تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826191466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هفت نظریه مطرح درباره هدف قیام امام حسین(ع) چیست؟/ چرا کوفه انتخاب درستی برای رفتن بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


هفت نظریه مطرح درباره هدف قیام امام حسین(ع) چیست؟/ چرا کوفه انتخاب درستی برای رفتن بود؟ فرهنگ > دین و اندیشه - محمد اسفندیاری در نشست «عاشوراشناسی» درباره وضعیت کتاب های نوشته شده درباره امام حسین(ع) و هفت نظریه مطرح شده برای هدف امام سخن گفت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایبنا، نشست «عاشوراشناسی» با حضور محمد اسفندیاری عصر روز گذشته 25 آبان‌ در سرای اهل قلم برگزار شد. محمد اسفندیاری، مولف کتاب «عاشورا شناسی: پژوهشی در هدف امام حسین(ع)» در این نشست به نکات زیر اشاره کرده است. *واقعه شهادت امام حسین (ع) به اندازه‌ای مهم و تکان‌دهنده بود که از همان ابتدا روایت شد و کتاب‌های بسیاری درباره آن به نگارش درآمد. البته تعداد زیادی از این کتاب‌ها از بین رفته است. بنده کتاب‌هایی را که از قرن اول تا دهم هجری یعنی نزدیک به هزار سال درباره امام حسین (ع) نوشته شده‌اند، بررسی کردم و از این بین، فقط حدود 10 کتاب مستقل درباره آن حضرت وجود دارد. این کتاب‌ها و منابع را می‌توان به دو دسته متقدمان و متأخران تقسیم کرد. منابع دست‌اول برای متقدمان، از قرن اول آغاز و تا علامه مجلسی ادامه پیدا می‌کند و منابع دست‌دوم از متاخران است. آثار معاصر هم به‌عنوان منبع ارزشی ندارند. بنابراین ما با فقر منابع معتبر روبه‌رو هستیم. * از حدود 100 سال پیش، سؤال فلسفه و هدف قیام امام حسین (ع) مطرح شد. گذشتگان خیلی به این موضوع نپرداخته‌اند و به اهداف کلی و درجه اول امام (ع) اشاره کرده‌اند. سؤالی که امروز مطرح می‌شود درباره اهداف درجه دوم و تاکتیک‌های امام حسین(ع) برای رسیدن به اهدافش است. * بنده در مطالعه و تحقیقی که در آثار گذشتگان انجام دادم، در مجموع به 30 صفحه در باره فلسفه قیام امام حسین رسیدم. از متقدمان سید مرتضی و از متاخران علامه مجلسی مفصل به این موضوع پرداخته‌اند. بی‌شک این 30 صفحه پاسخگوی همه‌ پرسش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، نخواهد بود. * در سال 1349 کتابی با عنوان «شهید جاوید» منتشر شد که بعد از آن نقدهای مختلفی بر آن نوشتند. از میان نقدها و اثبات‌ها، موضوع کتاب شکوفاتر شد. * کتاب «عاشوراشناسی» نتیجه یک سال و نیم تلاش بنده است. بعد از پایان نگارش کتاب، 20 نسخه از آن را برای استادان حوزه و دانشگاه که نگرش‌های مختلفی داشتند، فرستادم و از آن‌ها خواستم تا مطالب مورد نظرشان را در حاشیه آن بنویسند و کتاب را بی‌رحمانه نقد کنند. هیچ‌کدام از استادان نظریه مرا رد نکردند. * در بخشی از کتاب، بحث «کوفه، انتخاب درست امام حسین(ع)» را مطرح کرده‌ام. اگر از علم و مقام امامت آن حضرت بگذریم، به این نتیجه خواهیم رسید که رفتن امام به سمت کوفه بهترین تصمیم بود. برای این ادعا سه دلیل وجود دارد؛ اول آن‌که امام حسین (ع) در اضطرار به ‌سر می‌برد و تهدید به مرگ شده بود. دلیل دوم این است که آن امام بر خلاف عبدالله بین زبیر نمی‌خواست در خانه خدا کشته شود تا حرمت این خانه حفظ شود و دلیل سوم، شیعه بودن مردم کوفه بود. در آن زمان، نعمان ‌بن بشیر در شهر کوفه حکمرانی می‌کرد. او با شیعیان راه می‌آمد. اگر هنگام نزدیک شدن امام به کوفه، هم‌چنان حاکم این شهر می‌ماند، با امام حسین (ع) درگیر نمی‌شد. با این توضیحات، مشخص می‌شود که کوفه برای امام حسین (ع)، بهترین گزینه بود. * هنگام تحقیق با هفت نظریه درباره هدف امام حسین(ع) از قیام، مواجه شدم، اولین نظریه را «امتناع از بیعت» (یا دفاع) نام‌گذاری کردم. عده‌ای گفته‌اند که امام حسین (ع) هیچ هدفی جز دفاع از جان خود نداشت. این افراد تعبیر قیام یا جهاد را تعبیر درست و دقیقی نمی‌دانند. نظریه‌ دومی که به آن برخوردم، «حکومت ـ شهادت» بود. بر نظریه سوم، عنوان «شهادت عرفانی» را نهادم. مرحوم سید بن طاووس در رأس این دیدگاه قرار دارد. ابن‌طاووس در کتاب «لهوف» مطرح کرده است که امام با این شهادت در پی رسیدن به مقامات معنوی و لقاء‌الله بود. برخی عرفای قرن حاضر نیز قایل به این نظریه هستند. * عنوان نظریه چهارم را نظریه «شهادت تکلیفی» گذاشتم. صاحب «جواهر الکلام» در راس این دیدگاه قرار دارد. به اعتقاد او امام حسین (ع) یک تکلیف خاص داشت. قیام کرد تا به شهادت برسد و حرکت او جهاد خاص بود. «شهادت فدیه‌ای» نظریه پنجم است. قائلان به این نظریه معتقدند که هدف امام از قیام این بود که خود را فدای گناهان امت کند و به مقام شفاعت دست یابد. به بیان دیگر امام حسین (ع) می‌خواست شهید شود تا شفیع شود. آنها همان چیزی را می‌گویند که مسیحیان درباره به صلیب کشیدن حضرت عیسی(ع) باور دارند. شریف طباطبایی از قایلان به این نظریه است. * به اعتقاد بنده، نظریه ششم و هفتم از اهمیت بیشتری برخوردارند زیرا اغلب محل نزاع هستند. نظریه ششم، «شهادت سیاسی» است. قایلان به این نظریه می‌گویند که امام حسین (ع) با شهادت خود، یک هدف سیاسی را دنبال می‌کرد و قصد داشت مشروعیت امویان را از بین ببرد. در 100 سال گذشته بیشتر محققان به این نظریه باور دارند. دکتر شریعتی بهتر از دیگران توانسته به این موضوع بپردازد. شریعتی در کتاب «شهادت» از ابتدا تا انتها این نظریه را پرورانده است. * نزدیک به 100 سال پیش شخصی به‌نام مستر ماربین که آلمانی است، این نظریه را با مقاله‌ای تحت عنوان «السیاسه الحسینیه» در نشریه «حبل‌المتین» کلکته منتشر شد، مطرح کرد. برای شناخت نویسنده، این مقاله را خواندم. پس از تحقیق فراوان به این نتیجه رسیدم که که نام مولف جعلی است و احتمالا یکی از روحانیان روشنفکر این نظریه را نوشته و به شخصی مجعول به نام ماربین منسوب کرده است. * نظریه هفتم را «تشکیل حکومت» نام نهادم. قایلان به این نظریه معتقدند که امام حسین (ع) به قصد شهادت هجرت نکرد. آنها قیام امام را تک‌هدفی نمی‌دانند و آن را مرحله‌بندی می‌کنند. امام که از مدینه به سمت مکه رهسپار شد، هدفش دفاع شخصی بود. هنگامی که در مکه ماند و هزاران نامه از کوفه دریافت کرد، برای تشکیل حکومت به کوفه رفت. /6262

کلید واژه ها: امام حسین(ع) - عاشورا - کربلا -




دوشنبه 26 آبان 1393 - 12:14:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن