محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843572411
تفسیر آیت الله حسینیطهرانی از روایت امام جواد(ع)/ فتوا دادن در مقابل فتواى أعلم جائز نيست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
تفسیر آیت الله حسینیطهرانی از روایت امام جواد(ع)/ فتوا دادن در مقابل فتواى أعلم جائز نيست
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: فتوا با وجود أعلم جائز نيست؛ براى اينكه فتواى به غير حق است و مَصَب فتوا در امت، حتماً مختص به أعلم است. پس هر فتوائى كه مخالف فتواى أعلم باشد مَعَ وُجودِ الاعْلَم، فتواى بِما لا يَعْلَمُ أنهُ حَق و مخالف حق است.
جاودانگى و ابديت فقط در انحصار كلام معصوم است و آن كلامى است كه صدور آن در ظرف ابد است نه در ظرف معين و تاريخ خاص و مكان مخصوص لذا همیشه باید خود را مخاطب کلام این ذوات مقدسه قرار داد و علماء بزرگوار از فقره فقره کلمات معصومان(علیهم السلام) نتیجه گیری در امور دینی و دنیوی نموده اند. مرحوم علامه آیه الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی(ره) با ذکر حکایتی از امام محمد تقی بحثی فقهی – اجتماعی را نتیجه می گیرد که در روز شهادت حضرتش تقدیم می گردد. ایشان در جلد سوم کتاب امام شناسی می نویسد: در «بحارالانوار» از كتاب «عيونالمعجزات» نقل شده است كه چون حضرت رضا(عليه السلام) به درود حيات گفتند سن فرزندشان حضرت امام محمد تقى(عليه السلام) هفت سال بود و راجع به امامت آن حضرت در بين مردم بغداد و ساير شهرها اختلاف شد. در اين حال ريان بن الصلت و صفوان بن يحيى و محمد بن حكيم و عبدالرحمن بن حجاج و يونس بن عبدالرحمن و افراد بسيارى از بزرگان شيعه و موثقين از آنها، همگى در خانه عبدالرحمن بن حجاج كه در محله بركه ذَلُول بود گرد آمده، گريه مى كردند و بر اين مصيبت عظما كه شهادت امام بود ماتم سرائى نموده مى گريستند. در آن هنگام يونس بن عبدالرحمن به آنها گفت: گريه را كنار گذاريد بيائيد فكرى كنيم و در مسائل دينيه تا زمانى كه ابوجعفر (امام جواد) بزرگ نشده است به چه كسى رجوع كنيم و چه كسى را مرجع و ملاذ خود قرار دهيم؟! ناگهان ريان بن صلت برخاست و گلوى او را محكم بفشرد و چندين لطمه و سيلى هاى متواتر به صورت او بنواخت و گفت: تو همان كسى هستى كه براى ما به ظاهر مؤمن بودى ولى در باطن خود شك و شرك را پنهان مى داشتى. اگر امر ابوجعفر از طرف خدا باشد، در اين صورت اگر فرضاً طفل يك روزه باشد به منزله عالمى بزرگ و شيخى عظيم القدر و ما فوق آن خواهد بود و اما اگر از طرف خدا نباشد در اين صورت اگر فرضاً عمر او هزار سال باشد باز به منزله يكى از مردم عادى خواهد بود، اين طور بايد در حق ابوجعفر تفكر نمود. در پايان كلام رَيان بن صلت تمام آن جمعيت يونس بن عبدالرحمن را سرزنش كردند و بر آن گفتارش ملامت و توبيخ نمودند. آن زمان موسم حج بود، از علماى بغداد و ساير شهرها و از فقهاى اين بلاد هشتاد نفر اجتماع نموده قصد حج بيت الله را نمودند و اول وارد مدينه شده براى آنكه حضرت ابوجعفر را ديدار كنند. در بدو ورود در خانه حضرت امام جعفر صادق(عليه السلام) كه خانه بزرگ و خالى بود، وارد شدند و همگى روى فرشى گسترده نشستند. در اين حال عبدالله بن موسى وارد شد و در صدر مجلس نشست و شخصى ندا در داد كه: اين است فرزند رسول خدا، هر كس از شما سؤالى دارد بنمايد. اين جماعت از مسائل مختلفى سؤال كردند و جوابهاى عبدالله كافى نبود، جماعت شيعه مهموم و مغموم شدند و در دل فقهاء تشويش و اضطرابى وارد شد و برخاسته مى خواستند مجلس را ترك كنند، و با خود مى گفتند كه: اگر ابوجعفر آمده بود تمام مسائل را آن طور كه بايد جواب مىگفت و اين جماعت دچار پاسخهاى ناتمام عبدالله نمى شدند. ناگهان درى از صدر مجلس باز شد و موفق خادم، داخل شد و گفت: اين است ابوجعفر كه الآن وارد خواهد شد. همگى برخاستند و استقبال كردند و بر آن حضرت سلام كردند، حضرت داخل شد. در تن خود دو پيراهن داشت و عمامه خود را از دو طرف آويزان كرده و نعل عربى در پاى داشت و نشست. مردم همگى ساكت شدند، همان سؤال كننده قبلى برخاست و از مسائل خود كه سابقاً پرسيده بود از حضرت سؤال كرد. حضرت جواب كافى و شافى فرمودند، به طورى كه همه آنها خوشحال شدند و بر آن حضرت دعا كرده درودها فرستادند و سپس گفتند عموى شما عبدالله به چنين و چنان فتوا داد. حضرت رو به عموى خود نموده فرمودند: «لا الَهَ الا اللهُ يا عَم عَظيمٌ عِندَ اللهِ انْ تَقِفَ غَداً بَينَ يَديهِ فَيقولَ لَكَ: لم تُفتى عِبادى بِما لَم تَعلَمْ و فى الامة مَن هُوَ اعلَمُ مِنكَ؛ اى عمو به درستی كه بسيار بزرگ است نزد خدا آنكه فرداى قيامت در پيش او بايستى سپس از تو سؤال كند چرا فتوا دادى بندگان مرا به چيزى كه نمى دانستى در حالى كه در بين امت از تو شخص داناترى بود؟!» و از عمر بن فرج رخجى روايت شده كه در آن مجلس، گفتم به ابى جعفر كه: شيعيان تو ادعا مىكنند كه از تمام آب دجله و وزن آن اطلاع دارى و ما كنار دجله منزل داريم؟! حضرت فرمود: آيا خداوند چنين قدرتى دارد كه اين علم را به پشهاى بياموزد يا نه؟ عرض كردم: بلى قدرت دارد، حضرت فرمود: «انا اكرَمُ عَلَى اللهِ مِنْ بَعوضَة و مِنْ اكثَرِ خَلقِهِ؛ من نزد خداى تعالى از پشه و از بسيارى از مخلوقاتش گرامى ترم.»
علامه طهرانی در مقالی دیگر (ولايت فقيه در حكومت اسلام، ج 2) با استشهاد به این کلام نورانی حضرت جواد الائمه(علیه السلام) چنین نتیجه میگیرند: ظاهر اين روايت اگرچه نهى است از فتواى به غير علم، إلا اينكه بعد از تأمل در محتواى آن به دست مىآيد كه: اين ظاهر، مراد نيست. بلكه مستفاد از آن، نهى از فتوا است زمانى كه در ميان امت، أعلم وجود داشته باشد. به جهت اينكه إمام عليه السلام بعد از اينكه نهى و مؤاخذه فرمود از فتواى به غير علم، مورد نهى خود را تخصيص داد به آنجائى كه در امت، أعلم وجود داشته باشد و چون می دانيم كه: فرقى در حرمت فتواى به غير علم نيست بين اينكه در ميان امت، أعلم باشد يا نباشد؛ لهذا مستفاد از كلام حضرت، اخْتِصاصُ النهْىِ بِصورَةِ وُجودِ الاعلَم است و مُفتِى، عند وجود الاعلم ممنوع از فتوى مى باشد، مطلقا؛ چه فتواى وى بدون علم باشد و چه با علم. و آن فتوائى كه در قبال فتواى أعلم واقع شود، آن فتوا نادرست و غير حق است؛ اگرچه مُفتى قاطع به صحت آن باشد. محصل كلام اينكه: فتوا با وجود أعلم جائز نيست؛ براى اينكه فتواى به غير حق است. در اين روايت إمام(عليه السلام)، مَدار را بر فتواى أعلم قرار داده است. پس هر فتوائى كه مخالف فتواى أعلم باشد مَعَ وُجودِ الاعْلَم، فتواى بِما لا يَعْلَمُ أنهُ حَق و مخالف حق است و اين همان استظهارى است كه گفتيم از روايت مى شود. بنابراين، مفاد روايت اين است كه: مَصَب فتوا در امت، حتماً مختص به أعلم است، وَ لا يَجوزُ لِاحَدٍ فى قِبالِهِ أنْ يُفْتىَ بِشَىْء. حضرت در اين جمله: لِمَ تُفْتِى عِبَادِى بِمَا لَمْ تَعْلَمْ وَ فِى الامةِ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْكَ، می خواهد بفرمايد: خداوند مؤاخذه مىكند كه: اى بنده! در حالي كه أعلمِ از تو در ميان امت وجود داشت، چرا فتوا دادى؟! نمى خواهد بگويد: چرا فتوا دادى بِما لا تَعلَم؟ چرا كه فتواى بِما لا تَعلَم مطلقا جائز نبوده، و حرام است؛ چه اينكه در امت أعلم باشد يا نباشد. فَبِنآءً عليهذا عبارت: لِمَ تُفْتِى عِبَادِى بِمَا لَمْ تَعْلَمْ وَ فِى الامةِ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْكَ، مى رساند كه: وجود مَنْ هُوَ أعْلَمُ مِنْكَ فى الامه، جلوگيرى از فتواى تو مىكند! و در اين صورت نبايد فتوا بدهى؛ چه اينكه فتوايت عَن علمٍ باشد يا عَن غَيرِ علم. پس در مقابل فتواى أعلم فتوا دادن جائز نيست. نكته دقيقه: در اينجا آنچه نهى مستقيم بر روى آن قرار مى گيرد، فتواى تو است؛ چه از روى علم باشد و چه از روى غير علم؛ فتواى تو هر چه باشد، فتواى عَن غَيرِ عِلمٍ است؛ زيرا در مقابل فتواى أعلم قرار گرفته است. نفرموده است: لِمَ تُفْتى عِبادى بِما تَعْلَمُ وَ ما لا تَعْلَمُ وَ فى الامةِ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنْكَ؟ براى اينكه اگر اينطور مىگفت، معنيش اين بود كه در وقتى كه ميان امت، أعلم وجود دارد فتواى به علم يا به غير علم نده! ولى در اينجا كلمة «بَمَا لَمْ تَعْلَمْ» را آورده است تا اين معنى را برسا هست، فتواى تو هر چه باشد، فتواى به غير علم و از روى جهل است. در هنگامى كه وزنه أعلمى موجود باشد، سخن تو مُمْضَى نيست؛ گفتارت حجيت ندارد. در هنگامی كه طبيب متخصص و حاذقى باشد، علمت را إبراز نكن، زيرا آن علم تو براى خودت علم است، براى ديگران جهل است و ممكن است خطرى در پى داشته باشد. وقتى كه در ميان امت شخص أعلمى هست، فتوائى كه تو صادر مى كنى فتواى بِما لا تَعلم است؛ و لو اينكه فى الواقع مُصيب هم باشد؛ ليكن اين فتوا در مقابل آن حق و حقيقتى كه حجيت گرفته كه همان فتواى أعلم است، إظهار نظر و فتواى به غير علم مى باشد. و لذا حضرت با اين لطيفه مى خواهد بفهماند كه با وجود أعلم در ميان امت، فتوا دادن مطلقا صحيح نيست، خواه فتواى آن مفتى با واقع مطابقت بكند يا نكند. البته فتواى هر كس براى خودش حجت است؛ أما إفتاى براى غير كه دستور العمل به غير است، اين منفى است.
۱۳۹۳/۷/۵ - ۱۴:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
درس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز می شود
دین و اندیشه از دوم مهرماه درس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز می شود با پایان تعطیلات تابستانه حوزه های علمیه و مراجعت آیت الله العظمی جوادی آملی به شهر مقدس قم دروس خارج فقه و تفسیر معظم له از چهارشنبه دوم مهرماه از سر گرفته خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر دآغاز فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی حج امسال آغاز فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی طبق سنوات گذشته فعالیت های خود را در مدینه منوره آغاز نمود پاسخگویی به مسائل شرعی مسلمانان داخل و خارج کشور همچنین تبیین دیدگاه هایدرس تفسیر آیت الله محمدی ری شهری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) آغاز می شود
دین و اندیشه این پنج شنبه درس تفسیر آیت الله محمدی ری شهری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع آغاز می شود درس تفسیر قرآن کریم آیت الله محمدی ری شهری شب های جمعه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر جلسه درس تفسیر قرآن تولیت آستان مقدس حنظر آیتالله وحیدخراسانی درباره هدیهدادن به مدیران دولتی
سهشنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۳ آیتالله وحیدخراسانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره استفاده از هدایایی که مشاوران پیمانکاران و … بواسطه جایگاه شغلی و دولتی به مدیران دولتی و شرکتها میدهند بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پرسش پاسخ اینطواف خانه خدا را درس آزادگی از جهالت علمی بدانید / پیام آیت الله جوادی آملی به مسافران سرزمین وحی
طواف خانه خدا را درس آزادگی از جهالت علمی بدانید پیام آیت الله جوادی آملی به مسافران سرزمین وحی فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی در پیامی به حجاج نوشته است هان ای حاجیان و معتمران به فکر اقامه حج و افراشتن پرچم پرافتخار عمره باشید و طواف در مدار بیت عتپیام آیت الله العظمی جوادی آملی به حجاج بیت الله الحرام
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به حجاج بیت الله الحرام آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به حجاج بیتالله الحرام بهترين و اثرگذارترين مطلب در اقامه حج را تبيين توحيد ناب و پيرايش آن از لوث الحاد شرک و مانند آن دانستند تا بيگانهاي جريدرس خارج فقه و تفسیر آیتالله جوادی آملی آغاز میشود
از دوم مهرماه درس خارج فقه و تفسیر آیتالله جوادی آملی آغاز میشود خبرگزاری رسا ـ با پایان تعطیلات تابستانه حوزههای علمیه و مراجعت حضرت آیتالله جوادی آملی به شهر مقدس قم دروس خارج فقه و تفسیر وی از تاریخ چهارشنبه دوم مهر ماه از سر گرفته خواهد شد به گزارش خبرگزاری رسا درس خافتوای آیت الله صافی گلپایگانی درباره نشان دادن آلات موسیقی در تلویزیون +متن استفتاء
فتوای آیت الله صافی گلپایگانی درباره نشان دادن آلات موسیقی در تلویزیون متن استفتاء یکی از مراجع تقلید شیعیان در پاسخ به استفتائی تأکید کرد به مسئولان صدا وسيما توصيه ميكنم از بخشهائى كه متضمّن غنا و ساز و آواز و استعمال آلات طرب و مناظر مهيّج باشد اجتناب كنند به گزارش خبرنگاپاسخهای آیتالله وحیدخراسانی درباره غیبت |اخبار ایران و جهان
پاسخهای آیتالله وحیدخراسانی درباره غیبت آیتالله وحیدخراسانی به چند استفتاء درباره موارد غیبت کردن کفارۀ غیبت شنیدن غیبت کسی که او را نمیشناسد پاسخ داد کد خبر ۴۳۷۵۰۹ تاریخ انتشار ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۲ - 27 September 2014 آیتالله وحیدخراسانی به چند استفتاء درباره موارد غیبتتاکید آیتالله موسویاردبیلی بر کاربردیتر شدن فعالیتهای جهاددانشگاهی
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۷ آیتالله موسویاردبیلی فعالیتهای جهاد دانشگاهی را خوب ارزیابی و بر کاربردیتر شدن نتایج این فعالیتها در میان اجتماع تأکید کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار رئیس و مسئولین جهاد دانشگاهی کشور اظهار کردامام خمینى قدس سره و کاربردهاى روایات تفسیرى
امام خمینى قدس سره و کاربردهاى روایات تفسیرىاستفاده امام راحل از روایات تفسیرى گاهى در جهت تأویل آیات و تأیید معانى تأویلى است ایشان در آیاتى که داراى شأن نزول خاص یا موضوع خاص هستند با الغاى خصوصیت حکمى کلى برداشت مى کنند و آن را بر مصادیق دیگر تطبیق مى دهند بخش دوم و پایانیبه مناسبت سالروز شهادت آیت الله مدنی
به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مدنی اسد الله در چهار سالگي مادر خود را از دست داد و در كنار پدر و در دامان نامادري پرورش يافت روزهاي سخت و حساس كودكياش را در جوار پدر سپري كرد و با تربيتي اسلامي پا به دنياي نوجواني گذاشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جامهشدار نماینده آیت الله سیستانی
هشدار نماینده آیت الله سیستانی نهادهای امنیتی در چند روز گذشته بعضاً کوتاهی هایی کردند که باعث شهادت و مجروحیت تعدادی از فرزندان جان بر کف عراق شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم احمد الصافی نماینده آیت الله سیستانی در خطبهتحیر یحیی بن اکثم از مناظره با امام جواد(ع) جوان
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی تحیر یحیی بن اکثم از مناظره با امام جواد ع جوان خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه يحيى بن اکثم گفت درباره شخصى كه مُحْرِم بوده و در آن حال حيوانى را شكار كرده است چه مى گوئيد امام جواد ع فرمود آيا اين شخص شكار را در حِلّ خارج از محدوامام خمینى و کاربردهاى روایات تفسیرى
امام خمینى و کاربردهاى روایات تفسیرىاستفاده امام راحل از روایات تفسیرى گاهى در جهت تأویل آیات و تأیید معانى تأویلى است ایشان در آیاتى که داراى شأن نزول خاص یا موضوع خاص هستند با الغاى خصوصیت حکمى کلى برداشت مى کنند و آن را بر مصادیق دیگر تطبیق مى دهند بخش اول چکیده اعتبار و کاتاکید مجدد آیتالله علویگرگانی بر ربویبودن سیستم بانکی
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۳ آیتالله علویگرگانی گفت دیرکردی که بانکها میگیرند به حساب روز است برخی از بانکها روزهای تعطیل را هم محاسبه کرده و مردم را جریمه میکنند و این امر اساساً صحیح نیست به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار با دبیر شونظر آیتالله صافی درباره فروش چک به قیمت کمتر |اخبار ایران و جهان
نظر آیتالله صافی درباره فروش چک به قیمت کمتر کد خبر ۴۳۶۸۳۳ تاریخ انتشار ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۵ - 24 September 2014 آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره فروش چک به قیمت کمتر بیان کرد به گزارش ایسنا متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است بسمه تعالی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها