تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834058521
بررسی اخلاق نظامی و جنگی از منظر فقه شیعه اخلاق جنگ در اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسی اخلاق نظامی و جنگی از منظر فقه شیعه
اخلاق جنگ در اسلام
«معیار روابط در اسلام، قسط و عدل است. در عین حال که در سورهی ممتحنه، خداوند رابطه با کافران را امضا کرده، در سورهی انفال و توبه، رابطه با مستکبران را امضا نکرده است. چون زندگی مسالمت آمیز با کافر ممکن است، زیرا وی گرچه اصول الهی را نمی پذیرد، اصول انسانی را می پذیرد. اما مستکبر نه اصول الهی را می پذیرد و نه اصول انسانی را.»
جنگ و خونریزی بیشترین حادثهای است که تاریخ بشر تاکنون به خود دیده و طی آن، میلیونها نفر به کام مرگ رفته و از نعمت حیات محروم گشتهاند. بهجرئت میتوان گفت اکثر قریب به اتفاق این جنگها به ناحق و به بهانههای پوچ و واهی رخ داده و از آنجا که جنگ همراه با قتل و خشونت است، سخن از اخلاق جنگی، رواج چندانی در طول تاریخ نیافته و کشتار، ارعاب، تخریب و غارتِ هرچه بیشتر اموال، به معنای پیروزی شمرده میشود. این نگاه در دو قرن اخیر و البته به شکل مدرنتری ادامه یافته است. اگر در قرنهای اخیر کشتارهای دهها هزار نفری در چند روز رخ میداد، اکنون اما بشر قدرت آن را یافته تا با فشار یک دکمه، چند مرتبه زمین و ساکنان آن را تنها در کسری از دقیقه نابود سازد. نمونهی کوچک آن بمباران هیروشیما و ناکازاکی است که طی آن، صدها هزار نفر کشته، مجروح و معلول گشتند. حال با توجه به تجربهی بشر از جنگ، که به درازنای تاریخ میرسد، طرح این سؤال، بسیار جدی به نظر میآید که آیا معیار و ملاکی برای جنگ وجود ندارد. ادیان الهی و مخصوصاً اسلام، چه گفتمانی را در مورد جنگ پیش میگیرند. به بیان دیگر، اخلاق جنگی مورد تأیید اسلام و نیز تفاوت جنگهای صدر اسلام با سایر جنگها در چیست. از این رو، کوشش میشود تا مسائلی چون رابطهی جهاد و دعوت، کیفیت قتال با جنگجویان، چگونگی رفتار با غیرمقاتلان، شیوهی برخورد با اسراو مسائلی از این دست، مورد بازخوانی قرار گیرد تا از این رهگذر، رهیافت نوینی از اخلاق جنگی در اسلام به دست آید. اصالت دعوت در مقابل اجبار بر عقیده اسلام خود را آیینی جهانی میداند: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» (الصف: 9) از این رو، ندای اسلام باید به همگان برسد. از همین منظر، دعوت و تأکید بر تبلیغ در اسلام نمایان میشود. سازوکار چنین مطلبی نیز بهخوبی در قرآن عرضه شده است. خداوند میفرماید: «اُدْعُ إِلى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَن» (النحل: 125) براساس این آیه، دعوت به اسلام باید همراه با حکمت و موعظهی حسنه صورت گیرد و حتی مشرکان نیز حق اظهارنظر و استدلال دارند؛ چراکه آیه صحبت از جدال احسن میکند. روشن است که جدال در صورتی تصور میشود که حداقل پای دو طرف در میان باشد و هر دو طرف حق اظهارنظر داشته باشند. از این رو، دعوت و پذیرش اسلام بهعنوان اعتقاد، حوزهای متفاوت از جهاد ارزیابی میشود. اساساً عقیده و دین اموری قلبیاند که ممکن نیست با قهر و غلبه تغییر یابند. (طباطبایی، 1417: 2/343) از همین روست که خداوند می فرماید: «لا إِکْراهَ فِی الدِّین» بنابراین جهاد با هدف اجبار و اکراه مردم بر پذیرش اسلام صورت نمیگیرد، لکن تبیین نادرست جهاد و برداشت ناصواب از این فریضه، موجب شده است تا برخی مستشرقان اسلام را دین شمشیر دانسته و توسعهی اسلام را با زور شمشیر بدانند. (رک: زمانی، محمدحسن، شرقشناسی و اسلامشناسی غربیان: 134-87) ظاهراً تفتیش عقاید در مسیحیت و اجبار مردم بر قبول مسیحیت، آنان را واداشته تا مردم کیشهای دیگر را نیز بهسان خود بپندارند و گسترش اسلام در سایهی مهربانی و عقلانیت را امری محال برشمارند؛ حال آنکه به گواهی تاریخ، اسلام بیشتر مناطق را بدون خونریزی و اجبار درنوردید. کشورهایی چون رومانی، یونان، بلغارستان، جمهوریهای شوروی و کشورهای شرق آسیا از همین قبیلاند. (قاسمی، 1982: 138-140) در همین زمان، یونانیها دیگران را بربر و اجنبی مینامیدند و برای آنان احکامی جدا قائل بودند. (حسن، 1402: 22) قتال در پی عهدشکنی مشرکان آیهی 5 سورهی توبه، بهظاهر دارای عمومیتی است که حکم به قتال با همهی مشرکان میکند، لکن دقت در آیاتی که این آیه را در بر گرفتهاند و سیاق واحد آیات، بهراحتی ما را به نکات زیر رهنمون میگردد: 1. ملاک امر به قتال، بدعهدی و پیمانشکنی مشرکان است. 2. مشرکانی که به عهد خود وفادار ماندهاند، محترم شمرده میشوند. 3. آیات سورهی توبه نسبت به مشرکانی که با پیامبر عهدی نداشتند و در عین حال، مسلمانان را آزار نداده بودند، ساکت است و دلالتی بر قتال آنان ندارند. 4. در صورتی که همان مشرکان عهدشکن برای یافتن حقیقت پناه بخواهند، نباید مورد تعرض قرار گیرند. بنابراین آیهی 5 این سوره، خود قیودی دارد که مانع استفادهی لزوم قتال با همهی غیرمسلمانان میگردد. آیتالله جوادی آملی در همین راستا معتقد است که بیدینی دیگران و عدم اِیمان آنان، بهانهی شایستهای برای جنگ با آنان نیست، بلکه شکستن اَیمان و سوگندها سب جنگ با آنان است. (جوادی آملی، 1375: 157-158) بنابراین قتال متوجه مردم عادی نیست، بلکه هدف سران کفر و بر¬اندازی حاکمیت کفر است: «وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ» (التوبه: 12 و همو، 1388: 138) قرآن و رفتار مسالمتآمیز با غیرمسلمانان قرآن با دو شرط رفتار مسالمتآمیز با غیرمسلمانان را مجاز میشمارد: «لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِین» (الممتحنه: 8) اول آنکه برای دین با مسلمانان وارد جنگ نشده باشند، دوم آنکه آنان را از خانه و کاشانهشان بیرون نرانده باشند. سفارش قرآن تنها بر این نیست که به آنان تعرضی نشود، بلکه فراتر از آن، برّ و احسان و قسط نسبت به آنان مورد تأکید قرار میگیرد؛ همان قسطی که محبوب خداوند است. آیتالله جوادی با استفاده از گزارهی پایانی آیه میگوید: «معیار روابط در اسلام، قسط و عدل است. از این رو، در عین حال که در سورهی مبارکهی ممتحنه [خداوند] رابطه با کافران را امضا کرده، در سورهی انفال و توبه، رابطه با مستکبران را امضا نکرده است. چون زندگی مسالمتآمیز با کافر ممکن است، زیرا وی گرچه اصول الهی را نمیپذیرد، اصول انسانی را میپذیرد. اما مستکبر نه اصول الهی را میپذیرد و نه اصول انسانی را.» (همان: 171) در تبیین همین آیه، یکی دیگر از اندیشمندان چنین مینویسد: «قسم چهارم، کفارى هستند که نه جزء کفار ذمى مىباشند و نه معاهد و نه حربى و در واقع در بىطرفى کامل نسبت به مسلمین به سر مىبرند که مىتوان آنها را کفار بىطرف نامید... به هر حال، کافر بىطرف هم جان و مال و ناموسش محفوظ است.» (مکارم، 1427: 1، 346) اسلام و تحریم سلاحهای کشتارجمعی با مراجعه به متون فقهی، بهراحتی میتوان گزارههایی را یافت که بر کراهت یا تحریم سلاحهای کشتارجمعی دلالت دارد. از دیرباز در متون فقهی، عناوینی چون القای سم به چشم میخورد و فقهای متقدم بر حرمت آن تأکید داشتهاند. بهعنوان نمونه، شیخ طوسی میگوید: القای سم و انتشار آن در شهرها جایز نیست. (نهایه: 293) فقهایی چون ابنادریس حلی و ابنزهره نیز بر این مطلب تصریح میکنند. (جواهر: 21/67) البته سلاحهایی که در قرنهای اخیر تولید شده، اندیشمندان را برآن داشته تا با بازخوانی متون اسلامی، فتاوای بدیعتر و بهروزتری را صادر کنند و تأکید بیشتری بر حرمت آن داشته باشند. نمونهی بارز آن فتوای مشهور مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای، مبنی بر تحریم این نوع سلاحهاست: به اعتقاد ما، افزون بر سلاح هستهای، دیگر انواع سلاحهای کشتارجمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی میشوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملتها خطر تولید و انباشت اینگونه سلاحها را حس میکند و آماده است همهی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاحها را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفهی همگان میدانیم. نمونهی عینی رعایت اخلاق جنگی را میتوان از سوی امام خمینی در جنگ تحمیلی ایران و عراق مشاهده کرد. صدام بارها از سلاحهای شیمیایی استفاده کرد و بسیاری از مردم کوچه و خیابان را به کام مرگ و یا جراحتهای شدید کشاند. در چنین شرایطی، برخی از کارشناسان جنگ، نظر امام را در مورد تولید سلاح شیمیایی جهت ایجاد توازن رعب و قدرت بازدارندگی جویا شدند، اما با مخالفت ایشان روبهرو گشتند. (www.dsrc.ir) در واقع مستند این دیدگاه عبارت است از: 1. آیاتی اهلاک حرث و نسل را تقبیح میکند. اساساً استفاده از این سلاحها بدون تفکیک، انسانها را از بین میبرد و موجب تخریب گستردهی محیطزیست نیز میگردد و 2. همچنین در روایتی پیامبر از ریختن سم در بلاد مشرکین نهی کردهاند. (تهذیب: 6/143) بر این اساس، اسلام پیروزی به هر قیمتی را امضا نمیکند، بلکه پیش از آن، جان و مال مردم عادی و بیسلاح را محترم شمرده و مسلمانان را به رعایت قوانین معینی در این زمینه ملزم میدارد. حرمت قتال با غیرنظامیان در فقه اسلامی، کودکان، زنان و کسانی که قدرت بر جنگ و معاونت بر آن ندارند، نباید مورد قتال قرار گیرند. امام صادق در این رابطه میفرمایند: «پیامبر کشتن زنان و کودکان در دارالحرب را نهی فرمودند، مگر آنکه به قتال برخیزند. در چنین حالتی نیز در حد مقدور متعرض آنان مشو.» (تهذیب: 6/156) برخی مانند ابنجنید، راهبان و اهل صومعه را نیز استثنا کردهاند. (جواهر: 21/77) پارهای از اندیشمندان در دورهی معاصر معتقدند علاوه بر افراد مذکور، سایر افراد که در جنگ شرکتی نداشتهاند نیز نباید کشته شوند و از آیهی 190 سورهی بقره بهره میگیرند: «وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِین» بدین نحو که مفهوم بخش اول این آیه دلالت بر عدم جواز قتال با مردم عادی داشته و قسمت دوم آیه نیز مؤید این مطلب است و از هرگونه تجاوز منع میکند. (صالحی نجفآبادی: 20؛ زحیلی: 75 و 106-133 و فضلالله محمدحسین، کتاب الجهاد: 205-215) اسلام و رفتار با اسیران اسیر قدرت هیچگونه دفاعی از خود ندارد. بنابراین اهانت و برخورد قهرآمیز با وی تنها حاکی از انتقامجویی و عقدهگشایی است. قتل و ضربوشتم اسیر در دورهی معاصر نیز بهسان سدههای گذشته صورت میپذیرد. در زمانی که قتل اسیر در عرف نظامی ممنوعیتی نداشت، اسلام درست در نقطهی مقابل، سخن از آزاد ساختن اسیر به میان میآورد. در فقه شیعی، اسیر به قتل نمیرسد، بلکه با من یا فداء آزاد شده و یا استرقاق میشود. شیخ طوسی در «نهایه»، سیراب کردن و غذا دادن به اسیر را واجب میداند. (نهایه: 296) بدیهی است که جنگ مالامال از خشونت و حس انتقام است، اما به محض فروکش کردن جنگ و اسارت دشمنان، هیچ مسلمانی حق کشتن و حتی بیاحترامی و شکستن شخصیت آنان را ندارد: فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها. سفارش معصومین در مورد اسیران نمونهی بارزی از رعایت اصول اخلاق جنگی در اسلام است. پیامبر در جنگ بدر با توجه به تمکن مالی اسرا، هرکس را که حاضر به پرداخت فدیه بود، آزاد میساخت. برخی هم که قدرت پرداخت فدیه نداشتند، میتوانستند با تعلیم خواندن و نوشتن به مسلمانان، خود را آزاد سازند. پیامبر در تقابل با یهود نیز همین راه را پیش گرفتند و پس از اسارت حتی آنان را بر سرزمینها و کشاورزیشان باقی گذاشتند. این رفتار نشاندهندهی این مطلب است که اسلام بههیچوجه به دنبال کینهتوزی و عقدهگشایی نبوده و جهاد در اسلام فلسفهای کاملاً متفاوت از جنگهای رایج دارد. ممنوعیت دشنام سب و دشنام در اسلام از گناهان کبیره شمرده میشود. در واقع دشنامدهنده فردی عاجز است که تلاش میکند کمبودهای خود را در قالب دشنام به دیگران جبران نموده و از این راه خشم درونی خود را فرونشاند. روشن است که اگر اصول و قواعدی در میان نباشد، صحنهی جنگ بهطور طبیعی شاهد اهانت، سب و دشنام هریک از طرفین خواهد بود. اما اخلاق حاکم بر احکام اسلامی چنین اجازهای به مسلمانان نمیدهد. قرآن در ضمن آیهای راه دشنام را بر مسلمانان میبندد: وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْم (انعام: 108) نتیجه بنا بر آنچه در این مجال اندک گفته شد، حوزهی دعوت در اسلام ساحت فکر و قلب انسانهاست و این ساحت نمیتواند عرصهی تاختوتاز و قتال قرار گیرد و اساساً تفکر اکراهبردار نیست. بنابراین جهاد در اسلام با هدف تغییر عقیده انجام نمیگیرد، بلکه با هدف رفع مانع و قتال با سران ظالم کفر است. این مسئله خود یکی از مبانی اخلاقی اسلام در جنگ شمرده میشود. همچنین براساس گفتمان اخلاقی اسلام، غیرمقاتلان و کسانی که سلاح برنداشتهاند، مورد کارزار واقع نمیشوند و جان و مالشان محترم شمرده میشود.* مصادر و منابع قرآن مجید البیهقی، احمدبنحسین، دلائلالنبوه، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1405ق/1985م. جوادی آملی، عبدالله، روابط بینالملل در اسلام، قم، مرکز نشر اسراء، 1388ش. جوادی آملی، عبدالله، فلسفهی حقوق بشر، قم، مرکز نشر اسراء، 1375ش. حسن، محمدعلی، العلاقات الدولیه فی القرآن و السنه، اردن، عمان، منشورات مکتبه النهضه الاسلامیه، چ 2، 1402ق. دروزه، محمد عزت، الجهاد فی سبیلالله، بیروت، المکتبه العصریه للطباعه و النشر و التوزیع، 1988م. الذهبى، شمسالدین محمدبناحمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، تحقیق عمر عبدالسلام تدمرى، بیروت، دارالکتاب العربى، 1413/1993، چ 2. رضا، محمد رشید، تفسیر المنار، مطبعه المنار، 1349ق. الزحیلی، وهبه، آثار الحرب فی الفقه الاسلامی، دمشق، دارالفکر، 1401ق/1981م، چ 3. زمانی، محمدحسن، شرقشناسی و اسلامشناسی غربیان، قم، بوستان کتاب، 1386ش. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزهی علمیهی قم، 1417، چ 5. فضلالله، السید محمدحسین، تفسیر من وحى القرآن، بیروت، دارالملاک للطباعه و النشر، 1419ق، چ 2. القاسمی، ظافر، الجهاد و الحقوق الدولیه العامه فی الاسلام، بیروت، دارالعلم للملایین، 1982م. مکارم، ناصر، استفتائات جدید، قم، انتشارات مدرسهی امام علىبنابىطالب (ع)، 1427ق، چ 2. منبع: برهان انتهای متن/
93/09/02 - 03:58
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]
صفحات پیشنهادی
اسلام دین تعامل است یا تقابل؟ جهاد از منظر فقه شیعه
اسلام دین تعامل است یا تقابل جهاد از منظر فقه شیعهدر اسلام اصل اولی بر دعوت مسالمتآمیز چشم نپوشیدن از صلح انعقاد پیمانهای طرفینی و هدایت دشمنان است و در موارد ضروری دفاع از جان مردم اعم از اینکه مسلمان باشند یا غیرمسلمانِ تحت حمایت اسلام و در عصر حاضر مطابق آرایبررسی مفهوم جهاد ابتدایی؛ فقه شیعه اصالت را به جنگ داده یا صلح؟
بررسی مفهوم جهاد ابتدایی فقه شیعه اصالت را به جنگ داده یا صلح در روابط با غیرمسلمانان اصالت با صلح است نه جنگ در نتیجه باید گفت اسلام دین ستیزهجویی و خونریزی و قتل و غارت نیست جهاد در دین اسلام دارای جایگاهی ویژه و مهم است بهگونهای که یکی از ده فرع 1 مهم دین شناخته شدکتاب «وظیفه گرایی اخلاقی کانت» بررسی می شود -
کتاب وظیفه گرایی اخلاقی کانت بررسی می شود نسشت نقد و بررسی کتاب وظیفه گرایی اخلاقی کانت در خانه نقد کتاب برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست نقد کتاب وظیفه گرایی اخلاقی کانت با حضور حسین اترک و مالک شجاعی جشوقانی روز چهارشنبه 21 آبان برگزار خواهد شد علاقمندان برای شاخلاق رسانه، مقایسه منشورات جهانی با دستورهای اسلامی
اخلاق رسانه مقایسه منشورات جهانی با دستورهای اسلامیاز نگاه اسلامی اطلاعرسانی و آگاهکردن مردم یک وظیفه شرعی است در این چارچوب مسئولیت اصلی خبرنگار در برابر خداوند و همچنین پاداش حقیقی او در آخرت خواهد بود چکیده با توجه به گستردگی نقش رسانههای جمعی در جهان معاصر و کارکرد ویژهبررسی مناسبات قانون و اخلاق در جامعه/ اختلاط یا استقلال -
بررسی مناسبات قانون و اخلاق در جامعه اختلاط یا استقلال پروفسور سیمون مانون استاد دانشگاه در فرانسه در مقاله ای مناسبات قانون و اخلاق را مورد ارزیابی قرار داد و یادآورشد نظرش متمایل به اختلاط دستورها و فرمانهای اخلاق و قانون است به گزارش خبرگزاری مهر در این مقاله خاطرنشان شدارتباط بین اخلاق و توکل
کسی که بر خدا توکل کند مغلوب نمی گردد و هر که به خدا پناه آورد شکست نمی خورد اخلاق در لغت جمع خُلُق و خُلق است این دو به معنای صفتی است که در نفس انسان به صورت ملکه در آمده است و ملکه به صفتی اطلاق می شود که در روح و جان انسان چنان نفوذ کرده و راسخ شده استاختلافات فقهی از افتخارات و امتیازات اسلام است
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۵ مدیر مدرسه علوم دینی اهلسنت بندرلنگه با بیان اینکه تکفیر آفتی بزرگ برای جهان اسلام است گفت علما بزرگان دانشمندان و دانشگاهیان باید نسبت به مهار کردن این تفکر افراطی آستین همت را بالا بزنند و حقیقت را برای امت بیان کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویانبررسی روش های امام موسی صدر برای سبک زندگی اسلامی در دنیای امروز
بررسی روش های امام موسی صدر برای سبک زندگی اسلامی در دنیای امروز فرهنگ > دین و اندیشه - نشست امام موسی صدر و سبک زندگی مسلمانی در دنیای متکثر ۴ آذر ماه برگزار میشود به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در این نشست دکتکتاب «شیعهشناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی» نقد و بررسی میشود -
به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب شیعهشناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی نقد و بررسی میشود کتاب شیعهشناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی تألیف دکتر مریم صانعپور نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری مهر مراسم نقد و بررسی کتاب ش«تاریخ و آینده مالی اسلامی» بررسی شد -
معرفی کتاب تاریخ و آینده مالی اسلامی بررسی شد کتاب تاریخ و آینده مالی اسلامی The history and future of Islamic finance به مطالعه مباحث بانکی و مالی در حقوق اسلامی اختصاص یافته است به گزارش خبرگزاری مهر به باور هریس عرفان نویسنده کتاب تاریخ و آینده مالی اسلامی The history«ساختار روایت و جایگاه آن در تدوین سبک زندگی اسلامی» بررسی میشود -
به همت موسسه دین و معنویت آل یاسین ساختار روایت و جایگاه آن در تدوین سبک زندگی اسلامی بررسی میشود نخستین مرحله از سلسله نشست های علمی سبک زندگی اسلامی توسط موسسه دین و معنویت آل یاسین برگزار می گردد به گزارش خبرگزاری مهر در نخستین مرحله از سلسله نشست های علمی سبک زندگی اسلابررسی موجودات هوشمند فرازمینی از منظر مفسران قرآن
بررسی موجودات هوشمند فرازمینی از منظر مفسران قرآناشاره قرآن به وجود مشرقها و مغربهای متعدد از سویی و اتصاف خداوند به پرودگار جهانیان بودن از سوی دیگر برخی را بر این داشته است تا اشاره قرآن به حیات فرا زمینی را به عنوان نظریهپردازی این کتاب مقدس طرح نمایند بخش دوم و پایانیمسئولیت ماحرکت در جهت نظامی همانند نظام جمهوری اسلامی ایران است -
رئیس خبرگزاری صدای افغان مسئولیت ماحرکت در جهت نظامی همانند نظام جمهوری اسلامی ایران است رییس خبرگزاری صدای افغان در نشست خبری در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت مسئولیت حرفه ای ما حرکت در جهت نظام اسلامی ای همانند نظام جمهوری اسلامی ایران در افغانستان است ما از جمهجستاری در نهادینهسازی ارزشهای اخلاقی در رسانه
جستاری در نهادینهسازی ارزشهای اخلاقی در رسانههر نظام سیاسی برای تحقق اهداف آرمانها و ارزشهای مورد نظر خویش نیازمند ابزارها و سازوکارهای لازم در این زمینه است امروزه رسانهها میتوانند نقش بیبدیلی در نهادینهسازی ارزشها در جامعه ایفا نمایند بخش دوم و پایانی 6 پیراستهستنظیم نظام حقوقی اسلام با سیستمهای حقوقی معاصر غربی بررسی شد -
کتاب تنظیم نظام حقوقی اسلام با سیستمهای حقوقی معاصر غربی بررسی شد پرسش مهم کتاب اسلام و نظامهای حقوقی اروپایی Islam and European Legal Systems چندوچون و نحوه تنظیم نظام حقوقی اسلام با سیستمهای حقوقی معاصر غربی در اروپاست به گزارش خبرگزاری مهر کتاب اسلام و نظامهای حقوقی اروپپیشرفت! یا پس رفت؟/ نقد الگوی غربی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی -
پیشرفت یا پس رفت نقد الگوی غربی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی رهبر انقلاب مبتنی بر سنت و وعده الهی فرجامی جز هلاکت و نابودی بری غرب و ملل غربی نمیبینند این یک قاعده حتمی است که بنیان جامعه بر پایه فساد جنایت خودسری و شهوتپرستی محصولی جز ویرانی نخواهد داشت دنياى متمدبه همت گروه اخلاق کاربردی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی صورت گرفت چاپ 854 جلد کتاب در موضوع اخلاق و روانشناسی اسل
به همت گروه اخلاق کاربردی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی صورت گرفتچاپ 854 جلد کتاب در موضوع اخلاق و روانشناسی اسلامیمدیر گروه اخلاق کاربردی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی از چاپ 854 جلد کتاب از سوی این پژوهشکده خبر داد حجتالاسلام محمدتقی سبحانینیا امروز در گفتوگو با خبرنگار فا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها