محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846575806
پرورش ارزش هاي اخلاقي در پرتو نماز
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
پرورش ارزش هاي اخلاقي در پرتو نماز نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي نماز، کانون و وسيله ي پرورش اخلاص و فضائل اخلاقي، و عصيان بر ضدّ طاغوت نفس و هوس هاي نفساني است، زيرا نماز انسان را از لاک ماديت خارج ساخته و به ملکوت آسمان ها پيوند مي دهد، و با ملکوتيان همنوا مي سازد، نماز روح اخلاص و بندگي خدا را زنده مي کند، و صفات الهي را که در اقوال نماز آمده، در صفحه قلب انسان، ترسيم مي نمايد، و دل را حرم خدا مي سازد، و انسان ها را به سوي نيکي ها و ارزش هاي معنوي سوق مي دهد، و اثر بسزايي در دوري از امور مادي و نزديک شدن به پيشگاه خداي بزرگ دارد.بر همين اساس، رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود:الصلوة حصن من سطوات الشيطان.«نماز، دژ مستحکمي در برابر يورش هاي شيطاني است».(1)حضرت امام رضا (عليه السلام) فرمود:الصلوة قربان کل تقي.«نماز، وسيله ي تقرب هر پرهيزگاري به خدا است.» (2)حضرت امام باقر(عليه السلام) فرمود:الصلوة بيت الاخلاص.«نماز، خانه ي اخلاص است.» (3)نماز روح خداشناسي، و ارتباط با حريم عشق خدا را مي آموزد، و در پرتو چنين ارتباطي، نهال هاي اخلاقي عالي انساني، جوانه مي زند و شکوفا شده و به ثمر مي رسد.در قرآن، آيه 14و15 سوره ي اعلي مي خوانيم:قد افلح من تزکي- و ذکر اسم ربه فصلي.«مسلماً پيروز و رستگار مي شود، آن کس که خود را پاک مي سازد، و نام پروردگار را به ميان مي آورد و نماز بخواند».به گفته ي مفسر بزرگ، فخر رازي، دو ايه فوق، به سه مرحله عملي خط سير تکامل انسان اشاره مي کند:1- مرحله نخست، زدودن عقائد انحرافي و آلوده از صفحه قلب (تزکيه).2- مرحله ي حضور شناخت الهي، و استقرار صفات و اسماء خدا در جاي جاي دل.3- مرحله ي اشتغال به خدمت (که همان رسيدن به محبوب، و گام نهادن در خط او باشد).(4)در آيات فوق، نماز، بعد از پاک سازي و ذکر خدا ياد شده است، اين ترتيب بيانگر آن است که هرگاه انسان با نيت و تصميم پاک و با ياد خدا به نماز بايستد، نماز معراج او به سوي خدا مي گردد، و روشن است که بدون مقدمه، نمي توان به معراج رفت، نماز معراج براي هر کس نيست، بلکه براي بعضي بجاي معراج، وسيله سقوط و سرازيري است، از اين رو رسول اکرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:الصلوة معراج المؤمن.«نماز محل عروج و صعود انسان با ايمان به ملکوت اعلي است».(5)بنابراين، آن کس که «مؤمن» است، مي تواند از کمالات و درسهاي نماز، بهره مند شود، و آسمان ملکوت را مسير پرواز خود سازد.چکيده ي سخن اينکه: نماز را به عنوان يک عبادت خشک با احساسات کور و گنگ و بي اثر، تعقيب نکنيم، و آن را در گوشه هاي مسجد زنداني ننماييم، بلکه بايد نماز به صحنه آيد و آثار آن آشکار بگردد، و به عنوان منبع فضائل و کانون ارزش ها تجلي کند، براي روشن شدن بيشتر اين موضوع در اينجا به ذکر چند نمونه از روش پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) در رابطه با بهره برداري از نماز مي پردازيم.نمونه هايي از روش پيامبر(صلي الله عليه و آله):1- امام صادق (عليه السلام) فرمود: رسول خدا (صلي الله عليه و آله) با مسلمانان، به خواندن نماز ظهر با جماعت شروع کردند، ولي برخلاف معمول، ديدند آن حضرت دو رکعت آخر نماز ظهر را با شتاب به پايان رسانيد.بعد از نماز، مردم از آن حضرت پرسيدند: «چه شده؟ مگر حادثه اي رخ داده که شما نماز را با عجله تمام کرديد؟»پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود:اما سمعتم صراخ الصببي.«آيا شما فرياد گريه ي کودک را نشنيديد؟»(6)معلوم شد که آن حضرت در وسط نماز، صداي گريه ي کودکي را شنيده و کسي نبوده که او را آرام کند، آن حضرت براي آرام کردن و نوازش آن کودک، نماز را سريع انجام داده است.اين ماجرا، بيانگر آن است که نماز، رابطه مستقيم با کارهاي نيک دارد، و حتي گاهي بايد براي انجام کارهاي نيک و ارزش هاي تربيتي، نماز را طول نداد.شبيه اين مطلب دراحکام نماز اينکه: هر گاه شخصي در وقت وسيع مشغول نماز شد، و طلبکار نزد او آمد و مطالبه ي طلب خود را کرد و به او مهلت نداد که نمازش را تمام کند، هرگاه او در حال نماز، نتواند بدهکاري خود را ادا کند، واجب است نمازش را قطع نمايد و بدهکاري خود را بپردازد و سپس نماز بخواند.امثال اين مسأله بسيار است، و اين نشانگر آن است که نبايد نماز موجب تأخير اداي حق گردد، چرا که نماز کانون فضيلت است، بنابراين، نه تنها مانع برقراري حقوق نيست، بلکه سوق دهنده به آن است.2- روزي پيامبر (صلي الله عليه و آله) نماز مي خواند، وقتي که به سجده رفت، امام حسين (عليه السلام) که در آن هنگام خردسال بود، بر پشت پيامبر (صلي الله عليه و آله) سوار شد و شروع به بازي نمود.هنگامي که پيامبر(صلي الله عليه و آله) مي خواست سر از سجده بردارد، او را مي گرفت و به زمين مي نهاد.يک نفر يهودي ناظر اين صحنه بود، پس از نماز به پيامبر(صلي الله عليه و آله) عرض کرد: «راستي شما با کودکانتان، اين گونه رفتار مي کنيد، ما هرگز اين گونه محبت به کودک، نشان نمي دهيم».پيامبر(صلي الله عليه و آله) به او فرمود: «اگر شما به خدا و رسولش، ايمان داشتيد، اين گونه به کودکان خود محبت مي نموديد» (با توجه به اينکه يکي از ارکان تربيت صحيح کودک، پرورش عواطف او در پرتو مهرباني به او است).همين شيوه ي مهرانگيز رسول خدا(صلي الله عليه و آله) آن چنان، آن يهودي را به اسلام جذب کرد، که او همان دم مسلمان شد.(7)3- روزي رسول خدا(صلي الله عليه و آله) در شأن و فضيلت نماز، سخن مي گفت، و به مسلمين سفارش مي کرد که به مسجد بروند و در انتظار وقت نماز به سر برند، و آماده باشند، تا وقت نماز فرا رسد، و نماز را بپا دارند، ولي از آنجا که نماز کانون پرورش ارزش هاي اخلاقي است، و ممکن است افرادي به مسجد براي انتظار نماز بروند و بنشينند، و در اين فرصت، مثلاً غيبت کنند، که برخلاف هدف نماز است، به مسلمانان هشدار داد و فرمود:الجلوس في المسجد لانتظار الصلوة عبادة ما لم تحدث.«نشستن در مسجد براي انتظار نماز، عبادت است، در صورتي که حدثي رخ ندهد».شخصي پرسيد: منظور از حدث چيست؟فرمود: الاغتياب: «غيبت کردن».(8)به اين ترتيب، رسول خدا (صلي الله عليه و آله) اعلام کرد که حريم نماز را نيز حفظ کنيد، همان گونه که خود نماز، کانون پرورش فضائل است، حريم نماز نيز بايد از آلودگي هاي گناه، پاک باشد، و نمونه ي فضائل انساني گردد.بر همين اساس، که نماز کانون و محور ارزش ها است، رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود:مثل الصلوة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمود نفعت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ينفع طنب و لا وتد و لا غشاء.«مثل نماز، همانند ستون خيمه است، هر گاه آن ستون، ثابت و استوار بود، طناب ها و ميخ ها و پوشش آن خيمه، سودمند است، و اگر آن ستون، شکسته شود، طناب و ميخ و پوشش آن خيمه، بي نتيجه خواهد بود».(9)نمونه اي از روش امام علي عليه السلام:در آيه 55 سوره ي مائده مي خوانيم:انما وليکم الله و رسوله و اللذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزکاة و هم راکعون.«سرپرست و رهبر شما، تنها خدا است و پيامبر او، و آنها که ايمان آورده اند و نماز را برپا مي دارند، و در حال رکوع زکات مي پردازند».مطابق روايات بسيار اين آيه در شأن امام علي (عليه السلام) نازل گرديد، چنانکه ابوذرغفاري نقل مي کند:روزي از روزها با رسول خدا (صلي الله عليه و آله) در مسجد نماز مي خواندم، سائلي وارد مسجد شد و از مردم تقاضاي کمک کرد، ولي کسي چيزي به او نداد، او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت:«خدايا تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضاي کمک کردم، ولي کسي جواب مساعد به من نداد»، در همين حال حضرت علي(عليه السلام) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد، سائل نزديک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بيرون آورد، پيامبر(صلي الله عليه و آله) که در حال نماز بود، اين جريان را مشاهده کرد، هنگامي که از نماز فارغ شد سر بر آسمان بلند کرد و چنين گفت:«خداوندا! برادرم موسي(عليه السلام) از تو تقاضا کرد که روح او را وسيع گرداني و کارها را بر او آسان سازي، و گره از زبان او بگشائي، تا مردم گفتارش را درک کنند، و نيز موسي(عليه السلام) درخواست کرد هارون را که برادرش بود، وزير و ياورش قرار دهي، و بوسيله ي او نيرويش را زياد کني و در کارهايش شريک سازي.خداوندا! من محمد، پيامبر و برگزيده توأم، سينه ي مرا گشاده کن و کارها را بر من آسان ساز، و از خاندانم، علي (عليه السلام) را وزير من گردان، تا به وسيله ي او پشتم قوّي و محکم گردد».هنوز دعاي پيامبر (صلي الله عليه و آله) تمام نشده بود که آيه ي فوق نازل شد، و جواب مثبت به درخواست پيامبر(صلي الله عليه و آله) داد.(10)اين روايت بيانگر آن است که حضرت علي(عليه السلام) در عين اينکه نماز مي خواند، به سائل کمک کرد، زيرا نماز کانون پرورش فضائل است، و پرداختن زکات عبادت است، و انجام عبادت در ضمن عبادت مي باشد.بعضي از متعصبين (چنانکه در تفسير فخررازي آمده) ايراد کرده اند که علي (عليه السلام) با آن توجه خاصي که در نماز داشت، به طوري که در حال نماز از خود بيگانه بود، چگونه متوجه سائل شد؟پاسخ آنکه: حضرت علي (عليه السلام) در حال نماز از خود بيگانه بود نه از خدا، و مي دانيم که توجه به خلق خدا و کمک به او، توجه به خود خدا است، آنچه که با روح عبادت سازگار نيست، توجه به مسائل مربوط به زندگي مادي و شخصي است، و اما توجه به آنچه در مسير رضاي خدا است، کاملاً با روح عبادت، سازگار و هماهنگ است. بهر حال نماز در عين آنکه عبادت است، کلاس درسي براي ارزش هاي انساني، و کمک به مستمندان و هرگونه کارهاي نيک خواهد بود.پي نوشت:1- شرح غرر آقا جمال، ج2، ص166.2- فروع کافي، ج3، ص265.3- بحار، ج78، ص183.4- اقتباس از تفسير فخررازي، ج31، ص147.5- مستدرک سفينة البحار، ج6، ص33.6- فروع کافي، ج6، ص48.7- بحار، ج42، ص296.8- امالي شيخ صدوق، ص252.9- فروع کافي، ج3، ص266.10-اين روايت، به طرق مختلف- با اندکي تفاوت- از کتب شيعه و سني نقل شده است. (تفسير نمونه، ج4، ص422تا425).منبع: کتاب نماز از ديدگاه قرآن و عترت/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 684]
صفحات پیشنهادی
پرورش ارزش هاي اخلاقي در پرتو نماز
پرورش ارزش هاي اخلاقي در پرتو نماز نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي نماز، کانون و وسيله ي پرورش اخلاص و فضائل اخلاقي، و عصيان بر ضدّ طاغوت نفس و هوس هاي نفساني ...
پرورش ارزش هاي اخلاقي در پرتو نماز نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي نماز، کانون و وسيله ي پرورش اخلاص و فضائل اخلاقي، و عصيان بر ضدّ طاغوت نفس و هوس هاي نفساني ...
سرزنش کافران سرکش در مورد ترک نماز
سرزنش کافران سرکش در مورد ترک نماز نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي در آيه 48 مرسلات، در مورد سرزنش کافران سرکش مي خوانيم:و ... پرورش ارزش هاي اخلاقي در پرتو نماز ...
سرزنش کافران سرکش در مورد ترک نماز نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي در آيه 48 مرسلات، در مورد سرزنش کافران سرکش مي خوانيم:و ... پرورش ارزش هاي اخلاقي در پرتو نماز ...
خشوع و مراقبت در نماز از منظر قرآن کريم
خشوع و مراقبت در نماز از منظر قرآن کريم نويسنده: کتاب نماز از ديدگاه قرآن و ... مؤمنان رستگار شدند- آنها که در نماز، خشوع دارند». ... پرورش ارزش هاي اخلاقي در پرتو نماز ...
خشوع و مراقبت در نماز از منظر قرآن کريم نويسنده: کتاب نماز از ديدگاه قرآن و ... مؤمنان رستگار شدند- آنها که در نماز، خشوع دارند». ... پرورش ارزش هاي اخلاقي در پرتو نماز ...
بصيرت اخلاقي در عصر ظهور (سازوكارها و روشها) – (1)
بصيرت اخلاقي در عصر ظهور (سازوكارها و روشها) – (1)-بصيرت اخلاقي در عصر ظهور ... به همين دليل ساختن انسان و پرورش و رشد افرادي صالح و خردورز، مقدمه اصلي براي .... صلي الله عليه و آله را به همراه دارد و چون نماز عشا را خواند، فرياد بر ميآورد: اي مردم! ... از اين كاستيها و ناراستيها در پرتو عمل به دستورات الهي ـ به خصوص ارزشهاي اخلاقي ـ و ...
بصيرت اخلاقي در عصر ظهور (سازوكارها و روشها) – (1)-بصيرت اخلاقي در عصر ظهور ... به همين دليل ساختن انسان و پرورش و رشد افرادي صالح و خردورز، مقدمه اصلي براي .... صلي الله عليه و آله را به همراه دارد و چون نماز عشا را خواند، فرياد بر ميآورد: اي مردم! ... از اين كاستيها و ناراستيها در پرتو عمل به دستورات الهي ـ به خصوص ارزشهاي اخلاقي ـ و ...
ويژگي هاي اخلاقي و معنوي حاج آقا رحيم ارباب (ره)(3)
ويژگي هاي اخلاقي و معنوي حاج آقا رحيم ارباب (ره)(3)-ويژگي هاي اخلاقي و معنوي حاج آقا رحيم ... خطبه هاي نماز جمعه ايشان در تقويت روحيه ي معنوي افراد خيلي مؤثر و مفيد بود. ... (ع) ظلم و ستم را توجيه و به انحرافات دامن بزنند و ما براي ياري دادن ارزش ها و فضيلت ها، خلاف آن ..... آئين فرزانگي، جلد دوم، اداره ي کل آموزش و پرورش اصفهان، 1371ش.2.
ويژگي هاي اخلاقي و معنوي حاج آقا رحيم ارباب (ره)(3)-ويژگي هاي اخلاقي و معنوي حاج آقا رحيم ... خطبه هاي نماز جمعه ايشان در تقويت روحيه ي معنوي افراد خيلي مؤثر و مفيد بود. ... (ع) ظلم و ستم را توجيه و به انحرافات دامن بزنند و ما براي ياري دادن ارزش ها و فضيلت ها، خلاف آن ..... آئين فرزانگي، جلد دوم، اداره ي کل آموزش و پرورش اصفهان، 1371ش.2.
تربیت فرزند در پرتو دین (5)
فصل هفتم : روش های تربیت دینی روشهای تربیت در سیره معصومین (علیهم السلام) .... و حساس بوده باشد ؛ مثل ارتکاب گناه کبیره و یا ترک واجبات دینی هم چون نماز و روزه و. ... (167) یکی ازسنگین ترین وظایف هرپدرومادری ،پرورش این فطرت پاک دردرون ... زنده نمایندبه دنبال آن کلیة ارزشهای معنوی وفضایل اخلاقی دراوزنده می شودوتمام مسائل ...
فصل هفتم : روش های تربیت دینی روشهای تربیت در سیره معصومین (علیهم السلام) .... و حساس بوده باشد ؛ مثل ارتکاب گناه کبیره و یا ترک واجبات دینی هم چون نماز و روزه و. ... (167) یکی ازسنگین ترین وظایف هرپدرومادری ،پرورش این فطرت پاک دردرون ... زنده نمایندبه دنبال آن کلیة ارزشهای معنوی وفضایل اخلاقی دراوزنده می شودوتمام مسائل ...
آثار فردي نماز با انس و حضور قلب
اخلاصاخلاص اساس عبادت(5) و حقيقت بندگي است و ارزش عبادت به اخلاص است. ... تواضعتواضع يکي از فضايل اخلاقي است که در پرتو نماز در انسان ايجاد مي شود. ... (22)ب) آثار تربيتيفراهم آوردن زمينه براي پرورش استعدادهاي دروني و به ظهور و فعليت ... تسليم در مقابل آموزه هاي يک دين و پيروي از يک مذهب و پيمودن راهي که صراط مستقيم ...
اخلاصاخلاص اساس عبادت(5) و حقيقت بندگي است و ارزش عبادت به اخلاص است. ... تواضعتواضع يکي از فضايل اخلاقي است که در پرتو نماز در انسان ايجاد مي شود. ... (22)ب) آثار تربيتيفراهم آوردن زمينه براي پرورش استعدادهاي دروني و به ظهور و فعليت ... تسليم در مقابل آموزه هاي يک دين و پيروي از يک مذهب و پيمودن راهي که صراط مستقيم ...
نقش خانواده در ترغیب نماز با تأکید بر روشها
نقش خانواده در ترغیب نماز با تأکید بر روشها-سرگشتگی همه در دنیا به علت آن است که نیازهای ... در حقیقت خانواده مهمترین جایگاه پرورش نیروی انسانی و محیطی مناسب برای رشد اعضای خود به شمار ... پس خانواده کانونی است که در آن ارزشهای اخلاقی، باورهای دینی و معیارهای اجتماعی از نسلی به نسل .... -۶ زندگی در پرتو ارزشها، حسن ملکی.
نقش خانواده در ترغیب نماز با تأکید بر روشها-سرگشتگی همه در دنیا به علت آن است که نیازهای ... در حقیقت خانواده مهمترین جایگاه پرورش نیروی انسانی و محیطی مناسب برای رشد اعضای خود به شمار ... پس خانواده کانونی است که در آن ارزشهای اخلاقی، باورهای دینی و معیارهای اجتماعی از نسلی به نسل .... -۶ زندگی در پرتو ارزشها، حسن ملکی.
تربيت ديني در اسلام و مسحيت(4)
(2) فهرست ارزش هايي که در حوزه ي ديني در تربيت اخلاقي قرار مي گيرند عبارت اند از: ... عشق به خود متضمن ارزش هاي شخصي و ارزش هايي مبتني بر شايستگي هاي فردي است. ... نه تنها بايد به بچه ها گفته شود که نماز چيست، بلکه بايد به آنان آموخته شود که ... رساندن و پرورش همه ي استعدادهاي انسان و يا شاگرد تأکيد مي ورزند و همه ي جنبه هاي ...
(2) فهرست ارزش هايي که در حوزه ي ديني در تربيت اخلاقي قرار مي گيرند عبارت اند از: ... عشق به خود متضمن ارزش هاي شخصي و ارزش هايي مبتني بر شايستگي هاي فردي است. ... نه تنها بايد به بچه ها گفته شود که نماز چيست، بلکه بايد به آنان آموخته شود که ... رساندن و پرورش همه ي استعدادهاي انسان و يا شاگرد تأکيد مي ورزند و همه ي جنبه هاي ...
جامعه اخلاقي ايده آل از منظر علامه طباطبائي
سعي نگارنده در اين مقاله آن است که مهمترين ويژگي هاي اخلاق اجتماعي مطلوب و ايده آل ... در پرتو حضور اجتماعي و گستردگي روابط حسنه اخلاقي در اجتماع ، داراي ارزش و .... جمله اداي نماز و پرداخت زکات شايسته و خداپسندانه انجام گيرد ؛ زيرا لازمه ي نمازگزاردن ... گونه جريانات در جامعه خود بي تفاوت نباشند ، بلکه سعي در پرورش حس خيرخواهي و ...
سعي نگارنده در اين مقاله آن است که مهمترين ويژگي هاي اخلاق اجتماعي مطلوب و ايده آل ... در پرتو حضور اجتماعي و گستردگي روابط حسنه اخلاقي در اجتماع ، داراي ارزش و .... جمله اداي نماز و پرداخت زکات شايسته و خداپسندانه انجام گيرد ؛ زيرا لازمه ي نمازگزاردن ... گونه جريانات در جامعه خود بي تفاوت نباشند ، بلکه سعي در پرورش حس خيرخواهي و ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها