل میکنند
عباسپور ۷۰ درصد دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل میکنندرئیس واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در این واحد حدود ۴۰ هزار دانشجو تحصیل میکنند گفت حدود ۷۰ درصد دانشجویان این واحد در مقاطع تحصیلات تکمیلی که همان هدف ایجاد واحد علوم و تحقیقات بوده است مشغصلح امام حسن، یا قیام امام حسین؟
صلح امام حسن یا قیام امام حسین یزید در مخالفت با اسلام آب پاکی را ریخت و منکر وحی و دین شد و همه را ساخته و پرداخته هاشم و ابناء او دانست آیا با وجود این انسان دین فقط دچار تحریف می شود که بتوان با مسامحه کنار او زندگی کرد یا به طور کامل باید فاتحه دین را خواند به این مطلبکنفرانس بینالمللی «فلسفه در جهان معاصر» با حضور اندیشمندان ایران، انگلیس و روسیه
کنفرانس بینالمللی فلسفه در جهان معاصر با حضور اندیشمندان ایران انگلیس و روسیه فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایبنا نوشت بنیاد مطالعات اسلامی روسیه با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه کنفرانس «فلسفه در جهان معاصر» را در تاريخ 20 آبان درترجمه روسی «فارابی مؤسس فلسفه اسلامی» در قزاقستان رونمایی شد -
با حضور داوری اردکانی ترجمه روسی فارابی مؤسس فلسفه اسلامی در قزاقستان رونمایی شد ترجمه روسی رساله فارابی مؤسس فلسفه اسلامی اثر استاد داوری اردکانی در دانشگاه فارابی قزاقستان رونمایی شد به گزارش خبرگزاری مهر مراسم رونمایی از ترجمه روسی کتاب فارابی مؤسس فلسفه اسلامی به همرئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: پزشکان متخلف در دریافت زیرمیزی لغو پروانه میشوند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل پزشکان متخلف در دریافت زیرمیزی لغو پروانه میشوندرئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت پزشکانی که در دریافت زیرمیزی مجرم شناخته شوند لغو پروانه شده و جلوی فعالیت آنها گرفته میشود فرهاد پورفرضی در گفتو گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد حضو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها