محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843617705
تحیر یحیی بن اکثم از مناظره با امام جواد(ع) جوان
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
تحیر یحیی بن اکثم از مناظره با امام جواد(ع) جوان
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: يحيى بن اکثم گفت: درباره شخصى كه مُحْرِم بوده و در آن حال حيوانى را شكار كرده است چه مى گوئيد؟ امام جواد(ع) فرمود: آيا اين شخص، شكار را در حِلّ (خارج از محدوده حَرَم) كشته است يا در حرم؟ عالم به حكم حرمت شكار در حال احرام بوده يا جاهل؟ عمدا كشته يا به خطا؟ آزاد بوده يا برده؟ صغير بوده يا كبير؟ براى اولين بار چنين كارى كرده يا براى چندمين بار؟ ... .
وقتى مأمون از طوس به بغداد آمد، نامه اى براى امام جواد(ع) فرستاد و امام را به بغداد دعوت كرد، البته اين دعوت نيز مثل دعوت امام رضا(ع) به طوس، دعوت ظاهرى و در واقع سفر اجبارى بود. حضرت پذيرفت و بعد از چند روز كه وارد بغداد شد، مأمون او را به كاخ خود دعوت كرد و پيشنهاد تزويج دختر خود «اُمّ الفضل» را به ايشان كرد. امام در برابر پيشنهاد او سكوت كرد. مأمون اين سكوت را نشانه رضايت حضرت شمرد و تصميم گرفت مقدمات اين امر را فراهم سازد. او در نظر داشت مجلس جشنى تشكيل دهد، ولى انتشار اين خبر در بين بنى عباس انفجارى به وجود آورد: بنى عباس اجتماع كردند و با لحن اعتراض آميزى به مأمون گفتند: اين چه برنامه اى است؟ اكنون كه على بن موسى از دنيا رفته و خلافت به عباسيان رسيده باز مى خواهى خلافت را به آل على برگردانى؟! بدان كه ما نخواهيم گذاشت اين كار صورت بگيرد، آيا عداوتهاى چند ساله بين ما را فراموش كرده اى؟! مأمون پرسيد: حرف شما چيست؟ گفتند: اين جوان خردسال است و از علم و دانش بهره اى ندارد. مأمون گفت: شما اين خاندان را نمى شناسيد، كوچك و بزرگ اينها بهره عظيمى از علم و دانش دارند و چنانچه حرف من مورد قبول شما نيست او را آزمايش كنيد و مرد دانشمندى را كه خود قبول داريد بياوريد تا با اين جوان بحث كند و صدق گفتار من روشن گردد. عباسيان از ميان دانشمندان، «يحيى بن اكثم» را (به دليل شهرت وى) انتخاب كردند و مأمون جلسه اى براى سنجش ميزان علم و آگاهى امام جواد ترتيب داد. در آن مجلس يحيى رو به مأمون كرد و گفت: اجازه مى دهى سؤالى از اين جوان بنمايم؟ مأمون گفت: از خود او اجازه بگير. يحيى از امام جواد اجازه گرفت. امام فرمود: هرچه مى خواهى بپرس. يحيى گفت: درباره شخصى كه مُحْرِم بوده و در آن حال حيوانى را شكار كرده است چه مى گوئيد؟(1) امام جواد (ع) فرمود: آيا اين شخص، شكار را در حِلّ (خارج از محدوده حَرَم) كشته است يا در حرم؟ عالم به حكم حرمت شكار در حال احرام بوده يا جاهل؟ عمدا كشته يا به خطا؟ آزاد بوده يا برده؟ صغير بوده يا كبير؟ براى اولين بار چنين كارى كرده يا براى چندمين بار؟ شكار او از پرندگان بوده يا غير پرنده؟ از حيوانات كوچك بوده يا بزرگ؟ باز هم از انجام چنين كارى ابا ندارد يا از كرده خود پشيمان است؟ در شب شكار كرده يا در روز؟ در احرامِ عُمره بوده يا احرامِ حج؟! يحيى بن اكثم از اين همه فروع كه امام براى اين مسئله مطرح نمود، متحير شد و آثار ناتوانى و زبونى در چهره اش آشكار گرديد و زبانش به لكنت افتاد به طورى كه حضار مجلس ناتوانى او را در مقابل آن حضرت نيك دريافتند. مأمون گفت: خداى را بر اين نعمت سپاسگزارم كه آنچه من انديشيده بودم همان شد. سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آيا اكنون آنچه را كه نمى پذيرفتيد دانستيد؟!(2) آنگاه پس از مذاكراتى كه در مجلس صورت گرفت، مردم پراكنده گشتند و جز نزديكان خليفه، كسى در مجلس نماند. مأمون رو به امام جواد(ع) كرد و گفت: قربانت گردم خوب است احكام هر يك از فروعى را كه در مورد كشتن صيد در حال احرام مطرح كرديد، بيان كنيد تا استفاده كنيم. امام جواد (ع) فرمود: بلى، اگر شخص محرم در حِلّ (خارج از حرم) شكار كند و شكار از پرندگان بزرگ باشد، كفاره اش يك گوسفند است و اگر در حرم بكشد كفاره اش دو برابر است و اگر جوجه پرنده اى را در بيرون حرم بكشد كفاره اش يك بره است كه تازه از شير گرفته شده باشد، و اگر آن را در حرم بكشد هم بره و هم قيمت آن جوجه را بايد بدهد و اگر شكار از حيوانات وحشى باشد، چنانچه گورخر باشد كفاره اش يك گاو است و اگر شتر مرغ باشد كفاره اش يك شتر است و اگر آهو باشد كفاره آن يك گوسفند است و اگر هر يك از اينها را در حرم بكشد كفاره اش دو برابر مى شود. و اگر شخص محرم كارى بكند كه قربانى بر او واجب شود، اگر در احرام حج باشد بايد قربانى را در مِنى ذبح كند و اگر در احرام عمره باشد بايد آنرا در مكه قربانى كند. كفاره شكار براى عالم و جاهلِ به حكم، يكسان است؛ منتها در صورت عمد، (علاوه بر وجوب كفاره) گناه نيز كرده است، ولى در صورت خطا، گناه از او برداشته شده است. كفاره شخص آزاد بر عهده خود اوست و كفاره برده به عهده صاحب اوست و بر صغير كفاره نيست ولى بر كبير واجب است و عذاب آخرت از كسى كه از كرده اش پشيمان است برداشته مى شود، ولى آنكه پشيمان نيست كيفر خواهد شد.(3) مأمون گفت: احسنت اى اباجعفر! خدا به تو نيكى كند! حال خوب است شما نيز از يحيى بن اكثم سؤالى بكنيد همان طور كه او از شما پرسيد. در اين هنگام ابو جعفر(ع) به يحيى فرمود: بپرسم؟ يحيى گفت: اختيار با شماست فدايت شوم، اگر توانستم پاسخ مى گويم وگرنه از شما بهره مند مى شوم. ابوجعفر(ع) فرمود: به من بگو در مورد مردى كه در بامداد به زنى نگاه مى كند و آن نگاه حرام است، و چون روز بالا مى آيد آن زن بر او حلال مى شود، و چون ظهر مى شود باز بر او حرام مى شود، و چون وقت عصر مى رسد بر او حلال مى گردد، و چون آفتاب غروب مى كند بر او حرام مى شود، و چون وقت عشا مى شود بر او حلال مى گردد و چون شب به نيمه مى رسد بر او حرام مى شود، و به هنگام طلوع فجر بر وى حلال مى گردد؟ اين چگونه زنى است و با چه چيز حلال و حرام مى شود؟ يحيى گفت: نه، به خدا قسم من به پاسخ اين پرسش راه نمى برم و سبب حرام و حلال شدن آن زن را نمى دانم، اگر صلاح مى دانيد از جواب آن، ما را مطلع سازيد. ابو جعفر(ع) فرمود: اين زن، كنيز مردى بوده است. در بامدادان، مرد بيگانه اى به او نگاه مى كند و آن نگاه حرام بود، چون روز بالا مى آيد، كنيز را از صاحبش مى خرد و بر او حلال مى شود، چون ظهر مى شود او را آزاد مى كند و بر او حرام مى گردد، چون عصر فرا مى رسد او را به حباله نكاح خود در مى آورد و بر او حلال مى شود، به هنگام مغرب او را «ظِهار» مى كند(4) و بر او حرام مى شود، موقع عشار كفاره ظهار مى دهد و مجددا بر او حلال مى شود چون نيمى از شب مى گذرد او را طلاق مى دهد و بر او حرام مى شود و هنگام طلوع فجر رجوع مى كند و زن بر او حلال مى گردد. (5)،(6)* *نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوائی، استاد مؤسسه امام خمینی(ره) پی نوشتها: (1). يكى از اعمالى كه براى اشخاصِ در حال احرام، در جريان اعمال حج يا عمره حرام است شكار كردن است. در ميان احكام فقهى، احكام حج، پيچيدگى خاصى دارد، از اين رو افرادى مثل يحيى بن أكثم، از ميان مسائل مختلف، احكام حج را مطرح مى كردند تا به پندار خود، امام را در بن بست علمى قرار دهند! (2). مجلسى، بحارالأنوار، الطبعه الثانيه، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1395 ه".ق، ج 50، ص 75 - 76 - قزوينى، سيد كاظم، الامام الجواد من المهد اًّلى اللحد، الطبعه الأولى، بيروت، مؤسسه البلاغ، 1408 ه".ق، ص 168 - .172 راوى اين قضيّه «ريّان بن شبيب» - دايى معتصم - است كه از ياران امام رضا(ع) و امام جواد(ع) و از محدثان مورد وثوق بوده است (قزوينى، همان كتاب، ص 168 - شيخ مفيد، الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص 319 - 321 - طبرسى، الاحتجاج، نجف، المطبعه المرتضويه، 1350، ص 245 - مسعودى، اثبات الوصيه، نجف، منشورات المطبعه الحيدريه، 1374 ه".ق، ص 216 - شيخ مفيد، الاختصاص، تصحيح و تعليق: على اكبر الغفّارى،، منشورات جماعه المدرّسين فى الحوزه العلميه - قم المقدسه، ص 99). (3).مجلسى، همان كتاب، ص 77 - قزوينى، همان كتاب، ص 174 - شيخ مفيد، الارشاد، ص 322 - طبرسى، همان كتاب، ص 246 - مسعودى، همان كتاب، ص 217 - شيخ مفيد، الاختصاص، ص .100. (4).ظِهار عبارت از اين است كه مردى به زن خود بگويد: پشت تو براى من يا نسبت به من مانند پشت مادرم يا خواهرم، يا دخترم هست و در اين صورت بايد كفاره ظِهار بدهد تا همسرش مجدداً بر او حلال گردد. ظِهار پيش از اسلام در عهد جاهليت نوعى طلاق حساب مى شد و موجب حرمت ابدى مى گشت، ولى حكم آن در اسلام تغيير يافت و فقط موجب حرمت و كفاره گرديد. (5).مجلسى، بحار الأنوار، الطبعه الثانيه، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1395 ه".ق، ج 50، ص 78 - قزوينى، سيد كاظم، الامام الجواد من المهد اًّلى اللحد، الطبعه الأولى، بيروت، مؤسسه البلاغ، 1408 ه".ق، ص 175. - شيخ مفيد، الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص322 - طبرسى، الاحتجاج، نجف، المطبعه المرتضويه، 1350، ص247.
۱۳۹۳/۷/۳ - ۱۰:۰۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
برنامه تشکلهاي شاخص جبهه فرهنگي به مناسبت شهادت امام جواد(ع) اعلام شد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی برنامه تشکلهاي شاخص جبهه فرهنگي به مناسبت شهادت امام جواد ع اعلام شد مرکز توسعه فعاليتهاي فرهنگي و ديني سازمان تبلیغات اسلامی برنامه تشکلهاي شاخص به مناسبت شهادت امام جواد ع در سراسر کشور را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری مهر تشکلهاي شاخصخطرات تهدیدکننده بزرگان و رهبران یک مذهب از دید امام جواد(ع)
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۱ حضرت جواد ع بر این باور بودند که آیات الهی باید در جامعه فراگیر شوند و تمام مسلمانان در گفتار رفتار و استدلال روزمره خود از قرآن و معارف بلند آن بهره گیرند به همین جهت سعی میکردند در گفتوگوها معاشرت و برخورد با مردم از آیات قرآن استفاده کنند حکلام امام رضا(ع)درباره شهادت امام جواد(ع)
کلام امام رضا ع درباره شهادت امام جواد ع امام رضا علیهالسلام در حدیث شریفی عاقبت قاتلان و بانیان شهادت فرزندشان امام جواد علیهالسلام را پیش بینی فرمودهاند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام رضا عليهالسلام فرمودند او امام جواد عليه&کرامات امام جواد علیه السلام
کرامات امام جواد علیه السلام راوی نقل میكند حضرت امام جواد علیه السلام را دیدم كه آهن را بدون آن كه در آتش نهد میكشید و سنگ را با خاتم خود نقش میزد به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز خشك شدن دست نوازنده محمد بن ریان نقل میكند مامون برای رسیدن به هدفش بد نامچه کسانی از ایران یار و همراه امام نهم(ع) بودند؟/ دلایل امام برای انجام مناظره های علمی با دانشمندان
چه کسانی از ایران یار و همراه امام نهم ع بودند دلایل امام برای انجام مناظره های علمی با دانشمندان فرهنگ > دین و اندیشه - پیشوای نهم که درود خدا بر او باد با روش مناظره های علمی و پرسش و پاسخ ها در سن اندک الگوی مناسبی برای دانشمندان جوان است به گزارش خبرآنلاینمداحی امام جواد(ع): تو خونه هم یارش اندر دلش نباشه |اخبار ایران و جهان
مداحی امام جواد ع تو خونه هم یارش اندر دلش نباشه مداحی به مناسبت شهادت امام محمد تقی ع با صدای حاج محمد رضا طاهری کد خبر ۴۳۷۰۸۵ تاریخ انتشار ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۶ - 25 September 2014 دانلود لینک را کپی کنید دانلودآیتالله جوادی آملی از امام خامنهای عیادت کرد
آیتالله جوادی آملی از امام خامنهای عیادت کرد عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور در بیمارستان از حضرت آیتالله خامنهای عیادت کرد به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران آیتالله عبدالله جوادی آملی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور در بیمارستان از حضرت آیتالله خدرخواست اوقاف شیعه عراق از مردم برای همکاری با نیروهای امنیتی در سالروز شهادت امام جواد
درخواست اوقاف شیعه عراق از مردم برای همکاری با نیروهای امنیتی در سالروز شهادت امام جواد خبرگزاری رسا ـ رییس اوقاف شیعه عراق از زائران خواست در سالروز شهادت امام جواد ع با نیروهای امنیتی همکاری لازم را داشته باشند به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق سید صالح الحیدری رییامام جمعه موقت قلعه رئیسی: جوانان باید به شرکت در نماز جمعه تشویق شوند
امام جمعه موقت قلعه رئیسی جوانان باید به شرکت در نماز جمعه تشویق شوندامام جمعه موقت قلعه رئیسی گفت جوانان باید به شرکت در نماز جمعه تشویق شوند به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا حجتالاسلام سید عبدالرحمن مرتضوی ظهر امروز در خطبه نماز جمعه قلعه رئیسی تصریح کرد تریبون نماز جمعه نمراسم تشییع پیکر امام جمعه شمیرانات |اخبار ایران و جهان
مراسم تشییع پیکر امام جمعه شمیرانات پیکر حجت الاسلام دعا گو امام جمعه شمیرانات روز دوشنبه از مسجد مهدیه جوزستان تشییع و در امام زاده صالح به خاک سپرده شد کد خبر ۴۳۶۳۸۴ تاریخ انتشار ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۳ - 22 September 2014نخستین سنگ مزار امام رضا (علیه السلام) + عکس
نخستین سنگ مزار امام رضا علیه السلام عکس این سنگ منقش به آیات قرآن و اسماء معصومین علیهم السلام است که به خط کوفی حک شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز اولین سنگ مضجع شریف امام رئوف علی بن موسی الرضا علیهماالسلام از جنس رخام و در ابعادامام خمینى و کاربردهاى روایات تفسیرى
امام خمینى و کاربردهاى روایات تفسیرىاستفاده امام راحل از روایات تفسیرى گاهى در جهت تأویل آیات و تأیید معانى تأویلى است ایشان در آیاتى که داراى شأن نزول خاص یا موضوع خاص هستند با الغاى خصوصیت حکمى کلى برداشت مى کنند و آن را بر مصادیق دیگر تطبیق مى دهند بخش اول چکیده اعتبار و کاموجبات قطع رحم در كلام امام رضا عليه سلام
موجبات قطع رحم در كلام امام رضا عليه سلام1 - مال اندوزىعن محمدبن اسماعيل بن بزيع قال سمعت الرضا عليه سلام يقول لا يجمع المال الا بخمس خصال ببخل شديد وامل طويل و حرص غالب وقطيعة الرحم وايثار الدنيا على الاخرة 1 امام رضا عليه سلام مال جز با پنج خصلت در يكجاامامزادگان پایگاه فرهنگی مقابله با جنگ نرم دشمن است
سهشنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۰ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت بقاع متبرکه و زیارتی کشور یک قرارگاه عملیاتی فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین احمد شرفخانی با بخطبهای که امام علی(ع) در آن از لطافت خلقت مورچه سخن گفتند
خطبهای که امام علی ع در آن از لطافت خلقت مورچه سخن گفتند به مورچه و كوچكى جثّه آن بنگريد كه چگونه لطافت خلقت او با چشم و انديشه انسان درك نمىشود نگاه كنيد چگونه روى زمين راه مىرود و براى به دست آوردن روزى خود تلاش مىكند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نفردا شب مراسم شهادت امام جواد(ع) در جمکران برگزار میشود
فردا شبمراسم شهادت امام جواد ع در جمکران برگزار میشودهمزمان با ایام سوگواری حضرت جوادالأئمه علیه السلام مراسم ویژهای در مسجد مقدس جمکران برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران همزمان با ایام سوگواری حضرت جوادالأئمه علیه السلام مراسه روایت از نحوه شهادت امام جواد علیه السلام
پای روضه ی ابن الرضا ع سه روایت از نحوه شهادت امام جواد علیه السلام در تـاریـخ شهادت نهمین امام شیعه حضرت جوادالائمه علیه السلام روایات گوناکونی وارد شده است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در تـاریـخ شهادت نهمین امام شیعه حضرت جوادالائمه علیه السلام روایات گوناکونی و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها