تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819292392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خط مشی فرهنگی پیموده شده کشور بی ثبات بوده است/ چهار سناریو برای آینده خط­ مشی ­گذاری فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
خط مشی فرهنگی پیموده شده کشور بی ثبات بوده است/ چهار سناریو برای آینده خط­ مشی ­گذاری فرهنگی
دانشجوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره پایان‌نامه دوره دکتری‌اش با نام «تدوین الزامات طراحی سیستم خط‌ مشی‌گذاری فرهنگی برای ساخت آگاهانه واقعیت آینده» گفت: در خط‌ مشی‎گذاری فرهنگی پیموده شده، از جهت‌های بسیاری بی‌ثبات و تابع شرایط قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تحولات جهانی، تغییرات محیطی، سیاسی و... بوده است.



به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا باقری دانشجوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره پایان‌نامه دوره دکتری‌اش با نام «تدوین الزامات طراحی سیستم خط‌ مشی‌گذاری فرهنگی برای ساخت آگاهانه واقعیت آینده» گزارش داد و بیان کرد: آینده فرهنگ‏ها عمیقاً به سیاست (خط‌ مشی)های فرهنگی دولت‏ها بستگی دارد و آن­چه تاکنون در کشور ما در خط‌ مشی‎گذاری فرهنگی پیموده شده، از جهت‌های بسیاری بی‌ثبات و تابع شرایط قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تحولات جهانی، تغییرات محیطی، سیاسی و... بوده است. وی افزود: خط‌مشی‌‎گذاری­های کشور با وجود کثرت، تنوع و سابقه نه چندان کم نتوانسته‌اند در نبود «سیستمی» مناسب، آن چنان که باید موثر واقع شده و هدایت‌گر باشند. باقری با این اعتقاد که، با توجه به شرایط بسیار متغیر و پیچیده محیط امروزی و به ویژه در عرصه‌های انتزاعی و ابهام‌گونه‌ای هم‌چون فرهنگ، هیچ یک از مدل‌های خط‌ مشی‌گذاری نمی‌توانند برای عرصه فرهنگ به تنهایی کارساز باشند؛ سعی کرد با کاربرد ترکیبی از حداقل چهار مدل سیستمی، عقلایی، تغییرات جزئی ـ تدریجی و نهادی و نیز آشتی بین این مدل­ها، به یک مدل تلفیقی مناسب برای خط‌ مشی‌گذاری فرهنگی دست یابد. این پژوهشگر تصریح کرد: وضعیت موجود اساساً فاقد برخی اجزا، کارکردها و خرده سیستم‌های الزامی طراحی شده در مدل تحقیق است و در این خصوص می‌توان به فقدان اجزایی هم‌چون بازخورد، نهاده، اثربخشی و سنجش پیامد خط‌ مشی‌ها اشاره کرد. بنابراین سیستم به معنای واقعی هنوز تشکیل نشده یا در صورت تشکیل فاقد کارکردهای اولیه است. وی چهار سناریو را برای آینده خط­ مشی ­گذاری فرهنگی در کشور بیان کرد و گفت: با توجه به چارچوب زمانی افق چشم­ انداز ایران 1404، سناریوهای نگهداری، بقا، تحول و مخاطب­ محور وجود دارند. بر اساس نتیجه این مطالعه، سیستم خط‌ مشی‌گذاری فرهنگی در فقدان الگوی کلی و نظمی اندام‌وار (ارگانیک) برای هماهنگی میان این سیستم با سایر قوای حکومتی (مجریه، مقننه و قضائیه) است.


۱۳۹۳/۴/۱۶ - ۱۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن