محبوبترینها
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854189536
به مناسبت ساگرد رحلت شیخ مفید مرزبان تشیع
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به مناسبت ساگرد رحلت شیخ مفید
مرزبان تشیع
سده چهارم هجری به واسطه وجود مردی بزرگ فتحالفتوح تاریخ شیعی است زیرا که او توانست "دایرةالمعارف جامعی" از معارف اسلامی را تدوین کند که نزدیک به پنجاه سال، پرچمدار عرصههای علمی، فکری و فرهنگی مسلمین گردد.
سده چهارم هجری به واسطه وجود مردی بزرگ فتحالفتوح تاریخ شیعی است زیرا که او توانست "دایرةالمعارف جامعی" از معارف اسلامی را تدوین کند که نزدیک به پنجاه سال، پرچمدار عرصههای علمی، فکری و فرهنگی مسلمین گردد. سرانجام کار به جایی رسید که دوست و دشمن زبان به تمجید او گشودند و قلم به تعریف او برگرفتند، این انسان بزرگ کسی نیست جز شیخ مفید. متن ذیل بخشی از پیام حضرت آیت الله خامنهای (دام ظله) به کنگره هزاره شیخ مفید است: هزار سال پیش از این، در یکی از روزهای پر حادثهی بغداد، میدان «اشنان»، بر مردمی که به خاطر واقعهیی غمانگیز در آن انبوه شده بودند تنگ آمد. و هزاران چشم بر مردی که مرگش حادثهیی بزرگ بود، گریست. و دهها هزار نفر بر جنازهی انسان والایی نماز گزاردند که پنجاه سال، چون مشعلی تابناک، بخش گستردهیی از جهان اسلام را با دانش و معرفت خود، روشن ساخت، و در کرانهی دجلهی بغداد، دجلهی دیگری از علم و معرفت به راه انداخته بود. تندباد حوادث تلخ و خونین در پایتخت عباسی و طوفان تعصبها و بد دلیها نتوانسته بود چراغ علم و عملی را خاموش سازد که به شجرهی زیتونهی علوم قرآن و معارف اهلبیت (علیهمالسّلام)، متصل گشته و با مصباح خِرَد بشری تلألؤ یافته بود. و خار و خاشاک کجفهمیها و بدسگالیها نتوانسته بود در برابر آن شطّ خروشانی سدّ گردد که فقه و کلام و عقل و نقل را در بستر پر فیضش به سرزمینهای حاصلخیز رسانیده بود. حضور مفید در محشر آراء و افکار زندهی علمی و کلامی، به نشر کتب یا ذکر آراء او نیست - اگر چه نشر کتب و ذکر آراء او مقتضای شکر منت او بر همهی متکلمان و فقهای پس از اوست - بلکه این حضور درخشان، به تداوم روند و خط سیری است در فقه و کلام که او گشاینده و مؤسس آن بوده است. نکته دربارهی «جایگاه مفید در خط سیر تفکر علمی تشیع در دو زمینهی کلام و فقه» است و آن نکته در عبارتی کوتاه این است که: شیخ مفید در سلسلهی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقهی جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشتهی کلام و فقه، تا امروز در حوزههای علمی شیعه امتداد یافته و با وجود برکنار نماندن از تأثرات تاریخی جغرافیایی و مکتبی، ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان پابرجاست مانده است. با ظهور شیخ مفید و گسترش صیت دانش او بتدریج بغداد که مرکز سیاسی و جغرافیایی قلمرو اسلامی بوده به مرکز اصلی علوم و معارف شیعی نیز بدل می شود و نه فقط مرجع حل مسائل فکری و دینی شیعه که کعبهی آمال طالبان علم نیز می گردد. بی شک محور و نقطهی درخشان و مایهی درخشش این حوزه شیخ مفید بوده است. او با نبوغ و استعداد خارق العاده و تلاش بی وقفهی خود و با بهرهگیری از موقعیت استثنایی شهر بغداد به عنوان مرکز سیاسی و جغرافیایی جهان اسلام و رفت و آمد چهرههای علمی مذاهب مختلف به آن، به جامعیتی بی نظیر دست یافته، و آنگاه چون قطب و محور جذابی، عنصر متمایز کنندهی حوزهی شیعی بغداد در زمان خود شده است. با نظر به آثار علمی این شیخ بزرگوار و سایر قرائن، آشکار می گردد که مفید مجمع و ملتقای شگفت انگیزی است از بیشتر ویژگیهایی که چهرههای شاخص شیعه تا آن زمان بدان اشتهار داشتهاند: در او فقه قدیمین و ابن بابویه و جعفر بن قولویه، کلام ابن قبه و بنی نوبخت، علمالرجال کشی و برقی، حدیث صدوق و صفار و کلینی به اضافهی قدرت جدل و هماوردىِ فکری بی نظیر و بسی برجستگیهای دیگر یکجا گرد آمده بود. آنان البته هر یک مشعلی بر سر یکی از راههای معارف اهلبیت اند. اما مفید، چون چلچراغی، مجمع و ملتقای همه آنها به شمار میرود. و این چیزی است که پیش از او در هیچ یک از شخصیتهای علمی شیعه سراغ نداریم. در یگانه بودن او همین بس که ابنندیم (م ۳۸۰) وی را در سنین پیش از ۴۴ سالگی اش سر آمد همهی شیعه در فقه و کلام و حدیث معرفی میکند. و ذهبی که در تاریخ الاسلام با لحنی کینه آلود و دور از انصاف از وی سخن گفته، در عین حال از ابن ابی طی دربارهی او نقل میکند که: او در همهی علوم، یگانه بود: در اصولین، در فقه، در اخبار و معرفت رجال، در قرآن و تفسیر، در نحو و شعر ... در همهی این علوم وی سر آمد همگان بود و با پیروان هر عقیدهیی مناظره میکرد. باری، مفید کسی است که علوم گذشتگان در تکامل خود، در او مجتمع گشته بود و به برکت چنین شخصیت جامع و چند بعدی و همه جانبهیی، حوزهی علمی شیعه بدانگونه که قرنها پس از آن استمرار یافت، پایه گذاری شد که در آن فقه و کلام و اصول و ادب و حدیث و رجال در کنار یکدیگر و مکمل یکدیگر تدریس و تحقیق و متکامل می شد. و همین حوزه است که در نقطهیی بس والا، سید مرتضی و در اوج قلهی کمال، شیخ الطائفه محمّد بن الحسن الطوسی را پدید آورد. با توجه به آنچه دربارهی بی سابقه بودن پدیدهی شیخ مفید و حوزهی بغداد معاصر او گفته شد، حقاً باید مفید را بنیانگذار حوزههای علمی شیعه با قوارهیی که در قرنهای پس از آن دیده میشود، دانست یعنی جایی که در آن مجموعهیی از دانشهای عقلی و نقلی اسلامی آموخته و تدریس میشود و متخرج آن در همه یا اکثر آن علوم تبحر می یابد. برای تبیین این نکته لازم است نقش مؤثر و تعیین کنندهی مفید: ۱ - در تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهمالسّلام) ۲ - در بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه ۳ - در آفرینش شیوهی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام ... تعریف شود. بنای رفیعی که فقهاء و متکلمین شیعه در طول ده قرن گذشته برافراشته و گنجینهی بی نظیری که از آثار علمی خود پدید آوردهاند همه بر روی قاعدهیی است که شیخ مفید با این سه بعد جهاد علمی خود پی افکنده است. ۱ - تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهمالسّلام) پس از آغاز دوران غیبت و به ویژه بعد از انتهاء دورهی ۷۴ سالهی غیبت صغری و انقطاع کامل شیعیان از امام غائب (ارواحنا فداه)، یکی از خطراتی که کلیت مکتب اهل بیت را تهدید میکرد این بود که اشتباه و انحراف عمدی یا غیر عمدی کسانی از منسوبین به این مکتب، چیزهایی را از آن کاسته یا به آن بیافزاید، و یا بر اثر کم رنگ شدن مرزبندیهای اصولی مکتب، خطوط انحرافی با آن آمیخته و انحرافات مسلکهای اعتقادی یا مذهبهای جعلی با حقایق آن ممزوج گردد. اینجاست که یکی از مهمترین وظایف رهبران امت در آن برهه از زمان رخ مینماید، وظیفهیی که درست به انجام رسیدن آن میتوانسته است به معنای حفظ مذهب و معادل جهادی سرنوشت ساز باشد. و آن وظیفه عبارت است از اینکه تشیع به مثابهی یک نظام فکری و عملی، مرزبندی شود و برای آن از لحاظ عقیدتی و عملی با استفاده از میراث ارزشمند سخنان ائمه (علیهمالسّلام) چهار چوبی ترسیم گردد. و بدین گونه هویت مستقل و مرز بندی شدهی مذهب اهل بیت (ع) مشخص گشته در معرض فهم و استفادهی پیروانش قرار گیرد. این کار به علماء و متفکران شیعه این امکان را میداد که انحراف اصولی یعنی خروج از حیطهی مبانی مذهب در فقه و کلام را، از اختلاف نظرهایی که در داخل محدودهی مکتب پیش می آید، بتوانند جدا کرد. بی شک این کار تا پیش تا پیش از زمان مفید (ره) انجام نشده است. وجود گرایش قیاسی در فقه ابن جنید و گرایشهای معتزلی در کلام خاندان نوبخت، بهترین دلیل بر این مدعا است و این فقط دو نمونه از نتایج و تبعات مرزبندی نشدن مکتب تشیع در زمینههای اصول و فروع دین است. در عرصهی فقه، بهره نگرفتن از مبانی عقلی و اصولی استنباط و تفریع فرع بر اصل که از تعالیم مسلم ائمه (علیهمالسّلام) است، و یا در طرف مقابل، لغزیدن به وادی قیاس، دو سوی انحراف غیر عمدی از مکتب و نتیجهی مرزبندی نشدن و عدم ترسیم چهار چوب روشن برای آن محسوب می گردد. و در عرصهی کلام، مظهر عمدهی انحرافی که ناشی از عدم تحدید حدود مذهب است، همانا خلط کلام شیعی با کلام معتزلی است. در مورد اخیر، عوارض ناشی از مرزبندی نشدن مذهب بسی زیاد و خسارت بار بوده است. این نابغهی بزرگوار با احساس نیاز زمان و با تکیه بر قدرت علمی خود وارد این میدان دشوار شد و کار بی سابقه و بس مهم و حساسی را آغاز کرد و به حق باید اذعان کرد که از عهدهی این کار بزرگ بر آمده است. مدعا این نیست که پس از کار مفید هیچکس در فهم محتوای تشیع دچار جهل و گمراهی نشده یا نمی توانسته بشود. بلکه مدعا این است که فهم این مکتب و شناخت حدود و مرزهای آن برای آن کس که در طلب آن بوده، میسر گردیده و در فقه و کلام، مدرسهی اهل بیت(ع) بی آنکه با نحلهی دیگری مشتبه شود با نشانهها و ویژگیهای خاص خود همواره در معرض فهم و شناخت پژوهشگران قرار گرفته است. مفید برای تأمین این هدف بزرگ، به یک سلسله کار علمی دست زده، که هر یک درخور بررسی و تحقیقی مستقل است. من به اشارهیی به فهرست این کارها در دو عرصهی فقه و کلام بسنده میکنم .در فقه کتاب مقنعه را که یک دورهی تقریباً کامل فقه در آن گرد آمده تصنیف کرد و، در آن، صراط مستقیم و خط میانهی استنباط فقهی را که ترکیبی از استخدام ادلهی لفظیه و قواعد اصولیه است، و با اجتناب از قیاس و استحسان و دیگر ادلهی غیر معتبر، پیمود . به علاوه کتاب «التذکرة باصول الفقه» را ابداع کرد و در آن تا آنجا که با تکیه بر وجود کتاب و نوشتهیی بشود گفت، برای نخستین بار قواعد استنباط فقهی را گرد آورد و براساس آن فتوا داد ... کار وسیعتر و مهمتر مفید در این زمینه - یعنی تثبیت هویت مستقل مکتب تشیع - در عرصهی علم کلام انجام گرفته است. در این میدان شیخ بزرگوار ما با دقت و تیز بینی بر آن است که مرز میان عقاید تشیع و دیگر نحلههای کلامی را مشخص کند و از ورود عناصر اعتقادی دیگر فرق اسلامی یا شیعی، به محدودهی عقاید امامیه و نیز از نسبت دادن افکار غلطی که شیعهی امامیه از آن مبرا است، به مکتب تشیع جلوگیری نماید. بدین جهت است که وی با اینکه در مقام مجادله با مذاهب دیگر، همهی مکاتب زمان خود را به مباحثه فرا می خواند و با اشعری و معتزلی، مرجئی و خارجی، مشبه و اهل حدیث، غالی و ناصبی، و دیگر شعب فرق کوچک و بزرگ منتسب به اسلام به بحث و گفتگو بر می خیزد، اما در این میان با مکتب اعتزال و شاخههای معروف آن بیش از همه مواجههی فکری می یابد و در کتب و رسائل کوچک و بزرگ متعددی به نقد و رد نظرات معتزله در مباحث مختلف میپردازد. سرّ این مطلب آن است که در میان فرق مختلف اسلامی، معتزله به خاطر شباهت میان برخی از اصول آنان با اصول تشیع، در معرض این شبهه قرار گرفتهاند که مکتب آنان اصل و منشاء بسیاری از عقاید شیعه است و یا حتی بالاتر از این، اعتزال همان تشیع است با تفاوتهایی در میان. و این به نوبهی خود این گمان غلط را پدید آورده که مجموعهی کلام شیعه، زاییدهی کلام معتزلی، یا اصول کلام شیعی همان اصول کلام معتزلی است و همانطور که قبلاً گفته شد تبعاتی بر این پندار غلط مترتب گشته است. در حقیقت پرداختن به عقاید معتزله در کتب مفید، مصداق برجستهیی است از همان خصوصیت مرزبانی از کلیت مکتب تشیع و اثبات استقلال و اصالت نظام کلامی آن است. دراینباره مهمترین اثر شیخ عالی مقام، کتاب معروف «اوایل المقالات فی المذاهب و المختارات» است که برای بیان فرق میان شیعه و معتزله نوشته شده است. بنابر آنچه خود آن بزرگوار در مقدمهی کتاب نوشته است حتی اختلاف این دو فرقه در بعضی مسائل اصولی مورد اتفاق مثل مسألهی عدل نیز در آن مورد توجه قرار گرفته و جدایی آنها از یکدیگر بیان شده است. ...شیخ مفید، آن نابغهی بزرگ تاریخ شیعه، نخستین کسی است که در فقه و کلام، مکتب تشیع را مرز بندی و منضبط ساخته، در علم کلام یک نظام فکری منسجم و محدد را از مجموع عقاید شیعه فراهم آورده و از اشتباه آن با دیگر مذاهب و فرق اسلامی و شعب غیر امامی مذهب شیعه، جلوگیری کرده و در علم فقه با روش استنباط مبتنی بر اصول متخذه از تعالیم اهل بیت (علیهمالسّلام) یک دوره فقه فراهم آورده و راه را بر روشهای نامعتبر همچون قیاس، یا ناقص و ابتدایی همچون روش اهل حدیث، مسدود ساخته است. و به عبارت دیگر: او کسی است که هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهمالسّلام) را تثبیت کرده است. ۲ - بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح فقه شیعه فقاهت به معنای استنباط حکم شریعت از منابع کتاب و سنت، در شیعه دارای سابقهیی طولانی است. ...میان آنچه فقهای اصحاب ائمه (علیهمالسّلام) در باب فقاهت و افتاء انجام میدادند، با آنچه از فقاهت در دورانهای شکوفایی فقه شیعه فهمیده میشود یعنی رد فروع به اصول و استنباط صدها قاعدهی کلیه و هزاران حکم فقهی پیچیده و مشکل از کتاب و سنت و حکم عقل، و تفریع فروع بیشماری که قادر باشد در غیبت امام معصوم همهی سؤالهای مکلفین را از شریعت پاسخ گوید و حلال و حرام خدا را در همهی ابواب با همهی جزئیات بیان کند، فاصلهیی ژرف وجود داشت و این فاصله باید به مرور و با پیشرفت تدریجی فقاهت پر میشد. بی شک فقهای پیش از مفید قدمهای ارزندهیی در این راه برداشتهاند، لیکن این شیخ بزرگ با قدرت فکری نبوغ آسای خود، در این عرصه نیز مبدأ یک تاریخ پر تحول و سر سلسلهی یک جریان زاینده و رو به عمق و افزایش، محسوب می گردد. گویا پس از چند قرن جمع آوری منابع فقه یعنی کلمات صادره از معصومین و افتاء براساس متون و ظواهر روایات، در مقطعی از تاریخ فقه لازم بوده است که این ذخیره و سرمایهی ارزشمند به قالب اندیشهی علمی زده شود و شیوهیی فنی برای استنباط ابتکار گردد. پیش از شیخ مفید دو جریان متفاوت در فقه شیعه وجود داشته است یکی جریانی است که فرد شاخص آن علی بنبابویه (متوفی ۳۲۹) است و شاید بشود آن را جریان قمیین نامید و به گمان زیاد، استاد مفید در فقه یعنی جعفر بن قولویه (متوفی ۳۶۸) نیز از آن زمره است. فقاهت در این جریان به معنای افتاء بر طبق متون روایات است. جریان دوم نقطهی مقابل این جریان و متکی به استدلال و به ظن غالب، متخذ و سرمشق گرفته از فقه سنی است و دو چهرهی معروف این جریان حسن ابی ابی عقیل العمانی و ابن جنید الاسکافی (متوفی احتمالاً ۳۸۱) می باشند. چنانکه ملاحظه میشود هر یک از دو جریان فقاهت از جهتی ناقص است. در جریان اول، فتوا همان متن روایت است بدون تفریع و رد فرع بر اصل و بحث و مناقشه و نقد و استنتاج. اجتهاد به معنای مصطلح آن، در فقاهت دخالت و تأثیری ندارد. و در جریان دوم اگر چه استدلال و نظر هست، لیکن گویا آن نیست که به اقتضای تعالیم مکتب اهل بیت (علیهمالسّلام) باید باشد، با قیاسی همراه است و یا به نحوی است که به آراء شاذه، منتهی میشود و بگونهیی است که در حوزهی فقاهت شیعه قابل دوام نیست. فقه مفید از این هر دو عیب، پاک و دارای هر دو مزیت است: هم تکیه بر روشهای معتبر نزد امامیه و هم استفاده از اجتهاد مصطلح و دخالت دادن عنصر استدلال و استنباط نظری در فقه. بنابر این او همان کسی است که قالب علمی مقبول و معتبر نزد شیعه را به دست آورد و مواد مأثور و اصول متلقاة را نظم علمی بخشید و آن را در حوزهی فقاهت شیعه باقی گذارد، و این همان است که بعد از او تا قرنها و تا امروز، جریان قانونمند فقاهت، آن را دنبال کرده و به شکوفایی و رشدی که امروز از آن برخوردار است رسانده است. برای اینکه با ارزش و اهمیت کار فقهی مفید آشنایی اجمالی پیدا شود به سر فصلهای سه گانه در این مورد اشاره میکنیم: الف) کتب مقنعه: مقنعه یک دورهی تقریباً کامل فقه است، هیچ کتاب فقهی پیش از آن با این خصوصیت وجود ندارد. ب - رسالههای فقهی: این رسالهها به وجود حجم کم، گویای عمق دانش فقهی شیخ بزرگوار است ج - کتاب التذکرة باصول الفقه: در شیعه اولین کتاب اصول را (تا آنجا که میدانیم) شیخ مفید نوشته است، و آن همین کتاب کوچک و پر محتوای «التذکرة باصول الفقه» است که احتمالاً انتخابی است که به وسیلهی شاگرد وی شیخ ابوالفتح کراجُکی (م - ۴۴۹) از اصل کتاب مفید - که آن نیز خود کتاب مختصری بوده است - انجام یافته است. این کتاب با همهی اختصار دارای اهمیت زیادی است. زیرا: اولاً این نخستین کتاب در اصول فقه در شیعه است...ثانیاً در آن، مباحث بسیاری با عبارات کوتاه آمده و بخصوص در مباحث الفاظ، سرفصلهای متعددی مشتمل بر ابحاث مهم در آن مشاهده میشود. ثالثاً در بعضی از مباحث آن، نظر شیخ بزرگوار به آنچه در زمانهای بسیار متأخر از سوی محققان اصولی ذکر شده، بسی شبیه و نزدیک است. از آنچه گفته شد آشکار می گردد که شیخ بزرگوار ما با نگارش کتاب اصول، مقدمات لازم برای ابداع یک قالب علمی و فنی جهت استنباط فقهی را تدارک می دیده است. علم اصول برای او مجموعهیی از معارف ذهنی و شبه کلامی نیست. ۳ - آفرینش شیوهی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام در اینجا نیز شیخ عالی مقام راه تازهیی میان عقل گرایی مطلق معتزله و پیروان آنان از شیعه - مانند بنی نوبخت - و حدیث گرایی شیخ صدوق گشوده است. ...کار بزرگ مفید اثبات این مطلب است که عقل مستقلاً از فهم همهی مباحثی که در علم کلام مطرح میشود، ناتوان است، مثلاً در باب صفات باری مانند اراده و سمع و بصر و امثال آن، عقل به مدد وحی است که میتوان در وادی معرفت درست گام نهد و به تنهایی وارد شدنش در این وادی که مربوط به حضرت حق (جلّ و علا) است، ورود در ورطه ضلالت است، و این در واقع مضمون همان روایاتی است که آدمی را از تکلم در باب خدای متعال نهی میکند. پس کار مفید، محروم کردن عقل از قلمرو متعلق به او - که در آن سمع و وحی را راه نیست - یعنی وادی اثبات صانع و استدلال بر وجود باری یا توحید یا نبوت عامه نیست، بل محدود کردن عقل به همان حدودی است که خالق عقل برای او معین کرده است تا به گمراهی نیفتد. بدینگونه مشخص می گردد که جمع میان حجّت عقلی و دلیل نقلی در مشی کلامی مفید یکی از کارهای برجسته و ابداعی آن استاد کلّ است. ...آن نابغهی عالیمقام این جهاد علمی طولانی و پی افکندن کاخ دانش فقه و گشودن راه میانه در کلام را در اوضاع و احوال اجتماعی دشواری انجام داده است. حکومت آل بویه در بغداد اگر چه فضای مناسبی برای بحث آزاد علمی پدید آورد، اما بههیچوجه مشکل برخوردهای تعصب آمیز فقهاء حنبلی و فشارهای دستگاه حکومت عباسی بر شیخ مفید و عموم شیعیان را نتوانست حل کند. پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سید علی خامنهای (مدظلهالعالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
93/09/10 - 06:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
به مناسبت نهم آذر «شیخ مفید» سلسلهجنبان رنسانس فکری سده چهارم
به مناسبت نهم آذر شیخ مفید سلسلهجنبان رنسانس فکری سده چهارمشیخ مفید در دوران خود بزرگترین دانشگاه علوم انسانی را در بغداد تأسیس و شاگردان زیادی تربیت کرد داماد شیخ میگوید که او شبها مختصر میخوابید و اکثر وقتها به نماز یا تلاوت قرآن و مطالعه مشغول بود به گزارش خبرنگار آییشیخ مفید؛ فقیه و زاهدی پارسا
شیخ مفید فقیه و زاهدی پارسا تهران- ایرنا- نهم آذر به عنوان روز بزرگداشت شیخ مفید نام گرفت فقیه و زاهدی پارسا که امام زمان عج او را برادر خطاب کردند و در سوگ او فرمودند که ای کاش خبردهنده مرگ خبر فقدان تو را نیاورد گفته اند که امام زمان عج از شیخ مفید به عنوان برادر و دوستچگونگی مجازات شیخ نمراعلام شد
دادگاه ویژه جزایی عربستان چگونگی مجازات شیخ نمراعلام شد قضات دادگاه ویژه جزایی عربستان شیخ نمر را به عنوان یاغی و رهبر جنبش اعتراضی شیعیان در مناطق سنینشین شرق عربستان به اعدام محکوم کرده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز شیخ نمر که در عربستنمایشگاه آثار و تألیفات شیخ مفید؛ دانشمند برجسته شیعه
نمایشگاه آثار و تألیفات شیخ مفید دانشمند برجسته شیعه خبرگزاری پانا گنجینه ارزشمندی از کتابهای خطی چاپ سنگی و چاپی مربوط به آثار و تألیفات شیخ مفید دانشمند برجسته اسلامی در نمایشگاهی علمی و فرهنگی از نهم تا پانزدهم آذرماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش گذاشتجایگاه رهبری جامعه در مکتب تشیع
جایگاه رهبری جامعه در مکتب تشیعولایت اسلامى اینطور است که وقتى مخالفین در حکومت امیرالمؤمنین ع خلخال از پاى زن یهودى بیرون مىآورند ایشان به امامِ آن جمعیت مىفرمایند اگر مسلمانى از این امر بمیرد - از غصّه این که در حکومت او خلخال از پاى یک زن یهودى درآوردهاند - حق دارد دحکومتداری مبتنی بر ولایت در اندیشه شیخ مفید
حکومتداری مبتنی بر ولایت در اندیشه شیخ مفید ائمه اطهار ع قائم مقام انبیا در تنفیذ احکام و اقامه حدود و حفظ شریعت و مربی مردم هستند و آنگاه که سفیران میان حضرت عج و مردم نبودند باید زکات را به نزد فقهایی مأمون که معتقد به ولایت اویند برد زیرا که فقیه از آن کسی که در دیانتش آبرپایی نمایشگاه از آثار خطی شیخ مفید+دستخط
برپایی نمایشگاه از آثار خطی شیخ مفید دستخط شیخ مُفید از برجستهترین فقها و محدثان قرن چهارم و پنجم هجری است که بیش از ۲۰۰ جلد اثر تألیفی از او به یادگار مانده و برخی از آنها اکنون در نمایشگاه آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار دارد به گزارش خبرگزاری فارس رئیس روابط عمبهمناسبت سالروز شهادت امام حسن(ع) دروس مراجع تعطیل شد
یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۷ همزمان با هفتم صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی ع بنابر اقوال مشهور مراجع دروس خود را تعطیل کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم براساس سنت مراجع تقلید و به ویژه بنیانگذار حوزه علمیه قم روز هفتم صفر دروس مراجع تعطیل و برخی از آناديدار شيخ شفيق جرادی با آيت الله علی اكبر رشاد -
ديدار شيخ شفيق جرادی با آيت الله علی اكبر رشاد شناسه خبر 2432504 تاریخ مخابره یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها شيخ شفيق جرادی رئيس موسسه پژوهشی معهد المعارف الحكمية للدراسات الدينية والفلسفية لبنان با آيت الله علی اكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشهدعای که شیخ همیشه بر لب داشت
دعای که شیخ همیشه بر لب داشت لباس جناب شیخ بسیار ساده و تمیز بود نوع لباسی که او میپوشید نیمه روحانی بود چیزی شبیه لباده روحانیون بر تن میکرد و عرقچین بر سر میگذاشت و عبا بردوش میگرفت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز عبد صالح خدا «رجبعلی نکبیانیه هیات رزمندگان اسلام به مناسبت گسترش دههها و مناسبتهای مذهبی -
بیانیه هیات رزمندگان اسلام به مناسبت گسترش دههها و مناسبتهای مذهبی در یک هفته اخیر از طریق برخی خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی مطالبی پیرامون تعدد تکثر و مدت زمان مناسبتهای مذهبی منتشر و موجب بروز پاره ای ابهامات و شبهات گردید که در پی آن هیئت رزمندگان اسلام بیانیه ای را منتشرخشم و اعتراض افکارعمومی بحرین ازحمله به منزل شیخ عیسی
اخبار علما خشم و اعتراض افکارعمومی بحرین ازحمله به منزل شیخ عیسی اقدام رژیم آل خلیفه در حمله به منزل این روحانی عالیقدر جنایت و حماقتی آشکار و نشانه بحران اخلاقی و سیاسی رژیم است - اندازه متن به این مطلب امتیاز دهید 0 نظر ۰۵ ۰۹ ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۰از ولادت امام موسی کاظم (ع) تا روز بزرگداشت شیخ مفید
امروز در تاریخ از ولادت امام موسی کاظم ع تا روز بزرگداشت شیخ مفید ولادت امام موسی کاظم ع روز بزرگداشت شیخ مفید درگذشت پدر اتومبیل مرگ کاشف واکسن آبله رحلت استاد عبدالباسط و از مهمترین رخدادهای تاریخی امروز است به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران امروزمسلمانان استرالیا خواستار آزادی شیخ نمر شدند -
مسلمانان استرالیا خواستار آزادی شیخ نمر شدند تعداد زیادی از مسلمانان استرالیا با تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودی در کانبرا خواستار آزادی هرچه سریعتر شیخ نمر شدند به گزارش خبرگزاری مهر اقلیتهای مسلمان استرالیا در مقابل سفارت عربستان سعودی در کانبرا پایتخت استرالیا تجمع کرده وجشن ویژه ای به مناسبت هشتمین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی برگزارمی شود -
درگردهمایی هیئت تحریریه مطرح شد جشن ویژه ای به مناسبت هشتمین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی برگزارمی شود درجلسه اعضای هیئت تحریریه فصلنامه فرهنگ رضوی که با حضور مدیرمسئول فصلنامه ومدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام برگزار شد مقرر شد جشن ویژه ای به مناسبت انتشار هشتمین شمشیخ مفید؛ پایه گذار اندیشه ی کلام شیعه
به بهانه ی روز بزرگداشت شیخ مفید شیخ مفید پایه گذار اندیشه ی کلام شیعه تهران- ایرنا- نهم آذر روز بزرگداشت اندیشمند بزرگ شیعه شیخ مفید است او که با اثرهای ماندگارش همچون مشعلی فروزان هدایتگر راه متکلمان فقیهان و دیگر دانش پژوهان شد و نام خود را به عنوان پایه گذار اندیشه ی کلامشیخ صفیالدین اردبیلی مؤسس استقلال ایران پس از نهصد سال است -
سیدحسین نصر شیخ صفیالدین اردبیلی مؤسس استقلال ایران پس از نهصد سال است دکتر سیدحسین نصر در سمینار هفتصدمین سالگرد رحلت شیخ صفی الدین اردبیلی در امپریال کالج دانشگاه لندن گفت شیخ صفی الدین اردبیلی مهمترین عارف فرهنگ و تمدن ساز جهان اسلام است که تعالیم برجسته او هنوز در حال سازن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها