تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826326459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفسیر المیزان یک تفسیر اجتهادی به معنای واقعی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳




00-42.jpg

یک عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه علامه طباطبایی از روایات صرفنظر نکرد بلکه آنها را به صورت دقیق مورد مطالعه قرار داد، گفت: تفسیر المیزان یک تفسیر اجتهادی به معنای واقعی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‎الله رضا استادی در همایش اندیشه‎های علامه طباطبایی در المیزان گفت: المیزان به دنبال برطرف کردن نقایصی بود که در تفسیر وجود داشت؛ اگرچه مرحوم علامه هیچگاه به طور علنی چنین مطلبی را بیان نکردند زیرا ایشان بسیار متواظع بودند. وی افزود: شناخت مبانی المیزان یکی از مهمترین برنامه‎های پژوهشگران حوزه تفسیر و قرآن است که باید به این مبانی به خوبی دقت کرد؛ یکی از مبانی ایشان این است که قرآن برای همه مردم نازل شده است و به شکلی بیان شده است که مردم نیز آن را درک کنند. استادی گفت: ایشان به دنبال رعایت قواعد تفسیری بودند و با اینکه ایشان از عرفای بزرگ بودند هیچ گاه سعی نکردند که خارج از مبانی تفسیری چیزی بگویند؛ برخی اسم تفسیر به رای را برداشت می‎گویند و تداعی معانی خود را برداشت عنوان کرده و به آیه می‌چسبانند که این کار درست نیست. این استاد حوزه در بیان دومین مبنای علامه در المیزان، تصریح کرد: مبنای دوم این است که علوم مختلف نباید باعث شود که کسی که آیه را تفسیر می‎کند به اصطلاح به علم خاص گرایش پیدا کند و آیه را طوری تفسیر کند که دیگران نتوانند برداشت درستی از آن کنند؛ در اینجا برخی با توجه به اینکه در حوزه علوم اجتماعی متخصص است، اصطلاحات علوم اجتماعی را در تفاسیر بیان می‎کند که این کار درست نیست. وی در خصوص نوع تفسیر برخی از مفسرین در حوزه آیات متشابه، گفت: برخی در خصوص آیات متشابه بیان می‎کنند که باید چندین احتمال را در این حوزه مطرح کنند و به قدری احتمال مطرح می‎کنند که مخاطب را کاملا متحیر می‏‎کند و نمی‎تواند به خوبی منظور را متوجه شود؛ در تفسیر مجمع البیان نیز چنین مساله‎ای به چشم می‎خورد. وی افزود: یکی از هنرهای علامه این بود که ایشان اقوال را ذکر می‎کرد و سپس با رد هر کدام از این اقوال با استفاده از قواعد علمی جواب درست و احتمال درست را به مخاطب عرضه می‌کرد. استادی با ذکر این مطلب که این روش علامه باید درسی برای همه فعالان قرآنی و پژوهشگران و سخنوران باشد تا دیگران را در شک فرو نبرند، اظهار کرد: ایشان در این امر محتاط هم بوده‎اند و این گونه نیست که ایشان احتیاطی در بیان امر و جواب صحیح بیان نکنند. وی با اشاره به مبنای بی‏‌نهایت بودن مفاهیم قرآنی، اظهار کرد: ایشان قائل بر این بودند که قرآن تمام نشده است و باید هر روز در عرصه تفسیر کار کرد؛ متاسفانه برخی تصور می‏‌کردند که اگر چند تفسیر تولید شد دیگر نیازی به تفاسیر تازه نیست؛ از قرن 5 تا 11 تفسیر خاصی وجود ندارد چون شاید همین تصور را می‎کردند. استادی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث اشتباهی که به مرحوم علامه نسبت دادند، عدم استفاده ایشان از روایات است که ایشان در تفسیر خود جامع‎ترین روایات را به کار می‎بردند ولی با برداشت دقیق روایات صحیح از ناصحیح از به کار بردن روایاتی که سند قوی نداشت خودداری می‎کردند. وی با بیان اینکه علامه خدمت بزرگی به تفسیر و جهان اسلام کرده است، گفت: تفسیر ایشان کاملا اجتهادی است و ایشان هیچ مطلبی را بدون سند و ادله علمی بیان نکرده‎اند. استادی خاطرنشان کرد: در کنار همه مباحث مبنایی در المیزان، مورد تعیین کننده در خصوص بزرگی المیزان به حسب بزرگی و پاکی عجیب این مرد بزرگ است؛ ایشان 30 سال با قرآن زندگی کردند و در این مدت به رغم استفاده بزرگان اهل علم ایرانی و غیر ایرانی هیچ گاه زندگی ساده و بی آلایش خود را رها نکردند؛ حوزویان همه باید ایشان را مدنظر داشته باشند و از ایشان الگو بگیرند. همایش بین المللی علامه طباطبایی به مدت دو روز به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم و با همکاری تعدادی از مراکز داخلی و خارجی ترتیب یافته بود بعد از ارائه 52 مقاله در کمیسیون های تخصصی و همایش به کار خود پایان داد. براساس این گزارش، در مراسم اختتامیه که در دارالقرآن علامه طباطبایی قم و همزمان با سالروز ارتحال آن مفسر بزرگ قرآن کریم برگزار شد از نویسندگان مقالات برتر و مراکز فعال در برگزاری این همایش تقدیر شد. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن