تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812718429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خشوع و مراقبت در نماز از منظر قرآن کريم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خشوع و مراقبت در نماز از منظر قرآن کريم
خشوع و مراقبت در نماز از منظر قرآن کريم     نويسنده: کتاب نماز از ديدگاه قرآن و عترت در سوره ي مؤمنون آيه 1و2 مي خوانيم:قد افلح المؤمنون- الذين هم في صلاتهم خاشعون.«مؤمنان رستگار شدند- آنها که در نماز، خشوع دارند».و در آيه 9 همين سوره مي خوانيم:و الذين هم علي صلواتهم يحافظون«و آنها که از نمازهاي خود، مراقبت مي کنند». شرح کوتاه:در دو آيه فوق، به ذکر دو ويژگي مؤمنان رستگار پرداخته، مي فرمايد: «آنها در نماز خاشع و مراقب هستند».واژه ي «خاشع» در اصل از خشوع، به معني فروتني و حالت تواضع و ادب روحي و جسمي در برابر شخص بزرگ است.خشوع در نماز، همان حضور قلب و تواضع روحي خاصي است که آثارش در جسم، آشکار مي گردد و به معني فرورفتن در کانال هدف نماز و عبوديت است به طوري که گاه، انسان را از همه جا بي خبر مي سازد و در ذات پاک خدا، فاني مي کند، همانند پر کاهي در ميان امواج اقيانوس قرار گرفته، و خود را در برابر عظمت آن، هيچ مي پندارد، و بطور کلي خشوع در نماز، روح نماز و توجه خاص دروني است که بر تمام اعضاء اثر مي گذارد.اما در مورد «مراقبت بر نمازها» که در آيه 9 سوره ي مؤمنون آمده، منظور اين است که مؤمنان به مسأله ي آداب و شرائط نماز از نظر وقت و زمان و مکان و تعداد، توجه دارند، و به همه ي جهات مراقبند تا نماز را با شرائط صحت و کمال بجا آورند، نه تنها در مورد يک نماز، بلکه در مورد همه ي نمازها اين مراقبت دقيق را دارند (چنانکه تعبير به «صلواتهم» (با صيغه ي جمع) حاکي از اين مطلب است.)به هر حال پيام اين دو ويژگي نماز، که در بالا ذکر شد آن است که: «هرگاه نماز با همه ي آداب ظاهري و باطنيش انجام گيرد، عامل مطمئني براي همه ي خوبي ها و نيکي ها، و عامل بازدارنده اي در برابر همه زشتي ها خواهد بود، و وسيله ي بيداري و رشد روح و جان و بيمه کننده ي انسان در برابر گناهان است.در حالات امام سجاد (عليه السلام) مي نويسند: هرگاه وقت نماز مي رسيد، آن چنان مراقب آن بود و در برابرش خشوع داشت که: مي لرزيد رنگش زرد مي شد، و اعضايش مانند شاخه هاي درخت خرما، تکان مي خورد، و هنگامي که مشغول نماز مي شد، رنگش دگرگون مي گرديد و همانند بنده ي ذليل در پيشگاه مولاي جليل، مي ايستاد، و از خوف خدا، لرزه بر اندام مي شد، و مانند شخص وداع کننده (که اطمينان به بقاي زندگي خود ندارد) نماز مي خواند، و وقتي به سجده مي فت، سر از سجده برنمي داشت، تا قطرات عرق از صورتش روان مي گشت، هنگامي که در سوره ي حمد به جمله ي مالک يوم الدين مي رسيد، به قدري آن را تکرار مي کرد که نزديک بود از دنيا برود، و مي فرمود: چون قرآن با من است، هيچ وحشتي به سراغم نمي آيد.کوتاه سخن آنکه: نماز آن حضرت از نظر کميّت و کيفيّت، آن چنان فوق العاده و پررنج بود، که دل فاطمه دختر علي عليه السلام به حال او سوخت، نزد جابربن عبدالله انصاري آمده و تقاضا کرد که به امام سجاد (عليه السلام) بگويد: «براي حفظ و بقاي جان خود از آن همه عبادت خود بکاهد»، جابر به حضور آن حضرت رفت، او را در محراب عبادت يافت، از او تقاضا کرد که به خود رحم کند، و مقداري از عبادات خود بکاهد.امام سجاد (عليه السلام) به او فرمود: « من همواره از روش پدرانم اقتدا مي کنم، تا بديدار آنها نائل گردم.»روايت شده: امام سجاد (عليه السلام) هنگامي که مشغول نماز مي شد، آن چنان در عبادت نماز فرو مي رفت که به هيچ چيز از اطراف خود متوجه نمي شد، و حتي اگر فريادي مي زدند، متوجه نمي گرديد، يکي از شب ها يکي از فرزندان خردسال آن حضرت به زمين افتاد و دستش شکست، اهل خانه فرياد زدند و همسايگان جمع شده و شکسته بند آوردند و دست آن کودک را بستند، و او از شدّت درد فرياد مي کشيد، در عين حال آن حضرت آن فرياد را نشنيد.وقتي که صبح شد، ديد دست کودک به گردنش بسته است، علت آن را پرسيد، ماجرا را براي او شرح دادند.(1)جالب اينکه در آيه 45 بقره مي خوانيم:و انها لکبيره الا علي الخاشعين.« و همانا نماز، عبادت سنگين و بزرگ است مگر براي خاشعان».يعني براي آنان که بنده ي فروتن و متواضع هستند، و در برابر مقام عظمت الهي، ادب روحي و جسمي دارند، نماز خواندن کامل، آسان است، و به خاطر همان تواضع، به اقامه ي نماز، موفق مي شوند، و سختي هاي آن را به آساني تحمل مي کنند، چرا که تواضع موجب عشق است و عشق، کارها را آسان مي کند ،و به طور کلي آن کس که در برابر چيزي، قلباً متواضع شد، حود را آماده ي پذيرش آن مي کند، و همين آمادگي، کار دشوار را براي او آسان مي گرداند.بنابراين، آنانکه در برابر (اين فرمان الهي) خشوع دارند، هر گونه اشتغالات، آنها را از نماز باز نمي دارد، بلکه در گرماگرم اشتغالات، يا مثلاً در هنگام خواب شيرين صبح، در وقت نماز، به سوي نماز مي شتابند، چنانکه امام علي عليه السلام و امام حسين عليه السلام در گرماگرم مرارت و سختي جنگ، هنگام نماز، جنگ را رها کرده و در همان صحنه ي جنگ در برابر رگبار تير دشمن، نماز خواندند.آري! نماز براي گردنکشان، دشوار است، ولي براي افراد متواضع آسان مي باشد.منبع: محمد محمدي اشتهاردي/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 518]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن