تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833011056
خداوند مودت اهل بیت(ع) را بر هر مسلمانى واجب كرده است/ خطبه امام حسن(ع) بعد از شهادت پدر
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
خداوند مودت اهل بیت(ع) را بر هر مسلمانى واجب كرده است/ خطبه امام حسن(ع) بعد از شهادت پدر
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: امام حسن(ع) بعد از شهادت پدر طی خطبه ای می فرماید: من از اهل بيتى هستم كه خداوند مودت آنها را بر هر مسلمانى واجب كرده است و خداوند تبارك و تعالى به پيامبرش چنين خطاب فرموده است: بگو من از شما هيچ مزدى را نمى خواهم مگر مودت به ذوى القُربی.
هويت و كيان مكتب تشيع تسليم و انقياد مطلق از امام معصوم عليه السلام است؛ به نحوى كه انسان هيچ وجودى و اثرى را در قبال وجود و آثار او مد نظر قرار ندهد و ولايت و اراده او را در جميع شوائب وجود و حيات بر سليقه و اختيار خود ترجيح دهد و از هر فرصتى جهت تحكيم پيوند و علقه بين خود و امام خود بهره ببرد چرا که آنان اسوه حسنه میباشند و یگانه راه رسیدن به سر منزل هدایت. مرحوم علامه حسینی طهرانی(ره) در مجلد چهارم کتاب معاد شناسی درباره خصوصیات امیرالمومنین می نویسند: أميرالمؤمنين عليه السلام در شب ضربت خوردن، رؤيا و خواب مُوحش و مُدهش خود را براى امام حسن عليه السلام نقل كردند و فرمودند: من ديدم مثل اينكه جبرائيل عليه السّلام از آسمان نزول كرد و بر روى كوه أبوقبيس قرار گرفت و از آن كوه دو پاره سنگ برداشت و آنها را در كعبه آورد و بر بام كعبه رها كرد و آن دو سنگ را چنان به هم كوفت كه مانند خاكستر نرم شد و آن گردها را به باد داد و هيچ خانه اى در مكه و در مدينه نماند مگر آنكه در آن از آن گرد و خاكستر داخل شد. حضرت مجتبى(عليه السلام) عرض كرد: اى پدر جان! تعبير اين رؤيا چيست؟ حضرت فرمود: اى نور ديده من! اگر اين رؤيا صادق باشد تعبيرش آن است كه لا محاله پدرت كشته خواهد شد، و هيچ خانه اى در مكّه و مدينه نمى ماند مگر آنكه از مصيبت شهادت من، در آن غم و اندوهى وارد مي شود.(1) موعظه أميرالمؤمنين عليه السلام پس از ضربت خوردن امام(ع) در ضمن موعظه خود پس از ضربت خوردن می فرمايد: «و أَنا بِالامسِ صاحبكُم و أَنا اليَومَ عبرَةٌ لَكُم و غَدًا مُفارقُكُم؛ غَفَرَ اللَهُ لِى و لَكُم؛ و من ديروز مصاحب و همنشين با شما بودم و امروز عبرت براى شما هستم و فردا از ميان شما مفارقت میكنم؛ خداوند مرا و شما را بيامرزد.» «إنْ تَثبُتِ الوَطأَةُ فى هذهِ المزَلّةِ فذاكَ، و إن تَدحَضِ القَدمُ فإنَّما كُنَّا فى أَفياءِ أَغصانٍ و مَهَبِّ رياحٍ و تحتَ ظِلِّ غمامٍ اضمحَلَّ فى الجوِّ مُتَلفِّقُهَا و عفا فى الارضِ مَخطُّهَا؛ اگر در اين لغزشگاه، قدم استوار بماند (و از اين جراحت بهبود يابم) پس امر همان است، و اگر قدم بلغزد (و از اين دنيا بروم) پس جز اين نيست كه در سايههاى شاخههاى درختان سر سبز و محلّ وزش نسيمهاى جانفزا و در زير سايه ابرهائى نشستهايم كه در جوّ آسمان آن ابرهاى به هم چسبيده از بين رفته و اثرى از آن نمانده است، و محلّ عبور و مخطّ آن بادها در روى زمين نمانده و مندرس شده است.» «و إنّما كنتُ جارًا جاورَكُم بدنى أَيَّامًا و ستعقبونَ مِنّى جُثَّةً خلاءً، ساكنَةً بعدَ حَراكٍ، و صامتةً بعدَ نُطقٍ. لِيعِظكُم هدُوِّى و خُفُوتُ أَطرافِى و سُكونُ أَطرافِى؛ و به درستی كه من فقط همسايه اى بودم كه بدن من چند روزى با شما همسايه شد و از اين پس از من چيزى جز بدنى بدون روح و جسمى ساكن بعد از حركت و جثّه اى ساكت پس از سخن گفتن نخواهيد يافت. بايد اين فروكش كردن من شما را پند دهد و موعظه كند و اين به هم افتادن و سكون چشمهاى من و بدون حركت درآمدن دست و پا و جوارح من براى شما عبرتى عظيم و اندرزى بزرگ باشد.» «فإنّهُ أَوعظُ للمُعتبرينَ مِن المنطقِ البليغِ، و القول المسموع؛ و بنابراين اين حالت من براى عبرت گيرندگان از هر سخن بليغ و رسائى و از هر گفتار شنوائى مؤثرتر و اندرز دهنده تر است.»(2) خطبه امام حسن(عليه السلام) بعد از شهادت پدر فرزندان آن حضرت پس از آنكه جسد مطهرش را در نجف اشرف دفن كردند، گرد آلود با چهره هاى پريشان به كوفه بازگشتند و حضرت امام حسن(عليه السلام) به مسجد كوفه آمد و برفراز منبر رفت و در حالي كه جمعيت در مسجد موج می زد خطبه مفصلى ايراد فرمود. در ابتداى خطبه گريه گلويش را گرفت.(3) و سپس بعد از درنگ و حمد بر خداوند فرمود: اى مردم! بدانيد كه ديشب پدر من از دنيا رفت؛ همان شبى كه وصى حضرت عيسى، يوشع بن نون از دنيا رفت. پدر من از دنيا رفت نه درهمى باقى گذاشت و نه دينارى؛ لَا صَفْرَآءَ وَ لَا بَيْضَآءَ (نه زردى و نه سپيدى) جز هفتصد درهم كه می خواست براى اهل خود خادمى بخرد.(4) حاكم در «مستدرَك» چنين آورده است كه: خَطَبَ الحسنُ بنُ على النَّاسَ حينَ قُتِلَ على، فَحَمِدَ اللَهَ و أَثنَى عليهِ، ثُمَّ قال: لَقد قُبِضَ فى هذهِ الليلَةِ رَجُلٌ لا يَسبِقهُ الاوَلونَ بِعَملٍ، و لا يدرِكُهُ الاخِرُونَ. و قد كانَ رسولُ اللَهِ صلَّى اللَهُ عليهِ و آلهِ و سَلَّمَ يُعطيهِ رَايَتَهُ، فَيُقاتلُ و جِبريلُ عَن يَمينهِ و ميكائيلُ عن يسارِهِ، فما يَرجعُ حتّى يَفتحُ اللَهُ علَيهِ. و ما تَرَكَ علَى أَهلِ الارضِ صفراء و لا بيضاءَ إلَّا سبعَ مِئةِ درهمٍ فَضلَت مِن عطاياهُ أَرادَ أَن يبتاعَ بِها خادمًا لاهلهِ. ثُمّ قالَ: أَيُّهَا النَّاسُ! مَنْ عَرفَنِى فَقد عَرفَنِى؛ و مَن لَم يَعرِفنى فأَنا الحَسنُ بنُ على، و أَنَا ابنُ النّبِى، و أَنا ابْنُ الوصىّ، و أَنا ابنُ البَشيرِ، و أَنا ابنُ النّذيرِ، و أَنا ابنُ الدّاعى إلَى اللَهِ بِإذنِهِ، و أَنا ابنُ السّراجِ المُنِيرِ، و أَنا مِن أَهلِ البيتِ الَّذِى كانَ جبريلُ يَنزِلُ إلينَا و يَصعَدُ مِن عندنا، و أَنا مِن أَهل البيتِ الَّذِى أَذهَبَ اللَهُ عنهُمُ الرِّجسَ و طهَّرهُم تَطهيرًا، و أَنا مِن أَهلِ البيتِ الَّذِى افترَضَ اللَهُ مَوَدّتَهُم على كُلّ مُسلمٍ فقال تَباركَ و تعالَى لنَبيّهِ صلَّى اللَهُ علَيهِ و آلهِ و سلَّمَ: قُل لا أَسئلكُم علَيهِ أَجرًا إِلَّا المَودّةَ فى القُربَى و من يَقتَرِفْ حَسنَةً نَزِد له و فيها حُسنًا؛ فاقتِرافُ الحَسنَةِ مَوَدّتُنا أَهلَ البيت. (5) «بعد از شهادت أميرالمؤمنين(عليه السلام)، امام حسن مجتبى(عليه السلام) خطبه اى ايراد فرمودند و پس از حمد و ثناى حضرت بارى تعالى شأنه چنين به سخن پرداختند: به تحقيق كه در اين شب گذشته، روح مردى به سراى جاودانى شتافت كه هيچ يك از پيشينيان به كردار و عمل او نرسيده اند و در ميدان مسابقه تقوى و عمل صالح از برابرى و پيشى گيرى بر او عاجز و فرو مانده اند و نيز هيچ يك از پسينيان در اين مضمار سبق به او نخواهند رسيد. مردى بود كه رسول الله(صلّى الله عليه و آله و سلّم) رايت جنگ را به او ميداد و در ميدان كارزار با دشمنان خدا مى جنگيد در حالي كه جبرائيل از طرف راستش و ميكائيل از جانب چپش او را مدد مى نمودند و هيچ گاه پشت به جنگ نمى نمود و از نبرد باز نمى گشت مگر وقتي كه خداوند به دست او فتح می كرد و براى مردم روى زمين به عنوان ارثيه چيزى نگذاشت نه سفيدى و نه زردى مگر هفتصد درهم كه از عطايا و بخششهاى او زياد آمده بود و مي خواست با آن براى اهل خود خادمى بخرد.
سپس فرمود: اى مردم! هر كه مرا مى شناسد كه مى شناسد و كسى كه مرا نمى شناسد پس من حسن بن على هستم و من فرزند پيغمبر خدايم و من فرزند وصى رسول الله ام و من فرزند بشارت دهنده به بهشت هستم و من فرزند ترساننده از عذاب خدا هستم و من فرزند دعوت كننده مردم به سوى خدا به اذن او هستم و من فرزند چراغ تابناك و مشعل فروزان هدايتم و من از اهل بيتى هستم كه جبرائيل در خانه ما هبوط مي كند و از منزل ما از نزد ما صعود مى نمايد و من از اهل بيتى هستم كه خداوند اراده كرده است هر گونه رجس و پليدى را از آنان بردارد و آنها را به مقام طهارت مطلقه برساند و من از اهل بيتى هستم كه خداوند مودت آنها را بر هر مسلمانى واجب كرده است و خداوند تبارك و تعالى به پيامبرش چنين خطاب فرموده است: بگو من از شما هيچ مزدى را نمى خواهم مگر مودت به ذوى القُرباى من و كسي كه مرتكب حسنه اى گردد، ما نيكویى را درباره او زياد مي گردانيم؛ ارتكاب حسنه مودت ما اهل بيت(ع) است.»
كشتن ابن ملجم توسط حضرت مجتبى(ع) بعد از خطبه، حضرت مجتبى عليه السلام يكسره به سراغ ابن ملجم آمدند؛ چون حضرت ام كلثوم آن حضرت را سوگند داده بود كه بعد از شهادت پدرم، به آن خدایى كه عالم را خلق كرده است راضى نيستم يك ساعت در قتل ابن ملجم درنگ كنى. امام فرمود: اى ابن ملجم كه ترا وادار كرد كه دست به چنين كارى زدى؟ گفت: عهدى كه با خدا كرده بودم! حالا اگر مرا اجازه دهى به شام می روم و معاويه را هم مى كشم و به نزد تو بر می گردم، اگر خواهى مرا قصاص كن و اگر خواهى عفو نما! حضرت فرمود: سوگند به خدا كه هيچ مهلت ندارى تا به دوزخ واصل شوى! در اين حال فقط با يك شمشير او را كشتند، و سپس مردم جثه اش را برداشته و در مغاك انداختند. رواياتى كه در عذاب برزخى ابن ملجم وارد شده، از عذابهاى برزخى بسيار شديد است و علمای اسلام در كتب مفصله خود نوشته اند. پی نوشتها: بحار الانوار نهج البلاغه، خطبه 147 مقاتل الطّالبيّين» ص 52 تلخيص از روايت وارده در أمالى صدوق مستدرك حاكم، باب فضآئل حسن بن على عليهما السّلام، ج 3، ص 172
۱۳۹۳/۴/۲۸ - ۰۹:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]
صفحات پیشنهادی
طرح سراسری مودت شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در امامزادگان کشور برگزار شد
دین و اندیشه طرح سراسری مودت شب میلاد امام حسن مجتبی ع در امامزادگان کشور برگزار شد معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت طرح سراسری مودت با هدف جلب مشارکت مردم در عمران و آبادانی بقاع متبرکه در شب میلاد امام حسن مجتبی ع برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر حجت اچرا کرامت امام حسن(ع) زبانزد عام و خاص است/ نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی(ع) چیست
دین و اندیشه اختری در گفتگو با مهر طرح کرد چرا کرامت امام حسن ع زبانزد عام و خاص است نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی ع چیست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ع گفت قسمت عمده علمای اهل سنت و مفسرین مذاهب مختلف امام حسن مجتبی ع را بعد از خلفای راشدین قبول دارند خلفای راشدیبردباری از نگاه امام حسن(ع) چیست؟
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۱ امروز ماه خدا به نیمه رسید در این نیمه ماه خداوند به خانه علی ع و فاطمه س ماهی عطا کرد که سرور جوانان بهشت است و به قدری بزرگ است که کریم اهل بیت ع لقب میگیرد و اسوه زهد و پارسایی کمال شجاعت ایثار و ادب است و با آمدنش شادی را به خانه بهترینهایکنکاشی در سنت کریم اهل بیت(ع)/2 ماجرای قضاوت جالب امام حسن(ع)/ کریم آلطه به روایت پیامبر و امیرالمؤمنین
کنکاشی در سنت کریم اهل بیت ع 2ماجرای قضاوت جالب امام حسن ع کریم آلطه به روایت پیامبر و امیرالمؤمنینتواضع فروتنی خدا ترسی روابط حسنه احترام متقابل و کمک به بینوایان از ابعاد برجسته زندگی آن سرور جوانان بهشتی است آن بزرگوار بازویی علمی قضایی و نیرویی بسیار کارآمد برای حدرک صلح امام حسن(ع) برای مردم سخت است / نتیجه صلح امام باقی ماندن خط علوی و تشیع در تاریخ بود
درک صلح امام حسن ع برای مردم سخت است نتیجه صلح امام باقی ماندن خط علوی و تشیع در تاریخ بود فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله علوی بروجردی گفت آنچه درک آن برای مردم سخت است صلح امام مجتبی ع با معاویه است که در نظر مردم به نوعی سازش تلقی شده به طوری که تصور می کنبرخورد کریم ترین مرد روزگار با مردی که به او دشنام داد/ شباهت صلح امام حسن(ع) به اعمال خضر نبی
برخورد کریم ترین مرد روزگار با مردی که به او دشنام داد شباهت صلح امام حسن ع به اعمال خضر نبی فرهنگ > دین و اندیشه - فرزندی که ثمره ازدواج بهترین زوج عالم بود و در کانون گرم پاک ترین انسان های عالم پرورش یافت خوی و خصلتی یافت که او را به کریم خاندانش می شناسیم اماامام حسن(ع) در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) مأموریتهای ویژه ای را عهده دار بود/ معنای صلح امام حسن(ع) با معاویه
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد امام حسن ع در زمان حکومت امیرالمؤمنین ع مأموریتهای ویژه ای را عهده دار بود معنای صلح امام حسن ع با معاویه یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امام حسن ع می فرماید معاویه همچنان دشمن است هرچند که صلح نامه با او اامام حسن (ع) زينت عرش الهي
امام حسن ع زينت عرش الهي هركس خدا را بشناسد در عمل و گفتار او را دوست دارد و كسى كه دنيا را بشناسد آن را رها خواهد كرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز سلام و درود بر دومين امام شيعيان مايه فخر و مباهات پيامبر اكرم ص مولود خجسته رمضان ومردم به خاطر دنیا با غاصبان ولایت همراه شدند/ احادیث متواتر در مورد جایگاه امام حسن(ع) نزد پیامبر(ص)
دین و اندیشه رجبی دوانی در گفتگو با مهر مردم به خاطر دنیا با غاصبان ولایت همراه شدند احادیث متواتر در مورد جایگاه امام حسن ع نزد پیامبر ص یک مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت غصب ولایت و امامت با هدف کسب دنیای مردم از بی بصیرتی و شقاوت آن مردم بود که اینگونه عمل کردند چرا که اگنصحیت امام حسن مجتبی(ع) به کودکان چیست؟
نصحیت امام حسن مجتبی ع به کودکان چیست فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت آیتالله جعفر سبحانی در جلسه درس تفسیر خود با اشاره به تولد امام حسن مجتبی ع اولین گل خاندان رسالت و سبط اکبر بیان کرد مرحوم علامه مجلسی در جلد علم و دجاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند!/ امام علی(ع) از نظر ابن ابی الحدید معتزلی
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه جاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند امام علی ع از نظر ابن ابی الحدید معتزلی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه اگر از جهاد و نبرد سخن به ميان آيد او سيد مجاهدان و نبردكنندگان است و اگر از وعظ و اندرز سخن گفته شود او بروزگار امامت امام حسن(ع)/ پیامبر چگونه به امام حسن(ع) ابراز علاقه میکرد
روزگار امامت امام حسن ع پیامبر چگونه به امام حسن ع ابراز علاقه میکردامام حسن ع مسئولیت امامت و رهبرى را در جوّى مضطرب در وضعى بسیار پیچیده و پر کشاکش که در پایان زندگانى پدر بزرگوارش امام على ع بروز کرده و شعله ور شده بود به عهده گرفت به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارسمیلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام
میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلاممیلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلامعکس 1393 04 22 - 17 38 دریافت کل گزارش تصویریمیلادباسعادت سبط اکبر،کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) مبارک باد
میلادباسعادت سبط اکبر کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع مبارک باد خبرگزاری پانا ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۲ تير ساعت 07 39کنکاشی در سنت کریم اهل بیت(ع)/1 امام حسن(ع) با مرد گستاخ شامی چگونه رفتار کرد
کنکاشی در سنت کریم اهل بیت ع 1امام حسن ع با مرد گستاخ شامی چگونه رفتار کردامام حسن مجتبی ع در دورهای میزیست که فعالیتهای دشمنان اهل بیت ع در جهت تخریب علی ع و اولاد آن حضرت تشدید شده بود برخی از مردم ناآگاه بر اثر تبلیغات مسموم معاویه نسبت به امیرالمؤمنین و اولاد آن حضرتانسانی که امام موسی صدر تربیت می کرد "املی" و "صدری" نبود، مومن به خدا بود
انسانی که امام موسی صدر تربیت می کرد املی و صدری نبود مومن به خدا بود فرهنگ > دین و اندیشه - پانزدهم تیرماه سالروز اعلام تأسیس جنبش امل توسط امام موسی صدر در لبنان است جنبشی که از جوانان شیعه برای پاسداری از وطن تشکیل شد به گزارش خبرآنلاین امروز سالروز اعلامبررسی ميل اميرالمؤمنين(ع) به عفو ابن ملجم و قصاص او توسط امام حسن(ع)
دین و اندیشه بررسی ميل اميرالمؤمنين ع به عفو ابن ملجم و قصاص او توسط امام حسن ع خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه ميل أميرالمؤمنين ع به عفو قاتل خود براساس كرامت نفس و گذشت شخصى خود بوده و قصاص حضرت مجتبى ع براساس صلاح عامه و حفظ دولت اسلام بوده است چرا أميرالمؤمنين عليه الس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها