واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها ابراهيميتركمان:
گفتگوي ديني مانع افراط گری ميشود/ افراط گری به اصل دین آسیب می زند
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در نشست نهمين دور گفتگوي اسلامي ـ مسيحي با تأكيد بر اينكه افراط گرایی دینی درد مشترک تمام جوامع دنیای امروز است، گفت: گفتگوي ديني مانع رواج افراط گرايي ميشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر ابوذر ابراهيميتركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، پيش از ظهر امروز در نشست نهمين دور گفتگوي اسلامي ـ مسيحي، توسط مركز گفتگوي اديان و تمدنهاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كليساي ارتدكس روسيه با عنوان «راهكارهاي دستيابي به فهم مشترك بين اسلام و مسيحيت» گفت: در جهان حاضر، گفتگوی میان ادیان از چنان مقبولیتی برخوردار شده است كه بیشتر اندیشمندان ادیان بزرگ، به منظور بسط و گسترش این گفت گوها، كوششهای فراوان میكنند. اهمیت این گفتمان از آن روست كه پیروان ادیان، به ویژه ادیان الهی، در صدد يافتن اشتركات تاریخی ـ اعتقادی براي ابهام زدایی از پیامها و رسالت اصلی ادیان و تقویت زمینههای صلح و همزیستی هستند. وي همزیستی گروههاي مختلف قومی، نژادی و دینی را از مهمترین موضوعهای مورد بحث جوامع بشری دانست و گفت: موانعی بر سر راه اين همزيستي قرار دارد. بیعدالتی، بزرگترین این موانع و تبعیض دینی، جزيی از آن بوده است. ابراهيمي تركمان، باور متعصبانه به حقانیت مطلق، اعتقادات دینی و مذهبی خود و به طور متقابل باور به ابطال سایر عقاید و ادیان، خاطرات تلخ، مزمن و رسوب كرده بر ذهن جمعی ملتها از دوران سیاه تنازعهای دینی و فرهنگی، سوءاستفاده سیاستمداران و استعمارگران از اختلاف میان ادیان و مذاهب را از برخي ریشههای مهم تبعیض دینی دانست. مشاور رييس جمهوري اسلامي ايران در بخشي ديگر از سخنان خود، افزود: شباهتهای غیرقابل انكار عقیدتی بین اسلام و مسیحیت وجود دارد كه میتواند اساس یك گفتگوی روشنفكرانه بین دو مذهب در زمینههاي فرهنگی، سیاسی و مذهبی باشد. اساس هر دو دین، ایمان به خداي يكتاست و توحید، اصل نگرش مذهبی هر دو دين است. وحی و نبوت، نجات و رستگاری، رستاخیز و جهان پس از مرگ از ديگر مشتركات است. وي در ادامه با بيان اينكه تفاهم و شناخت متقابل مسلمانان و مسیحیان، تعاون علمی، فرهنگی و هنری بین آنها، فهم عمیقتر ادیان از همدیگر كه مایهی حركت به سوی دنیای بهتر، عادلانهتر و توأم با محبت و معنویت است، افزایش امكان صلح در ميان ملتها را از مهمترین آثار زندگی مسالمتآمیز اعلام كرد. ابراهيميتركمان همچنين دربارهي تبادل فرهنگی بین مسلمانان و مسیحیان گفت: مبادلهی فرهنگی، هجمهی فرهنگی نیست. پیروان اسلام و مسیحیت به منظور حفظ اصول و مبانی فرهنگی باید در جهت كمال و اصلاح فرهنگ خود قدم بردارند، عناصر بازدارنده از پیشرفت مادی و معنوی را از فرهنگ خود حذف و عناصر مقوم و تقویت كننده را پشتیبانی و حمایت كنند. وي گفت: باید یادآور شویم كه آثار به وجود آمده جنگ و یا برخورد بین مسیحیان و مسلمانان را نه در اسلام و نه در مسیحیت؛ بلكه باید در اهداف و اغراض قدرتها و افرادی جستوجو كرد كه این برخورد یا جنگ را تحمیل میكنند. ضمن اینكه نباید تفاوتها و اختلافات بین اسلام و مسیحیت را نادیده گرفت، به نقاط مشترك بین آن دو نیز توجه كرد تا بتوان به آن تكیه كرد و از امتیازات و مشتركات بهره جست. ابراهيمي تركمان تأكيد كرد: زندگی مسالمتآمیز كه مبتنی بر گفتگوی ادیان است، این معنا را در خود دارد كه به طور مسلم هر یك از دو امت مسیحی و مسلمان با حفظ فرهنگ خود از مشتركات دینی بهره جسته و بر آن تأكید می كنند. حفظ فرهنگ از لوازم ضروری گفتگوست. وي پایهی اصلی گفتگوی ادیان را شناخت و فهم متقابل ادیان دانست و گفت: توسعه و پیشرفت جامعهی بشری، به ویژه توسعه و گسترش حیرتآور وسایل ارتباط جمعی و انتقال و مدیریت اطلاعات، انسانها را در سطح جهانی به یكدیگر نزدیك كرده و آنان را كنار هم قرار داده است. زندگی مسالمتآمیز در عصر حاضر، به شناخت ، فهم متقابل و همكاري پيروان اديان نیاز دارد. ابراهيميتركمان با بيان اينكه افراطگرایی دینی یکی از پیچیدهترین چالشهایی دنیای امروز است، گفت: در میان همهي ادیان و مذاهب زندهي جهان، گونههای مختلف و متفاوتی از افراطگرايي به چشم میخورد؛ از افراطگرایان یهودی گرفته تا مسیحی و بودیست و هندو و مسلمان. افراطگرایی دینی پیش از این که برای دیگران خطر داشته باشد، برای خود دین خطر دارد؛ چراکه باعث ویرانی خود دین میشود و واکنشهایی را علیه اصل دین موجب میشود. وي افزود: نکتهي اساسی و قابل تأمل در بررسی جریانهای افراطگرایی اسلامی، عدم وابستگی گروههای افراطگرا به سنت شیعی است. چراکه عقلانیت و اعتدال مهمترین شاخصهي سنت تشیع است و در سرتاسر منابع شیعی به کرات بر آن تأکید و توصیه شده است و میتوان ادعا کرد که توجه به این دو شاخصهي اصلی یعنی عقلانیت و اعتدال، تشیع را تا به امروز از افتادن در ورطهي افراطگرایی نگاه داشته است. افراطگرایی دینی درد مشترک تمام جوامع دنیای امروز است و این درد مشترک، بدون تردید نیازمند یک اقدام مشترک است. وي با بيان اينكه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام سیاسی مبتنی بر دین خردگرا، اعتدال و تفکر در فهم از دین تأكيد كرده و با آغوش باز از این اقدامات جهت استقرار صلح عادلانه و پايدار استقبال ميكند، سخنان خود را اينگونه به پايان برد: امید است كه با اتخاذ رویکردهای صلحجویانه، زمینهي دوستی و وفاداری بین پیروان ادیان فراهم آید. چنان که در آیهي 61 سورهي انفال آمده است: «و اگر به صلح گراییدند تو [نیز] بدان گرای و بر خدا توکل نما که او شنوای داناست.» نهمين دور گفتگوي اسلامي ـ مسيحي، توسط مركز گفتگوي اديان و تمدنهاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كليساي ارتدكس روسيه، با حضور انديشمندان مسلمان از طرف جمهوري اسلامي ايران و متفكران مسيحي از كشور روسيه، با عنوان اصلي «راهكارهاي دستيابي به فهم مشترك بين اسلام و مسيحيت» پيش از ظهر امروز در حسينيه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آغاز شد و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۳/۶/۳ - ۱۶:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]