محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843335062
واقعه عاشورا اولین بار توسط چه کسانی تحریف شد؟/ تفسیرهای غلط از سخن امام حسین(ع) به حر
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
واقعه عاشورا اولین بار توسط چه کسانی تحریف شد؟/ تفسیرهای غلط از سخن امام حسین(ع) به حر فرهنگ > دین و اندیشه - نخستین تحریف ها درباره واقعه عاشورا و ریشه های آن، دلیل بازنگشتن امام به مدینه پس از آگاهی از خیانت کوفیان و منابع مورد تحقیق مقتل های عاشورایی را در پرونده خبرآنلاین در روز سوم محرم بخوانید.
گفت و گو با استاد محمود حکیمی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و معارف اسلامی پرسش: تحریف واقعه عاشورا برای اولین بار از چه زمانی و توسط چه کسی آغاز شده است؟ پاسخ: تحریف واقعه عاشورا چند روز پس از آن روز تاریخی از طرف دستگاه حکومتی امویان آغاز شد و سال ها ادامه یافت. هدف امویان آن بود که قیام امام حسین(ع) را در حد یک شورش کور جلوه دهند و حتی شیعیان را بدنام سازند. مورخان طرفدار اموی نیز تلاش می کردند که امام را فردی جنگ طلب و خشونت خواه معرفی کنند. پرسش: آیا این تحریف های اولیه مورد اعتراض افراد آگاه قرار می گرفت؟ پاسخ: بله، به عنوان مثال ابوعثمان عمروبن بحر جاحظ (255 ـ 158 هـ ق) در رساله کوتاهی جنایات معاویه را برشمرده و در مورد یزید نوشته است: «پس از معاویه از پسرش یزید جنایاتی به وقوع پیوست که تهاجم به شهر مکه و تخریب کعبه و شکستن حریم مدینه و کشتن حسین(ع) از آنها بود و در طول تاریخ بسیاری از علمای اهل سنت مخالف ابن تیمیه از تحریفات و جعلیات او مقالات بسیاری نوشتند.» پرسش: آنچه که گفتید درباره تحریفاتی بود که دشمنان اهل بیت انجام دادند، اما تحریفاتی که برخی دوستان نادان انجام می دهند با چه انگیزه ای است و از کجا نشات می گیرد؟ پاسخ: همان طور که مرحوم مطهری عنوان کرده اند، این گونه تحریفات بیشتر از تمایل آدم های عاشق به افسانه سازی و اسطوره پردازی ریشه می گیرد. برخی از علاقمندان تلاش می کردند که از امام حسین(ع) یک شخصیت غیرعادی بسازند. در حالی که اگر ما بخواهیم از امامان یک موجود فوق العاده بسازیم نمی توانیم بگوییم که آنان الگو و اسوه بوده اند و هستند. خداوند در قرآن کریم سخت تکیه دارد که پیامبر(ص) را یک انسان عادی مانند سایر انسان ها معرفی کند، جز آنکه به وی وحی می شود و امانتدار خداوند در القای وحی به مردم است. جهت این تأکید همین بوده است تا جلوی اسطوره شدن آن حضرت گرفته شود. اما متأسفانه انگیزه اسطوره سازی در مورد امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بدانجا رسید که شمار سپاه دشمن را تا پانصدهزار نفر بالا ببرند. این تحریفات آن چنان توسط افرادی چون ملا حسین کاشفی صاحب کتاب روضه الشهدا رواج یافت که از قرن دهم هجری ساختن افسانه ها برای گریاندن هر چه بیشتر عزادارن امری عادی شد.
برگرفته از کتاب «سخنان حسین بن علی(ع) از مدینه تا کربلا» نوشته آیت الله محمد صادق نجمی آیا اگر سپاه حر امام حسین(ع) را آزاد می گذاشتند، ایشان به مدینه باز می گشت؟ امام حسین(ع) در منزل شراف و در اولین رویارویی با سپاه حربن یزید در سخنانی فرموده است: «مردم! اگر از خدا بترسید و بپذیرید که حق در دست اهل حق باشد موجب خشنودی خدا خواهد شد و ما خاندان محمد به ولایت و رهبری مردم شایسته تر و سزاوارتر از این ها (بنی امیه) هستیم که به ناحق مدعی این مقام بوده و همیشه راه ظلم و فساد و دشمنی با خدا را در پیش گرفته اند. اگر در این راهی که در پیش گرفته اید پافشاری کنید و از ما روی بگردانید و حق ما را نشناسید و فعلا خواسته شما غیر از آن باشد که در دعوت نامه های شما منعکس بود، من از همین جا باز می گردم.» با توجه به این سخن امام این پرسش مطرح می شود که آیا امام حسین(ع) در صورتی که ممانعت سپاهیان حر نبود، و ایشان را آزاد می گذاشتند به مدینه باز می گشت و دست از قیام برمی داشت؟ باید پاسخ این سوال را از متن سخنان امام به ویژه از همین سخن آن حضرت که در منزل شراف بیان کرده است به دست آورد؛ زیرا از این سخن امام به وضوح پیداست که سخنان ایشان جنبه اتمام حجت دارد و برای قطع هر نوع عذر و بهانه از سوی آن گروه از مردم کوفه بوده است که آن حضرت این حقیقت را به صراحت بیان داشت: یعنی این سخنان من اتمام حجت است برای شما و رفع مسئولیت در پیشگاه خدا.
حسین بن علی(ع) با این بیان می خواهد به آنان تفهیم کند که آمدن من به شهر شما جنبه تهاجم و حمله به این شهر و مردم آن را ندارد و اگر کارگزاران بنی امیه برای به وجود آوردن جو مسموم، چنین تبلیغات سوئی راه بیندازند، کذب محض و خلاف واقع می باشد؛ بلکه این سفری است که طبق دعوت قبلی مردم کوفه انجام گرفته است. اما اصل موضوع و مساله مبارزه یا انصراف و برگشت امام از آن منطقه بدان معنا نیست که اگر مردم کوفه از دعوت خویش منصرف شده باشند آن حضرت هم به خانه خود برمی گردد و دست از مبارزه برمی دارد؛ بلکه منظور آن حضرت این است که در صورت انصراف کوفیان از دعوت و وعده پشتیبانی و همکاری، ما هم به این شهر نمی آییم؛ اما اصل عدم بیعت با یزید بن معاویه و ادامه مبارزه با وی همچنان به قوت خود باقی است اگر چه به کشته شدن ما منجر شود. منتها این مبارزه اگر در کوفه، که مناسب ترین محل برای مبارزه است، نباشد در هر نقطه دیگری امکان پذیر است؛ زیرا اگر منظور امام غیر از این بود و اگر دستگاه حکومتی همین اندازه احساس می نمود که حسین بن علی(ع) نه تنها دست از مبارزه کشیده، بلکه قاطعیت خود را از دست داده و حالت شک و تردید بدو راه یافته است هیچ گاه حاضر نبود با آن حضرت درگیر شود؛ زیرا می دانست که این درگیری برای حکومت بنی امیه سنگین تمام خواهد شد. درگیری سپاه یزید با امام و آن جنگ و خونریزی، دلیل محکم و روشنی است به عدم انصراف امام از مبارزه. گذشته از این، هر یک از سخنان امام از مدینه تا شهادت نیز دلیل و گواه دیگری است بر آن عزم راسخ و تصمیم قاطع و خلل ناپذیر. او که می گوید:« برای مرد، کشته شدن در راه خدا افتخار است».
او که می گوید:« من به سوی مرگ می روم و مرگ بر جوانمرد ننگ نیست.»
او که می گوید:« هیهات که ما زیر بار ذلت برویم.»
او که می گوید:« نه دست ذلت به آنها می دهم و نه مثل بردگان از برابرشان می گریزم.»
او که می گوید:« شخصیتی مانند من هرگز با یزید شرابخوار بیعت نمی کند.»
او که می گوید:« به خدا سوگند! که به زیر بار پیمان حقارت بار آنها نخواهم رفت.» آری، او که دیدش این است، به هیچ قیمت حاضر نیست از مبارزه ای که در پیش گرفته است و از هدفی که تعقیب می کند دست بردارد.
به اختصار این که، آزاد بودن امام از سوی مردم کوفه کوچک ترین اثر مثبت و منفی در اصل مبارزه آن حضرت نداشت، همان گونه که اصل دعوت آنان نمی توانست انگیزه و علت مبارزه و قیام آن حضرت باشد.
یک نکته اخلاقی بر اساس دروس عاشورایی آیت الله آقا مجتبی تهرانی امام حسین(ع) با پیشنهاد بیعت برای حفظ جان، پس از شهادت همه یارانش چه کرد؟ در پرونده روز گذشته محرم خبرآنلاین، بخش هایی از دروس آقا مجتبی تهرانی (که روانش غرق رحمت الهی باد) درباره عزت امام حسین(ع) در واقعه کربلا منتشر شد که می توانید اینجابخوانید. در ادامه بخش دیگری از سخنان ایشان در این باره را می خوانید. امام حسین، هم مفهوم حق را می گفت و هم مصداق آن را می آورد تا مطلب برای همه جا بیفتد که قضیه از چه قرار است. شما به سراسر حرکت امام نگاه کنید؛ حضرت از مدینه حرکت می کند و به مکه می آید؛ بعد از مدتی از مکه راه می افتد و به سمت کوفه می رود، با سپاه حر مواجه شده و مسیرش به کربلا می رسد و در آخر هم که در کربلا با آن وضع به شهادت می رسد؛ شما در تمام این سیر، حتی در یک جا هم نمی بییند که امام حسین اظهار شکست کرده باشد! هیچ گاه امام نزد خودش احساس ذلت نمی کرد. حتی بعضی ها نقل کرده اند که هر چه امام، باران بیشتری را از دست می داد و به شهادت نزدیک می شد، از نظر ظاهری خیلی سرحال تر و برافروخته تر می شد. دلیل و زیربنای اینکه رفتار امام هیچ نشانی از ذلت و احتیاج به غیر خدا نداشت، این بود که حضرت برای رسیدن به عزت واقعی، حقیقتا از غیر خدا منقطع شده بود. حال این انقطاع، چه وقتی حاصل می شود؟ زمانی که امام به وظیفه اش عمل کند، نتیجه را به او واگذارد و به این واگذاری هم اعتماد داشته باشد که او بهترین نتیجه را برای کارش ترسیم خواهد کرد. عزت توهمی چیست؟ از موجبات عزت، انقطاع درونی و اطاعت بیرونی است. کسی که مدام برای کسب عزت و جایگاه در نظر مردم، طبق نظر آنها عمل می کند، کم کم به سراغ ریاکاری و فریب کاری می رود تا اگر واقعا هم نتوانست رضایت حیوانی و نفسانی مردم را جلب کند، حداقل بر سر آنها کلاه بگذارد و آنها را استحمار کند. چون خواسته های نفسانی مردم، حد و مرز ندارد، هیچ کس نمی تواند نظر همه مردم را به صورت کامل جلب کند. لذا مجبور است آنها را نیز فریب دهد تا در دلشان همچنان جا داشته باشد. ببینید این مسیر چقدر شیطانی است! به همین جهت است که ما به این نوع عزت، می گوییم: «عزه توهمیه». مومن نباید تحت ذلت و سلطه قرار بگیرد بحث دیگری که درباره عزت و ذلت مطرح است این است که مومن حق ندارد، کاری کند که موجب ذلت او شود. آیا مومن می تواند کاری کند که از نظر ظاهری و یا باطنی ذلیل شود؟ یعنی آیا می تواند رفتاری داشته باشد که به واسطه آن، دیگران از او متنفر شوند؟! و آیا مخیر است کاری کند که تحت سلطه دیگران قرار بگیرد؟ اولا از نظر درونی، مطلب این است که مومن نباید کاری کند که دل ها از او متنفر شوند و دیگران از او زدگی پیدا کنند. یعنی جایز نیست که مومن، خود را خوار و ذلیل کند. اما از نظر بیرونی مومن نباید سلطه غیر خدا را بپذیرد. مومن غیر از سلطه الهی، هیچ سلطه ای را نمی پذیرد. پس مومن هم از نظر بیرونی عزیز است و هم از نظر درونی. مومن باید هر دو را داشته باشد و لذا ذلت را نمی پذیرد؛ به کلمه «نمی پذیرد» دقت کنید؛ یک وقت می گوییم: به زور او را تحت سلطه دیگری قرار دادند، ولی او تا آخر این سلطه را نپذیرفت؛ و یک وقت می گوییم: تا دید شرایط عوض شده، تغییر جهت داد و قبول کرد که در برابر دیگری ذلیل باشد. این ها با هم فرق دارد. گروه اول، هرچند که از نظر ظاهری تحت تسلط هستند، اما هیچ گاه از نظر قلبی این سلطه را نپذیرفته اند. مومن این گونه است. مثلا حضرت موسی بن جعفر(ع) نمونه آن است که گفته اند از هفت سال تا چهارده سال در زندان بوده است، هیچ گاه سلطه هارون را نپذیرفت و در زندان هم حقیقتا عزیز بود. پیشنهاد بیعت به امام پس از کشته شدن تمام یارانش امام حسین هم این درس را داد که مومن در هر شرایطی باید هم از نظر درونی و هم از نظر بیرونی عزیز باشد. حالا من بخشی از واقعه عاشورا را برایتان می گویم، تا ببینید کارهایی که امام حسین انجام می دادند، کاملا مطابق با معارف اسلامی بود. وقتی همه شهید شدند و امام تنها ماند، به حضرت پیشنهاد کردند که بیا و بیعت کن! گفتند: حالا که تو تنها مانده ای و یار و یاوری نداری که با آنان ازخود دفاع کنی، حداقل جان خود را حفظ کن! اما حضرت، پسر علی(ع) است! به آنها گفت: من تک و تنهایم؟ اشکالی ندارد؛ هر طور که می خواهد باشد، من در برابر شما سر فرود نمی آورم! نه مانند ذلیلان با شما بیعت می کنم و نه مثل سفلگان از جنگ با شما فرار می کنم. من پای حرف حقم ایستاده ام و تا آخرین نفس هم خواهم ایستاد! مومن باید این گونه باشد. هم عزت درونی را بخواهد و هم عزت بیرونی داشته باشد. هم از ذلت درونی گریزان باشد و هم از خواری بیرونی تنفر داشته باشد.
برگرفته از کتاب «پژوهشی در مقتل های فارسی» نوشته از محمد علی مجاهدی نویسندگان کتاب های مقتل از چه منابعی استفاده می کردند؟ مقاتل را به عنوان کتاب هایی شناخته ایم که به واقعه جانسوز کربلا می پردازند. در اینجا سعی داریم تا مفهوم و شیوه نگارش آنها کمی آشنا شویم. در کتب لغت، معانی مختلفی را برای مقتل ذکر کرده اند: الف: محل قتل، جای کشتن، کشتارگاه، قتلگاه.
ب: جایی از بدن انسان یا حیوان که هرگاه ضربتی بدان وارد شود، شخص کشته گردد، مانند شقیقه.
ج: کتابی که درباره واقعه کربلا تالیف شده. درباره معنای سومی که مرحوم دکتر محمد معین در فرهنگ فارسی از اصطلاح «مقتل» به دست داده اند، ذکر این مطلب ضروری است که موضوع بعضی از مقاتل ربطی به حادثه عاشورا ندارد و این امر نشان می دهد که در عرف، مقتل نگاری به هر گزارش مکتوبی که حاوی مطالبی پیرامون قتل و یا شهادت یکی از شخصیت های مطرح در تاریخ اسلام باشد، می توان مقتل گفت. علامه شیخ اقا بزرگ تهرانی در «الذریعه» از چهارده مقتل نام می برد که دارای عنوان مشترک «مقتل امیرالمومنین» اند که به قلم علمای بزرگ اسلامی نگارش یافته است و نیز به اسامی کتبی برمی خوریم که از عناوین آنها می توان به موضوعی که مورد عنایت نویسندگان آنها بوده، پی برد. برای نمونه: « مقتل اولاد مسلم» از شیخ حسین عصفوری و «مقتل الحسن بن علی» از ابی مخنف. ولی در ادب فارسی معنایی که از مقتل به ذهن متبادر می گردد ارتباط تام و تمام با وقایع عاشورا دارد و نظر مرحوم دکتر معین در معنای سوم مقتل در میان پارسی زبانان از دیرباز مورد عنایت بوده است. اما منابع اولیه ای که مقتل نگاران سده های آغازین هجری به آن عنایت داشته و مقتل نگاران سده های بعد از حاصل زحمات آنان در نگارش آثار خود سود جسته اند عبارت اند از: 1.اخبار غیبی عاشورا: که مبتنی بر احادیثی است که پیش از وقوع حادثه خون نگار عاشورا از رسول گرامی اسلام، امیر مومنان علی، سلمان فارسی و دیگران روایت کرده اند و ابعاد این فاجعه را به تصویر کشیده اند. 2.مجموعه نامه ها، سخنان و خطبه های امام حسین از آغاز حرکت تا شهادت: مهم ترین منبعی که می تواند اهداف نهضت شگرف کربلا و ابعاد ارزشی ان را مشخص سازد، مجموعه نامه ها، سخنان و خطبه های امام حسین از آغاز شکل گیری این رخداد بی نظیر تاریخی تا لحظه شهادت آن حضرت است. برای دستیابی به یک چنین منبع ارزشمندی نیاز تام و تمام به مطالعه متونی داریم که اولا از نظر قدمت زمانی بر سایر متون تاریخی و روایی پیشی گیرد و ثانیا مورد اعتماد اهل تحقیق باشد. 3.سخنان و رجزهای عاشورایی اصحاب و یاران فداکار امام حسین: از منابع مهمی که مقتل نگاران در تجزیه و تحلیل وقایع عاشورا از آن سود جسته اند، گنجینه گرانسنگ سخنان رسا و رجزهای بلند عاشورایی شهدای کربلا است. 4.سخنان و خطبه های امام زین العابدین و حضرت زینب و اهل بیت امام حسین در جریان سفر به کوفه و شام و مدینه: در این خطبه ها و سخنان توفنده که همانند رگبار بی امان بر سر دشمنان آل الله و کارگزاران حکومت اموی باریده است، رگه های بسیار روشنی از حماسه و ایثار می توان به تماشا نشست و علل شکل گیری قیام دوم کربلا را که مکمل قیام حسینی است- به رهبری امام سجاد و حضرت زینب کبری-مورد کنکاش دقیق قرار داد. 5. روایات منقول از امامان معصوم درباره شهادت امام حسین: روایات بسیاری از ائمه معصومین نقل شده است که مورد استفاده مورخان اسلامی و مقتل نگاران عاشورا قرار گرفته و از منابع عمده مقتل نگاری در زبان فارسی به شمار می رود. 6.مطالب منقول از همراهان امام که به فیض شهادت نایل نیامده اند: تعدادی از اصحاب امام حسین در چند مرحله از شکل گیری قیام حسینی حضور داشته اند و حتی برخی در روز عاشورا مجروح شده اما از دست دشمنان جان به در برده اند. اینان مشاهدات خود را برای دیگران بازگو کرده اند که اینک در شمار منابع مقتل نگاران قرار دارد. از این گزارش های تاریخی می توان بسیاری از نقاط مبهم قیام کربلا و رخداد عاشورا را روشن کرد. 7.مطالب منقول از مخالفان امام حسین: بعد از حادثه خونبار عاشورا، بسیاری از مخالفان امام حسین از کرده خود پشیمان شدند و برخی از آنان به صف «توابین» پیوستند. اینان مشهدات خود را برای دیگران نقل کرده اند که مورد استناد مقتل نگاران قرار گرفته است. 8.مشاهدات افراد بی طرف: در میان راویان رخداد شگرف کربلا به اسامی افرادی برمی خوریم که نه در شمار سپاهیان امام حسین بوده اند و نه در شمار سپاه یزید. اینان مشاهدات خود را برای دیگران بازگو کرده اند که مورد استفاده مقتل نگاران قرار گرفته است. عبیدالله بن الحر الجعفی را می توان به عنوان نمونه از این گروه نام برد. البته متون کهن منثور دیگری در زبان فارسی هستند که غالب این متون کهن اگر چه ارتباطی با رخداد شگرف کربلا ندارند، ولی هراز گاهی در جایی که مقام سخن ایجاب می کرده است از آن امام همام و قیام او به نیکی و بزرگی یاد کرده اند. تاریخ سیستان، تاریخ گردیزي، سیر الملوك، کشف المحجوب و طبقات ناصري از جمله این متون کهن فارسی هستند که مطالبی را درباره زندگی امام حسین(ع) و واقعه کربلا ذکر کرده اند. /6262
کلید واژه ها: امام حسین(ع) - کربلا - محرم - عزاداری -
سه شنبه 6 آبان 1393 - 07:53:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
آیا امام حسین(ع) فریب خورده بود؟ / نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا
آیا امام حسین ع فریب خورده بود نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا فرهنگ > دین و اندیشه - آگاهی امام حسین ع از شهادت خود پیش از قیام فریب خوردگی عزت و ذلت در ماجرای کربلا و تحریف ایرانی ها درباره امام سجاد ع را در پرونده خبرآنلاین در روز دوماختصاصی خبرآنلاین/ سخنرانی امام موسی صدر درباره امامت علی(ع) و پیروان او در جهان امروز
اختصاصی خبرآنلاین سخنرانی امام موسی صدر درباره امامت علی ع و پیروان او در جهان امروز فرهنگ > دین و اندیشه - امام موسی صدر می گوید علی سرّ کمالش ایمانش است راهی که برای ما هم باز است این راهی است که علی رفت بفرمایید شما هم بروید علی صد درجهاش را رفت و آن شدهشدارآیتالله مکارم شیرازی درباره تحریف عاشورا
هشدارآیتالله مکارم شیرازی درباره تحریف عاشورا دستهایی پنهانی از خارج کشور به دنبال تحریف در این واقعه عظیم تاریخی هستند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در مراسم رونمایی از نرم افزار چند رسانهای «ثاراللهسوم محرم؛ خریداری اراضی کربلا توسط امام حسین(ع)
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱ ۲۹ در روز سوم محرم امام حسین ع در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد با لشگریان خود وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا طبق تاریخ امام پس از استقرار در سرزمین کربلا دستور برپایی خیمهها را میدهند ولیآیا دلیلی درباره خوراندن تربت امام حسین(ع) و آب فرات به نوزاد تازه متولد شده داریم؟
آیا دلیلی درباره خوراندن تربت امام حسین ع و آب فرات به نوزاد تازه متولد شده داریم کام فرزندان خویش را با آب فرات و با خاک قبر امام حسین ع بردارید به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص تربت حضرت حسین اینکه آیا روایتی درباره خوراندن تربثواب عزاداری برای امام حسین(ع) |اخبار ایران و جهان
ثواب عزاداری برای امام حسین ع عزاداری برای امام حسین ع علاوه بر شور باید دارای شعورهم باشد اکنون که وارد ماه محرم شدیم چه بهتر که علاوه بر عزاداری بر روی معرفتافزایی افراد بهخصوص جوانان هم کار کنیم کد خبر ۴۴۴۷۶۴ تاریخ انتشار ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۸ - 26 October 2014 عزاداریامام حسین(ع) درباره درد بشر امروز چه میفرمود؟ / آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است؟
امام حسین ع درباره درد بشر امروز چه میفرمود آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است فرهنگ > دین و اندیشه - رییس مرکز اسلامی انگلیس می گوید ما باید ببینیم که مشکل انسان معاصر چیست آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است اینکه 1400 سال گذشته بین اروایت تکان دهنده امام باقر(ع) درباره حوض کوثر
روایت تکان دهنده امام باقر ع درباره حوض کوثر در این حال منادى از عرش ندا می کند کجاست پیامبر امّى خلایق می گویند این صداى تو به همه رسید و همه شنیدند آن پیامبر را با اسمش صدا کن به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت امام محمد باقر ع می نمایشنامه روز واقعه بهرام بیضایی |اخبار ایران و جهان
نمایشنامه روز واقعه بهرام بیضایی اولین قسمت از نمایش روز واقعه اقتباس از نوشته بهرام بیضایی که داستان عاشقی نصرانی است كه دل به دختری مسلمان میبندد و سرنوشتش به جستجو به دنبال حضرت سیدالشهدا گره میخورد کد خبر ۴۴۳۴۲۸ تاریخ انتشار ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱ ۲۲ - 20 October 2014 روز وابرخی درصدد هستند، حقایق و مکتب درس عاشورا را تحریف کنند
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۳ وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برخی درصدد هستند حقایق و مکتب درس عاشورا را تحریف کنند گفت برخی هم میخواهند این نهضت بزرگ را در قالب بازی سیاسی حزبی و باندی تعبیر و تحریف کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کویردر ظهر عاشورا به امام عصر(عج) اقتدا کنید
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۸ معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز کشور گفت انتظار این است که هیئتهای عزاداری با تأسی به امام حسین ع در ظهر عاشورا عزاداریها را رها کنند و نماز ظهر عاشورا را به امام عصر عج اقتدا کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منتخريب نماد عاشورا توسط آل خليفه
تخريب نماد عاشورا توسط آل خليفه جمعیت وفاق تاکید کرد که این رفتار نشان دهنده تفکر طایفه گرایانه رژیم آل خلیفه است که با آزادی بیان و عقیده با زبان زور برخورد می کند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرويس ديني جام نيوز نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه یک نماد عاشورایی را که به مناسباولین مرثیه سرایان امام حسین علیه السلام
اولین مرثیه سرایان امام حسین علیه السلام در کربلا بر مزار حسین-علیه السلام- گذر کردم و اشک فراوانی از دیدگانم فروریخت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در خصوص اولین مرثیه سرایان باید گفت که «نخستین مرثیه سرایان اهل بیت آن حضرت بودهاند و حتی در هامام جمعه کاشان: واقعه عاشورا حادثه نیست
امام جمعه کاشان واقعه عاشورا حادثه نیست کاشان– ایرنا- نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت واقعه عاشورا یک حادثه نیست بلکه یک تاریخ و مکتب است به گزارش ایرنا آیت الله عبدالنبی نمازی روز پنجشنبه در همایش بزرگ طلایه داران تبلیغ با عنوان گردهمایی ائمه جمعه و جماعات مساجد شهرسبه منظور نشر فرهنگ عاشورا 78 روحانی در اولین روز ماه محرم به امامزادگان کهگیلویه و بویراحمد اعزام شدند
به منظور نشر فرهنگ عاشورا78 روحانی در اولین روز ماه محرم به امامزادگان کهگیلویه و بویراحمد اعزام شدندمعاون فرهنگی ـ اجتماعی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت 78 روحانی در اولین روز از ماه محرم به منظور نشر فرهنگ عاشورا به امامزادگان این استان اعزام شدند سیدرضا منصوری اامام جمعه آبیک: نابودی داعش توسط آمریکا دروغ است/هدف استکبار مبارزه با جبهه مقاومت است
امام جمعه آبیک نابودی داعش توسط آمریکا دروغ است هدف استکبار مبارزه با جبهه مقاومت استامام جمعه شهر آبیک با بیان اینکه ادعای نابودی داعش توسط آمریکا دروغ است گفت هدف استکبار حفظ داعش و تقویت آن برای مبارزه با جبهه مقاومت است ولی نابودی این گروه تروریستی نزدیک است به گزارش خبرگزمدیرعامل پالایشگاه لاوان در گفتوگو با فارس خبر داد صادرات نفتای سنگین ایران برای اولین بار توسط بخش خصوصی
مدیرعامل پالایشگاه لاوان در گفتوگو با فارس خبر دادصادرات نفتای سنگین ایران برای اولین بار توسط بخش خصوصیمدیرعامل پالایشگاه لاوان گفت پالایشگاه نفت لاوان با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی وارد مذاکره شد و مجوز صادرات نفتای سنگین را گرفت و ما توانستیم برای اولین بار در کل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها