تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820981882
چرا بشر قرن بیستمی به صلح قرن نوزدهمی پایان داد/ تردید در ایده آل و بهشت زمینی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه داوری اردکانی بررسی کرد:
چرا بشر قرن بیستمی به صلح قرن نوزدهمی پایان داد/ تردید در ایده آل و بهشت زمینی
رئیس فرهنگستان علوم در هجدهمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا گفت: از اوایل قرن 20 در ایده آل و بهشت زمینی تردید شد و این تردید می تواند آرامش را به هم بزند که چنین هم شد و کار به بجایی رسید که امروزه می گویند «سیاست مدیریت اردوگاه است».
به گزارش خبرنگار مهر، هجدهمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا با عنوان «فلسفه و صلح جهانی» صبح امروز پنجشنبه اول خرداد به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا در مجتمع آدینه آغاز شد. دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و چهره ماندگار فلسفه طی سخنانی در این همایش به موضوع «صلح در فلسفه» پرداخت و گفت: صلح و جنگ از هم جدا نیستند یعنی نمی شود درباره صلح و دوستی سخن گفت بدون این که جنگ و دشمنی در نظر بیاید. برخی معتقدند تاریخ جنگ است و مرزبندی ها با جنگ معین شده است و مشهورترین فردی که پیرامون جنگ کتاب نوشته می گوید «جنگ ادامه سیاست است». من نمی دانم جنگ ادامه سیاست است یا سیاست ادامه جنگ اما هرچه هست این دو از هم جدا نیستند. وی با اشاره به آیاتی از قرآن که ناظر بر حاکمیت صلح بر عالم در ابتدای آفرینش است، افزود: ابتدا الفت است در عالم و بعد درگیری ایجاد می گردد. در تاریخ بشر همواره جنگ بوده است چنان که هگل می گوید «صفحات صلح در کتاب تاریخ سفید است». رئیس فرهنگستان علوم افزود: مهم این است که بسیاری از فلاسفه روی جنگ تاکید دارند و بر طبع بشر به جنگ اشاره می کنند. از طبع بشر حرف نزنیم و نگوییم که طبع بشر اقتضای جنگ دارد. هر چند حدود انسان در عالم اقتضائاتی دارد چنانچه فروید هم بشر را اهل صلح می داند و هم اهل جنگ؛ یعنی در روانشناسی بشر این مساله وجود دارد و وجود ما مرکب از دو عنصر مهر و مرگ یا عشق و مرگ است. البته فروید بر این مساله تاکید می کند که بشر می تواند بر میل به تجاوز و جنگ جویی مهار بزند. این استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: با این مقدمه ای که عرض کردم می خواهم بگویم که سیاست پایان جنگ است و مدینه بشری قوام پیدا می کند و زندگی جمعی در سیاست قوام می کنند تا صلح را ایجاد کنند اما مشکل این جا است که سیاست باید مرزها و تفاوت ها را مشخص کند و در درون سیاست جنگ به وجود می آید. وی نظر کسانی که به جنگ در برابر صلح اصالت می دهند را رد کرد و گفت: در تفکر یونانی سیاست به اخلاق پیوسته است. سیاست برای صلح است گرچه یونانی کار را از سیاست جدا می کند و آن را متعلق به خانه می داند اما یونانی زندگی اخلاقی را در مدینه می بیند و در این زندگی بشر طلب فضایل می کند و آن زندگی، زندگی صلح است اما با این وجود یونانی در حال جنگ و «اسپارت» همواره در حال جنگ بوده است و آتن یا آتن ایده آل جویای فضیلت است بنابراین به صلح اهمیت می دهد و خود را در برابر «بربر»، «هلن» می خواند و این می تواند زمینه جنگ باشد. به این ترتیب نمی توان گفت فلسفه ها با صلح یا جنگ ارتباطی ندارند. دکتر داوری اردکانی با اشاره به جایگاه جنگ و صلح در دوره جدید گفت: در دوره جدید در قرن 18 ایده آل صلح و بهشت زمینی مطرح شد و یکی از مهمترین آرا در این باب نظر کانت است که در فهم تاریخ تجدد قابل تامل است. هرچه بوده بعد از جنگ های بناپارت تا 1914 میلادی هیچ جنگ مهمی در اروپا اتفاق نیافتاد اما آیا فکر نمی کنید این ایده آل قرن 18 در پیدایش این وضعیت موثر باشد، که در یک دوره یک قرنی این وضعیت ناشی از نهضتی است که در آلمان به وجود آمد. این فلسفه قرن 18 که رویای صلح و آزادی و سلامت و رفاه و حتی بی مرگی داشت در برقراری صلح به مدت یک قرن موثر بود اما این که چرا این فضا یک باره شکسته شد، این مساله هم ناشی از تحولی است که در فلسفه ایجاد گردید. وی ادامه داد: از اوایل قرن 20 در ایده آل و بهشت زمینی تردید شد و این تردید می تواند آرامش را به هم بزند که چنین هم شد و کار به بجایی رسید که امروزه می گویند «سیاست مدیریت اردوگاه است» یعنی جهان به اردوگاه تبدیل شده است. آیا همه جنگ ها یکی هستند؟ بی تردید جنگ مشترک معنوی است اما من از ادب فارسی بهره می برم تا نشان دهم صورت های مختلف جنگ داریم و افراد اختلاف های متعددی با هم دارند. در حدود صد سال پیش اختراعی شد و اعلام کردند شاعران در باب مهر مادر بسرایند و شاعران به این کار پرداختند. اما یکی از آنها از جنگ آغاز کرد، همان که مطلع آن این بود «داد معشوقه به عاشق پیام/ که کند مادر تو با من جنگ» البته دو سطر آخر به مهر مادر می رسد و شعر را با مهر و صلح تمام می کند. این نمونه ای از جنگی است که بین اشخاص واقع می شود اما جنگ دیگری هم وجود دارد که «فیخته» دو صفحه ای از ژان پل سارتر نقد می کند و آن را بسط می دهد که به نمایشنامه گوشه نشینان معروف است. در این نمایشنامه بازرگانی قصد سپردن کارهای تجاری خود را به پسر دارد اما پسر اظهار ناتوانی می کند و می گوید نمی توانم به چشم مردم بنگرم و پدر به او می گوید لازم نیست به چشم آنها بنگری بلکه به سر آنها نگاه کن طوری که آنها فکر کنند به چشم آنها می نگری. به نظر فیخته و سارتر ما با نگاه، اشخاص را تسخیر می کنیم و نگاه ما خودی اشخاص را از آنها می گیرد و این نگاه جنگ است. رئیس فرهنگستان علوم افزود: اما این جا من می خواهم به جنگی بپردازم که در سیاست بین کشورها واقع می شود و با آن دو جنگ قبلی اگرچه ارتباطی هم دارد. جنگ های قدیم به آن دو جنگ قبلی بر می گردند اما جنگ زمان ما رنگ دیگری است. جنگ زمان ما جنگی است که در قرن 19 به آن نظر داشتند بلکه این جنگ، جنگ علمی و تکنولوژیکی است. اگر از 1945 تا الان که حدود 70 سال می گذرد جنگ واقع نشده دلیلش این است که این جنگ تکنیکی است که از سال 1932 اتفاق نیافتاد بلکه اگر این جنگ واقع شود دنباله جنگی است که در 1945 ختم شد. وی تاکید کرد: اخلاقی ترین مردمان ممکن است زمانی با جنگ موافقت کنند و ما نمی توانیم داور فکر باشیم که هر وقت جنگ را تایید کردیم جنگ خوب است و یا برعکس. در سال 1943 و 44 دانشمندان اروپایی و آمریکایی مشغول طراحی سلاحی شدند که به جنگ پایان دهد. وقتی کار به مرز تحقق رسید هاینزبرگ به یکی از دوستانش نوشت که بیایید از این کار غیراخلاقی و ضدبشری صرفنظر کنید و این مساله بین اندیشمندان مطرح بود تا این که ناگهان این خبر منتشر شد که بمب اتم در آمریکا ساخته شده است و پیش از آن مرد بزرگ علم قرن 20 یعنی انیشتین نامه ای نوشته بود که ما سلاحی می توانیم بسازیم که به جنگ خاتمه بدهد. نفوذ تکنیک و تکنولوژی در جهان امروز در به وجود آوردن جنگ و صلح آنقدر موثر است که نمی دانیم با آن چه کنیم و همواره نگرانیم از این که عاقبت سلاحی که در زرادخانه ها وجود دارد چه می کند و نمی گویم که این نگرانی و ترس مانع جنگ وحشتناک تکنیکی می شود اما این مساله موضوعی است که سیاست مداران نمی توانند آن را نادیده بگیرند چرا که جنگ امروز جنگ علم و تکنولوژیک است. علمی که هم سازنده است و هم ویرانگر و صلح و جنگ با هم هستند ولی آخر کار بشر صلح و آرامش است و عاقبت را در صلح می بینیم و این است که حکما، شاعران و فلاسفه ما صلح دوست بودند.
۱۳۹۳/۳/۱ - ۱۳:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
همایش بینالمللی «جهان عاری از خشونت در پرتو صلح، امنیت و حقوق بشر» برگزار میشود
دین و اندیشه همایش بینالمللی جهان عاری از خشونت در پرتو صلح امنیت و حقوق بشر برگزار میشود پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری همایش بینالمللی جهان عاری از خشونت در پرتو صلح امنیت و حقوق بشر را برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر پژوهشکده مطالنشست نگاهی به حل المسائل نجوم محاسباتی در قرن پنجم هجری: اللامع فی الامثلة زیج الجامع برگزار می شود
دین و اندیشه نشست نگاهی به حل المسائل نجوم محاسباتی در قرن پنجم هجری اللامع فی الامثلة زیج الجامع برگزار می شود مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نشست علمی نگاهی به حل المسائل نجوم محاسباتی در قرن پنجم هجری اللامع فی الامثلة زیج الجامع ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می شود به گزارش خبرگبیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در محکومیت اهانت به حرم اویس قرنی
بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در محکومیت اهانت به حرم اویس قرنی فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایرنا نوشت در پی جنایت اخیر گروه های تروریستی در سوریه و اهانت به حرم مطهر اویس قرنی از صحابی حضرت محمد ص دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه ای ضمن درخوبارگاه اویس قرنی صحابه پیامبر اسلام (ص) قبل و پس از حمله تکفیریها
بین الملل آفریقا و خاورمیانه تصویر و خبر بارگاه اویس قرنی صحابه پیامبر اسلام ص قبل و پس از حمله تکفیریها منابع خبری به تازگی تصاویری از بارگاه اویس قرنی صحابه گرانقدر پیامبر اسلام ص منتشر کرده اند که از تخریب گسترده آن توسط گروه تروریستی داعش حکایت دارد به گزارش خبرگزاریسیمای ایرانیان از نگاه جهانگردان فرانسوی قرن هفدهم
فرهنگ و ادب ادیبات ایران سخنرانی پروفسور مورو در کتابخانه ملی سیمای ایرانیان از نگاه جهانگردان فرانسوی قرن هفدهم پروفسور فرانسوا مورو استاد ادبیات قرن هجدهم و مدیر مرکز تحقیقات ادبیات مربوط به سفرنامه نویسان دانشگاه سوربن در یک سخنرانی در کتابخانه ملی با عنوان چگونه میتوانصیدانلو: مسئولان قبلی سوارکاری در حل مشکل قرنطینه پیگیری خوبی نداشتند
سهشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۲ سرپرست فدراسیون سوارکاری با بیان این که همه مقدمات برای برگزاری انتخابات این فدراسیون مهیا است تاکید کرد مجامع انتخاباتی سایر استانهایی که با سرپرست اداره میشوند تا موعد انتخابات برگزار خواهد شد محمود صیدانلو در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزعلم علمای راستین، سوقدهنده بشر به سوی خداوند است
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۵ امام جمعه موقت زنجان با بیان اینکه علم باید بشر را به سوی خدا دعوت کند گفت علم علمای راستین همواره سوقدهنده انسان به سوی خداوند بوده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان حجتالاسلام سیدیعقوب موسوی در مراسم اولینمهیبترین سیل قرن اخیر در بالکان + تصاویر
مهیبترین سیل قرن اخیر در بالکان تصاویر جاری شدن سیلاب های سنگین در بالکان زندگی بسیاری از ساکنان منطقه را تحت تاثیر قرار داده است فرارو بارش باران های شدید موسمی روز یکشنبه سبب جاری شدن سیل در صربستان بوسنی هرزگوین و کرواسی شد که در 120 سال اخیر بی سابقه بوده و بیش از 50 کشهمایش گفتگو برای صلح، امنیت وحقوق بشر
عکس پیام ثانی همایش گفتگو برای صلح امنیت وحقوق بشر همایش بین المللی گفتگو برای صلح امنیت و حقوق بشرصبح امروز پنج شنبه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد ۱۳۹۳ ۲ ۲۵ - ۱۴ ۲۳سیره عملی امام علی (ع) بهترین چراغ راه زندگی بشریت است
استانها شمال آذربایجان شرقی جهانی سیره عملی امام علی ع بهترین چراغ راه زندگی بشریت است تبریز – خبرگزاری مهر دبیر حزب موتلفه آذربایجان شرقی گفت سیره عملی حضرت امیرالمومنین علی ع بهترین چراغ راه زندگی بشریت است رحیم جهانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار دهمایش فلسفه و صلح جهانی فردا برگزار می شود
دین و اندیشه همایش فلسفه و صلح جهانی فردا برگزار می شود به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا هجدهمين همايش بزرگداشت حكيم ملاصدرا اول خردادماه با موضوع فلسفه و صلح جهاني برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا هجدهمين همايش بزرگداشت حكيم ملاصدرا فردا اول خانتقاد آیتالله مکارم شیرازی از نوع پوشش جوانان / چرا جوان باید به پاره بودن لباسش افتخار کند؟
انتقاد آیتالله مکارم شیرازی از نوع پوشش جوانان چرا جوان باید به پاره بودن لباسش افتخار کند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری حوزه نوشت آیتالله مکارمشیرازی گفت متاسفانه ما تهاجم فرهنگی غربیها را پذیرفتهایم چرا جوان باید به پاره بودن لباسشتفاوت علم انسان و ملائکه/ آدم ابوالبشر فقط یک پرده از علمش را برای ملائکه کنار زد!
دین و اندیشه پای تفسیر قرآن آیت الله قرهی تفاوت علم انسان و ملائکه آدم ابوالبشر فقط یک پرده از علمش را برای ملائکه کنار زد آیت الله قرهی در تفسیر قرآن آیات 30 تا 33 سوره بقره گفت ملائکه الهی علم اولیه را دارند اما علم به همه اسماء را ندارند و خداوند همه چیز را به آنها یاد نعکس: کفش قرن چهاردهم!
عکس کفش قرن چهاردهم کفش قرن چهاردهم زیست نیوز تاریخ انتشار ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۸داعش، مزار اویس قرنی را به آتش کشید
داعش مزار اویس قرنی را به آتش کشید دیدبان حقوق بشر سوریه با صدور بیانیه ای گزارش داد دولت اسلامی عراق و شام داعش مزار اویس قرنی صحابی پیامبر ص را در شهر رقه در شمال سوریه منفجر کرد و به آتش کشید کد خبر ۴۰۰۵۸۱ تاریخ انتشار ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۶ - 15 May 2014 دیدبان حقوپزشکیان: مگر احمدینژاد نگفت تا پایان عمر دولتم یک نفر بیکار نخواهم گذاشت، پس چرا نشد؟/ دلواپسان، منتقد دولت ه
پزشکیان مگر احمدینژاد نگفت تا پایان عمر دولتم یک نفر بیکار نخواهم گذاشت پس چرا نشد دلواپسان منتقد دولت هستند چون قدرت را از دست دادهاند هشت سال ایران را در قبال تمام کشورها دشمن و منزوی کردند و هیچ کدام از آقایانی که حالا دم از دلواپسی میزنند حرفی نداشتند به گزارش نامهپاپ: تاجران اسلحه دم از صلح و حقوقبشر نزنند
پاپ تاجران اسلحه دم از صلح و حقوقبشر نزنند پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها با خطاب قرار دادن کشورهای صادرکننده اسلحه گفت آنهایی که به تجارت اسلحه می پردازند از صلح و حقوق بشر صحبت نکنند کد خبر ۴۰۰۶۴۸ تاریخ انتشار ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳ ۲۹ - 15 May 2014 پاپ فرانسیس رهبر م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها