تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821256319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیخ مفید؛ فقیه و زاهدی پارسا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شیخ مفید؛ فقیه و زاهدی پارسا تهران- ایرنا- نهم آذر به عنوان روز بزرگداشت شیخ مفید نام گرفت؛ فقیه و زاهدی پارسا که امام زمان(عج) او را برادر خطاب کردند و در سوگ او فرمودند که ای کاش خبردهنده مرگ، خبر فقدان تو را نیاورد.


گفته اند که امام زمان (عج) از شیخ مفید به عنوان برادر و دوست یاد کرده و آن حضرت در نامه ای خطاب به شیخ مفید فرمودند: این نامه ای است به برادر راستگو و درستکار و دوست مخلص ما، کسی که در یاری ما کوتاهی نکرده و وفا را رعایت کرده است.ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان مشهور به شیخ مفید در یازدهم ذی القعده 336 هجری در حوالی بغداد متولد شد؛ او نزد استادانی فراوان درس آموخت و از شاگردان شیخ صدوق بود.
شیخ مفید در رشته های مختلف تلاش فراوانی کرد و نزدیک به 200 اثر از خود برجای گذاشت که می توان گفت دایره المعارفی از تشیع را در خود دارند.
نجاشی که یکی از شاگردان بزرگ مکتب اوست اقدام به ذکر 171 جلد کتاب از تالیفات شیخ کرده و آثار این دانشمند شیعه را به فقه، علوم قرآنی و علم کلام و عقاید طبقه بندی کرده است که از این میان، 20 اثر مربوط به امامت و فلسفه سیاسی امامت در شیعه و مقوله غیبت امام دوازدهم است.
شیخ مفید با اقتدار و احترام فراوان زندگی کرد و در سوم رمضان 413 هجری در بغداد درگذشت و بنا به نقل تاریخ 80 هزار تن در تشییع پیکر این فقیه در کاظمین شرکت کردند و پیکرش در جوار حرم امام جواد(ع) آرام گرفت.
در زمانی که شیخ مفید به عنوان مرجع تقلید، زعامت شیعیان را بر عهده داشت، شخصی به خدمت وی رسید و خواستار فتوای شیخ درباره زنی حامله شد که درگذشته بود اما حملش زنده بود و شیخ مفید فتوا داد که زن را با فرزندش دفن کنند.
این شخص پس از گرفتن پاسخ به سمت روستای خود عازم شد ولی متوجه شد، مردی سوار بر اسب به او رسید و گفت که شیخ مفید می گوید شکم آن زن را بشکافید و طفل را بیرون بیاورید و سپس او را دفن کنید و مرد روستایی طبق پیغام شیخ مفید عمل کرد.
پس از مدتی ماجرای آن سوار را برای شیخ مفید نقل کردند و شیخ گفت: من کسی را برای این کار نفرستاده بودم. معلوم است آن شخص، نماینده حضرت صاحب الزمان (عج) بوده و حال که ما در احکام شرعی اشتباه می کنیم، همان بهتر که دیگر فتوا ندهیم.
این فقیه دانشمند در خانه خود را بست و دیگر فتوایی صادر نکرد اما از طرف حضرت ولی عصر(عج)توقیعی برای شیخ با این مضمون صادر شد: بر شماست فتوا دادن و بر ماست که نگذاریم شما در خطا واقع شوید.
امام زمان(عج) در رثای این عالم فرزانه ابیاتی سرودند که معنای آن چنین است: ای کاش خبردهنده مرگ، خبر فقدان تو را نیاورد که مردن تو روزی است که برای آل محمد مصیبت بزرگی است. اگر چه تو در میان خاک قبر پنهان شدی، علو و دانش خداپرستی در تو اقامت گزیده است. قائم المهدی خوشحال می شد هرگاه تو از انواع علوم تدریس می کردی.
برگرفته از: معجم رجال الحدیث تالیف مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی
فراهنگ**1003**1459


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن