محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844166273
بررسی ميل اميرالمؤمنين(ع) به عفو ابن ملجم و قصاص او توسط امام حسن(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
بررسی ميل اميرالمؤمنين(ع) به عفو ابن ملجم و قصاص او توسط امام حسن(ع)
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: ميل أميرالمؤمنين(ع) به عفو قاتل خود براساس كرامت نفس و گذشت شخصى خود بوده و قصاص حضرت مجتبى(ع) براساس صلاح عامه و حفظ دولت اسلام بوده است.
چرا أميرالمؤمنين(عليه السلام) در زمان حيات خود، قاتل خود ابن ملجم را نكشتند، با آنكه كراراً خود آن حضرت خبر داده بود كه عبدالرحمن بن مُلجم مُرادى قاتل من است؛ و بسيارى از اصحاب به آن حضرت عرض كرده بودند كه شما او را بكشيد. در بحار الانوار (ج 42، ص 196) به نقل از بصائر الدرجات با سند متصل خود از بعضى از اصحاب أميرالمؤمنين عليه السلام نقل كرده است كه: عبدالرحمن بن ملجم مرادى با جماعتى از مسافرين و وافدين مصر در كوفه وارد شد و آنها را محمّد بن أبى بكر (ره) فرستاده، و نامه معرّفى آن مسافرين و وافدين در دست عبدالرّحمن بود. چون آن حضرت نامه را قرائت مي كرد و مرورش به نام عبدالرّحمن بن ملجم افتاد، فرمود: تو عبدالرّحمانى؟ خدا لعنت كند عبدالرّحمن را! عرض كرد: بلى اى امير مؤمنان! من عبدالرحمن هستم! سوگند به خدا اى أميرمؤمنان من تو را دوست دارم! حضرت فرمود: سوگند به خدا كه مرا دوست ندارى! حضرت اين عبارت را سه بار تكرار كرد. ابن ملجم گفت: اى اميرمؤمنان! من سه بار سوگند مي خورم كه تو را دوست دارم؛ آيا تو هم سه مرتبه سوگند ياد مي كنى كه من تو را دوست ندارم؟ حضرت فرمود: واى بر تو! خداوند ارواح را دو هزار سال قبل از اجساد خلق كرده است، و قبل از خلق اجساد، ارواح را در هوا مسكن داده است. آن ارواحى كه در آنجا با هم آشنا بودند در دنيا هم با هم انس و الفت دارند، و آن ارواحى كه در آنجا از هم بيگانه بودند در اينجا هم اختلاف دارند؛ و روح من روح تو را اصلًا نمى شناسد! و چون ابن ملجم بيرون رفت حضرت فرمود: اگر دوست داريد قاتل مرا ببينيد، او را ببينيد. بعضى از مردم گفتند: آيا او را نمى كشى؟ يا آيا ما او را نكشيم؟ فرمود: سخن از اين كلام شما شگفت انگيزتر نيست؛ آيا شما مرا امر مى كنيد كه قاتل خود را بكشم! و حتّى خود عبدالرّحمن نيز به آن حضرت پيشنهاد كشتن خود را نموده بود. جواب آنكه: اولًا أميرالمؤمنين(ع) كه خود مصدر عدالت و محور داد و قسط است، به چه جرم و جنايتى عبدالرحمن را كه تا آن هنگام مرتكب گناهى نشده است بكشد؟ آيا اين خود جرم و جنايت نيست؟ در اين صورت حضرت به جاى ابن ملجم، جانى و ابن ملجم به جاى حضرت، معصوم و بى گناه نِمود مى نمود و بر كسى كه خود ميزان قسط و عدالت است، اين عمل صحيح نيست بلكه قصاص قبل از جنايت، خود جنايتى است. زيرا ميدانيم كه قصاص فقط در صورت قتل است، نه نيّت و اراده قتل، و نه ميل و اشتياق به قتل؛ و در صورت عدم تحقّق قتل، گرچه نيّت و ميل و اراده اش نيز تحقق يافته باشد قصاصى نيست. ثانيا اينكه تا علت تامه قتل تحقق نپذيرد، قتل واقع نخواهد شد و يكى از علل كشتن أميرالمؤمنين(ع) ابن ملجم را اين است كه آن حضرت اراده كشتن او را بنمايند و چون اين كشتن غير مشروع است به علّت آنكه جنايتى هنوز از او سر نزده است، لذا كشتن ابن ملجم محال است. ثالثاً اينكه اگر واقعاً و حقيقتاً در علم خداوند بر اساس سلسله اسباب و مسببات و علل و معلولات چنين معين و مقدر است كه ابن ملجم قاتل و حضرت أميرالمؤمنين عليه السلام مقتول باشند، بنابراين چگونه به عكس گردد و أميرالمؤمنين قاتل و ابن ملجم مقتول واقع شود؟! و اين جز خرابى علم خدا چيزى نيست؛ نعوذُ بالله. و مُحصَّل مطلب آنكه اگر اين علم صحيح باشد، ابن ملجم قاتل خواهد بود گرچه ثَقَلَين جمع شوند و مانع گردند؛ و اگر صحيح نباشد در اين صورت كشتن ابن ملجم بی مورد بوده و شخص بى گناه و بدون جريره اى را كشته اند. نظير اين اشتباه بزرگ، به فرعون نسبت داده شده است كه چون كاهنان به او گفتند كه از بنى إسرائيل و سِبطيان پسرى متولّد میشود كه تاج و تخت تو را بر هم میزند، او شروع به كشتن پسران نمود و هر پسرى كه از هر زن سبطى متولّد ميشد سر میبريد. مسكين نمیدانست كه اگر واقعاً اخبار كَهَنه صحيح باشد بالاخره آن پسرى كه تاج و تخت را بر هم میزند خواهد آمد، و او در بين اين پسران جان سالم بدر خواهد برد، و در اين صورت پسرانى كه كشته شده اند همگى غير از آن پسر معهود بوده و همه بى گناه ذبح شده اند. و اگر اخبار كهنه غلط باشد، در اين صورت نيز همگى آن پسران را بى گناه ذبح نموده است. و بر همين اساس است كه چون آن حضرت إخبار از شهادت خود به دست ابن ملجم داد، و اصحاب گفتند: أَوَلَا تَقْتُلُهُ؟ أَوْ قَالَ: نَقْتُلُهُ؟ «آيا نمى كشى او را؟ يا آيا ما او را نكشيم؟» حضرت در پاسخ فرمود: مَا أَعْجَبُ مِنْ هَذَا؟ تَأْمُرُونِّى أَنْ أَقْتُلَ قَاتِلِى؟ «چقدر اين كلام شما براى من موجب شگفت است؟ آيا شما مرا امر مى كنيد كه قاتل خود را بكشم؟» دوّم آنكه: حضرت درباره عبدالرّحمن سفارش نمودند كه از غذا و خوراك و آشاميدنى او كم نگذارند؛ و خود پس از نوشيدن جرعه اى از شير، ظرف شير را براى او فرستاد. و به حضرت امام حسن عليه السّلام وصيّت كرد كه او را مُثلَه نكنند، چشم و گوش و بينى و زبان و دست و پاى او را نبرند، و او را زنده نسوزانند؛ بلكه چون يك شمشير زده است فقط يك ضربه از شمشير بر سر او فرود آورند، و اگر نيز او را عفو كنند بهتر است. [حضرت امیر] در وصيّت خود می فرمايد: إنْ أَبقَ فأَنا ولىُّ دمى، و إنْ أَفنَ فالفَنآءُ ميعادى، و إنْ أَعفُ فالعَفوُ لى قربَةٌ، و لكمْ حَسَنةٌ؛ فَاعفُوا و اصفَحُوا، أَلا تُحبُّونَ أَن يَغفِرَ اللَهُ لكُم؟ فيا لها حَسرَةً علَى كلِّ ذى غَفلةٍ أَنْ يَكونَ عُمرهُ علَيهِ حُجَّةً، أَو يُؤَدِّيهِ أَيَّامهُ إلَى شَقوةٍ. جَعَلَنَا اللَهُ و إيَّاكُم مِمَّن لا يَقصرُ بِه عَن طاعةِ اللَهِ رغبَةٌ، أَو يُحمَلُ علَيه بعدَ الموتِ نقمَةٌ، فإنّما نحنُ لَهُ و به. ثمَّ أَقبَلَ علَى الحسنِ عليهِ السّلامُ فقال: يا بُنَىَّ! ضَربَةً مكانَ ضربةٍ، و لا تَأْثِم.(1) «اگر من زنده بمانم خود صاحب اختيار و ولى خون خود هستم، و اگر بميرم و فانى گردم، فناء ميعاد و ميقات من است، و اگر ضارب را عفو كنم اين عفو براى من موجب تقرّب و براى شما حسنه اى است. پس بنابراين عفو كنيد و از جرم ضارب چشم بپوشيد، آيا دوست نداريد كه خداوند نيز از خطاها و گناهان شما درگذرد؟ پس چه بسيار حسرت است براى كسی كه در غفلت بسر می برد اينكه عُمرش، حجّت خدا عليه او باشد، يا آنكه روزگار و ايامّش او را به شقاوت بكشاند. خداوند ما را و شما را از افرادى قرار دهد كه هيچ رغبت و ميلى آنها را از اطاعت خداى تعالى باز ندارد، و بعد از مردن هيچ نقمت و گرفتارى و عقوبتى بر آنها بار نشود، پس حقّاً و صرفاً ما براى خدا هستيم و به خدا هستيم. پس رو به حضرت امام حسن(ع) نموده و فرمودند: اى نور چشم و اى فرزند من! فقط يك ضربه در مقابل يك ضربه و در زياده روى گناه است و گناه مكن.» اولًا چرا أمير المؤمنين(ع) نسبت به قاتل خود تا اين سرحد، شفقت و مدارا داشتند؟ و ثانياً چرا حضرت امام حسن عليه السّلام قاتل را عفو ننمودند، و او را به قصاص كشتند؟ براى حلّ اين موضوع بايد گفت: میدانيم كه كارهاى أميرالمؤمنين عليه السّلام بر محور تشفّىِ خاطرِ شهوى يا غضبى، و يا بر اساس حسد و كينه و طمع و بخل دور نمي زده است، بلكه تمام افعال آن امامِ راستين طبق عدل و تقوى و طهارت باطن بوده است و بلكه بهترين و عالى ترين نمونه كتاب الهى و معلّم بشريّت است. جائى كه در قرآن كريم وارد است: و إِن عاقَبتُم فَعاقِبُوا بِمثلِ ما عُوقبتُم به و لَئِن صَبَرتُم لَهُوَ خَيرٌ للصابرينَ.(2) «اگر بخواهيد پاداش عقوبتى را كه بر شما وارد شده است بدهيد، پس به همان مقدار و همان كيفيّتى كه عقوبت شده ايد پاداش دهيد. و اگر صبر كنيد و از گناه عقوبت كننده درگذريد، هر آينه اين صبر براى شكيبايان مورد پسند و اختيار است!» أميرالمؤمنين كه امير و پيشواى مؤمنان است، خود در عمل بدين آيه مباركه يگانه الگو و نمونه بارز و برنامه راستين است. در جائى كه ابن عباس از رسول الله (صلّى الله عليه و آله و سلّم) روايت ميكند كه فرمود: «ما أنزلَ اللَهُ آيةً فيها «يأيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» إلّا و عَلىٌّ رَأْسُها و أميرُها. «هيچ آيه اى از قرآن كريم نيامده است كه در آن يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا باشد، مگر آنكه على رأس آن و امير آن است.» (3) يعنى أمير المؤمنين بر تمام مؤمنان در خطابات و تكاليف وارده نسبت به آنان رياست و امارت دارد و اين رياست عنوان اعتبارى نيست، بلكه بر اساس ملكات شريفه موجوده در نفس آن حضرت است، بنابراين در مفاد اين آيه شريفه «و إِن عاقَبتُم فَعَاقبُوا بِمثلِ ما عُوقبتُم به» نيز امير مؤمنان رياست و امارت دارد. يعنى در تحقّق به اين مقام امير عفو كنندگان و صبركنندگان است و گرنه اگر ايشان عفو را مقدّم نميداشتند و بتّاً حكم به قصاص مى نمودند، اگر از زمان رسول خدا تا روز قيامت يك فرد از افراد امت پيدا ميشد كه در چنين موقعيّتى عفو را مقدّم دارد، تحقيقاً در عمل به اين آيه و انجام اين تكليف، او امام، و أميرالمؤمنين مأموم قرار ميگرفت و چنين نيست. علت عدم عفو حضرت مجتبى(ع) اما عدم عفو حضرت مجتبى(ع) به علت عدم مساعدت جو و منطقه اسلام در آن روز بوده است. چون با وجود توطئه هاى معاويه و تمرد اهالى كوفه از ادامه جنگ و اضطراب و تشويش دولت و حكومت اسلام؛ عفو عبدالرحمن بن ملجم دليل بر شكست و ضعف دولت حضرت مجتبى محسوب میشد، فلذا حضرت بر اساس مصلحت عامه مسلمانان قصاص را مقدم داشتند. ميل أميرالمؤمنين(ع) به عفو بر اساس كرامت نفس و گذشت شخصى خود بوده و قصاص حضرت مجتبى(ع) بر اساس صلاح عامه و حفظ دولت اسلام بوده است. اين است كه عامه مسلمين در مرگ آن حضرت در سوگ نشستند، چون چنين امام متحقق به حق و عادلى را از دست دادند و اين مصيبت تمام شهر مكه و مدينه و خانه هاى آنجا را گرفت. پی نوشت: 1. بحار الانوار، ج 42، ص 207
2. سوره نحل، آيه 126
3. حلية الاولياء، ج 1، ص 64؛ ينابيع المودّة، باب 56،
۱۳۹۳/۴/۲۷ - ۱۱:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
طرح سراسری مودت شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در امامزادگان کشور برگزار شد
دین و اندیشه طرح سراسری مودت شب میلاد امام حسن مجتبی ع در امامزادگان کشور برگزار شد معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت طرح سراسری مودت با هدف جلب مشارکت مردم در عمران و آبادانی بقاع متبرکه در شب میلاد امام حسن مجتبی ع برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر حجت اامام حسن(ع) در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) مأموریتهای ویژه ای را عهده دار بود/ معنای صلح امام حسن(ع) با معاویه
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد امام حسن ع در زمان حکومت امیرالمؤمنین ع مأموریتهای ویژه ای را عهده دار بود معنای صلح امام حسن ع با معاویه یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امام حسن ع می فرماید معاویه همچنان دشمن است هرچند که صلح نامه با او اامام حسن(ع) در دستگیرى از بیچارگان و درماندگان زبانزد خاص و عام بود/ سبط اکبر نبوی
دین و اندیشه امام حسن ع در دستگیرى از بیچارگان و درماندگان زبانزد خاص و عام بود سبط اکبر نبوی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه حضرت مجتبى ع در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایى خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار ثروت خود را به دو نیم تقسیم کرده و نصف آن را براى خود نگهدابردباری از نگاه امام حسن(ع) چیست؟
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۱ امروز ماه خدا به نیمه رسید در این نیمه ماه خداوند به خانه علی ع و فاطمه س ماهی عطا کرد که سرور جوانان بهشت است و به قدری بزرگ است که کریم اهل بیت ع لقب میگیرد و اسوه زهد و پارسایی کمال شجاعت ایثار و ادب است و با آمدنش شادی را به خانه بهترینهایدرک صلح امام حسن(ع) برای مردم سخت است / نتیجه صلح امام باقی ماندن خط علوی و تشیع در تاریخ بود
درک صلح امام حسن ع برای مردم سخت است نتیجه صلح امام باقی ماندن خط علوی و تشیع در تاریخ بود فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله علوی بروجردی گفت آنچه درک آن برای مردم سخت است صلح امام مجتبی ع با معاویه است که در نظر مردم به نوعی سازش تلقی شده به طوری که تصور می کنمردم به خاطر دنیا با غاصبان ولایت همراه شدند/ احادیث متواتر در مورد جایگاه امام حسن(ع) نزد پیامبر(ص)
دین و اندیشه رجبی دوانی در گفتگو با مهر مردم به خاطر دنیا با غاصبان ولایت همراه شدند احادیث متواتر در مورد جایگاه امام حسن ع نزد پیامبر ص یک مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت غصب ولایت و امامت با هدف کسب دنیای مردم از بی بصیرتی و شقاوت آن مردم بود که اینگونه عمل کردند چرا که اگروزگار امامت امام حسن(ع)/ پیامبر چگونه به امام حسن(ع) ابراز علاقه میکرد
روزگار امامت امام حسن ع پیامبر چگونه به امام حسن ع ابراز علاقه میکردامام حسن ع مسئولیت امامت و رهبرى را در جوّى مضطرب در وضعى بسیار پیچیده و پر کشاکش که در پایان زندگانى پدر بزرگوارش امام على ع بروز کرده و شعله ور شده بود به عهده گرفت به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارسجاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند!/ امام علی(ع) از نظر ابن ابی الحدید معتزلی
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه جاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند امام علی ع از نظر ابن ابی الحدید معتزلی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه اگر از جهاد و نبرد سخن به ميان آيد او سيد مجاهدان و نبردكنندگان است و اگر از وعظ و اندرز سخن گفته شود او بدوره امام حسن(ع)شناسی در حرم حضرت معصومه(س) آغاز شد
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۹ دوره کوتاهمدت امام حسن ع شناسی با حضور اساتید برجسته قرآنی در ماه مبارک رمضان در حرم بانوی کرامت آغاز شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم همزمان با ماه مبارک رمضان مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت دوره کوتاه مدت امام حسن ع شناسی راعلت ترس از مرگ از نگاه امام حسن مجتبی(ع)
علت ترس از مرگ از نگاه امام حسن مجتبی ع و شيطان دوست دارد خدا را معصيت كرده و به دستوراتش عمل نكنم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز مرد لطيفه گويى از دوستان امام حسن عليه السلام بود مدتى نزد آن حضرت نيامده بود روزى خدمت امام عليه السلام رسيد حضرت پرسيدنصحیت امام حسن مجتبی(ع) به کودکان چیست؟
نصحیت امام حسن مجتبی ع به کودکان چیست فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت آیتالله جعفر سبحانی در جلسه درس تفسیر خود با اشاره به تولد امام حسن مجتبی ع اولین گل خاندان رسالت و سبط اکبر بیان کرد مرحوم علامه مجلسی در جلد علم و دصلح امام حسن(ع)، مرزبندي «نرمش قهرمانانه» با «سازش ذليلانه»
دین و اندیشه صلح امام حسن ع مرزبندي نرمش قهرمانانه با سازش ذليلانه چهل و یکمین شماره مقاله شفاهی حسن رحیم پورازغدی به مناسبت ميلاد مبارك امام حسن مجتبي ع به مفهومشناسي نرمش قهرمانانه امام حسن ع و تفاوت آن با سازش ذليلانه اختصاص يافته است به گزارش خبرگزاری مهر درچرا کرامت امام حسن(ع) زبانزد عام و خاص است/ نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی(ع) چیست
دین و اندیشه اختری در گفتگو با مهر طرح کرد چرا کرامت امام حسن ع زبانزد عام و خاص است نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی ع چیست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ع گفت قسمت عمده علمای اهل سنت و مفسرین مذاهب مختلف امام حسن مجتبی ع را بعد از خلفای راشدین قبول دارند خلفای راشدیامام حسن(ع)، یکی از تهدیدات زمان را به فرصتی بزرگ تبدیل کرد
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۱ یک استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت امام حسن مجتبی ع اسوه کرامت گذشت صبر و اخلاق نبوی است و با زمان شناسی خود صلح با معاویه را برای روشنگری جامعه پذیرفت حجتالاسلام محسن غرویان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گراامام حسن(ع) مانع ورود برخی از بدعتها به دین اسلام شد
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۷ منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان گفت اشراف و تسلط امام حسن مجتبی ع به کتاب و سنت مانع ورود برخی از بدعتها و انحرافات به درون مبانی اصیل دین اسلام شد حجتالاسلام والمسلمین عسگر دیرباز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناامام حسن (ع) زينت عرش الهي
امام حسن ع زينت عرش الهي هركس خدا را بشناسد در عمل و گفتار او را دوست دارد و كسى كه دنيا را بشناسد آن را رها خواهد كرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز سلام و درود بر دومين امام شيعيان مايه فخر و مباهات پيامبر اكرم ص مولود خجسته رمضان وبرخورد کریم ترین مرد روزگار با مردی که به او دشنام داد/ شباهت صلح امام حسن(ع) به اعمال خضر نبی
برخورد کریم ترین مرد روزگار با مردی که به او دشنام داد شباهت صلح امام حسن ع به اعمال خضر نبی فرهنگ > دین و اندیشه - فرزندی که ثمره ازدواج بهترین زوج عالم بود و در کانون گرم پاک ترین انسان های عالم پرورش یافت خوی و خصلتی یافت که او را به کریم خاندانش می شناسیم اما-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها