محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830199510
شواهد قرآنی و تاریخی در اثبات مسئله رجعت
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شواهد قرآنی و تاریخی در اثبات مسئله رجعت
رجعت، از مباحث ریشه داری است که از زمان ظهور و پیدایش امامیه مطرح بوده است و اعتقاد به آن از امتیازها و خصوصیات مکتب اهلبیت (علیهم السّلام) شمرده شده است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، شیعۀ امامیه، اعتقاد خاصی به رجعت دارد؛ یعنی اینکه پس از ظهور مهدی موعود (علیه السّلام) و تشکیل حکومت عدل الهی در سراسر جهان گروهی از اولیای الهی و دوستداران خاندان رسالت (علیهم السّلام ) و عدهای از معاندان و دشمنان خاندان وحی که از دنیا رفتهاند به دنیا باز خواهند گشت. اولیای الهی و صالحان با دیدن حاکمیت حق و عدل در گسترۀ گیتی شادمان میشوند و پرتوی از ثمرات ایمان و اعمال صالح خود را در دنیا مشاهده میکنند. معاندان و دشمنان اهلبیت (علیهم السّلام) نیز سزای ظلم و ستمهایی را که بر خاندان رسالت روا داشتهاند، در این سرا میبینند. البته پاداش و کیفر نهایی در قیامت تحقق خواهد یافت. قول به رجعت از عقاید امامیه
رجعت، از مباحث ریشه داری است که از زمان ظهور و پیدایش امامیه مطرح بوده است و اعتقاد به آن از امتیازها و خصوصیات مکتب اهلبیت (علیهم السّلام) شمرده شده است. لذا با مراجعه به کتابهای تراجم اهلسنت میبینیم که از امامیه با این عقیده یاد میکنند. در بین اصحاب ائمه (علیهم السّلام) نیز مشاهده میشود که برخی از آنان در این مسأله با مخالفان خود مباحثههایی داشتهاند؛ مانند مناظره مؤمن الطاق با ابوحنیفه. به همین دلیل در طول تاریخ، علمای شیعه برای تثبیت این عقیده آثاری نگاشتهاند؛ از جمله میتوان از شیخ مفید، سید مرتضی، علامۀ مجلسی، شیخ حر عاملی و دیگران نام برد. شیخ حر عاملی میفرماید: «همانا ثبوت رجعت نزد همۀ علمای معروف و مصنفین مشهور از ضروریات مذب امامیه است، بلکه حتی عامه نیز میدانند که این عقیده از مذهب شیعه است».[۱] مرحوم مجلسی میفرماید: «اگر مثل این روایات در عقیده رجعت متواتر نباشد، پس در چه موضوعی میتوان ادعای تواتر نمود...».[۲] علامه طباطبایی میفرماید: «همانا روایات رجعت از طرق اهلبیت به طور تواتر معنوی به ما رسیده است».[۳] رجعت از دیدگاه قرآن
رجعت به معنای رجوع افراد به دنیا در موارد متعددی در قرآن آمده است، که به برخی از آنها اشاره میکنیم. خداوند متعال میفرماید: «ألم تر الی الّذین خرجوا من دیارهم و هم ألوف حذر الموت فقال لهم الله موتو ثم أحیاهم،[بقره/ ۲۴۳] آیا ندید کسانی را که از ترس مرگ از دیار خود بیرون رفتند که هزاران تن بودند، خدا فرمود: بمیرید؛ همه مردند، سپس آنان را زنده کرد».
در تفاسیر آمده است که آنان هفتاد هزار خانوار بودند. هر سال در میان آنان مرض طاعون میآمد، اغنیا به جهت ثروتشان از آن شهر بیرون میرفتند و فقیران به دلیل ضعف و ناتوانی بیرون نمیرفتند. از همین رو اغنیا را طاعون نمیگرفت و تنها فقیران بودند که به این مرض مبتلا میشدند. ضعیفان میگفتند که اگر ما نیز با اغنیا خارج میشدیم به این مرض مبتلا نمیگشتیم. همچنین اغنیا میگفتند که اگر ما نیز در شهر میماندیم به این مرض مبتلا میشدیم. لذا قرار گذاشتند که هنگام ورود طاعون همگی از آن دیار خارج شوند. قبل وارد شدن طاعون همه از دیار خارج شده و در کنار شطّ دریایی فرود آمدند. آنان به محض آنکه اثاث خود را بر زمین نهادند خداوند متعال جانشان را گرفت، و مدّتی به حالت بودند تا اینکه یکی از انبیای بنی اسرائیل به نام حزقیل بر آنان گذر نمود، و با مشاهده این حال عرض کرد: «خدایا! اگر ممکن است آنان را زنده گردان تا شهرهایت را آباد، و فرزندانی متولد سازند که با عابدان تو را عبادت کنند». خداوند به او وحی فرستاد که آیا دوست داری که آنان را زنده کنم؟ عرض کرد: «آری». خداوند آنان را زنده کرد و بعد از مدتی نیز به مرگهای طبیعی از دنیا رفتند.
خداوند متعال میفرماید: «فقلنا اضربوه ببعضها کذالک یحی الله الموتی و یریکم آیاته لعلّکم تعقلون [بقره/ ۷۳] پس دستور دادیم که پارهای از اعضای آن گاو را بر بدن کشته زنید تا ببینید که این گونه خداوند مردگان را زنده خواهد فرمود و قدرت کامل خویش را آشکار خواهد ساخت شاید شما به خرد درآیید». مفسران نقل میکنند: «مردی از بنی اسرائیل یکی از نزدیکانش را کشت تا ارث او را صاحب شود. یهود میل داشتند که قاتلش را بیابند؛ خداوند متعال به آنان امر نمود که گاوی ذبح کنند و قسمتی از بدنش را به بدن مقتول زنند تا زنده گردد و از قاتل خبر دهد. بعد از جدال و نزاع فراوان گاو مورد نظر را پیدا کرده و آن را ذبح نمودند و برخی از اعضای گاو را به بند مقتول زدند، او را زنده یافتند، و با سؤال از او به قاتل پی بردند».[۴]
قرآن میفرماید: «و إذ قلتم یا موسی لن نؤمن لک حتّی نری الله جهرة فأخذتکم الصّاعقة و أنتم تنظرون * ثمّ بعثناکم من بعد موتکم لعلّکم تشکرون [بقره/ ۵۵-۵۶] به یاد آرید وقتی که گفتید ای موسی ما به تو ایمان نمیآوریم، مگر آنکه خدا را آشکار ببینیم، پس صاعقۀ سوزان بر شما فرود آمد و آن را به چشم خود مشاهده کردید. سپس شما را بعد از مرگ برانگیختیم باشد که خدا را شکر گزارید.» آیه، مربوط به گروهی از تابعین حضرت موسی ( علیه السّلام ) است که از او درخواست دیدن خداوند را نمودند، که این خواسته سبب نزول عذاب و مرگ آنان شد، ولی باز خداوند آنان را زنده نمود.[۵]
دیگر شاهد بر تأیید اصل موضوع رجعت، آنجاست که خدا میفرماید: «أو کالّذی مرّ علی قریة و هی خاویة علی عروشها قال أنّی یحیی هذه الله بعد موتها فأماته الله مائة عام ثمّ بعثه [بقره/ ۲۵۹] یا به مانند آنکه به دهکدهای گذر کرد که خراب و ویران شده بود، گفت: به حیرتم که خداوند چگونه این مردگان را دوباره زنده خواهد کرد، پس خداوند او را صد سال میراند و سپس زندهاش کرد.» اکثر مفسران چنین نقل میکنند که یکی از انبیای الهی در سفری بر دهکدهای گذر کرد که مرگ بر تمام اهالی آن سایه افکنده بود؛ با ایمانی که به قدرت مطلق خداوند داشت، در دلش سؤال نمود: «کیست که این مردگان را بعد از توقف طولانی مبعوث میگرداند؟» در آن هنگام خداوند جانش را گرفت و بعد از صد سال که اجزای جسدش پراکنده شده بود، برانگیزانید، و نیز کیفیت حشر دابّهاش را به او نشان داد تا اینکه در عمل حشر و نشر را ببیند و به معاد اطمینان قلب حاصل کند.[۶]
قرآن از حضرت عیسی ( علیه السّلام ) حکایت میکند که فرمود: «و أحی الموتی بإذن الله [آل عمران/ ۴۹] من مرده را زنده میکنم به اذن خداوند.» سیوطی نقل میکند: «عیسی (علیه السّلام) دوستش عازر را زنده نمود و نیز حیات را به فرزند پیرزنی بازگرداند. همچنین دختری را زنده کرد. هر سه بعد زنده شدن در قید حیات بودند و فرزندانی نیز از خود به یادگار گذاشتند.[۷] طبری میگوید: «حضرت عیسی (علیه السّلام) مردگان را با دعایش زنده میکرد و خداوند نیز استجابت مینمود ».[۸] منابع: [۱]. حر عاملی، محمد بن حسن، الایقاظ من الهجعه، تهران، نوید، ص ۶۰.
[۲]. مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحارالانوار، تهران، اسلامیه، ج ۵۳، ص ۱۲۳.
[۳]. علامه طباطبایی، محمد حسین، المیزان، قم، ج ۲، ص ۱۰۷.
[۴]. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، بیروت، مؤسسه النور، ج ۱، ص ۵۰۹.
[۵]. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، بیروت، مؤسسه النور، ج ۱، ص ۴۱۵.
[۶]. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، بیروت، مؤسسه النور، ج ۳، ص ۴۰.
[۷]. محلی، جلال الدین، تفسیر الجلالین، بیروت، مؤسسه النور، ج ۱، ص ۷۳.
[۸]. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، بیروت، دارالمعرفة، ج ۳، ص ۳۷۵.
۲۴/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]
صفحات پیشنهادی
روزشمار تاریخی واقعه کربلا/ ورود ابن سعد به کربلا/ سردار اموی که خسرالدنیا و الاخره شد
روزشمار تاریخی واقعه کربلا ورود ابن سعد به کربلا سردار اموی که خسرالدنیا و الاخره شدعمربن سعد معروف به "ابن سعد" فرمانده سپاه عبیدالله بن زیاد در کربلا در سال 61 هجری قمری و جزو منفورترین چهره های تاریخ در بدخوئی و شقاوت زبانزد خاص و عام است به گزارش خبرنگار تاریخ خکارگاه سه روزه «روش شناسی تاریخی» برگزار می شود -
درپژوهشکده تاریخ اسلام کارگاه سه روزه روش شناسی تاریخی برگزار می شود گروه روش شناسی و تاریخنگاری پژوهشکده تاریخ اسلام کارگاه سه روزه روش شناسی تاریخی را به مدرسی دکتر ابراهیم توفیق جامعهشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی حسام الدین صفاری و سید مهدی یوسفی برگزارنقش مهم اساتید مدعو از ایران در گسترش فعالیتهای قرآنی آلمان
نقش مهم اساتید مدعو از ایران در گسترش فعالیتهای قرآنی آلمان با دعوت اساتیدی برجسته از ایران همچون ابوالقاسمی شاهمیوه و پیروزمند در سالهای اخیر از سوی مرکز اسلامی امام علی ع هامبورگ انگیزه جوانان برای شرکت در فعالیتهای قرآنی در آلمان بیشتر شده است به این مطلب امتیاز دهید بتفاهمنامه چهارجانبه قرآنی با وزارت کشور امضاء شد
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۰ معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم از امضای تفاهمنامه چهارجانبه قرآنی در راستای توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی در روستاها و شهرهای سراسر کشور خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا یوسف افراش با بیان اینعضويت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی -
شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد عضويت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخواست عضويت پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصويب شورای معين شورای عالی انقلاب فرهنگی رسيد به گزارش خبرگزاری مهر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ازبرگزاری کنفرانس حرکت تاریخی عاشورا و اهداف امام حسین(ع)در راولپندی
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۲ کنفرانس حرکت تاریخی عاشورا و اهداف امام حسین ع با همکاری انجمن عالمی پنجتن پاک در شورای هنری راولپندی برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این کنفرانس که محمد اکبری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در راولپندی بانتشار اپلیکیشن قرآنی تحریف شده از سوی شرکت های اپل و سامسونگ
انتشار اپلیکیشن قرآنی تحریف شده از سوی شرکت های اپل و سامسونگ فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت دو شرکت اپل و سامسونگ در لیست برنامه های خود به تازگی یک اپلیکیشن قرآنی تحریف شده برای تلفن های همراه ارائه داده اند اپلیکیشن جدید قرآنی که از سوی شرکت های اپل وانتشار اپلیکیشن قرآنی تحریف شده از سوی شرکت های اپل و سامسونگ -
انتشار اپلیکیشن قرآنی تحریف شده از سوی شرکت های اپل و سامسونگ دو شرکت اپل و سامسونگ در لیست برنامه های خود به تازگی یک اپلیکیشن قرآنی تحریف شده برای تلفن های همراه ارائه داده اند به گزارش خبرگزاری مهر اپلیکیشن جدید قرآنی که از سوی شرکت های اپل و سامسونگ برای تلفن های هوشمند اراتولید رادیویی برنامههای قرآنی به هفت زبان برای مخاطبان برونمرزی
تولید رادیویی برنامههای قرآنی به هفت زبان برای مخاطبان برونمرزی با همکاری شبکه رادیویی قرآن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعة المصطفی ص العالمیه برنامههای قرآنی برای مخاطبان خارج از کشور به هفت زبان زنده دنیا تولید میشود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جاکارگاه «روش شناسی تاریخی» برگزار میشود -
در پژوهشکده تاریخ اسلام کارگاه روش شناسی تاریخی برگزار میشود گروه روش شناسی و تاریخنگاری پژوهشکده تاریخ اسلام کارگاه سه روزه روش شناسی تاریخی را برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر هدف از برگزاری این دوره تمرین مهارتهای لازم برای درونیکردن مباحث و مسائل اصلی روششناسفعالیت ۱۶۰ مدرسه قرآنی در کشور
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۰ رئیس سازمان مدارس علوم و معارف قرآنی صدرا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ مدرسه قرآنی در کشور وجود دارد گفت بخش عمدهای از این مدارس به مدارس صدرا اختصاص دارد محمدعلی فتحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان اظهار کرهمنشینی 77 ساله نسخه های خطی و آثار تاریخی در موقوفه ملی ملک
همنشینی 77 ساله نسخه های خطی و آثار تاریخی در موقوفه ملی ملک فرهنگ > دین و اندیشه - ششم آبان سالروز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک بر آستان قدس رضوی است این گنجینه هفتاد و هفتمین سال وقف را پشت سرمیگذارد و به دورهای تازه از فعالیتهای تخصصی وارد میشود به گزارش خبرمتون و گوشواره اشعار با مضامین دینی و قرآنی گردآوری شد -
متون و گوشواره اشعار با مضامین دینی و قرآنی گردآوری شد مدير امور استانهاي سازمان دار القرآن از گردآوري متون و گوشواره اشعار مذهبي با مضامین دینی و قرآنی در اجرای طرح امام حسین ع شیفته نماز و قرآن خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر حسین بهبودی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب اسل15عنوان کتاب قرآنی در انتشارات دانشگاه علوم و معارف منتشر شد -
15عنوان کتاب قرآنی در انتشارات دانشگاه علوم و معارف منتشر شد رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه انتشارت این دانشگاه در سالهای اخیر تاسیس شده است گفت 15 عنوان کتاب توسط انتشارات دانشگاه علوم و معارف به چاپ رسیده است به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام والمسلمین دتوصیف قرآنی علیاکبر از زبان سیدالشهداء
توصیف قرآنی علیاکبر از زبان سیدالشهداء امام حسین ع در پاسخ به خواهش عبدالله بن مطیع برای نرفتن به کوفه ضمن تلاوت آیه ۵۱ توبه اوج توکل و خشنودی خود را در حماسه جاویدان خود بیان فرمودند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجتالاسلام عبدالکریم پاکنفعالیتهای قرآنی از برنامههای تثبیت شده کانونهای مساجد است
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۳ مدیرکل معاونت فرهنگی ستاد عالی مساجد کشور گفت در دی ماه سال جاری 220 فعال قرآنی از سراسر کشور در مرحله کشوری مسابقات مد ها متان در استان خوزستان شرکت میکنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان مجتبی میرزایی در مرحله استانامام حسین(ع) با قیام تاریخی خود بشریت را برای همیشه بیدار کرد
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۵ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه قیام امام حسین ع را به قصد اصلاح دین و اجرای شیوه جدش دانست و گفت این قیام تاریخی منجر به بیداری بشریت و مسلمانان در دنیا شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام محمدمهدی ماندگاری جمعه ش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها