تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805515326
![نمایش مجدد: خوراک اهل بهشت refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
خوراک اهل بهشت
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
![](http://media.jamnews.ir/medium1/1393/03/03/IMG12481065.jpg)
خوراک اهل بهشت
در قرآن چهارده بار کلمه "میوه" ذکر شده است .
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز ، قرآن کریم با آنکه عموماً خوردنیها و نوشیدنیهای حلال را شرح میدهد، برخی از آنها را به طور خاص ذکر میکند که مسلماً نشان از اهمیت و برتری آنها بر دیگر خوراکیها دارد. میوهها
در قرآن چهارده بار کلمه "میوه" ذکر شده است . به جز این اسم عام برخی از میوهها به طور خاص در آیات مختلفی آورده شده است. میوههایی که قرآن آنها را ذکر کرده است به ترتیب اهمیتی که از محتوای مطالب فهمیده میشود، عبارت است از زیتون، انجیر، انگور، رطب تازه، انار، موز، کدو و خیار چنبر.
انجیر و زیتون
خداوند در بین انواع خوراکیها به دو چیز و خوردنی قسم یاد میکند. آن دو انجیر و زیتون هستند که میتواند به اهمیت فوقالعاده آنها در سلامت انسان و حتی بهداشت روانی او اشاره داشته باشد.
«والتین و الزیتون»
روایاتی که از خواص زیتون سخن میگویند، چنان زیادند که مجال اشاره به آنها نیست تنها بگوییم که فرمودهاند زیتون بخورید که از درخت مبارکی است.(بحار ،ج3، 181)
از انجیر نیز سخن فراوان است اما انجیر معمولاً در بین ما به اندازه زیتون مورد توجه نیست. از پیامبر خدا صلی الله علیه وآله نقل شده است که فرمود: اگر میگفتم میوهای از بهشت نازل شده هر آینه میگفتم که آن انجیر است برای اینکه میوه بهشت بدون دانه است، پس آن را بخورید که بواسیر را قطع میکند و برای درد نقرس (سیاتیک) سودمند است. (بحار الانوار، ج63، 186)
روغن زیتون نیز در سوره مومنون و نور مورد توجه قرار گرفته است:
« وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَیْنَاء تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِینَ : و درختى را (نیز ایجاد كردیم) كه (غالبا) از طور سینا بیرون مىآید كه (به رویاندن زیتون) روغن و نان خورشى را براى خورندگان مىرویاند.»(مۆمنون،20) علاوه بر خواص مادی روغن زیتون، در روایات به تأثیرگذاری این مادهی غذایی در تعادل روح و روان انسان هم اشاره شده است. از امام رضا علیهالسلام نقل شده است: «... غم و اندوه را برطرف میکند و اخلاق را نیکو مینماید.» در بسیاری از روایات نیز فرمودهاند سرکه و روغن زیتون غذای انبیاء و غذای مورد علاقهی حضرت فاطمه بوده است. (بحارالانوار،48، 117) میوه های بهشتی,غذاهای بهشتی انگور
وَعِنَبًا وَ قَضْبًا : و درخت انگور و سبزیجاتى كه چندین نوبت چیده مىشود.(عبس، 28)
انگور یازده بار در قرآن آمده است؛ چه به عنوان میوهی بهشتی و چه به عنوان برگزیده ای از میوه های زمینی. در سوره عبس برای یادآوری نعمتهایش وقتی از دانه و باران و... سخن میگوید رویش خرما و انگور را منتی بر بندگان و آیتی بر قدرت خود میداند.
خرمای تازه
« وَهُزِّی إِلَیْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْكِ رُطَبًا جَنِیًّا : و درخت خرما را به سوى خویش حركت ده تا براى تو خرماى تازه چیده فرو ریزد.» (مریم،25)
وقتی حضرت مریم حضرت عیسی را به دنیا آورد در همان لحظات نخستین پس از زایمان به او وحی شد درخت کنارش را تکان دهد و از آن خرمای تازه بخورد. از این رو گفتهاند که خرمای تازه بهترین غذا برای بانوانی است که تازه وضع حمل کردهاند.
موز
«وَ طَلْحٍ مَّنضُودٍ : و (درخت) موز كه میوههایش روى هم نشسته.» (واقعه،29)
موز را هم به عنوان میوه های بهشتی نام میبرد و با توصیف درختان موز به توصیف زیباییها و نعمات بهشتی میپردازد. و همین دلیلی بر برتری موز بر دیگر میوهها از منظر قرآن خواهد بود. زیرا در بهشت آنچه راز جاوید ماندن و حیات طیبه است استفاده خواهد شد. هر چند کیفیت آنها با کیفیت میوه های زمین متفاوت باشد. انار
«فِیهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ : در آن دو (هر نوع درخت) میوه و درخت خرما و انار است.» (الرحمن،68)
از انار سه بار در قرآن یاد شده است. وقتی در سوره الرحمن از دو باغ ویژه بهشتی سخن میگوید میفرماید: در آن دو باغ میوههاست. سپس دو تا از آن میوهها را از بقیه جدا کرده و عیناً نام میبرد که انار و خرما هستند.
عسل
«...یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ ... : از درون شكم آنها مواد قابل آشامیدن رنگارنگى بیرون مىآید كه در آن براى مردم شفاست ، ...» (النحل،69)
از عسل هم در قرآن یاد شده است و به مهمترین جنبهی عسل یعنی جنبه دارویی آن توجه شده است.
در قرآن دو چیز به عنوان عامل شفا یاد شده است: یکی خود قرآن و دیگری عسل است ؛ به عبارتی در قرآن کریم هم به شفای روح و قلب و هم به شفای جسم توجه شده است. در روایات هم آمده است که نوش عسل (یک قاشق مربا خوری عسل) موجب شفاست. (کافی، ج8، 194)
کدو هم در سوره صافات، آیه 146ذکر شده است. میفرماید :
وَأَنبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِّن یَقْطِینٍ : و بر بالاى سر او بوتهاى از نوع كدو (یا موز یا انجیر) رویانیدیم.
وقتی یونس بیمار در ساحل افکنده شد بر او درخت کدو رویاندیم تا بر او سایه افکند.
پیاز، عدس، سیر، و سبزی هم در آیه 61 سوره بقره به عنوان درخواست بنی اسرائیل از خداوند مطرح شده است. و نان در سوره یوسف آیه 37 آمده است. البته اینها به عنوان نقل قول دیگران در قرآن آمدهاند.
نوشیدنیها در قرآن
شیر و آب خالص دو نوشیدنی هستند که قرآن از فوائد آن برای انسان سخن میگوید. گویا با ذکر این دو سخن، درباره ی همه مایعاتی که بدن انسان بدان نیازمند است تمام میکند.
شیر، آب خالص، شرابی پاکیزه (و غیر مست کننده) و شربتی از عسل، از نوشیدنی هائی است که در قرآن به عنوان نوشیدنیهای بهشتی نام برده شده است.
«...فِیهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاء غَیْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ لَّمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِینَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى ... : ... و نهرهایى از شراب كه سراپا لذت است براى نوشندگان، و نهرهایى از عسل تصفیه شده، و براى آنها در آنجا از هر گونه میوه هست ،... » (محمد،15)
گوشتها در قرآن
عبارت لحم به معنای گوشت 12 بار در سوره های بقره، مائده، انعام، و نحل ذکر شده است ؛ چرا که اساس تغذیه انسان و قوت بدن است. لذا اگر چه خوردن گوشت قرمز به صورت مداوم خوب نیست و از آن نهی شده است ، ترک کردن گوشت نیز بسیار بد است . در روایات گوشت را سید غذاها معرفی کردهاند و از تأثیر ترک گوشت در اخلاق انسان سخن شده است : «هر کس چهل روز گوشت نخورد، بداخلاق میشود.» (کافی ج 1،ص 301)
گوشت پرندگان
«وَلَحْمِ طَیْرٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ : و گوشت پرنده از هر چه میل نمایند .» (واقعه،21)
گوشتهای دریایی
«... وَهُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِیًّا ... ؛ و اوست كسى كه دریا را مسخر گردانید تا از آن گوشت تازه بخورید .... .» (فاطر،12)
۰۳/۰۳/۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]
صفحات پیشنهادی
استاد دانشگاه شیراز: اگر روحانیون اهل اخلاق باشند مردم هم به آنها اعتماد کرده و الگو می گیرند
استاد دانشگاه شیراز اگر روحانیون اهل اخلاق باشند مردم هم به آنها اعتماد کرده و الگو می گیرند فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر کاکایی گفت اگر روحانیونی اهل معنا و اخلاق باشند و مردم حس کنند که این فرد به آن قولی که می گوید ملتزم است و صرفا برای مجلس آرایی و منبر رفتن مبا خوردن مال حرام بهشت را بر خود حرام نکنیم
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۱ یک استاد دانشگاه گفت پیامبر ص در حدیثی فرمودند که رد کردن سکهای کم ارزش که از حرام باشد نزد خداوند برابر با انجام 70 هزار حج پذیرفته شده است حجتالاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی آملی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایراناشکهای سیرالئون از بازگشت رایزن فرهنگی ایران/ شیعهای که امام جمعه اهل سنت شد
دین و اندیشه الگویی در وحدت شیعه و سنی اشکهای سیرالئون از بازگشت رایزن فرهنگی ایران شیعهای که امام جمعه اهل سنت شد محمدرضا قزلسفلی پس از 9 سال رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در سیرالئون به ایران بازگشته است اما بازگشت او با واکنشهای مختلفی از سوی شخصیتهای سیاسی علمی و دینی وفعالیتهای هنری سالهای اخیر در شأن اهل بیت(ع) نبوده است
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۱ عضو خبرگان رهبری گفت امروز کمتر اشعار فاخر و آثار هنری برجسته در خصوص اهل بیت ع توسط هنرمندان خلق میشود در حالی که در موضوعهای مختلف زمینه کار وجود دارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله محمدتقی مصباحیزدی جاگر آدم و حوا از بهشت بیرون رانده نمی شدند چه می شد؟
اگر آدم و حوا از بهشت بیرون رانده نمی شدند چه می شد سرنوشت قطعی انسان زندگی بر روی زمین بود از سویی نیز آن جنّت که حضرت آدم و همسرش حوا در آن ساکن شده بودند بهشت موعود نبوده است انسان از ابتدا برای خلیفة اللّهی خدای متعال در زمین آفریده شده بود وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلابزرگداشت استاد فقید تاریخ اسلام در آخرین روز اردیبهشت
بزرگداشت استاد فقید تاریخ اسلام در آخرین روز اردیبهشت فرهنگ > دین و اندیشه - مراسم تجلیل و بزرگداشت استاد برجسته تاریخ اسلام علامه علی دوانی در فرهنگسرای رازی برگزار می شود به گزارش خبرآنلاین فرهنگسرای رازی در ادامه برنامه زندگی به سبک بزرگان مراسم تجلیل و بزرگدهمسرم کاهل نماز است.چه کنم؟
همسرم کاهل نماز است چه کنم آنچه وظیفه شماست این است که تا آنجایی که امکان دارد تلاش کنید همسرتان را به سوی نماز و احکام دینی سوق دهید ولی نباید انتظار داشته باشید حتما موفق شوید زنی متأهل هستم خودم خیلی به نماز اهمیت می دهم ولی همسرم کاهل نماز است بعضی مواقع می خواند بعضی مواقبهشتی: آیتالله زنجانی عالم جامع و مرجع اندیشمندان بود
پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۵ یک استاد حوزه علمیه قم گفت آیتالله سیدعزالدین زنجانی عالمی جامع و مرجعی برای اندیشمندان بود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان آیتالله احمد بهشتی در نخستین همایش بزرگداشت حکمت و حکمای خراسان به مناسبت نخستین سالگردچرا بشر قرن بیستمی به صلح قرن نوزدهمی پایان داد/ تردید در ایده آل و بهشت زمینی
دین و اندیشه داوری اردکانی بررسی کرد چرا بشر قرن بیستمی به صلح قرن نوزدهمی پایان داد تردید در ایده آل و بهشت زمینی رئیس فرهنگستان علوم در هجدهمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا گفت از اوایل قرن 20 در ایده آل و بهشت زمینی تردید شد و این تردید می تواند آرامش را به هم بزند که چنین هانتشار قرآن در جامعه به برکت اهل بیت(ع) است/ تفسیر قرآن، یک قرآن ناطقی می خواهد
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی انتشار قرآن در جامعه به برکت اهل بیت ع است تفسیر قرآن یک قرآن ناطقی می خواهد آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود گفت اگر قرآن بخواهد قيم جامعه بشود به برکت عترت طاهرين است چرا که قرآن يک قرآن ناطقي ميخواهد که او را تمقام علمی آیت الله احمد بهشتی تجلیل می شود
دین و اندیشه مقام علمی آیت الله احمد بهشتی تجلیل می شود در ششمین گردهمایی اساتید علوم عقلی مجمع عالی حکمت اسلامی که چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه برگزار می شود از مقام علمی آیت الله احمد بهشتی تجلیل به عمل خواهد آمد به گزارش خبرگزاری مهر ششمین گردهمایی اساتید علوم عقلی چهارشنبه 31هفتههای فرهنگ رضوی از 20 اردیبهشت آغاز میشود
سهشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۲ دبیر جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا ع گفت 4 قاره جهان میزبان برنامههای دوازدهمین دوره این جشنواره هستند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیدجواد جعفری در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در مشهد گفت جشنواره امام رضا ع به سمت متجلیل از مقام علمی آیت الله احمد بهشتی در ششمین گردهمایی اساتید علوم عقلی
دین و اندیشه تجلیل از مقام علمی آیت الله احمد بهشتی در ششمین گردهمایی اساتید علوم عقلی در ششمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که 31 اردیبهشت ماه در قم برگزار می شود از مقام علمی حضرت آیت الله دکتر احمد بهشتی تجلیل به عمل می آید به گزارش خبرگزاری مهر در ششمین گردهمایی اساتید علوم عدو نیم ساعت شنبه، ۲۰ اردیبهشت
دو نیم ساعت شنبه ۲۰ اردیبهشت دانلود بررسی آثار معنوی و اجتماعی اعتکاف با حضور آیت الله سید محمد قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه در برنامه دو نیم ساعت شنبه ۲۰ اردیبهشت از شبکه خبر یک شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۷قیمت طلا، سکه و ارز، یکشنبه ۲۱ اردیبهشت
قیمت طلا سکه و ارز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت امروز در بازارهای جهانی هر اونس طلا با ۳ دلار کاهش در مقایسه با دیروز ۱۲۸۸ دلار معامله شد در بازار داخل نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار با حفظ ثبات قیمت ۱۰۱ هزار تومان داد و ستد شد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر در بازار طلای امروزنیمصفحه اول روزنامههای اقتصادی/ یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
نیمصفحه اول روزنامههای اقتصادی یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ مهمترین عناوین روزنامه های اقتصادی داخلی را هر روز می توانید از سرویس اقتصادی جام نیوز پیگیری نمایید ۲۱ ۰۲ ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۹کودک 4 ساله خوراک گرگ شد
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۹ فرماندار خدابنده از حمله گرگ به کودک چهارساله بزینهرودی و مرگ وی خبر داد بابالله فتحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان در این باره اظهارکرد گرگ پس از حمله به کودک چهار ساله او را به باغی در اطراف شهر بزینهرود-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها