تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1818909789
قاضیالقضات محبوب خلفا و مغضوب امام(ع) شریح قاضی کیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قاضیالقضات محبوب خلفا و مغضوب امام(ع)
شریح قاضی کیست؟
قاضی معروف کوفه، وابسته به دربار اموی بود. شریح بن حارث، در اصل یمنی بود و در زمان عمر به قضاوت کوفه منصوب شد و مدت 60 سال این شغل را داشت. و برای تصاحب این منصب از ناحق جلوه دادن هیچ حقی رویگردان نبود.
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، قاضی معروف کوفه، وابسته به دربار اموی بود. شریح بن حارث، در اصل یمنی بود و در زمان عمر به قضاوت کوفه منصوب شد و مدت 60 سال این شغل را داشت، جز در ایام عبدالله زبیر که سه سال این کار را ترک کرد و در ایام حجاج، دست از این کار کشید و خانه نشین شد تا زمان مرگش در سال 97 یا 98 هجری، که عمرش بیش از صد سال بود. در زمان علی علیهالسلام هم مدتی بر منصب قضاوت بود. وقتی امام، وی را به این منصب گماشت، بر او شرط کرد که هیچ حکمی را اجرا نکند مگر آن که آن را بر آن حضرت عرضه کند. علی علیهالسلام یک بار بر او خشم گرفت و از کوفه بیرونش کرد. وقتی ابنزیاد در کوفه، هانی بن عروه را دستگیر و در قصر با او بدرفتاری کرد، هواداران هانی در بیرون، به فکر این که او را کشتند، سر و صدا راه انداختند. شریح قاضی به امر ابنزیاد بیرون قصر آمد و شهادت داد که هانی زنده است، تا جمعیت هوادار او متفرق شوند. معروف است که وی به دستور عبیدالله بن زیاد، فتوا داد که چون حسین بن علی علیهالسلام بر خلیفهی وقت خروج کرده است، دفع او بر مسلمانان واجب است. علی علیهالسلام دولتمردان خود را به زهد و پرهیز از دنیاگرایی سفارش کرد تا آفات دنیاگرایی آنان را تهدید نکند و همیشه به یاد قیامت باشند. نامه امام به شریح بن حارث، قاضی آن حضرت که خانهای را به هشتاد دینار خریده بود، در بردارندهی نکات مهمی است که اشاره به بخشی از آن ضروری مینماید: «... به من گزارش دادهاند که به هشتاد دینار خانهای خریدهای، برایش سندی تنظیم کردهای و شاهدانی گرفتهای... ای شریح، بدان که در آیندهای بس نزدیک کسی به سراغت میآید که به سندت نمینگرد و از دلیل و شاهدانت نمیپرسد؛ تو را بهت زده از آن خانه بیرون میکشد و تنها به خانهی گور میسپارد. پس ای شریح، در این صورت خانهی دنیا و خانهی آخرت را یک جا باختهای! ای شریح، اگر هنگام خرید آن خانه به من مراجعه میکردی، براساس این نسخه، برایت سندی تنظیم میکردم که در خریدش - حتی به بهای درهمی رغبت نمیکردی چه رسد به بهای افزونتر، و آن نسخه چنین است: خریدار: بندهی خوار. فروشنده: بندهای در آستانهی کوچ. مورد معامله: خانهای از خانههای فریب آباد در منطقه نیستان و خطهی تباهان. این خانه از چهار سو به چهار حد محدود میشود: اولین حد به زمینهی انواع آفات؛ دومین حد به کانون انگیزههای مصیبت؛ سومین حد به هوسهای سقوط آفرین و چهارمین حد به شیطان اغواگر: و در این حد است که در این خانه گشوده میشود...». شریح در حکومت یزید به فرمان ابنزیاد، قاضی کوفه بود... و پس از شهادت مختار، به فرمان ابنزبیر، مجددا به قضاوت کوفه نصب شد. و در زمان عبدالملک مروان، نیز شریح از طرف این خلیفهی مروانی، چندین سال به قضاوت نصب شد. و در سال 79، در زمان حکمرانی حجاج، از وی تقاضای استعفا کرد و (حجاج) با تقاضای او موافقت نمود. «اعمش»، از علمای بزرگ عراق، از ابراهیم «تمیمی» نقل میکند که او گفت: روزی امیرمؤمنان علیهالسلام بر «شریح» قاضی، بخاطر قضاوت غلطی که کرده بود، خشم گرفت و خطاب به شریح فرمود: «و الله لانفینک الی ماینقیا شهرین تقضی بین الیهود» «به خدا سوگند، تو را به «ماینقیا» تبعید خواهم کرد که دو ماه در آن جا بین یهودیان قضاوت کنی». راوی گوید:«این جریان گذشت و سالها سپری شد، تا مختار به قدرت رسید، مختار شریح را خواست و به او گفت امیرمؤمنان علیهالسلام در فلان تاریخ به تو چه فرمود؟! شریح گفت: چنین فرمود و مطلب فوق را یادآور شد. مختار گفت: به خدا سوگند، مجال استراحتی به تو نخواهم داد مگر این که دو ماه تو را به «ماینقیا»، تبعید کنم و دستور داد او را به «ماینقیا» فرستادند و دو ماه بین یهود قضاوت کرد. یکی از مسایل مشهور که در اکثر منابر و مجالس به گوش میخورد، این است که «شریح» قاضی فتوای قتل امام حسین علیهالسلام را صادر کرد و اگر چنین بود این سؤال مطرح است که مختار، چگونه میخواست یک چنین فردی را قاضی خود قرار دهد، آیا معقول است؟ با آن حساسیتی که مختار نسبت به قاتلین امام حسین علیهالسلام داشت و کلا هر کس که در فاجعهی کربلا به نحوی شرکت داشت به اشد مجازات رساند، تا جایی که اگر کسی از گوشت نذری که یکی از دشمنان اهل بیت در کوفه به عنوان شادی در قتل امام علیهالسلام بین مردم کوفه تقسیم کرد، مختار دستور داد که به هر خانهای که این گوشت رفته، آن خانه را ویران کنند. با این وضع چگونه ممکن است شریح، با آن موقعیت مهم که سالیان دراز، قاضی عراق بوده، فتوای خون امام حسین علیهالسلام را داده باشد و مختار از آن بیخبر باشد و یا آن را نادیده بگیرد و نه تنها او را مجازات نکند بلکه ابتدا به او پیشنهاد قضاوت کوفه را بنماید. جواب: اولا در این که شریح قاضی، مردی بدسیرت و دنیا پرست و طرفدار حکومتهای غاصب بوده شکی نیست و در این که نسبت به شیعیان امیرمؤمنان علیهالسلام عناد داشت، تردیدی نیست (به دلیل شهادت ناحقی که نسبت به حجر بن عدی، امضا کرد و نسبت به هانی بن عروه، خیانت کرد) و از این که او از آخوندهای درباری بود، کمترین شکی وجود ندارد. اما این که او در جریان قتل امام حسین علیهالسلام دخالت و یا فتوایی داشته باشد، کمترین سندی در دست نیست. در این جا بد نیست نظر آیة الله شهید قاضی طباطبایی را به همین مناسبت بازگو کنیم که میفرماید: «... در چندی قبل در اثنای مذاکرات دینی و انتقاداتی که نسبت به بعضی از امور اجتماعی، در یکی از منبرهای شبهای هفته مسجد «شعبان» در تبریز بالای منبر اظهار کردم: اگر از آقایان اهل اطلاع و تتبع در موضوع فتوا دادن شریح قاضی، بر واجب القتل بودن حضرت سیدالشهداء (سلام الله علیه) که در افواه، مشهود و در السنهی روضه خوانها شهرت تمام دارد، مدرکی به دست آورده باشند و در کتابی که مورد اعتماد و مدرک باشد یافته دیدهاند، این جانب را مطلع نمایند که موجبات تشکر مرا فراهم آوردهاند، ابدا سراغی از کسی پیدا نشد...» بنابراین جرم «شریح» قاضی همان عناد و دشمنیاش با شیعیان و طرفداری و تمایلش به دستگاههای جابر زمان بوده است، که مختار نیز براساس اقتضای عدالت و برای تحقق بخشیدن به تصمیم امام علی علیهالسلام او را تبعید کرد. زیرا حضرت قسم یاد کرده بود که وی را تبعید کند اما این کار با شهادت آن حضرت عملی نشد. انتهای پیام/
93/08/07 - 11:39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]
صفحات پیشنهادی
چهارم محرم؛ تحریک مردم به جنگ با امام حسین(ع) با فتوای شریح قاضی
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۰۶ در روز چهارم ماه محرمالحرام سال 61 هجری قمری ابن زیاد با استناد به فتوایی که از شریح قاضی گرفته بود مردم را به کشتن امام حسین ع تحریک کرد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این روز عبیدالله بن زیاد با استناد بهثواب عزاداری برای امام حسین(ع) |اخبار ایران و جهان
ثواب عزاداری برای امام حسین ع عزاداری برای امام حسین ع علاوه بر شور باید دارای شعورهم باشد اکنون که وارد ماه محرم شدیم چه بهتر که علاوه بر عزاداری بر روی معرفتافزایی افراد بهخصوص جوانان هم کار کنیم کد خبر ۴۴۴۷۶۴ تاریخ انتشار ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۸ - 26 October 2014 عزاداریدورترین مردم از خداوند کیست؟ |اخبار ایران و جهان
دورترین مردم از خداوند کیست بزرگترین وعمیقترین تربیتهای روحی انسان از طریق قلب امکانپذیر است و قرآن کریم به بشریت اعلام کرده که برای تربیت درست باید در جهت شناخت قلبها پیش برویم کد خبر ۴۴۵۰۳۵ تاریخ انتشار ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳ ۳۱ - 28 October 2014 بزرگترین وعمیقترین تربیتهاسوم محرم؛ خریداری اراضی کربلا توسط امام حسین(ع)
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱ ۲۹ در روز سوم محرم امام حسین ع در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد با لشگریان خود وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا طبق تاریخ امام پس از استقرار در سرزمین کربلا دستور برپایی خیمهها را میدهند ولیفیلم/ تعویض پرچم حرم امام حسین(ع)
فیلم تعویض پرچم حرم امام حسین ع همزمان با شب اول ماه محرم الحرام پرچم گنبد حرم مطهر حضرت امام حسین ع به نشانه آغاز ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین ع تعویض شد دانلود لینک ۰۴ ۰۸ ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۵واقعه عاشورا اولین بار توسط چه کسانی تحریف شد؟/ تفسیرهای غلط از سخن امام حسین(ع) به حر
واقعه عاشورا اولین بار توسط چه کسانی تحریف شد تفسیرهای غلط از سخن امام حسین ع به حر فرهنگ > دین و اندیشه - نخستین تحریف ها درباره واقعه عاشورا و ریشه های آن دلیل بازنگشتن امام به مدینه پس از آگاهی از خیانت کوفیان و منابع مورد تحقیق مقتل های عاشورایی را در پرونده27 ذیالحجه؛ لشکر«حر» مانع حرکت کاروان امام حسین(ع) میشوند
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۱ در روز 27 ذیالحجه امام حسین ع به منزل توقفگاه ذو حسم رسیدند و در همین محل بود که لشکر حربن یزید ریاحی نیز به این مکان رسیدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در روز بیست و ششم ماه ذیالحجه حضرت اباعبداللهالحسینحجتالاسلام والمسلمین واعظ موسوی تشریح کرد راز تربیت امام علی (ع) توسط پیامبر اکرم(ص)/دو امانت گرانبهایی که به
حجتالاسلام والمسلمین واعظ موسوی تشریح کردراز تربیت امام علی ع توسط پیامبر اکرم ص دو امانت گرانبهایی که به یادگار مانداستاد حوزه علمیه قم گفت شواهد تاریخی زیادی بر شرکت دادن امام علی ع در همه عرصههای مهم و دشوار دلالت دارد که نشانگر این است که پیامبر اکرم ص درصدد تربیت ایشعزاداریها در راستای اهداف مقدس امام حسین (ع) باشد
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۵ آیتالله علویگرگانی گفت همه محافل و مجالس عزاداریهای ما باید در راستای اهداف و قیام امام حسین ع و حادثه عاشورا باشد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار جمعی از دانشجویان گفت گریه برای سید الشهدا ع دارایآیا امام صادق(ع) زنجیر تیغدار یا قمه بر سر میزدند؟/ چرا شیعه با قمه زنی در اینترنت شناخته می شود؟
آیا امام صادق ع زنجیر تیغدار یا قمه بر سر میزدند چرا شیعه با قمه زنی در اینترنت شناخته می شود فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام رشاد می گوید این درد را باید به کجا برد که وقتی شما وارد اینترنت بشوید و کلمه شیعه را جستجو کنید صحنههای فجیع قمهزنی نشان دادهنامه مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، به ملک عبدالله پادشاه عربستان
نامه مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان به ملک عبدالله پادشاه عربستان امام جمعه اهل سنت زاهدان طی نامه ای به ملک عبدالله پادشاه عربستان خواستار لغو حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر یکی از علمای مبارز و آزادی خواه شیعه در عربستان شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویسچرا ایرانیان از امام حسین (ع) دفاع نکردند؟
چرا ایرانیان از امام حسین ع دفاع نکردند چرا حسین کوفه را برگزید چرا ایرانیان از ایشان دفاع نکردند دسته بندی های سیاسی و مذهبی در کوفه چگونه بود چرا امام حسين ع كوفه را انتخاب كرد آيا شيعیان جاي ديگري وجود نداشتند مثلا ايران يا يمن بهتر است در پاسخ بگوییم کوفه امام را اانصاریان در گفتوگو با فارس تشریح کرد برگزاری مراسمهای مختلف در پی ارتحال آیت الله مهدویکنی/دانشجویان دانشگا
انصاریان در گفتوگو با فارس تشریح کردبرگزاری مراسمهای مختلف در پی ارتحال آیت الله مهدویکنی دانشجویان دانشگاه امام صادق ع امشب با آیت الله وداع میکنندرئیس دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزاری مراسمهای مختلف در پی ارتحال آیت الله مهدویکنی را تشریح کرد ابراهیم انصاریان رئیس دفداستان حک شدن اعجازآمیز نام امام علی(ع) بر انگشتر پیامبر(ص) چیست؟
داستان حک شدن اعجازآمیز نام امام علی ع بر انگشتر پیامبر ص چیست آیا این داستان دارای سند معتبر میباشد روی انگشتری که پیامبر سفارش داده بودند نام خود را ثبت کنند پس از تحویل و عبور از شب به طور معجزه آسایی نام حضرت علی ع هم در کنار نام پیامبر حک شد شیخ طوسی ره در یکی اشعر مناجات با امام حسین علیه السلام
مانند نور آمدی و لا مکان شدی پرواز آسمانی هفت آسمان شدی با جلوه های نوری بالانشین خود خورشید صبح و ظهر و غروب اذان شدی تا اینکه انبیا به تو نزدیکتر شوند روضه شدی و در همه دوران بیان شدی محرابهای مسجد دنیا خدا نداشت از عرش آمدی و خداسالروز قیام مردم مدینه بر ضد حکومت یزید ترس جنایتکارترین سردار اموی از امام سجاد(ع)
سالروز قیام مردم مدینه بر ضد حکومت یزیدترس جنایتکارترین سردار اموی از امام سجاد ع مسلم بن عقبه سردار اموی به خاطر کارهای وحشیانهاش در برخورد با قیام مردم مدینه معروف به مسرف شد بعد از سرکوب درحالی که برای بیعت گرفتن از امام به دیدار امام سجاد میرفت به امام فحش میداد در دیدافضیلت زیارت امام حسین(ع) از زبان ثامنالحجج
یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۱ امام رضا ع خطاب به صحابی خود میفرمایند اگر به گونهای بر حسین گریه کنی که اشکهایت بر گونههایت جاری شود خداوند هر گناهی که مرتکب شده باشی- چه کوچک چه بزرگ چه کم و چه زیاد- خواهد بخشید به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا عیون اخبار الرضا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها