محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829831294
در قرون وسطی همه چیز برای انسان با خدا معنی داشت -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمد رجبی:
در قرون وسطی همه چیز برای انسان با خدا معنی داشت
دکتر محمد رجبی در درس کلاسهای بنیاد فردید گفت: در قرون وسطی همه چیز برای انسان با خدا معنی داشت. شعار قرون وسطی برای همه انسانها، نجات و رستگاری بود در نتیجه فرهنگشان، فرهنگی بود که به مادیات چندان اعتبار نمی داد. به گزارش خبرنگارمهر، دکتر محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس در کلاس «ابواب معرفت در ادوار تفکر» از سلسله کلاسهای بنیاد فردید گفت: در جلسه گذشته راجع به ادوار اولیه تاریخ فرهنگ و تمدن صحبت کردیم و توضیح داده شد که در آن ایام معرفت علمی و علوم به معنای جدید آن مطرح نبوده است بلکه دوره ای بوده که هر مسئلهای برای انسان مطرح می شد، کاملا پیوسته به اعتقاداتی بود که مردم به عالم غیب یا عالم ماورای طبیعت داشتند. در همه امور مردم مسائل را ماورایی می دیدند. هم مسائل علمی را که پزشکی را مثال زدم و به کیمیا اشاره کردم و گفتم حتی در مسائل اجتماعی و سیاسی مسائل را به نوعی به عالم غیب مرتبط می کردند. مثالهایی از ایران باستان و جاهای مختلف برایتان زدم. در قرون وسطی هم که می گویند چنان و چنین بوده اینطور نبوده که صرفا دوره جهل بوده باشد.وی افزود: علم و تکنیک در این دوره رایج بوده اما به معنی مدرن و امروزیاش نبوده است. اختراعات مهمی در این دوره(قرون وسطی) صورت گرفت. عینکی که بر چشم داریم اختراع آن زمان است. توپ و تفنگ و چاپ اختراع آن زمان است. دانشمندان آن زمان همه کشیش بودند زیرا مدارس دینی در آن زمان رایج بود. مثل حوزه های علمیه ما که قبل از تأسیس دانشگاه ها در بلاد اسلامی وجود داشت. بعدها دانشگاه های آکسفورد و کمبریج و سوربن در اروپا که قبلا مدارس کلیسایی بود به صورت جدید درآمد و سکولار شد. یعنی مدارس دینی کم کم جنبه دینی را از دست دادند. حتی سوربن در دوره افکار سکولار در اوایل کار باز هم دینی ماند ومتجددین میخواستند مراکزی درست کنند که دیگر دینی نباشد یا فقط مسائل علمی و تکنیکی را بیان کند، کالج فرانسه را تشکیل دادند که به آن کالج دو فرانس می گفتند این کالج را در مقابل سوربن درست کردند.دکتررجبی ادامه داد: بعدها وقتی ناپلئون آمد تحت تاثیر افکار جدید شروع به دین زدایی کرد و سکولاریته توسعه پیدا کرد. البته ناپلئون خودش را مروج لائیسیته می دانست. حتی مصر را که فتح کرد روی ضدیتی که با مذهب داشت؛ شیخ مفتی مصر را به ارابه بست و کشید تا جان داد. نهایتاً هم ناپلئون بر خلاف شعارها و کارهایی که در آن موقع خود را قادر به آن می دانست، موفق نشد و آخر سر با آن فلاکت شکست خورد و از دنیا رفت.رجبی یادآورشد: در دوره جدید عملاً صورت جدی فرهنگ و تمدن جدید در قرن 18 ظاهر می شود ولی نطفه اش در رنسانس یا شاید در اواسط نیمه دوم قرون وسطی بسته شده است. در این زمان به لحاظ تفکر و فرهنگ و تمدن، دوره جدیدی پیدا می شود که امروز ما در آن دوره زندگی می کنیم و بشرانگاری سکولاریته و لائیسیته حاکم بر عالم کنونی محصول همان دوره است.وی افزود: دوره قرون وسطی هزار سال طول کشید. ( 500-1500م) از سقوط روم که حدود 500 میلادی است تا زمان سقوط قسطنطنیه حدود 1500 میلادی. 500 سال اول را به دوره تاریکی نامگذاری کردهاند اما 500 سال دوم متفاوت است. علت آن که به نیمه اول آن، دوره تاریکی می گویند با معیارهای مادی است؛ زیرا آغاز قرون وسطی به دلیل هجوم اجداد امروزی اروپائیان که در آن وقت چادر نشین و صحراگرد بودند به دولت روم، باعث ویرانی شهرها و تمدن آن وقت اروپا شد. بعدها هم هجوم هونهای زرد و سفید پیش آمد. اینها آمدند تمام قلمرو روم غربی و شرقی را ویران کردند. روم غربی کلا از بین رفت که پایتختش شهر رم بود و روم شرقی که پایتختش قسطنطنیه بود تحت عنوان بیزانس برجای ماند. از سال 500 میلادی آن رومی که در تاریخ می شنویم اغلب روم شرقی است که از اواخر اشکانیان و بعد ساسانیان و بعدها با مسلمین درگیر بودند.رئیس کتابخانه مجلس تصریح کرد: وقتی اسلام ظهور کرد در فاصله کوتاهی حدود 10،15 سال بعد از رحلت پیامبر(ص) تمدن اسلامی تمام روم شرقی را گرفت. فقط پایتختش قسطنطنیه فتح نشد. 700 سال بعد سلطان محمد فاتح آنجا را نیز گرفت و اسمش را اسلامبول گذاشت. یعنی اسلام آباد. بعدها آتاتورک چون لائیک بود اسمش را به استانبول تغییر داد؛ ولی عربها هنوز اسلامبول می گویند. رنسانس از نیمه دوم قرون وسطی آرام آرام شروع شد. در قرون وسطی همه چیز برای انسان با خدا معنی داشت. شعار قرون وسطی برای همه انسانها، نجات و رستگاری بود در نتیجه فرهنگشان، فرهنگی بود که به مادیات چندان اعتبار نمی داد. سراسر اروپا در آن دوره کشاورز و دامدار بودند و می گفتند به اندازه ای که نیاز دارید از زمین برداشت کنید و انسان باید وقتش را برای آخرت بگذارد. در قرون وسطی خدمتگزار کلیسا شدن و کار رایگان کردن برای آن باب بود افراد هفته ای یکی دو روز برای کلیسا مجانی کار می کردند. هنوز هم در شهرهای کوچک مذهبی بر همین منوال است. هیدگر می گوید پدرم که نجار بود روزهای شنبه و یکشنبه برای کلیسا مجانی کار می کرد.رجبی تصریح کرد: اما امروز همه چیز را بنا بر مادیات گذاشتند. در دوره قرون وسطی فلسفه رونق داشت. عرفان بیش از فلسفه، و ادبیات بسیار شکوفا بود. هنر نیز جریان داشت. زیبایی کلیساها و معماری مسیحی حیرت آور است. حتی زیبایی های معماری در دژها و برجهایی که از آن دوره برجا مانده است، شایان توجه است. الان هم اروپائیان وقتی که می خواهند به ادبیات فاخر رجوع کنند به سراغ قرون وسطی می روند. مثل خود ما که به سراغ فردوسی و سعدی و حافظ و مولوی می رویم. نهضتی باب شده به عنوان باز خوانی آثار قرون وسطی.همچنین سنوات مختلف فرهنگ و تمدن اسلامی و اعتلای معارف مختلف در آن عصرهم به جای خود بی نظیر است. حتی در دوره پایانی آن عصر یعنی دوره قاجار اینطور نبوده که قاجاریه در جنگ های ایران و روس شکست خورده یا در سیاست تابع سیاست روس و انگلیس بوده، پس هیچی نداشته است و در دوره جهل بوده است! خیر. اگر به بناها و آثار ادبی و هنری و دیگر معارف این دوره توجه شود در خواهیم یافت که فرهنگ و تمدن اسلامی حتی در آخرین ایام اعتلای خود چه عظمتی داشته است.وی افزود: شعار تمدن اسلامی وقرون وسطی نجات یافتن و رستگاری بود . اما در نیمه دوم دوره قرون وسطی مسیحیان با جنگهای صلیبی که با مسلمانان شروع می کنند از لاک خودشان بیرون می آیند و با مشرق زمین و مسلمانان آشنا می شوند. دنیایی که اروپائیان خارج از اروپا تصور می کردند این بود که دنیای غیر از اروپا، غیر متمدن و در توحش کامل است. این دیدگاه حاکم بر آن دوره بود. ولی وقتی عالم اسلامی را کشف کردند یکدفعه همه آموزه های کلیسا برایشان شکست. مسلمانان در علوم ریاضی و نجوم و پزشکی متبحر و پیشرفته بودند. حتی اروپائیان حمام گرفتن را از مسلمانها یاد گرفتند. اما متاسفانه این تاثیر فقط در سطح و ظواهر تمدن اسلامی بود نه در عمق معنوی آن. در قرون وسطی اروپائیان همدیگر را خواهر و برادر می دانستند و همه خود را مسیحی و جزو یک خانواده قلمداد می کردند ولی از این زمان به بعد کمکم دیگر خودشان را مقید به رفتن به کلیسا نمی کردند و کار مجانی برای کلیسا از بین رفت. سادگی قرون وسطی به سرعت داشت از بین می رفت مردم به تجملگرایی و مال اندوزی روی آوردند. روند دنیا گرایی در آنجا باعث شد که خانه های مجلل تر و زیباترو بناهای بهترایجاد کردند و مرتب از کلیسا فاصله گرفتند. در این دوره کلیسا هم برای جلب مردم به ساختن کلیساهای زیبا و فاخر پرداخت. یکی از عرفای آن زمان خطاب به کلیسا میگوید خوشحال نباشید که الان کلیساها شلوغ شده اینها برای عبادت نمی آیند بلکه برای دیدن زیباییها هجوم می آورند. عبادت دیگر ارزش گذشته را نداشت. نا گفته نماند که زهد مسیحی با دستگاه پر تجمل پاپ و کلیساها تناسبی نداشت.رجبی بیان کرد: بعد، یک نوع خود آگاهی فکری هم ایجاد شد. اینکه کلیسا باید تغییر کند و اصلاح شود. انتقادات زیادی به کلیسا وارد شد. در همین زمان بود که کلیسا برای درست کردن امور دادگاه های تفتیش عقاید را به وجود آورد که نه تنها اوضاع درست نشد بلکه بدتر هم شد. دادگاه های تفتیش عقاید کسانی را که بد دین و بد اعتقاد بودند در عالم مسیحیت تعقیب می کرد. یهودی ها را هم تعقیب می کرد، زیرا می گفتند آنها کودکان مسیحی را میگیرند عقیم می کنند و به عنوان خدمتکار و غلام به مسلمانان میفروشند و از یهودی ها بیشتر از دیگراقلیت ها نفرت داشتند. جادوگرها و رمال ها را هم تعقیب می کردند. (کتاب گوژ پشت نتردام هم ماجرای اعدام زنی است که به عنوان جادوگر یا شعبده باز در آن زمان شناخته شده بود) منتها این جریان کمکم کشیده شد به اینکه هرکس که حرف تازه ای بزند باید محاکمه شود.این جریان آنقدر فضای اروپا را عوض کرد که در اواخرقرون وسطی کسی حرف کلیسا را نمی خواند. فردریک دوم گفت: به جای جنگ با مسلمانها از آنها چیزی یاد بگیریم. او با هزینه بسیاری چندین قبیله عرب را که بلور ساز یا پارچه باف و .. بودند به اروپا کوچ داد. کتاب فرهنگ اسلام در اروپا نوشته خانم زیگرید هونکه که هم انتشارات امیرکبیر و هم دفتر نشر فرهنگ اسلامی آن را منتشر کرده است نشان می دهد که چطور اروپائیان توسط مسلمانان متمدن شدند. تاثیری که از یک جهت به سبب واکنش به زهد افراطی و ریایی کلیسا و از جهت دیگر به واسطه ارتباط مسیحیان با نمایندگان و ایادی خلفا و سلاطین و تجار و بازرگانان سودجوی بلاد اسلامی، فاقد روح معنوی بود و فقط در شئون دنیوی اروپا موثر افتاد.
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]
صفحات پیشنهادی
معنی غضب خدا
پای درس ائمه ع معنی غضب خدا عمروبن عبيد استاد معتزلى از امام باقر ع پرسيد معنى كلمه غضب در اين آيه وَمَن يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَى چیست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز عمروبن عبيد استاد معتزلى از امام باقر ع پرسيد معنى كلمولایت در همه چیز نهفته شده است -
آیت الله قرهی ولایت در همه چیز نهفته شده است آیت الله قرهی ازدرس اسرار مهدوی گفت صلاه زکات صوم و حج را میخواهند خیلی هم مهم هستند اما هیچ چیزی را مثل ولایت از انسان نمیخواهند به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله قرهی از درس اسرار مهدوی خود مطالبی بیان کرده که متن آن در پی میمراد از آفرینش انسان تجلی خداوند و اسماء الله در دل انسان بوده است -
در کلاسهای بنیاد فردید مطرح شد مراد از آفرینش انسان تجلی خداوند و اسماء الله در دل انسان بوده است سیامک شمس در کلاسهای بنیاد فردید گفت گفته شده مراد از آفرینش انسان تجلی خداوند و اسماء الله در دل انسان بوده است قلب انسان مانند فرودگاهی است که حقایق یا اسماء الهی در آن تجلی پیدانسان میتواند خليفه خدا در احياء باشد -
پای درس اخلاق آیتالله جوادیآملی انسان میتواند خليفه خدا در احياء باشد آيت الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود فرمودند انسان می تواند مظهر محیی يعنی حياتبخش قرار گيرد و انسان اگر ربانی باشد می تواند مظهر محیی قرا گیرد خود حيات نيز يا ظاهری است مثل اينکه انسان بتواند موجود-«الله»؛ خدایی که همه انسانها به او تعلق دارند
گفتوگو با دکتر قاسم کاکایی اسلام پژوه و استاد دانشگاه الله خدایی که همه انسانها به او تعلق دارند اخیرا قانونی در مجلس مالزی تصویب شده که بر اساس آن استفاده از واژه الله را منحصر به مسلمانان کرده و بهکاربردن این واژه را برای غیرمسلمانان ممنوع کرده است هدف این قاجلادان قرون وسطی چربی انسان میفروختند!
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۸ در قرون وسطی چربی انسانی با هدف مصارف درمانی خرید و فروش می شد به گزارش سرویس حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا جلادان اروپایی در قرون وسطی چربی انسانی را به عنوان یک ماده درمانی میفروختند این چربی برای درمان بسیاری از بیماریها از دندان درد گرفمحمد مایلی گفت از زندان بیرون بیا نیستم! / خدا کند امروز همه چیز ختم به خیر شود اما...
پروین محمد مایلی گفت از زندان بیرون بیا نیستم خدا کند امروز همه چیز ختم به خیر شود اما پیشكسوت باشگاه پرسپولیس گفت نمیدانم چرا محمد مایلی به رغم رضایت علی دایی لج کرده و میخواهد در زندان بماند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز همه چیز به صورت یکجلادان قرون وسطی چربی انسان میفروختند! |اخبار ایران و جهان
جلادان قرون وسطی چربی انسان میفروختند در قرون وسطی چربی انسانی با هدف مصارف درمانی خرید و فروش می شد کد خبر ۴۵۲۰۱۹ تاریخ انتشار ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۸ - 24 November 2014 در قرون وسطی چربی انسانی با هدف مصارف درمانی خرید و فروش می شد به گزارش ایسنا جلادان اروپایی در قرون وسطی چسد کریت طبس شگفت انگیزترین دستاورد بشر در قرون وسطی/ سازه ای که برای 550 سال بلندترین سد جهان بود -
گزارش مهر سد کریت طبس شگفت انگیزترین دستاورد بشر در قرون وسطی سازه ای که برای 550 سال بلندترین سد جهان بود طبس- خبرگزاری مهر سد کریت طبس با ارتفاع 60 متر برای مدت 550 سال بلندترین سد جهان محسوب می شد و یکی از بزرگترین شاهکارهای صنعت مهندسی ساختمان به شمار می رود به گزارش خبرندلجویی خداوند
دلجویی خداوند خـداوند جـلّ ثناؤه همچنان كه برادرى از برادرش پوزش مىخواهد از بنده مؤمن نيازمند خود در دنيا دلجویی میکند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت امام جعفر صادق عليهالسلام در خصوص شیوه دلجویی خداوند از بندگان فقیر خود درروبودن چیزی نیست جز گفتن/ اندیشه همان کنش است -
چگونه فلسفهورزی کنیم 4 بودن چیزی نیست جز گفتن اندیشه همان کنش است در پرتو نظریه گفتار کنش آستین آموختهایم که سخن همان کنش است زبان همانا هستی است و البته همانا شناخت است هر آنچه میگوییم همان چیزی است که انجام میدهیم گفتههای ما نه تنها کارهایی را انجام میدهند بلکه خكنفرانس بينالمللی «اسلامیسازی علوم انسانی» در اندونزی برگزار میشود -
با حضور آیتالله رشاد كنفرانس بينالمللی اسلامیسازی علوم انسانی در اندونزی برگزار میشود آيتالله علیاكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی به عنوان سخنران ارشد در كنفرانس بينالمللی اسلامیسازی علوم انسانی كه روزهای 28 و 29 آبان ماه در جاكارتای اندونزی برگزار میشتقلید از خدا نظریهای در معرفتشناسی عرفانی ابنعربی -
معرفی کتاب تقلید از خدا نظریهای در معرفتشناسی عرفانی ابنعربی کتاب تقلید از خدا شرحی بر فتوحات مکیه که به همت نصرالله حکمت خوانش و تفسیر شده است این کتاب فصلی نو در ابن عربی شناسی می گشاید این کتاب توسط انتشارات الهام منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگار مهر دکتفلسفه آنجایی که انسان میخواهد عمیق تر بیاندیشد -
کریم مجتهدی فلسفه آنجایی که انسان میخواهد عمیق تر بیاندیشد استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه فلسفه چیست گفت فلسفه علم نیست بلکه تامل درباره علم است آنجا که ذهن ما سعی می کند مساله را به ژرفا ببیند همانجا می شود گفت فلسفه شروع می شود انیشتین آنجا که می خواهد عمق نسبیت را بفهمهاشمی: نباید همه چیز 6 ماه تعطیل باشد
رئیس بعدی فدراسیون باید اول سالم باشد بعد فنی هاشمی نباید همه چیز 6 ماه تعطیل باشد سرمربی تیم بسکتبال مهرام با اشاره به گذراندن 10 روز تمرینات پیش فصل می گوید باید 11 ماه از سال فعال باشیم چاره ی این کار هم برنامه ی جام حذفی یا پیش فصل برای باشگاه ها است مصطفی هاشمی سرمربیکهگیلویه و بویراحمد؛ استانی که همه چیز دارد و هیچ ندارد/ رتبه آخر توسعه یافتگی -
مهر گزارش می دهد کهگیلویه و بویراحمد استانی که همه چیز دارد و هیچ ندارد رتبه آخر توسعه یافتگی یاسوج – خبرگزاری مهر کهگیلویه و بویراحمد نفت و گاز دارد پر از آبهای شیرین است و یک مترمربع خاک شور ندارد پوشیده از جنگل است و به اندازه 60 کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید کریدبه جز نام حضرت ابوالفضل همه چیز را فراموش کرده بود!
به جز نام حضرت ابوالفضل همه چیز را فراموش کرده بود به آنها گفتم این مجروح اسمش عباس است نه ابوالفضل گفتند ما هر اسمی را که آوردیم عکس العمل نشان نداد اما وقتی گفتیم ابوالفضل شروع کرد به سینه زدن فکر کردیم اسمش ابوالفضل است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها