تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860481591
![نمایش مجدد: سیدالشهداء در عاشورا باب محبت را تا ابد گشودند refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سیدالشهداء در عاشورا باب محبت را تا ابد گشودند
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
![](http://media.jamnews.ir/medium1/1393/08/05/IMG16534903.jpg)
استاد میرباقری (دوم محرم 93)
سیدالشهداء در عاشورا باب محبت را تا ابد گشودند
باب رسیدن به مقام ولایت برای همه در عاشورا باز شد، چون امامحسین بهنحوی سیر کردند که باب محبت و ولایت الیالابد باز شد و الا ما کجا و محبت خدا؟! ما گرفتار حجب ظلمانی هستیم و ربطی به مقام ولایتالهی نداریم.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، گزارش تفصیلی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين سید محمدمهدی ميرباقري، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در دومین شب عزاداري حسيني هیئت ثارالله در دهه اول محرم الحرام 1393 است که در تاریخ 4 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شد. استاد میرباقری با اشاره به مقام "اولياء اللّهي" اصحاب سيد الشهدا عليه السلام به تبيين اين مقام پرداختند و افزودند: «وادي محبت تا وصول به كمال محبت مقدمه دست يابي به مقام ولايت است و رسول مكرم اسلام و ائمه عليهم السلام، صاحبان اصلي مقام محبت محض و ولايت كليه الهيه هستند. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تأكيد كرد: «همه اصحاب و شيعيان بايد با شفاعت معصوم در اين مقامات سير نمايند. امام حسين عليه السلام در عاشورا، باب سير در وادي محبت تا وصول به مقام ولايت را براي همه دوستانشان تا ابد گشودند.» در ادامه گزارش تفصیلی این سخنرانی را مرور میکنید:
چنان كه در جلسه گذشته بيان شد اگر بخواهیم به اصحاب امام حسین علیه السلام ملحق شویم یک قدم این کار این است که صفات و کمالات و مقامات اصحاب حضرت را مورد توجه قرار دهیم.
قدم بعدی این است که ببینیم آنها چطور به این موقعیت ها دست پیدا کردند و آیا آن راه برای ما هم باز است و ما هم می توانیم در دنیا و آخرت به قافله حضرت ملحق شویم؟ و راه الحاق به این جمع چیست؟ و آن كه یا دعوت آن حضرت برای آنها خاص بوده و دیگر آن باب بسته شده است؟
معصوم، منشأ و اساس همه مقامات و فضائل
در جلسه قبل به بعضی صفات یاران امام حسين عليه السلام اشاره کردیم. نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که اصل این صفاتی که برای اصحاب حضرت ذکر شده، مانند «اصفیاء»، «احباءالله»، «ربانیون»، «اوّداء الله»، «اولیاء الله» و ... برای معصوم است و دیگران با شعاع نور آنها به درجاتي از اين مقامات می رسند. هر کس در وادی ولایت امام وارد شد، به میزانی که در آن وادی پیش رود به این مقامات می رسد.
اگر اصحاب، «اصفیاء الله» هستند باید بدانیم که اصل اصطفاء، برای اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است: اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ (زيارت جامعه کبیره). اگر اصحاب سيد الشهدا «ابرار» هستند، اصل مقام ابرار نيز از آن اهل بیت علیهم السلام است که ايشان هم هداة الابرارند و هم اصل مقام ابرار برای آنهاست. یا اگر اصحاب «ربّانیّین» هستند، در زیارت آل یاسین میخوانیم که امام زمان عجل الله تعالی فرجه، «ربّانی آیات الله» است. لذا در زیارت جامعه فرمودند: «إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ منتهاه» بدء و ختم همه خیرات به امام برمی گردد.
نیل اصحاب امام حسین علیه السلام به مقام محبت
همان طور كه بيان شد که اصحاب حضرت از دنیا بزرگتر شده بودند. حضرت در دعوت به همراهی خود فرمودند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا» یعنی کسی که همراه امام کوچ می کند باید از دنیا، راحل و دل کنده باشد و حاضر باشد در این مسیر خون بدهد و آماده لقاء الله باشد.
برای آنها خود امام موضوعیت داشت. انسان در قدم اول به طلب دنیا و یا آخرت با امام همراهی می کند ولی بعد از رسیدن به معرفت، به مقام محبت می رسد و دیگر طالب چیزی جز ولی خدا نیست.
این همان مقامي است که به خاطر آن به اصحاب امام حسین علیه السلام عرض می کنیم: «السلام علیکم یا اولیاء الله». این مقام محبت بالاترین درجه عبادت است که از بین سه دسته بندگان خدای متعال، این دسته اند که از بندگیِ غیر و تعلقات، رها شده اند. « إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار»(نهج البلاغه حکمت 237)
امكان نيل به مقام ولايت با سير در وادي محبت
مقام ولایت، مقام قرب محض و حضور سِرّ و ظاهر و قلب و همه وجود انسان در محضر خدای متعال است. درحدیث قدسی قرب نوافل که از مسلمات احادیث و مروی از فریقین است خدای متعال می فرماید: آن عملی که بیش از همه بنده را به من نزدیک می کند واجبات و فرائض است که این فرائض، اعم از فرائض قلبی و جوارحی است. در بین اعمالی که محبوب خدای متعال است قرب فرائض از همه بیشتر است. اما برای کسی که این مرحله را طی کرد، قدم بعدی قرب نوافل است، نوافل قلبی و عملی. «وَ مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ» (اصول کافی/ ج2) با نوافل، عبد به جایی می رسد که محبوب خدای متعال می شود تا جایی که خدای متعال می فرماید: «فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُه». یعنی او با اراده و مشیت الهی کار می کند. معنی این روایت حلول نیست بلکه مقصود اين است كه قوای انسان تحت تدبیر خدای متعال قرار می گیرد و خدای متعال ولی او می شود: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور»(بقره/257)
نبي مكرم اسلام و ائمه معصومين، صاحبان مقام ولايت كليه و قرب محض
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اولین شخصی است که این مقام را دارد. پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام صاحب مقام ولایت کلی و در قرب محضند و هیچ حجابی ندارند، حتی حجب نور. لذا اگر در دنیا هم بیایند و لباس بشر بپوشند، باز در آن مقامند. لذا وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله لباس بشر می پوشد و بیت النورش را در عالم دنیا مستقر می کند در مقام و موقعیتی است که وقتی با او بیعت می کنند خدای متعال میفرماید: « إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِم»(فتح/10). یعنی دست خدای متعال بود که در دست آنها بود.
یا وقتی سنگ ریزه به سمت کفار پرتاب می کند می فرماید: «وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى» که ناظر به مقام ولایت کلیه است که همه افعالش الهی است. چنانچه در زیارت غدیریه هم آمده است که: «وَ لَا اخْتَلَفَتْ أَقْوَالُكَ وَ لَا تَقَلَّبَتْ أَحْوَالُك» یعنی در مقام بندگی محض است. پس مقدمه این مقام، عبودیت محض و خشوع مطلق است تا جایی که حجاب های نورانی برداشته شود.
آثار قرار گرفتن در مقام محبت محض و ولايت كليه
اما نتیجه اش این است که این ولی خدا به جایی می رسد که خود حضرت می فرمایند: «وَ لَكِنَّهُ خَلَطَنَا بِنَفْسِهِ فَجَعَلَ ظُلْمَنَا ظُلْمَهُ وَ وَلَايَتَنَا وَلَايَتَهُ حَيْثُ يَقُولُ إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا يَعْنِي الْأَئِمَّةَ مِنَّا». یا می فرماید: «ولايتنا ولاية اللّه التى لم يبعث نبيا قط الا بها.» هر نبی از انبیاء هم میثاق وفای به این ولایت داده و هم حامل و ناشر این ولایت در عالم است تا اُمّتهایشان را به ولایت پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام برسانند که همان ولایت الله است.
لذا اینکه خدای متعال می فرماید: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون» (المائدة / 55) گویی فرموده است: انما ولیکم الله و انما ولیکم الله و انما ولیکم الله.
مرز توحید و شرک هم همین است که انسان این را بفهمد و الا گمان می کند که خدای متعال که به ولایت اهل بیت علیهم السلام دعوت کرده، دعوت به شرک کرده است و اشکالاتی که شنیده اید درست می شود.
خلاصه اینکه تحمل ولایت ولی الله عین تحمل ولایت الله است و راه دیگری برای رسیدن به ولایت الله نیست. فقط آنهایند که در مقام قرب محضند. و وقتی به محبت الهی رسیده اند محبت و قرب به آنها، همان محبت و قرب خدای متعال است و خشوع در مقابل ايشان، همان خشوع در مقابل خدای متعال است. همه این مفاهیم در مفهوم «ولایت» جمع است. «ولایت» به معنی محبت خام نیست. وقتی ولایت شخصی بر کسی واجب شود یعنی تبعیت و محبت و خشوع در مقابل آن شخص بر او واجب است.
اصحاب امام حسین علیه السلام با داخل شدن در ولایت امام و حرکت در ذیل ولایت ایشان به ولایت الله رسیدند و صفات امام در آنها تجلی کرد.
امام حسين در عاشورا باب سير در وادي محبت را تا ابد گشودند
امام صاحب اصلی مقام ولایت است و تنها کسی است که به همه وادی های محبت رفته و به لوازمش ملتزم شده است. امام حسین علیه السلام همه ابواب محبت را فتح کرده و از «تامّین فی محبة الله» است.
درک مقام ولایت، بدون قرار گرفتن در زیر ولایت معصوم، طمَع خام است. انبیاء هم با قرار گرفتن زیر این ولایت به مقام ولایت رسیدند. شهداء و اصحاب حضرت نيز با این راه به ولایتی رسیدند که همه خوف و حزن ها از آنها برداشته شده است.
کمال اخلاص این است که خدای متعال هم انسان را دوست بدارد و شخص غیر از اینکه راضیه است، «مرضیة» هم باشد تا همه اعمالش تحت مشیت الهی قرار بگیرد.
از مهمترین شفاعت های امام، شفاعت در محبت است. اگر باب ولایت امام باز نشود هیچ کس به مقام محبت نمی رسد. باب رسیدن به مقام ولایت برای همه خلائق در عاشوراء باز شد، چون امام حسین علیه السلام بنحوی سیر کردند که باب محبت و ولایت الی الابد باز شد و الا ما کجا بودیم و محبت خدا؟! ما گرفتار حجب ظلمانی هستیم و ربطی به مقام ولایت الهی نداریم. دوستان اهل بیت علیهم السلام باطنشان نورانی است ولی قوایشان گاهی در ظلمات و ولایت ابلیس است. اما در عاشورا راه طی وادی محبت و محبوب شدن بر خلق گشوده شد که از مهمترین تجلیات شفاعت نبی اکرم صلی الله علیه و آله است که ما را به مقام محبوب شدن برسانند. سخاوت در فداكاري براي امام، عبور از دنيا و وصول به محبت، تنها با شفاعت خود امام ممكن است.
اصل خطاب در آیه شریفه «ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّة»(فجر/28) متوجه امام حسین علیه السلام است ولی شیعیان نیز به تبع ایشان می توانند به مقام «مرضی بودن» و بعد «ولی الله شدن» برسند.
لذا در لحظه جان دادن که شیطان تلاش می کند که در محتضر بغض خدای متعال را ایجاد کند، معصومین به کمک مومن می آیند و او سخاوت پیدا می کند و در راه خدای متعال با گشادگی از دنیا می گذرد. لذا می بینیم که امام حسین علیه السلام در لحظه جان دادن بالای سر تک تک اصحاب می آمدند و آنها را پرواز می دادند، چون آنها از مخلصینند و وادی آنها صعب العبور تر از وادی ای است که دیگران از آن عبور می کنند.
مومن در لحظه جان دادن، به برکت حضور امام، با دیدن عنایت خدای متعال راضی می شود و با گشاده دستی از دنیا می گذرد تا مرضی هم بشود.
لذا می بینیم که اصحاب امام حسین علیه السلام با سخاوت و گشاده دستی جان می دادند تا حدی که وقت «عابس» می بیند که دشمن از او فرار می کند زرهش را از تن میکَند. این یعنی سخاوت که در واقع، تجلی سخاوت حضرت اباعبدالله علیه السلام است که در عاشورا همه چیزش را داده است.
نقطه مقابلش هم بخل است که انسان در معامله با خدای متعال «شُحّ نفس» داشته باشد و به جای خدای متعال با شیطان و نفس معامله کند، چون به هر حال انسان در نهایت جانش را معامله می کند حال یا با خدای متعال یا با نفس و شیطان. کسی که به معصوم رسیده، همه چیز در نگاهش بی قیمت است و به راحتی از همه چیز می گذرد و خود را هم بدهکار می بیند.
این فداکاری ها برای رسیدن به بهشت نیست. رسیدن به بهشت این فداکاری را نمی خواهد. آن بهشتی که «بُریر» و یاران حضرت طالب آنند همان بشارتی است که حضرت به «سعید بن عبد الله» دادند که: «أَنْتَ أَمَامِي فِي الْجَنَّة». لذا بهشت اصحاب سيد الشهدا، بهشت قرب امام حسين است که در سوره فجر از آن به «جنتی» تعبیر شده است. و حلقه اول کسانی که به این مقام می رسند اصحاب اباعبد الله هستند و بعد سایر شیعیان.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی استاد میرباقری 104
۰۵/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
چگونه براي لبیک به سيدالشهداء در روز عاشورا آماده شویم؟
استاد میرباقری اول محرم 93 چگونه براي لبیک به سيدالشهداء در روز عاشورا آماده شویم حجت الاسلام والمسلمین میرباقری سبقت و سرعت در همراهي پيش از گذشتن فرصت ها عبور از دنيا و انس با مرگ عبور از خود و رسيدن به مقام شيدايي و لازمه همراهي با امام حسين ع در عاشورا می باشد بهتوصیههای آیتالله صافی به شاعران و مداحان عاشورایی
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۶ آیتالله صافیگلپایگانی در نوشتاری با عنوان دانشجویان دانشگاه جهانی عاشورا به شاعران و مداحان عاشورایی توصیههایی بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن نوشتار این مرجع تقلید به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم سلامامر به معروف «حسینی» مدل طالبانی و وهابی نیست/ راز عاشورا به روایت آقا مجتبی تهرانی و سید حسن حسینی
امر به معروف حسینی مدل طالبانی و وهابی نیست راز عاشورا به روایت آقا مجتبی تهرانی و سید حسن حسینی فرهنگ > دین و اندیشه - چگونگی حرکت سیاسی انقلابی و اصلاحی امام حسین ع رفتار عملی امام و توکل برای انجام وظیفه تعدا یاران امام و راز ماندگاری کربلا را در پرونده روزغدیر را باید مثل عاشورا تعظیم کرد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی در گفتگو با مهر غدیر را باید مثل عاشورا تعظیم کرد حجتالاسلام محمدحسین مشکوری مدیر کانون خورشید با ارایه گزارشی از فعالیتهای پنج ساله این کانون گفت هدف اصلی این است که تعظیم شعائر غدیر شود هدف ما در این موسسه این است که کاری کنیم تا پسوگواره بصیرت عاشورایی در 3250 بقعه متبرکه برگزار می شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی شرفخانی سوگواره بصیرت عاشورایی در 3250 بقعه متبرکه برگزار می شود معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری طرح سوگواره بصیرت عاشورایی با هدف اجرای منسجم نیات موقوفات مرتبط با عزاداری امام حسین ع گفت این سوگوادیدگاه اختیارگرایان در باب عدالت بررسی می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها دیدگاه اختیارگرایان در باب عدالت بررسی می شود گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم نشست علمی بررسی دیدگاه اختیار گرایان در باب عدالت را در روز پنج شنبه اول آبان ماه برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر هدفامام جمعه بابل: مبلغان عاشورایی برای نسل جوان شیوه از نوین استفاده کنند
امام جمعه بابل مبلغان عاشورایی برای نسل جوان شیوه از نوین استفاده کنندامام جمعه بابل گفت مبلغان عاشورایی برای نسل جوان از شیوه نوین استفاده کنند بهگزارش خبرگزاری فارس از بابل حجتالاسلام حسن روحانی امشب در همایش عاشورایی مبلغان دانشآموزی حامیان ولایت در کانون امام خمینی رهپیام عاشورا ایستادگی در مقابل ظلم در هر زمان است
یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۲ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت باید با تبیین پیام واقعی عاشورا و قیام امام حسین ع عظمت قیام کربلا تبیین شود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی در بازدید از قرارگاه سیدالشهدا ع که به مناسباز مدينه تا کربلا همراه با سيدالشهداء
از مدينه تا کربلا همراه با سيدالشهداءفلسفه قيام ابي عبدالله الحسين عليه السلام را در سخنان آن حضرت در آغاز حرکت از مدينه و موضعگيريهاي ايشان در برابر حوادثي که در منزلگاههاي ميان راه روي داده است ميتوان يافت مدينهزمان نيمه دوم ماه رجب سال 60 هجريحاکم وقت مدينه وليدتجلیل از عالم برجسته دینی اندونزی/محبت علی بن ابیطالب(ع) در دلم قرار دارد
دین و اندیشه اسلام در جهان تجلیل از عالم برجسته دینی اندونزی محبت علی بن ابیطالب ع در دلم قرار دارد پرفسور عمر شهاب از علمای برجسته دینی اندونزی در مراسم تجلیل خویش که با حضور اجتماع بزرگ سادات اندونزی همراه بود با تأکید بر مسئله تقریب مذاهب اسلامی گفت تعصب نداشتن را از استادآغاز عملیات عاشورا برای پاکسازی شمال بابل/هلاکت والی نظامی داعش
بین الملل آفریقا و خاورمیانه اخبار عراق آغاز عملیات عاشورا برای پاکسازی شمال بابل هلاکت والی نظامی داعش همزمان با آغاز عملیات ارتش برای پاکسازی شمال بابل منابع عراقی از هلاکت والی نظامی گروه تروریستی داعش در آغاز این عملیات خبر دادند به گزارش خبرگزاری مهر پایگاه عراقی المسکیفت و کمیت برنامه های قرآنی ستاد دهه فجر ارتقا می یابد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی کیفت و کمیت برنامه های قرآنی ستاد دهه فجر ارتقا می یابد معاون ارتباطات و فن آوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم از ارتقاء کمی و کیفی برنامه های قرآنی دهه فجر خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر يوسف افراش معاون ارتباطات و فن آوری اطلاعات سازماآغاز «عملیات عاشورا» ارتش عراق برای آزادسازی بابل
آغاز عملیات عاشورا ارتش عراق برای آزادسازی بابل نیروهای عراقی برای آزادی سازی مناطق شمالی استان بابل این کشور از عناصر گروه تروریستی داعش عملیاتی را با عنوان عاشورا آغاز کردند به گزارش نامه نیوز پایگاه خبری المسله اعلام کرد نیروهای عراقی عملیاتی تحت عنوان عاشورا را برای پاکسجنبش سیاسی بابیه و آموزههای مهدویت
جنبش سیاسی بابیه و آموزههای مهدویتاستعمارگران با وجود مخفی کردن دست هدایت کننده خود در جریان بابیه نتوانستهاند علاقه و شوق خود را از فعالیت آنها مخفی کنند چکیده هر مکتب و یا آموزه عقیدتی به مقداری که ظرفیت اصلاح مردم و ایجاد تحولات مثبت در جامعه را داشته باشد به همان میزاچه نوع پسانداز تا ابد برای انسان باقی میماند؟
یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۱ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت بین وقف و نذر یک فرق ماهوی و اساسی وجود دارد در نذر هم میشود منفعت را نذر کرد و هم میشود آن چیزی که باعث منفعت شده را نذر کرد اما در وقف این گونه نیست حجتالاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفتوگو با خبرنگارشروع و خاتمه عزاداریها با نماز باشد/ در سایه عزاداری عاشورا در خیابانهای نیویورک نماز اقامه می شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی نامه قرائتی در آستانه محرم شروع و خاتمه عزاداریها با نماز باشد در سایه عزاداری عاشورا در خیابانهای نیویورک نماز اقامه می شود حجتالاسلام قرائتی در آستانه محرم در نامه ای به واعظان و مداحان نوشت با هیچ كتابی نمیتوان در خیابانهای نیویورترس مجری شبکه ماهواره ای محبت از رشد اسلام + عکس
ترس مجری شبکه ماهواره ای محبت از رشد اسلام عکس کشیش شبکه محبت با بارگذاری این تصویر سعی کرده به مسیحیان و ارامنه این شهر هشدار دهد که تعداد مسلمانان در این شهر رو به افزایش است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز کشیش ادوین آبنوس یکی از اعضای شبکه مسیح-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها