تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834640393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انسان با روزه داری به نوعی شهود درونی نسبت به خویشتن خویش می رسد/ارتقای مسئولیت شناسی اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد:
انسان با روزه داری به نوعی شهود درونی نسبت به خویشتن خویش می رسد/ارتقای مسئولیت شناسی اجتماعی
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در ماه رمضان انسان به نوعی خودیابی و خودشناسی عمیق تری دست پیدا می کند و با قطع تعلقات به خوردن و آشامیدن و شهوتها و لذتهای جسمانی مجال پیدا می کند که حقیقت وجودی خود را بیشتر کشف کند و به نوعی شهود درونی نسبت به خویشتن خویش برسد.



حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه نقش ماه رمضان در تغییر سبک زندگی یعنی حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی چیست، گفت: اساساً اسلام با احکام دینی ای که وضع می کند و با مقرراتی که در عرصه ارتباط بین انسان و خدا و انسان با خلق خدا تنظیم می کند یک سبک زندگی دینی را تأسیس می کند. در حقیقت نقش دین برای سبک زندگی دو نقش متفاوت و مکمل است. وي ادامه داد: یکی اینکه بعضی از ابعاد زندگی انسان را جهت می دهد و چارچوب و سبک و روش تازه ای را برای او بنیان می گذارد. دوم اینکه آن روشهای رایج را اصلاح می کند و مورد ارزیابی قرار می دهد و موجب تعالی آنها می شود. در میان  احکام شرعی ما روزه نقش اصلاح زندگی را دارد هم پایه گذاری و تأسیس ابعادی از روش زندگی انسانهاست. در ماه رمضان و روزه داری همان طور که در روایات آمده چند اتفاق می افتد. رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اول اینکه انسان به نوعی خودیابی و خودشناسی عمیقتری دست پیدا می کند و با قطع تعلقات به خوردن و آشامیدن و شهوتها و لذتهای جسمانی مجال پیدا می کند که حقیقت وجودی خود را بیشتر کشف کند و به نوعی شهود درونی نسبت به خویشتن خویش برسد. وي با بيان اينكه جهت دوم این است که نوعی خودآگاهی اجتماعی برای انسانها رخ می دهد، گفت: خودگرسنگی و تشنگی که در روزهای ماه رمضان رخ می دهد به عنوان فرصتی برای پی بردن به نیازها و چالشهای اقتصادی و اجتماعی نقش ایفا می کند. به خصوص اقشار متوسط و مرفه به درد و رنج و کاستیهای طبقه پایین جامعه و کسانی که دچار فقر و گرسنگی هستند پی می برند. بنابراین مسئولیت شناسی اجتماعی ارتقا پیدا می کند. وي تاكيد كرد: سومین جهتی که اتفاق می افتد تعمیق و تعالی ارتباط انسان با خدای متعال است که از طریق تلاوت قرآن و خواندن دعاها و راز و نیاز با خدا و خواندن نماز شب و نمازهایی که در شبهای ماه رمضان توصیه شده رخ می دهد. در حقیقت همه ارتباطات انسان با خودش و خدای متعال و خلق خدا در ماه مبارک رمضان به تثبیت و تعالی دست پیدا می کند. فراتر از اینها زمینه های ارتباط با خلیفه خدا و تعمیق شناخت ولایت و امامت در ماه رمضان فراهم تر می شود؛ به خصوص با پیوندی که در شبهای ماه رمضان بین ارتباطی که با خدا و ارتباط با امیرالمؤمنین(ع) ایجاد می شود هم جهت دیگری است که به آن پیامدها و کارکردهای ماه رمضان اضافه می شود. حجت‌الاسلام ذوعلم ادامه داد: مجموع این جهات روش جدید را پایه ریزی می کند مردم در ماه رمضان یک برنامه خورد و خوراکشان و کارشان و عبادتشان تغییر پیدا می کند و یک نوع تمرین برای تعالی بخشی به زندگی ایجاد می شود. در حقیقت  روزه در ماه رمضان، معجزه الهی است و حرمت و جایگاهی که ماه رمضان دارد میدان فعال و اثرگذار و همگانی برای خودسازی و خودیابی و خودپالایی اجتماعی است که خوشبختانه در همه جوامع اسلامی علیرغم همه کاستی هایی که ما مسلمانها داریم ولی این ابداع خداوند متعال و عنصر ماه رمضان و روزه توانسته اثرگذار باشد. وي افزود: جامعه ای که بیشتر به حکمت و فلسفه و حقیقت ماه رمضان توجه کند بیشتر بهره برداری خواهد کرد، حتی در جمع ها و جامعه های مسلمانی که زیاد هم به اسلام معرفت عمیقی ندارند ولی به طور خودکار گویا که فرایند ماه رمضان به عنوان اهرمی تأثیرگذار و ارتقادهنده، اثربخشی خود را دارد؛ هر چند که ممکن است این اثربخشی برای بعضی از مسلمانها چندان ملموس و خودآگاه نباشد. حجت‌الاسلام ذوعلم در مورد اینکه  نقش روزه داری و سایر اعمال ماه رمضان در تهذیب نفس و خویشتن داری چیست، چگونه می توان از این فرصت برای خویشتنداری و بالا بردن تقوای الهی استفاده کرد هم یادآور شد: یکی از اثرات روزه داری، تعمیق خودشناسی، خودیابی و حذف آن عوامل اخلالگر در روند خودشناسی است. در زندگی روزمره عوامل مزاحم برای ارتباط زیاد است. عوامل مختلف موجب غفلت ما از خویشتن خودمان می شود. گاهی ما به مسائل درجه سوم و چهارم زندگی بیش از مسائل درجه اول اهمیت می دهیم. ماه رمضان این فرصت را فراهم می کند که خودیابی و خودپالایی در ما نقش درجه اول را پیدا کند و انسانها مقداری بیشتر به خودشان بپردازند و درباره خودشان تعمق کنند. رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: ماه رمضان تمرینی است که بعد از این ماه در مواجهه با عوامل بیرونی و مولفه های تأثیرگذار در فرایند زندگی با ملاحظه بیشتری برخورد کنیم؛ اجازه ندهیم که هر عامل بتواند سرزده و بدون مدیریت ما، در وجود ما تأثیرگذار باشد. این مسئله مهم است. مسئله امروز مسئله مواجهه با آنهاست. فناوریها و نظامات جدید زندگی و اقتضائات زندگی ماشینی موجب شده که عواملی در وجود ما ورود و نفوذ یابد بدون اینکه ما آنها را مطالعه کرده باشیم و بدون اینکه آنها با ما هماهنگ کرده باشند. وی بیان داشت: در حقیقت امروز مدیریت انسانها بر خودشان به ضعیفترین حد خود رسیده است و این خطر بزرگی برای معنویت و تکامل و ارتقای انسانهاست. در ماه رمضان فرصت رصد و توانمندی بیشتری در انسان ایجاد می شود تا بتواند این عوامل را مورد بازشناسی قرار دهد و تمرین کند که چگونه زمام و مدیریت خود را خودش به دست بیاورد و آن عوامل مزاحم نتواند در روند تکاملی انسان اخلال ایجاد کند. این وجه بسیار عظیمی در ماه رمضان است که امیداوریم در همه جوامع اسلامی و در جماعات مسلمانان که در غیر کشورهای اسلامی هستند و به ویژه در جامعه اسلامی ما که معارف دینی و پشتوانه قرآن و اهل بیت(ع) پشتوانه عظیمی به آن داده برای درک عمیقتر این دستاوردها و رهآوردها بتوانند بیشتر و عمیقتر محقق شوند. وی در مورد اینکه چگونه می توان این تغییرات مثبت را بعد از ماه رمضان هم در طول سال حفظ کرد و از دست نداد، افزود: هر مقدار که رمضان را جدی تر بگیریم و به آنچه که در عمق این ماه است بیشتر بپردازیم و با تفکر و با اندیشه در فلسفه و حکمت این ماه خودمان را در این چارچوب بیشتر قرار دهیم با خودآگاهی و با شوق در این ماه سیر و سلوک داشته باشیم؛ نتایج و دستاوردهای این ماه هم، ماندگارتر خواهد بود. ذوعلم تاكيد كرد:. در جامعه ما روزه داریها در یک سطح نیست. بعضیها روزه داریشان از سر تکلیف الهی است با یک نگاه نه چندان مثبت به این تکلیف، بعضیها در حد بالاتری هستند و سعی می کنند این تکلیف را مشتاقانه بپذیرند ولی گروه سومی هستند که اساساً روزه را تکلیف نمی دانند بلکه یک تشریف تلقی می کنند که خدای متعال فرصت و اجازه داده است که در مسیر عبودیت بیشتر گام بردارند و در مسیر خداشناسی و خود شناسی بیشتر قدم بگذارند. این گروه سوم وقتی با این شوق و با علاقه در این ماه حضور معنوی پیدا می کنند و روح خودشان و همه وجودشان را در روزه داری شرکت می دهند و تنها روزه تک بعدی را به عنوان وظیفه به آن نگاه نمی کند اینها قطعاً دستاوردهاشان قوی تر خواهد بود. این محقق و نویسنده کشورمان یادآورشد: بنابراین کیفیت مواجهه ما با ماه رمضان و روزه و روزه داری و عمیق بودن و حکمی بودن و فکورانه بودن حضور ما در ماه رمضان همراه با عاشقانه و عابدانه حضور داشتن، می تواند دستاوردهای رمضان را برای ما تعمیق کند و حقیقتاً باید این دست یافته های ماه رمضان با جان ما عجین شود و بعد از ماه رمضان هم از ما جدا نشود.


۱۳۹۳/۴/۱۵ - ۰۹:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن