تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834453140
همنشینی ادبیات و فلسفه به مثابه تلقی فلسفه در عمل -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چگونه فلسفهورزی کنیم(10)؛
همنشینی ادبیات و فلسفه به مثابه تلقی فلسفه در عمل
اگر افلاطون شاعران را از آرمان شهر خود بیرون می کند امروزه اندیشه ورانی همچون رورتی که در زمره متفکران پست مدرن به حساب می آیند آنان ـ شاعران و ادیبان ـ را با آغوش باز می پذیرند و مقامی در خور و شایسته به آنها می دهند اگر فلسفه تأکیدش بر تأمل، یکنواختی و یکسانی زندگی است، ادبیات اما بر وجه اتفاقی بودن، انضمامی بودن و پیشامدی بودن حقیقت تاکید دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از دلایلی که باعث شده است عموما فلسفه را علمی انتزاعی تلقی نمایند آن بوده است که فلسفیدن را امری انتزاعی و نه انضمامی دانسته اند این نوع برداشت سنتی از فلسفه هنوز هم در برخی محافل دانشگاهی و آکادمیک ازجمله کشور ما ساری و جاری است، این در صورتی است که امروزه تقسیم بندی علوم به طور کلی به نظری و عملی رنگ باخته و نظر و عمل آنچنان در هم تنیده شده که به راحتی قابل انقسام نیستندهمنشینی ادبیات با فلسفه یا فلسفه با ادبیات و سر برآوردن حوزه نو ظهور مطالعاتی بنام "ادبیات فلسفی" نمونه ای از پیوند نظر با عمل است چنان که حتی برخی از فیلسوفان و اندیشه وران مانند رورتی فلسفه را "ژانر "ادبی خاص به شمار می آورند و از این منظر شیوه اندیشه ادبی خاصی را برای جامعه انسانی آرمانی پیشنهاد می کنند، جامعه ای که به ترتیب مسیری را از مذهب به فلسفه و از فلسفه به ادبیات طی کرده است، در این راستا تأکید بر خصلت فرهنگی شناخت بشری است که در آن ادبیات عرصه فرهنگی را به نمایش می گذارد که با سایر سطوح فرهنگ از جمله فلسفه همپوشانی های زیادی دارد،همان گونه که گفته شد رورتی برداشتی ادبی از فلسفه ارائه داده و آن رادر حد یک ژانر ادبی خاص فرو می کاهد.این در حالی است که فلسفه در تلقی سنتی بر آن بوده است که خود را ضامن اعتبار یابی اعتباری ادعاهای شناختی بینگارد، که در علم اخلاق، سیاست، هنر ودین مطرح می گردند، رورتی بر آن است که این برداشت از فلسفه مرهون آن است که ذهن را به سان آینه طبیعت تلقی کنیم که شامل بازنمایی های مختلفی است .فلسفه در این طرز تلقی خود را تافته ی جدا بافته می انگارد که شرافت وشکوه خود را از داوری در خصوص سایر حوزه های پژوهش بدست می آورد شانی نا زدورنی و جاودانه -در فلسفه سنتی و سنت فلسفی.علی رغم تصور بالا امروزه و به ویژه در شرایط تفکر پست مدرن، فلسفه به هیچ رو نمی تواند دعوی آنرا داشته باشد که از سایر بحثها و حوزه ها بنیادی تر است، فلسفه نه ملکه علوم است و نه مصون از لغزش و خطا، بدین ترتیب حقیقت یابی در تلقی نوین از فلسفه رنگ باخته و گفتگو و مکالمه به جای آن می نشیند.نقد ادبی، ادبیات داستانی و سایر روشهای هنری ـ ادبی نیز در کنار فلسفه و علوم می توانند راههای درست و کارآمد را به انسان نشان دهند. زندگی در پرتو ادبیات و هنر، طیف وسیع و رنگارنگی از اندیشه ها و خواسته ها، طرز تلقی ها، بینشها و منشهایی را به نمایش می گذارد که تحمل، تساهل و مدارا را به انسان امروزی معرفی می کنند از این روست که می توان شاعران و ادیبان را فیلسوفان زندگی خواند. هنر "رمان" اما در این میان به ما کمک می کند که از چسپیدن به یک حقیقت واحد و طرز تلقی جزمی رهایی یافته و در خود تساهل و مدارا را تقویت نموده و به گزینه های مختلف در موقعیتهای تصوری متعدد بیندیشیم. هدف نویسندگان، فیلسوفان و ادیبان از نوشتن رمانهای و رساله های خویش تفاوتهایی با یکدیگر دارد به مثل افرادی همچون افلاطون، هایدگر، پروست و ناباکوف جهت پیگیری کمال شخصی می نویسند و در مقابل نویسندگان و اندیشه ورانی مانند دیکنز، میل،روسو،دیویی و ارول برای توسعه آزادیهای انسانی می اندیشند.ارزش الهام بخش آثار ادبی، تفوق وبرتری خود را در مقابل بی تأثیری و یا کم تأثیری آثار کلاسیک فلسفی که گرفتار دامهای نظری و جزم اندیشی شده است را نشان می دهد. ادبیات و به ویژه "ادبیات فلسفی" که بزرگترین دستاورد یا رهاورد آن "مان"و ادبیات داستانی است، مردمان را به فکر واداشته و امکان زندگی رابرای آنان فراخ تر می نماید گفته شده است که این آثار امید می بخشند نه ادراک، تحول فردی به وجود می آورند و نه معرفت نگرش را تغییر می دهند نه دانش و اطلاعات را در همین راستاست که "روایت" جای "نظریه" را می گیرد نظریه قلمرو چشم انداز وسیع و عمومی را نشان می دهد در حالی که روایت از چشم انداز شخصی به امور نظر کردن است.در تلقی رورتی آنجا که به ویژگیهای "طنزپرداز آزاده[1]" اشاره دارد معتقد است که آیرو نسبیت یا همان طنزپرداز آزاده فلسفه را خادم خود می کند نه خود را مخدوم فلسفه. نگاهی آیرونیست نگاه انضمامی "عینی "به چیزهایی است که پیرامونش می گذرد مانند نیچه وپروست – که در جریان خلق اثر هنری خود را بازتوصیف می نمایند.پروست در رمان معروف خود "زمان ازدست رفته"منظر ممتاز و یگانه را به کنار زده ،ایده مرجعیت را زیرسؤال برده و راه را برای قرائتهای مختلف از زندگی باز می کند و یا دیکنز که به موضوع رهایی انسانها از درد و رنج می پردازد قامت داوری را به قد و قامت همدردی و همدلی مبدل می سازد. کوندرا نیز در مقابل تأکید بر حقیقت بر فردیت پای می فشارد. ناباکوف و هایدگر نیز به برتری جزئیات و امور انضمامی بر کلیات تأکید می ورزند. بدین ترتیب رمان و ژانر ادبی از فلسفه، برخلاف فلسفه سنتی نه کلاه قضاوت بر سرگذاشته و نه ادعای حل مسئله را دارد بلکه فقط راه را به ما نشان می دهد.فروید نیز در جایگزینی زندگی شاعرانه به جای زندگی عالمانه و در اهمیت دادن به انگیزش ناهشیار بشری، زندگی هر انسانی را به سان یک شعر می انگارد .وی زندگی هر انسانی را کوششی برای پوشاندن ردای استعارات خود بر تن خویش می بیند. در ادامه فلاسفه پسانیچه ای مانند هایدگر و ویتگنشتاین نیز سعی خود را در مصروف کرده اند به اینکه در مقابل جامعیت و ضرورت مورد ادعای فلاسفه سنتی لزوم امور فردی، انضمامی و پیشامدی را نشان دهند، خود نیچه با وانهادن برداشت سنتی از حقیقت، پروسه ناتمام خودشناسی و خودآفرینی را هموارتر کرده بود و به تعبیر امروزین ریچارد روتی عاجز بودن از شاعر بودن به معنای پذیرفتن توصیفی است که دیگری از ما می کند و نه توصیف خودمان از خویشتن.و خلاصه کلام اینکه اگر افلاطون شاعران را از آرمان شهر خود بیرون می کند امروزه اندیشه ورانی همچون رورتی که در زمره متفکران پست مدرن به حساب می آیند آنان ـ شاعران و ادیبان ـ را با آغوش باز می پذیرند و مقامی در خور و شایسته به آنها می دهند اگر فلسفه تأکیدش بر تأمل، یکنواختی و یکسانی زندگی است، ادبیات اما بر وجه اتفاقی بودن، انضمامی بودن و پیشامدی بودن حقیقت تاکید دارد و اینکه ادبیات ضامن زندگی خودآفرینانه است تا فلسفه محض که در پی یک زندگی فکورانه است، البته باید توجه داشت که فلسفه و ادبیات ضد یکدیگر نیستند، بلکه مکمل هم بوده و در سایه همنشینی فلسفه و ادبیات می توان زندگی فکورانه را با زندگی خلاقانه پیوند داد که حاصل آن فکر خلاق و خلاقیت فکری است و این خود بالاترین ثمره نگاه به فلسفه از منظر عمل است.[1]-liberal ironist*نویسنده: دکتر اکبر رهنما، دانشیار دانشگاه شاهد
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
بهترین جلوهگاه پیوند فلسفه با عمل فلسفه تعلیم و تربیت است -
چگونه فلسفهورزی کنیم 3 بهترین جلوهگاه پیوند فلسفه با عمل فلسفه تعلیم و تربیت است به کار بردن شیوه های تفکر اندیشه ورزانه و قضاوتهای مستدل در حوزه اخلاق و ارزش های حاکم بر حیطه تعلیم و تربیت و تلاش برای ایضاح بهتر مفاهیم و شعارهای مطرح آن وظیفه ای است که انجام آن از اندیشمندانفلسفه هنر زندگی است/ بررسی کارکرد فلسفه در مشاوره -
چگونه فلسفه ورزی کنیم 2 فلسفه هنر زندگی است بررسی کارکرد فلسفه در مشاوره از دو هزار سال پیش که اپیکوروس فلسفه را به عنوان درمان روح معرفی نمود همواره در پی آن بود که استدلال منطقی را در جهت تخفیف و تشفی رنج و آلام بشری به کار گیرد برخی فلاسفه حتی از این هم فراتر رفته و فلسچگونه درباره چیزها فلسفهورزی کنیم/ فلسفه پرسیدن پرسشهای اساسی درباره چیستی چیزهاست -
چگونه فلسفه ورزی کنیم 1 چگونه درباره چیزها فلسفهورزی کنیم فلسفه پرسیدن پرسشهای اساسی درباره چیستی چیزهاست هنگامی که فرد به اندازه کافی گرفتار پرسشهای فلسفی در زمینه ای خاص شده باشد آنگاه مطالعه و دقت در پاسخهای دیگران سودمند خواهد بود و لازم است که چنین کند و مطلع شود که درفلسفه زمانی جدی میشود که از زندگی برخیزد -
محمدرضا بهشتی فلسفه زمانی جدی میشود که از زندگی برخیزد محمدرضا بهشتی عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به کاربرد فلسفه در زندگی گفت فلسفه وقتی پرسشهایش جدی میشود و اندیشهها در آن فعال شده و پاسخهایش اهمیت مییابد که از زندگی برخیزد و به زندگی برگردد اگر ما نفلسفه تفکر نقادانه است/ با گفتگو همافزایی اندیشه به وجود میآید -
فلسفه تفکر نقادانه است با گفتگو همافزایی اندیشه به وجود میآید محمدرضا سعیدآبادی دبیر کمیته ملی یونسکو در نشست فلسفه و مسئله دیگری گفت یوسنکو تأکید میکند که فلسفه یک تفکر نقادانه است و برای درک تغییرات و تحولات فلسفه بهترین یار و همکار است برای اینکه بتوانیم درک عمیقی از ججدول درسگفتارهای پاییزی «پرسش» با موضوع فلسفه و اندیشه
جدول درسگفتارهای پاییزی پرسش با موضوع فلسفه و اندیشه فرهنگ > دین و اندیشه - موسسه پرسش با ادامه دروس قبلی و آغاز چند دوره جدید درسگفتارهای پاییزی خود را از سر می گیرد به گزارش خبرآنلاین درسگفتارهای پاییز موسسه مطالعاتی سیاسی- اقتصادی پرسش از شنبه 17 آبانترجمه روسی «فارابی مؤسس فلسفه اسلامی» در قزاقستان رونمایی شد -
با حضور داوری اردکانی ترجمه روسی فارابی مؤسس فلسفه اسلامی در قزاقستان رونمایی شد ترجمه روسی رساله فارابی مؤسس فلسفه اسلامی اثر استاد داوری اردکانی در دانشگاه فارابی قزاقستان رونمایی شد به گزارش خبرگزاری مهر مراسم رونمایی از ترجمه روسی کتاب فارابی مؤسس فلسفه اسلامی به همفلسفه ی عدم استجابت دعا
فلسفه ی عدم استجابت دعا استاد انصاریان در پاسخ به پرسشی پیرامون مسئله عدم استجابت دعا به تشریح این مسئله پرداختند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز استاد انصاریان در پاسخ به پرسشی پیرامون مسئله عدم استجابت دعا به تشریح این مسئله پرداختند متن پرسش مطرحآیا فلسفه به عقل و انسانیت خیانت میکند -
به مناسبت روزجهانی فلسفه آیا فلسفه به عقل و انسانیت خیانت میکند نیکولاس ماکسول استاد فلسفه در کالج لندن در این یادداشت طرح مختصری برای تحول آکادمیهای فلسفه جهان ارائه می دهد طرحی که هدف آن تغییر مسیر پژوهش فلسفی از معرفت پژوهی به سوی حکمت پژوهی است به گزارش خبرگزاری مهر نیکتابدرباره خدا کامل ترین اثر در فلسفه دین تحلیلی است -
در نقد و بررسی کتاب درباره خدا در شهر کتاب کتاب درباره خدا کامل ترین اثر در فلسفه دین تحلیلی است نعیمه پور محمدی مترجم کتاب درباره خدا درباره موضوع این کتاب گفت این کتاب درباره کفایت و عدم کفایت برخی از ادلههایی که در وجود اثبات خدا سخن گفته تالیف شده است از این کتاب نتتدریس بدایة الحکمة در دانشگاه سم مهلک است / بدون احیاء فلسفه اسلامی فلسفه مضاف به دردمان نمیخورد -
گزارش از نشریات تدریس بدایة الحکمة در دانشگاه سم مهلک است بدون احیاء فلسفه اسلامی فلسفه مضاف به دردمان نمیخورد نصرالله حکمت استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی درباره کاربردی کردن فلسفه اسلامی به صراحت معتقد است که فلسفه اسلامی موجود با نگاه تاریخی به هیچ دردی از این عالم نمیخورفلسفه اقامه نماز میت
فلسفه اقامه نماز میت طلب غفران از خدا باید حقیقی باشد و آنچه با زبان گفته میشود با قلب و اعضا و جوارح سازگار باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز درخصوص علت اقامه نمازبر میت باید توجه داشت که استغفار با کلماتی همچون توبه و انابه اگر چه داَندر احوالات مُد فلسفه -
چگونه فلسفه ورزی کنیم 6 اَندر احوالات مُد فلسفه وقتی سخن از فلسفه در عمل به میان می آید به نظر میرسد بیشتر تعمق و اندیشیدن و پرسش و تردید درباره اموری مطرح است که هر روز به سادگی از کنارشان میگذریم و به سادگی از کنارمان میگذرند با گذر از دوران کتابهای باصطلاح روانشناسی درهمایش فلسفه و مسئله «دیگری» برگزار میشود -
به مناسبت روز جهانی فلسفه همایش فلسفه و مسئله دیگری برگزار میشود همایش دوروزه فلسفه و مسئله دیگری در دانشگاه تهران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر همایش دو روزه فلسفه و مسئله دیگری به مناسب روز جهانی فلسفه و به همت مرکز فرهنگ و اندیشه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران وپذیرش دومین دوره دکترای تخصصی فلسفه ذهن -
پذیرش دومین دوره دکترای تخصصی فلسفه ذهن پژوهشکده علوم شناختی برای دومین دوره دکترای تخصصی فلسفه ذهن دانشجو می پذیرد به گزارش خبرگزاری مهر پژوهشکده علوم شناختی با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم ع از میان طلاب واجد شرایط برای تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در رشتهپور حسن: فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد / دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم -
گزارش از نشریات پور حسن فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم قاسم پورحسن عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبهای با نشریه سوره اندیشه مسئله زنده و کاربردی بودن فلسفه اسلامی را بررسی کرده است پورحسن فلسفه اسلاکنفرانس بينالمللی «فلسفه در جهان معاصر» در مسکو برگزار میشود -
با حضور انديشمندان ايران کنفرانس بينالمللی فلسفه در جهان معاصر در مسکو برگزار میشود بنیاد مطالعات اسلامی روسیه با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه کنفرانس فلسفه در جهان معاصر را در تاريخ 20 آبان در مسكو برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر این کنفرانس بينالمللي-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها