محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843539510
ابتلاء عظیم عاشورا/ بحثی در باب سیر و سلوک با زیارت عاشورا -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از حجت الاسلام میرباقری؛
ابتلاء عظیم عاشورا/ بحثی در باب سیر و سلوک با زیارت عاشورا
حجت الاسلام محمد مهدی میرباقری در یادداشتی که در سایت سوره اندیشه منتشر شده است نوشت: عاشورا نقطه كانونی شفاعت نبیاكرم(ص) نسبت به مؤمنین و همه امم و حتی اولیاء و انبیاست؛ یعنی مرتبهای از شفاعت نبی اكرم(ص) برای تقرب موجودات، در عاشورا واقع شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در پرونده ای با عنوان سلوک با محرم در سایت سوره اندیشه یادداشتی از حجت الاسلام محمدمهدی میرباقری درج شده است که متن آن به این شرح است:ما در مسیر حرکت به سوی خدای متعال بعد از همه ریاضتها و زحمتها وارد وادی ابتلائات و وادی بلاء الهی میشویم. ورود به این وادی، نردبان رشد ماست و سیر و حركت ما به سوی خدای متعال با این بلاء بیش از هر چیز دیگر اتفاق میافتد. بر این اساس ابتلائاتی كه برای مؤمنین پیش میآید، نردبان سلوك آنهاست؛ ابتلائاتی كه مؤمنین را سالك الیالله میكند، با ریاضت تفاوت دارد. یكی از تفاوتهای اساسی آن با ریاضت این است که ریاضتها ممكن است منتهی به عجب انسان شوند و در انسان طلبكاری ایجاد كنند؛ ولی ابتلائات معمولاً در انسان حالت اخبات و انكسار ایجاد میكنند. تفاوت دوم این است كه ریاضتهای ما با برنامهریزی خودمان است؛ ولی ابتلائات معمولاً با برنامهریزی خداوند متعال است؛ اوست كه میداند مؤمن چگونه باید رشد یابد و با چه ابتلائی سالك شود. به هر حال این بلاء بهترین نردبان سلوك و ترقی مؤمن است. هر مؤمنی در مراحل سیر خود نیاز به ابتلاء دارد. این ابتلائات الهی مؤمن را سالك میكند و به سوی خدای متعال و مقصد پیش میبرد.یک وجه از بلایی كه خدای متعال برای مؤمن رقم میزند، سختی و دشواریها و تحمل ناهمواریهاست؛ وجه دیگر آن جذبات الهی و محبّـت و رحمتی است كه شامل مؤمن میشود؛ لذا باطن این بلاء نیز رحمت الهی و دستگیریهای خدای متعال است.تفاوت ابتلائات در ایجاد ظرفیت رشد و ظهور رحمت الهیابتلائات انسانها متفاوت است. برخی ابتلائات به اندازهی وجود خود آدمهاست و حداكثر میتواند خود او را رشد دهد؛ ظرفیت رشد چنین ابتلائاتی محدود است؛ ابتلائاتی همچون بیماری، فقر، گرفتاری، ابتلاء به خوف و ابتلاء به نقص در ثمرات و انفس. [i] این ابتلائات به اندازه ظرفیتی كه دارند، انسان را رشد میدهند و بیش از این نمیتوانند در او تحرّك ایجاد كنند.اما دستهی دوم، ابتلائاتی هستند که ظرفیت رشد آنها تنها محدود به شخص مؤمن نیست بلکه ظرفیت دستگیری و هدایت دیگران را نیز دارند. انسانهایی هستند كه بلاءشان علاوه بر اینكه خود آنها را سالك و مقرب میكند، می تواند دیگران را هم به مقصد برساند؛ اولیاء خدا معمولاً اینگونه هستند.در اصول كافی آمده است که امام صادق(ع) فرمودند: «گاهی صبر یك مؤمن عامل نجات یك امت است» ایشان در آن روایت یوسف صدیق(ع) را مثال زدند و فرمودند: «بلاء برای یوسف پیش آمد؛ او بود كه به چاه رفت؛ از پدرش جدا شد و به این هجران مبتلا شد؛ او بود كه متهم و زندانی شد؛ او پای این ابتلائات الهی ایستاد؛ او بود كه به زنان مصری مبتلا شد و تحمل كرد. ولی نتایج این ابتلائات فقط برای خودش نبود، بلکه مردم مصر هم با این امتحان و ابتلاء از كفر و قحطی و مرگ نجات پیدا كردند.بلاء نبی اکرم، اعظم ابتلائات و مصائب عالمبلاء گاهی رحمتی را در پی دارد كه آن رحمت، دیگران را هم در برمیگیرد. معمولاً بلاء مؤمن مسیر نزول رحمتهای رحمانی است؛ یعنی ایمان، یقین، معرفت، محبت، صفات حمیده و درجات قرب و توحید در متن این بلاء پنهان و پوشیده هستند. با این وصف اعظم ابتلائاتی كه در عالم پیش آمده و رقم خورده است، از آن وجود مقدّس حضرت نبی خاتماست. «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَهُ»؛ این فراز از عاشورا فهم نمیشود، مگر اینکه انسان توجه كند كه حامل این مصیبت، شخص نبی اكرم(ص) هستند؛ مصدر این مصیبت جلال الهی است؛ لذا امر سادهای نیست! این اعظم ابتلائاتی است كه برای نبی اكرم(ص) رقم خورده است.براساس بعضی روایات، این اعظم ابتلائات چند چهره دارد؛ یك روی آن تقرب خود نبی اكرم و اهلبیت(ع) است؛ بهواسطه این ابتلاء برای آنها قربی حاصل میشود كه برای احدی قابل تصور نیست؛ «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلى رَبِّكِ راضِیهً مَرْضِیهً»؛ نبی اكرم(ص) صاحب اصلی بلای عاشورا هستند؛ كما اینكه در ماجرای ذبح اسماعیل صاحب اصلی این ابتلاء حضرت ابراهیم(ع) است.با این توصیف همه بلای ائمه ابتلائات نبی اكرم(ص) است كه از طریق آنها واقع میشود. حضرت برای اینكه باب شیطان را ببندند و در جامعهی بشری ارتقاء وجدان ایجاد کنند و مردم و همهی عالم را به حق و به قرب برسانند، حاضر شدند كه همهی این مصائب را تحمل کنند و این امتحان واقع شود.در باب سیدالشهداء در زیارت اربعین آمده است: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ»[ii]؛ ایشان خون دل دادند تا عبادالله را از جهالت و حیرت بیرون آورند. یعنی گویا اگر عاشورا نبود، عبادالله در جهالت و حیرت و ضلالت بودند! آنجا هم معلوم نیست كه منظور از عبادالله بندههای عادی باشند. لذا حضرت که اباعبدالله است، برای عبادالله ابوّت كردهاند؛ یعنی مانند پدر با دامن محبّت خود این بلاء را تحمل كردند تا عبادالله سالک شوند و به مقامات برسند.این بلاء هم دارای چنان ظرفیتی است كه همه موجودات و كائنات میتوانند با آن سالك باشند. اگر فرمودهاند: «أَشْهَدُ أَنَّ دَمَکَ سَکَنَ فِی الْخُلْدِ وَ اقْشَعَرَّتْ لَهُ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ وَ بَکَى لَهُ جَمِیعُ الْخَلَائِقِ وَ بَکَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ السَّبْعُ»[iii]و اگر همه خلایق در این حادثه درگیرند، به این دلیل است كه حضرت بلایی را تحمل كردهاند كه همه كائنات، اعم از جماد و نبات و حیوان و... را با آن رشد میدهند. در روایات آمده است که جمادات، جن، حیوانات و ماهیهای دریا تا ملائكه و عوالم بالا همه گریه میکنند. این بلاء ظرفیت رشد همه عالم را دارد. «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَهُ». یك جلوه از این بلاء عظیم، شفاعت و دستگیری ارباب سلوك است. همه ارباب سلوك، حتی اولیاء و انبیاء با این بلاء سالك و متقرب میشوند. اگر خدای متعال در مراحلی از سلوك انبیاء الهی، روضه سیدالشهداء(ع) را به نحوی برایشان میخوانده ـ برای زكریا، موسی، نوح و حضرت آدم خواندند! - به این دلیل است كه منزلتی از قرب آنها تنها با عبور از وادی كربلا حاصل میشود؛ بخش مهمی از تجلیاتی كه بر قلوب آنها واقع میشود، از وادی كربلا ناشی میشود و از آنجا به آن رحمت خاص الهی میرسند.روایتی از امام رضا(ع) در عیون اخبارالرضا آمده که مرحوم صدوق هم در خصال آن را نقل كردهاند. حضرت آیه «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» را اینگونه معنا میكنند و توضیح میدهند كه این ذبح عظیم چه بوده است. حضرت در توضیح این آیه مقدمات بسیار عجیبی میفرمایند: «ابراهیم خلیل بعد از اینكه اسماعیل(ع) را برای قربانی كردن برد و كارد به حلقومش كشید، خدای متعال فرمود: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا»[iv]. ابراهیم به خدای متعال عرضه داشت: «من دوست میداشتم این فرزند را در راه تو قربانی كنم و به ثواب اعظم مصائب برسم. یعنی حضرت میخواست صاحب ابتلاء اعظم باشد و ثواب ابتلاء اعظم و آن رحمت رحمانیهای كه در آن ابتلاء هست، به ایشان برسد. خدای متعال مسیری را برای حضرت ابراهیم(ع) هموار كردند و ایشان را به وادی كربلا بردند. سپس از حضرت پرسیدند: خودتان را بیشتر دوست دارید یا نبی خاتم را؟ عرض كرد: نبی خاتم را از خودم بیشتر دوست دارم. پرسید: سیدالشهداء(ع) را بیشتر دوست دارید یا اسماعیل را؟ عرض كرد: سیدالشهداء را ـ پیداست خلیل الرحمن است؛ چون وقتی خدا سیدالشهداء را بیشتر دوست دارد، ایشان هم او را بیشتر دوست دارد. كسی كه به مقام خُلّت رسید و در محبت خالص شد، گداخته در محبّت شد، همه محبتهایش شعاع محبّـت الهی است؛ جایی كه محبّت الهی بیشتر ظهور دارد، او هم همان جا سیر میكند ـ بعد از اینكه این اقرارها گرفته شد، خدای متعال مقایسه كرد. [v] خدای متعال صحنه كربلا را نشان داد! ببینید ذبح عظیم اسماعیل را! ابتلاء عظیم اینجاست یا آنجا!؟ شاید حافظ به همین حقیقت اشاره دارد. آنجا که میگوید:مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد بعضی گفتهاند مُرید پیر مغان، یعنی مریدِ نبی اكرم(ص). وقتی روضه سیدالشهداء(ع) برای ابراهیم خلیل خوانده شد ـ به آن نكته و مصیبت بزرگ كه امام رضا(ع) در حدیث ریان بن شبیب میفرمایند و ناظر به صحنهای است كه شرح آن معلوم نیست درست باشد! ـ حضرت چنان غصهدار شد كه اگر اسماعیل را ذبح میكرد، این حالت برایش پیدا نمیشد! وقتی میگوید: من سیدالشهداء را بیشتر دوست دارم، اگر صحنه كنار برود و قصه را نشان بدهند، پیداست كه این اتفاق میافتد؛ بعد خدای متعال فرمود: «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ».[vi] امام رضا(ع) در اینباره فرمود: یعنی آن ثوابی كه تو در قربانی كردن اسماعیل دنبال میكردی، حالا به آن رسیدی.عاشورا آن ابتلاء اعظمی است كه برای نبی اكرم و اهلبیت(ع) پیش آمد. یك چهرهی این ابتلاء، تقرب خودشان به خدای متعال است كه اثر این تقرب، قرب همهی عالم است؛ «بِنَا عُبِدَ اللّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللّهُ». وقتی او تقرب پیدا میكند، همهی كائنات هم تقرب پیدا میكنند. چون «لَولاكَ لَما خَلَقتُ الأََََفلاك»، همهی عالم متعلق به وجود او خلق شدهاند؛ لذا وقتی هم كه ایشان مبتلا میشوند، همهی عالم مبتلا میشوند و قرب پیدا میكنند. در این بلاء به اندازهای رحمت الهی نزول و تجلی كرده و به قدری حقیقت در آن ظهور یافته كه میتواند باب حقیقت را به روی همه عالم باز كند؛ لذا همهی عالم در هر مرتبهای از مراتب که باشند، میتوانند بهواسطه آن متنعم و متقرب شوند. حتی ابراهیم خلیل(ع) هم بعد از اینكه به مقام خلّت رسیده و مأمور به ذبح اسماعیل(ع) شده است، باید وارد این وادی شود تا به آن جذبههای عاشورایی و آن وجود مقدس برسد. ابراهیم خلیل به آنچه از محبت و عنایت الهی طلب كرده، نخواهد رسید مگر اینكه این مصیبت را درك كند. اگر موسی هم باشد، همینطور است. لذا فرمودهاند كه حضرت خضر(ع) در آن فرصت كوتاه، روضهی سیدالشهداء را هم برای حضرت موسی(ع) خوانده است و همینطور سایر كسانی كه در روایات آمده است.مناسک سلوک با ابتلاء عظیم عاشورااین ابتلاء عظیم طریق تقرب همه عوالم است و همه عوالم در مرحلهای از سیر خود از مسیر آن رحمت عبور میكنند. این ابتلاء مناسكی برای سلوك دارد كه اگر آن مناسك رعایت شود، انسان با آن سالك میشود. جامعه شیعه نیز با همان مناسك سیر میكند. آنهایی كه میخواهند فقط با نماز و روزه خود سالك شوند، بروند سالك شوند! ما همهی این نماز و روزهها را انجام میدهیم تا شاید در این وادی به ما اجازه ورود بدهند و انشاءالله این باب برای ما باز شود و سیر ما از وادی كربلا اتفاق بیفتد. میشود در سیر با عاشورا به جایی رسید كه «وَاَسْئَلُ اللَّهَ بِحَقِّکُمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذی لَکُمْعِنْدَهُ اَنْ یُعْطِیَنی بِمُصابی بِکُمْ اَفْضَلَ ما یُعْطیمُصاباً بِمُصیبَتِهِ مُصیبَهً مااَعْظَمَها وَ اَعْظَمَ رَزِیَّتَها فِی الاِْسْلامِ وَ فی جَمیعِ السَّمواتِ وَ الاَْرْض» و میشود با این بلاء به جایی رسید كه «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَهٌوَ مَغْفِرَهٌ». این مزد صابرین است كه حضرت فرمود یكی از آنها را اگر به ملائكه بدهند، راضی میشوند. میشود به جایی رسید كه «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِمُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ». بلاء عاشورا بستر رشد تولّی و تبرّیاگر كسی به این بلاء عظیم گره بخورد، دو بال پرواز به او میدهند: «اَللّهُمَّ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ فی هذَ الْیَوْمِ وَ فی مَوْقِفیهذا وَ اَیّامِ حَیاتیبِالْبَراَّئَهِ مِنْهُمْ وَاللَّعْنَهِ عَلَیْهِمْ وَ بِالْمُوالاتِ لِنَبِیِّکَوَ آلِ نَبِیِّکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ اَلسَّلامُ». این دو بال، وسیلهی تقرب همهی كائنات و روح تهذیب است. باطن تهذیب اخلاقی، تولّی و تبرّی است. باطن و سرّ همهی اخلاق كریمه، سجده بر خدای متعال و نفی استكبار و خشوع است ـ همان امری كه حضرت در خطبهی قاصعه فرمودند امتحان ملائکه بود ـ باطن آن تولی و تبری است و ظاهرش تخلیه از صفات رذیله و تعبیهی صفات حمیده است. باطن همهی اخلاق كریمه، تولی و تبری است و عالم با تولی و تبری به اخلاق و بعد به توحید میرسد. همهی این اخلاق نیز مقدمهی خشوع و سجدهی تام است؛ مقدمهی پرستش كامل است و اینها از طریق تولی و تبری واقع میشود.مرزبندی صف و قتال در آینه زیارت عاشورا وقتی عقل رشد كرد، تبدیل به بصیرت و موضعگیری و صفبندی میشود و صفوف شكل میگیرد. مدخل ما و شروع این باب با مصیبت است؛ «یا اَباعَبْدِاللَّهِلَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَهُ بِکَ عَلَیْنا وَعَلی جَمیعِ اَهْل ِالاِْسْلامِو َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْمُصیبَتُکَ فِی السَّمواتِ عَلی جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ». اگر كسی به عظمت و جلالت مصیبت رسید و سطح ابتلاء را متوجه شد و درك كرد كه این بلای فراگیری است كه بر نبی اكرم(ص) وارد شده است، به بصیرت میرسد.انسان در آینه این بصیرت یک صفبندی عظیم تاریخی را مشاهده میکند که یك طرف آن نبی اكرم(ص) است كه میخواهد كائنات را به قرب برساند و برای تحقق این هدف این بلاء عظیم را تحمل میكند؛ یك طرف دیگر هم جبههی مقابل است كه برای بستن مسیر نبی اكرم(ص)، این حادثه را طراحی و پیگیری و یارگیری کرده و این هدف را در تاریخ ادامه میدهد. یعنی در آینه عاشوراست که رسول اكرم(ص) حاضر شد این بلاء را امتحان و تحمل كند و آنها هم در دشمنی با حضرت تا اینجا پیش رفتند. وقتی انسان به بصیرت میرسد این جبهه را لعن میكند و شناخت جبههی تاریخی دشمن و آن جبههی تباهی، محصول درك این بلاست كه به لعن هم میرسد. «فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْاَهْلَ الْبَیْتِوَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً قَتَلَتْکُمْ». جمعی را كه امام دارند، امّت میگویند. «وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ» «بَرِئْتُ اِلَی اللَّهِوَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیاَّئِهِم». بعد از این بصیرت، صفبندی و مرزبندی شکل می گیرد تا به صف و قتال میرسد؛ «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِالْقِیامَهِ» سپس به خونخواهی و وجاهت و قرب و معیت و ثبات قدم میرسد.تشکیل جامعه مؤمنین و امت واحد در سیر و سلوک با زیارت عاشورامرحلهی دوم سیر از فراز پایانی زیارت عاشورا شروع میشود؛ «اَللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ بَنُواُمَیَّهَ»؛ آن لعنها و سلامهای مكرر و آن سجدهی قرب که حاصل آن شفاعت است، سیر و سلوكی است كه با عاشورا حاصل میشود. آن سیر، مؤمنین را از جزایر مستقل بیرون میآورد و حول بلاء ولیشان آنها را به یك امّت تبدیل میكند. لذا جامعه و صف، حول امام شكل میگیرد. در واقع انسانها دیگر نمیخواهند راه را مستقل از سیدالشهداء(ع) بروند و به صورت جزایر مستقل هم نمیخواهند به امام گره بخورند؛ چون بریده از هم نیستند و نمیخواهند خودشان این راه را با ریاضات بروند. بنابراین وارد این وادی شده و دور هم جمع میشوند؛ «سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ». در محور عاشورا و بلاء، امّت درست میشود و این امّت با ابتلاء به عاشورا، مراتب سیر و سلوك را طی میكند تا به صف و قتال میرسد؛ بعد هم به معیت و ثبات قدم در همهی ادوار و احوال خود میرسد تا مسئلهی شفاعت و قربِ سجود.این سیری است كه در عاشورا باید داشته باشیم. همهی توحید و ولایت هم در همین سیر اقامه میشود. اقامهی ولایت و توحید در عالم و ارواح و پیكرهی عالم با همین حادثه سید الشهداست كه«أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ».....................................پی نوشتها[i]ـ «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ». (سوره بقره، آیه ۱۵۵)[ii]. زیارت امام حسین علیهالسلام در روز اربعین.[iii]. ابن قولویه، «كامل الزیارات» باب ۷۹، ص ۱۹۷ إلی ۲۰۰.[iv]. صافات، آیه ۱۰۵.[v]. «ر. ک: عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۲۰۹، باب۱۷ (فی تفسیر قول الله عزّوجلّ: و فدیناه بذبح عظیم).[vi]. صافات، آیه ۱۰۷.
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
سیدالشهداء در عاشورا باب محبت را تا ابد گشودند
استاد میرباقری دوم محرم 93 سیدالشهداء در عاشورا باب محبت را تا ابد گشودند باب رسیدن به مقام ولایت برای همه در عاشورا باز شد چون امامحسین بهنحوی سیر کردند که باب محبت و ولایت الیالابد باز شد و الا ما کجا و محبت خدا ما گرفتار حجب ظلمانی هستیم و ربطی به مقام ولایتالهی نداریواقعه عاشورا اولین بار توسط چه کسانی تحریف شد؟/ تفسیرهای غلط از سخن امام حسین(ع) به حر
واقعه عاشورا اولین بار توسط چه کسانی تحریف شد تفسیرهای غلط از سخن امام حسین ع به حر فرهنگ > دین و اندیشه - نخستین تحریف ها درباره واقعه عاشورا و ریشه های آن دلیل بازنگشتن امام به مدینه پس از آگاهی از خیانت کوفیان و منابع مورد تحقیق مقتل های عاشورایی را در پروندهغدیر را باید مثل عاشورا تعظیم کرد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی در گفتگو با مهر غدیر را باید مثل عاشورا تعظیم کرد حجتالاسلام محمدحسین مشکوری مدیر کانون خورشید با ارایه گزارشی از فعالیتهای پنج ساله این کانون گفت هدف اصلی این است که تعظیم شعائر غدیر شود هدف ما در این موسسه این است که کاری کنیم تا پکماطلاعی مداحان از قیام عاشورا، در عزاداریها انحراف ایجاد میکند
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۰ رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه به مداحان و سخنرانان توصیه کرد در مداحیها و سخنرانیهای خود از منابع مستند استفاده کنند چراکه تنها در این صورت خواهند توانست فلسفه قیام عاشورا را به درستی تبیین کنند حجتالاسلام حجتالله فاضلیچگونه براي لبیک به سيدالشهداء در روز عاشورا آماده شویم؟
استاد میرباقری اول محرم 93 چگونه براي لبیک به سيدالشهداء در روز عاشورا آماده شویم حجت الاسلام والمسلمین میرباقری سبقت و سرعت در همراهي پيش از گذشتن فرصت ها عبور از دنيا و انس با مرگ عبور از خود و رسيدن به مقام شيدايي و لازمه همراهي با امام حسين ع در عاشورا می باشد بهبرگزاری کنفرانس حرکت تاریخی عاشورا و اهداف امام حسین(ع)در راولپندی
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۲ کنفرانس حرکت تاریخی عاشورا و اهداف امام حسین ع با همکاری انجمن عالمی پنجتن پاک در شورای هنری راولپندی برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این کنفرانس که محمد اکبری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در راولپندی ببرای حیات اسلام به زنده نگه داشتن یاد عاشورا نیازمندیم
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها رجبی دوانی برای حیات اسلام به زنده نگه داشتن یاد عاشورا نیازمندیم محمد حسین رجبی دوانی در نشست اشک رازدار در فرهنگسرای امام ره گفت حضرت امام اصرار داشتند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و ما نه برای بقای ایران اسلامی بلکهنوای آئینی عاشورایی _۱ |اخبار ایران و جهان
نوای آئینی عاشورایی ۱ کد خبر ۴۴۵۵۰۸ تاریخ انتشار ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹ ۱۳ - 28 October 2014 دانلود لینک لینک را کپی کنید دانلودبسته کتابهای عاشورایی منتشر شد -
همزمان با ایام محرم بسته کتابهای عاشورایی منتشر شد انتشارات سروش همزمان با فرارسیدن ایام محرم و شهادت حضرت امام حسین ع بسته کتاب های عاشورایی خود را با آثاری از احمد عزیزی اسد حیدر رحیم پور ازغدی قیصر امین پور و ابراهیمی دینانی منتشر و روانه بازار نشر کرد به گزارش خبرگزارتوصیههای آیتالله صافی گلپایگانی به شاعران و مداحان عاشورایی
توصیههای آیتالله صافی گلپایگانی به شاعران و مداحان عاشورایی یکی از مراجع تقلید شیعیان شاعران و مدیحهسرایان مراسم عزای حسینی را دانشجوی دانشگاه عالی و جهانی عاشورا توصیف کردند که برای اشعار آنان نمیتوان قیمت و ارزش مادی تعیین نمود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جاحیای شب عاشورا از جمله برنامههای ویژه طرح بصیرت عاشورایی
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۸ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت طرح سوگواری بصیرت عاشورایی در آستان امامزادگان مساجد و تکایا از اول محرم تا آخر صفر برگزار میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین شرفخانی در نشستی خبری با اراشروع و خاتمه عزاداریها با نماز باشد/ در سایه عزاداری عاشورا در خیابانهای نیویورک نماز اقامه می شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی نامه قرائتی در آستانه محرم شروع و خاتمه عزاداریها با نماز باشد در سایه عزاداری عاشورا در خیابانهای نیویورک نماز اقامه می شود حجتالاسلام قرائتی در آستانه محرم در نامه ای به واعظان و مداحان نوشت با هیچ كتابی نمیتوان در خیابانهای نیویورفرهنگ ایثار و شهادت و خط عاشورا باید در جامعه محقق شود
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱ ۵۷ آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید گفت فرهنگ ایثار و شهادت و خط عاشورا باید در جامعه محقق شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین شهیدی گفت خدماتی که بنیاد شهید ارائهپیام عاشورا ایستادگی در مقابل ظلم در هر زمان است
یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۲ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت باید با تبیین پیام واقعی عاشورا و قیام امام حسین ع عظمت قیام کربلا تبیین شود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی در بازدید از قرارگاه سیدالشهدا ع که به مناسبحمله نيروهاي آل خليفه به نمادهاي عاشورا در بحرين
حمله نيروهاي آل خليفه به نمادهاي عاشورا در بحرين مزدوران آل خلیفه به پرچم ها پارچه نوشته ها و نمادهای عاشورایی در مناطق مختلف بحرین اهانت کردند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از سایت جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه دفرهنگ عاشورا با تساهل و تسامح سازگار نیست
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۱ معاون تهذیب حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه فرهنگ عاشورا با تساهل و تسامح سازگار نیست فطرتهای ناپاک و غرق در گناه و لقمه حرام را علت اصلی رخ دادن حادثه عظیم عاشورا بیان کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاعاشورا خاری است در چشم دشمنان اسلام
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۰ آیتالله مکارمشیرازی در پیامی بهمناسبت ماه محرمالحرام گفت قرائن نشان میدهد که در عاشورای امسال بیش از هر سال دیگر مراسم عزاداری خامس آل عبا علیه السلام پرشور و باشکوه خواهد بود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها