واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله مصباح یزدی:
نگارش المیزان به خاطر احساس خطر انحراف در تفسیر بود
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: علامه طباطبایی از اینکه تفسیر به رأی از قرآن و همچنین انحراف در نگارش تفسیر رواج یافته بود احساس خطر کرده و المیزان را بر اساس تفسیر قرآن به قرآن نوشت.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله محمدتقی مصباحیزدی پیش از ظهر امروز در همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: اختلاط فرهنگها سبب شده مسائل جدیدی برای مسلمانان مطرح شود و با توجه به اینکه اصیلترین منبع برای پاسخگویی، قرآن بوده هر یک از آنها سعی کردهاند متناسب با نیازها، جوابی قابل قبول از قرآن پیدا کنند. وی افزود: هر گروه و نحله فکری هم مطابق با میل و سلیقه خود یا نیازهایشان به تفسیر قرآن پرداختند که بیشتر در میان متکلمین دیده میشود؛ انتشار کتب فلسفی یونانی و دیگر فرهنگها هم مسائل جدیدی را به وجود آورده بودند که بر استفاده بیطرفانه از قرآن غالب میشدند. عضو مجلس خبرگان رهبری پیشرفت علوم مادی را از جمله عوامل تاثیرگذاری بر تفسیر قرآن در میان مسلمانان طی دو قرن اخیر دانست و تصریح کرد: نوعی تفسیر به رأی در میان بیشتر تفاسیری که در گذشته نوشته میشد دیده میشود که این یک نقطه ضعف برای آنها به شمار میرود. وی ادامه داد: علامه طباطبایی برای اینگونه تفاسیر، واژه تطبیق را بهکار میبرد ضمن اینکه انحرافاتی هم در میان مسلمانان در زمینه تفسیر به وجود آمده که همین عوامل سبب شد علامه طباطبایی برای پرداختن به تفسیر، انگیزه بیشتری داشته باشد. آیتالله مصباح یزدی با اشاره به تمایل برخی مسلمانان بر تطبیق دستاوردهای مادی بر آیات قرآن خاطرنشان کرد: همه اینها در حقیقت تفسیر مادی قرآن بود که به تدریج در حال رواج بود و نمونههایی از آن در تفسیر المنار هم دیده میشود و در میان کشورهای شیعی همچون ایران هم طرفدارانی یافته بود به همین دلیل علامه احساس خطر کرد که این روش ادامه یابد. استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان کرد: علامه به دنبال استفاده از قرآن به روشی متقن بود که از هرگونه لغزشی از جمله تطابق آیات بر دستاوردهای علوم انسانی و مادی بری باشد به همین دلیل از روش ائمه اطهار(ع) بهره جست و تفسیر آیه به آیه را بکار گرفت. وی افزود: حدود نیم قرن از نگارش المیزان و شروع درس تفسیر علامه میگذرد ولی هنوز هم هستند کسانی که ابهامهایی در تفسیر قرآن به قرآن دارند؛ برخی تصور میکنند هرجا ابهامی وجود داشته باشد حتما آیه دیگری هست که آن را رفع میکند و اگر چیزی با آیه دیگری روشن نشد اعتباری هم نخواهد داشت. آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه بعضی دیگر مسامحه در پیش گرفته و برداشتهای خود از یک آیه را با برداشت خودشان از آیه دیگر ابهامزدایی میکنند گفت: این روش در عمل به حل ابهام به وسیله برداشتهای شخصی میانجامد. رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد انسان برداشت شخصی خود از آیات را داشته باشد از همان ابتدا همین روش را در پیش بگیرد راحتتر است و نیازی به شیوه گروه دوم نخواهد بود. وی با اشاره به اینکه علامه ادعا ندارد همه آیات قرآن توسط دیگر آیات تفسیر میشوند گفت: او همچنین مدعی نبود که راه دیگری برای تفسیر وجود ندارد بلکه میگفت تا آنجا که ارتباطی عقلپسند میان آیات میتوان یافت باید از آن بهره گرفت. آیتالله مصباح یزدی اضافه کرد: قرائنی عقلی همواره وجود دارند که در تفسیر قرآن به قرآن میتوان از آنها استفاده کرد. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر این رابطه یا قرائن عقلی وجود نداشته باشند میتوان گفت آیه به خودی خود بیش از این نیست گفت: به عنوان مثال میتوان گفت در مورد تعداد رکعات و شیوه نماز خواندن در قرآن مطلبی نیامده ولی فقها با استفاده از روایات و دیگر منابع، آنها را استنباط کردهاند. وی تصریح کرد: در زمان ما هم انحرافاتی در امر تفسیر وجود دارد که گاهی علناً بیان میشود و گاهی هم پنهانی ولی در هر صورت میگویند باید تمام احکام و دستورات را از قرآن استخراج کرد. آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه تفسیر و تبیین آیات قرآن غیر از تلاوت آن است افزود: وظیفه پیامبر(ص) غیر از تلاوت کلام وحی، تبیین جزئیات و تفسیر آیات بود وگرنه اگر قرار میبود همه مسائل در قرآن باشد باید قرآن به تعداد صدها جلد ادامه مییافت. استاد حوزه علمیه قم عترت و اهل بیت پیامبر اکرم(ص) را از دیگر منابع تفسیر قرآن دانست و گفت: ایشان قرآن و عترت خویش را در کنار یکدیگر مایه سعادت مسلمانان دانستهاند بنابراین سندی برای ما به وجود آمده که برای تفسیر میتوان به احادیث هم مراجعه کرد. وی خاطرنشان کرد: آیات قرآن در بسیاری موارد در مقام بیان برخی مسائل نبودهاند بنابراین برای تبیین اینکه آن مسائل چه هستند میتوان به روایات مراجعه کرد کما اینکه در مورد تعداد رکعات نماز و میزان زکات هم در قرآن مطلبی نیامده ولی اصل آنها ذکر شده است؛ از روایات متواتر و حتی شواهد تاریخی هم میتوان برای فهم مطلب استفاده کرد. انتهای پیام/78004/ش40
93/08/22 - 13:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]