محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831449047
آیا استفاده از پوشیه، افراطی گری نیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آیا استفاده از پوشیه، افراطی گری نیست؟
درروایات تمام بدن زن عورت معرفی شده است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز ، از باب مقدمه مطالبی در خصوص حجاب و حد حجاب بیان و سپس به مسأله پوشیه و نقاب می پردازیم. در روایتی آمده است که: «إِنَّ فَاطِمَةَ دَخَلَ عَلَیهَا عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام وَ بِهِ کآبَةٌ شَدِیدَةٌ فَقَالَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام یا عَلِی مَا هَذِهِ الْکآبَةُ فَقَالَ عَلِی علیه السلام سَأَلَنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله عَنِ الْمَرْأَةِ مَا هِی فَقُلْنَا عَوْرَةٌ فَقَالَ فَمَتَی تَکونُ أَدْنَی مِنْ رَبِّهَا فَلَمْ نَدْرِ فَقَالَتْ فَاطِمَةُ لِعَلِی علیه السلام ارْجِعْ إِلَیهِ فَأَعْلِمْهُ أَنَّ أَدْنَی مَا تَکونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیتِهَا فَانْطَلَقَ فَأَخْبَرَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا قَالَتْ فَاطِمَةُ علیه السلام فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی؛ حضرت علی علیه السلام در حالیکه ناراحت بود بر حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شد. حضرتش پرسید یا علی چرا ناراحتی؟ فرمود: رسول خدا از ما در مورد زن پرسید و ما جواب دادیم که زن عورت است. فرمود: چه زمانی زن به خدا نزدیک تر است؟ ما بلد نبودیم. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: به رسول خدا بگویید: وقتی که زن در خانه بنشیند به خدا نزدیک تر است.»[1] در کتاب دعائم الاسلام آمده است: از ائمه علیهم السلام روایت شده است که مسلمانان به پوشاندن عورت خود مأمور شده اند و عورت مرد را از ناف تا زانو و عورت زن را تمام بدن او معرفی کرده اند.[2] در این دو روایت تمام بدن زن عورت معرفی شده است و باید پوشانده شود؛ حتی تار مویی از او دیده نشود. اما روایتی از ابن عباس نقل شده است که صورت و دست های زن را از پوشش استثناء کرده است: روی عن ابن عباس فی قوله تعالی«وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها قال: الوجه و الکفّان»[3] در کتاب الفقه علی مذاهب الخمسه، تألیف شیخ محمد جواد مغنیه آمده است: علمای اسلام اتفاق نظر دارند که بر هر یک از زن و مرد لازم است آنچه را در حال نماز باید بپوشاند، در خارج نماز هم بپوشاند.[4] قرآن مجید آن قسمت از زینت زن که در معرض دید است - صورت و دست ها تا مچ - را استثناء کرده است می فرماید: «... وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ ...؛ زینت خود را جز آنچه که آشکار است - دست و صورت - نمایان نکنند، و روسری های خود را بر سینه خود افکنند.»[5] که مراد از زینت، محل زینت است؛ یعنی هیچ قسمت از بدن را نشان ندهد مگر آن قسمتی که آشکار است؛ اگر چه روایات این قسمت را تعمیم زده و شامل خود زینت مثل انگشتر و النگو و غیره می شود. علامه طباطبایی در تفسیر آیه فوق می گویند: خمار جامه ای است که زن سر خود را با آن می پوشاند و زائد آن را به سینه اش آویزان می کند. مراد از جیوب، سینه ها است، معنای آن این است که به زنان دستور بده تا اطراف مقنعه ها را به روی سینه های خود انداخته، آن را بپوشانند.[6] زیرا زنان عرب، سرپوش های خود را به پشت سر می انداخته اند، که با این نحو پوشش، سر، سینه ها و گردن هایشان ظاهر و آشکار بوده است و با نزول این آیه مأمور شدند که سرپوش های خود را طوری بیندازند که موها و گردن ها و سینه ها نیز پوشانده شود. در قرآن دستور به چادر یا چیزی شبیه چادر که تمام بدن را بپوشاند آمده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ؛ ای پیامبر! به همسران و دخترانت و همسران اهل ایمان بگو: که خود را به وسیله چادر بپوشانند، این کار برای آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.»[7] پس بر زن واجب است تمام بدن خود را از نامحرم بپوشاند، به جز صورت و دست ها تا مچ؛ و از روایات و آیات قرآن وجوب پوشش صورت و دست ها از نامحرم استفاده نمی شود. لذا این که کسی نقاب به صورت بگذارد و یا دستکش دست کند واجب نیست و قرآن و روایات درباره حکم خصوص پوشیه سکوت کرده اند و با استفاده از نقاب و دستکش، مخالفتی ندارند. بنابراین اگر زنی در مقابل نامحرم پوشیه زده باشد نمی شود گفت که در حجاب افراط کرده است، بلکه از روایات و قرآن استفاده می شود که اسلام با این عمل موافق است و مخالفتی ندارد. همچنین از برخی از آیات و روایات استفاده می شود که استفادۀ از پوشیه و پوشاندن صورت دست ها اگر چه واجب نیست، اما مورد رضایت و مطلوب دین می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود: 1- روایتی که از حضرت زهرا(س) نقل شد که حضرت فرمود: بهترین حالت نزدیکی زن به خدا حضور در خانه اش می باشد. 2- آیه «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ؛ و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت هایشان را پنهان می دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود.»[8] یعنی زنان کاری نکنند که جلب توجه نامحرم شده و جامعه به فساد کشیده نشود و در صورت زن این فلسفه وجود دارد. 3- آیه «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ؛ هر وقت چیزی از وسایل زندگی، از همسران پیامبر خواستید، از پشت پرده طلب کنید. این برای دل های شما و ایشان بهتر است.»[9] بنابراین بر زنان واجب نیست از پشت پرده صحبت کنند، ولی حکمتی که آورده - پاکیزگی دل زن و مرد نامحرم - در پوشاندن صورت هم هست. 4- در این بخش از آیه شریفه سوره احزاب که می فرماید: «ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» فلسفه ای که برای چادر سر کردن بیان کرده - تا به عفاف شناخته شوند و مورد آزار و هتک حرمت واقع نگردند - این فلسفه در پوشیدن صورت هم هست. پی نوشت ها: [1] بحارالأنوار ج : 100 ص : 251. [2] دعائمالإسلام ج : 1 ص : 103. [3] تذکرة الفقهاء (ط - الحدیثة)، ج2، ص: 447. [4] الفقه علی مذاهب الخمسه، ص: ۱۱۳. [5] نور، 31. [6] ترجمه المیزان، ج15، ص: 156. [7] احزاب، 59. [8] نور، 31. [9] احزاب، 53.
۲۳/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
افراطی گری خاری در جامعه انگلیس
افراطی گری خاری در جامعه انگلیس خیلی از این جوانان در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک جذب افراط گرایی های اسلامی می شوند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز وب سایت روزنامه تلگراف نوشت یکی از مسلمان انگلیس می گوید که خطری که افراط گرایان دارند این است کهعاشقانه دومین روز مهمانی/ خدایا ما را به اعتدال بازگردان/ از نعمت های خدا استفاده کنید و پرهیز نکنید
عاشقانه دومین روز مهمانی خدایا ما را به اعتدال بازگردان از نعمت های خدا استفاده کنید و پرهیز نکنید فرهنگ > دین و اندیشه - دومین روز مهمانی آغاز شده است از میزبان مهربان و بخشنده یاری می خواهیم که در این روز شامل خشنودی او و به دور از ناراحتی اش باشیم لطفا منتظر بحکم استفاده از طلا براى مردان
حکم استفاده از طلا براى مردان یکی از مواردی که از سوی آقایان مورد سوال واقع می شود حکم استفاده از طلا براى مردان است به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز استفاده از طلا براى مردان به مدت كوتاه مانند لحظه عقد چه حكمى دارد پاسخ همه مراجع به جز آيت ااستفاده از شهرت بازیگری برای نمایش آثار تجسمی
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۸ لاله اسکندری که در کنار بازیگری حرفهی اصلی خود یعنی هنر تکنیک موزاییک را نیز دنبال میکند معتقد است که شهرت بازیگری پیوندی بین این حرفه و هنر تکنیک موزاییک است این بازیگر در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناافراطی گری و نسل کشی ثمره تفکرات جنگ طلبانه استکبار است
استانها جنوب هرمزگان افراطی گری و نسل کشی ثمره تفکرات جنگ طلبانه استکبار است بندرعباس - خبرگزاری مهر عضو هیئت رئیسه مجلس گفت اندیشه ای که در جهان هر جنایت و خونریزی را برای رسیدن به اهداف استعماری خود مجاز تلقی می کند دنیای امروز را به دردهای عمیقی مبتلا کرده که افراطی گریاستفاده از نقاب و برقع همچنان غیر قانونی است
استفاده از نقاب و برقع همچنان غیر قانونی است قانون منع استفاده از نقاب و برقع از آوریل 2011 میلادی به اجرا گذاشته شد متخلفان به پرداخت 150 یورو جریمه نقدی محکوم می شوند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از یورونیوز دادگاه حقوق بشر اروپا در اقداوقتی علامه عسگری در صف حمام هم مطالعه می کرد/ فعالیت های مختلف علامه از عراق تا سوریه و ایران
وقتی علامه عسگری در صف حمام هم مطالعه می کرد فعالیت های مختلف علامه از عراق تا سوریه و ایران فرهنگ > دین و اندیشه - فرزند علامه عسگری گفت در زمان کودکی وقتی به حمام عمومی میرفتیم و باید منتظر میشدیم تا نوبتمان برسد پدر از فرصت استفاده می کردند و کاغذ و نوشته درگریههای ناکارآمد
گریههای ناکارآمد وقتی یزید سخن اسیران خاندان اهل بیت علیهم السلام را شنید شدیداً به گریه افتاد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش رسویس دینی جام نیوز امامان معصوم علیهم السلام ما را به گریه بر اباعبدالله علیه السلام ترغیب نمودهاند به طوری که جای هیچ شکی باقی نیستماجرای مناظره علامه عسگری با بن باز مفتی اعظم عربستان / جذاب ترین خاطره از علامه عسگری
دین و اندیشه ماجرای مناظره علامه عسگری با بن باز مفتی اعظم عربستان جذاب ترین خاطره از علامه عسگری فرزند علامه عسگری با بیان ماجرای مناظره علامه عسگری با بن باز مفتی اعظم عربستان گفت پدر تمام زمان خود را برای حل مشکلات اجتماعی فرهنگی و سیاسی مردم میگذراندند و میگفتند منضرورت بازنگري در نظام برنامه ريزي كلان تعليم و تربيت/ مظلومیت دین در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت
دین و اندیشه ضرورت بازنگري در نظام برنامه ريزي كلان تعليم و تربيت مظلومیت دین در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه طرح مظلوميت و مهجوريت دين دركشوري مثل ايران كه داراي مذهب رسمي است بعيد به نظر برسد اما با كمي تأمل مي توان ادله هاي محكمي در اثبات اين اعاشقانه روز شانزدهم میهمانی/راه محبوبیت در بین مردم چیست؟/اگر نعمتی را بر دیگری نمی خواهی حسادت داری
عاشقانه روز شانزدهم میهمانی راه محبوبیت در بین مردم چیست اگر نعمتی را بر دیگری نمی خواهی حسادت داری فرهنگ > دین و اندیشه - قدم به شانزدهمین روز از میهمانی خدا گذاشته ایم از میزبان مهربان و بخشنده یاری می خواهیم تا در این روز به اخلاق زیبنده مسلمانی آراسته شویم و بابرای مقابله با افراطیگری تلاش ایران و عربستان در منطقه ضروری است
آیتالله هاشمی در دیدار با سفیر ایران در عربستان برای مقابله با افراطیگری تلاش ایران و عربستان در منطقه ضروری است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت برای مقابله با افراطیگری تلاش همه کشورهای اسلامی به ویژه ایران و عربستان ضروری است به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران آیتالقانون استفاده از ماهواره نیاز به بازنگری دارد
قانون استفاده از ماهواره نیاز به بازنگری دارد معلوم نیست واردات این تجهیزات دست چه کسانی است و چرا از واردات آن جلوگیری نمیشود البته میتواند دلایل گوناگونی داشته باشد مانند بسیاری از کالاهایی که قاچاقی وارد کشور میشود و کسی هم نمیتواند مانع آن شود هماکنون نفت کشورجدیترین اشکال مدخل تشیع و قرآن دایرةالمعارف لیدن استفاده از منابع بدون بررسی آنهاست
دین و اندیشه یک استاد دانشگاه جدیترین اشکال مدخل تشیع و قرآن دایرةالمعارف لیدن استفاده از منابع بدون بررسی آنهاست یکی از اساتید دانشگاه تهران در مورد مدخل تشیع و قرآن در دایرةالمعارف قرآن لیدن گفت جدیترین اشکال مقاله استفاده از منابع بدون نقد و بررسی آنهاست این مدخل از منابازنگری در مطالعات جامع ترافیکی شهر ارومیه/ مطالعه طرح استفاده از حمل و نقل ریلی در شهر ارومیه
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی تاكید كرد بازنگری در مطالعات جامع ترافیکی شهر ارومیه مطالعه طرح استفاده از حمل و نقل ریلی در شهر ارومیه خبرگزاری پانا معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی بازنگری در مطالعات جامع ترافیكی شهر ارومیه و همچنین مطالعه طرح استفاده از حمل و نقلرئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز: دلیل عدم استفاده از رودخانه خشک برای مترو مبهم است
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز دلیل عدم استفاده از رودخانه خشک برای مترو مبهم استرئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز گفت هنوز برای این پرسش که چرا برای قطار شهری از رودخانه خشک استفاده نشده پاسخی دریافت نکردهام بهرام پارسایی امروز در گفتوگو با خبرنگار فامعاون وزیر ارشاد: قانون استفاده از ماهواره نیاز به بازنگری دارد
معاون وزیر ارشاد قانون استفاده از ماهواره نیاز به بازنگری دارد وی همچنین یادآور شد مردم ما مردم خوبی هستند و دوست دارند از رخدادهای پیرامونی خود آگاه باشند بنابراین این استفادهها مشروع است و ما استفاده نامشروع نداریم و احساس میکنم باید زمینهای فراهم شود که میلیونها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها