تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804061169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتشار قرآن در جامعه به برکت اهل بیت(ع) است/ تفسیر قرآن، یک قرآن ناطقی می خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛
انتشار قرآن در جامعه به برکت اهل بیت(ع) است/ تفسیر قرآن، یک قرآن ناطقی می خواهد
آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود گفت: اگر قرآن بخواهد قيم جامعه بشود به برکت عترت طاهرين است، چرا که قرآن يک قرآن ناطقي مي‌خواهد که او را تفسير، تبيين و اجرا کند. زينب کبرا و وجود مبارک امام سجاد(ع) راهشان همين بود. 



به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود بیاناتی فرموده اند که متن آن در پی می اید:
 
ایشان در این جلسه به بیان فضایل حضرت زينب کبرا پرداختند و گفتند: همان‌طوري که وجود مبارک سيدالشهداء عقيله بني‌هاشم است زينب کبرا هم عقيله بني‌هاشم است، اين تاء, تاء تأنيث نيست اين تاء, تاء مبالغه است و از این جهت آن حضرت را عقیله نامیدند که ایشان در عقلانيت کامل است. بر اساس اين تعليل, هم سيدالشهداء(ع) عقيله بني‌هاشم است هم زينب کبرا. 
 
ایشان در ادامه به پاسخ عارفانه حضرت زینب کبرا به سوال ابن زیاد در مجلس کوفه اشاره کردند و اظهار داشتند: وقتي در مجلس کوفه ابن‌زياد از آن عقيله سؤال مي‌کند: کاري که خدا با برادرت کرد چه بود؟ حضرت در اینجا چون صحبت از کار الله است عارفانه سخن گفت و فرمود: «لا رأيت الا جميلا» کارِ خدا جز حق و جميل و عدل چيز ديگر نيست، نفرمود «رأيته جميلا» ، کسي که با «لا اله الا الله» زندگي مي‌کند این را نمی گوید بلکه مي‌گويد: «ما رأيت الا جميلا»؛ اگر کار خداست آزمون الهي است، برابر آن آزمون سرافراز به در آمده است.
 
ایشان با تبیین محدوده اخلاق و عرفان خاطرنشان کردند:حکيم و متکلم بحث‌هاي عالَم را با رعايت خلق و خالق مي‌بينند اما عارف کاملاً مرز کار خلق را از کار خالق جدا مي‌کند، عارف کاري با آدم خوب شدن ندارد اين کار فن اخلاق است در فن اخلاق, شخص تلاش و کوشش او اين است که در جنگ بين نفس و عقل, داور خوبي باشد عقل را بر نفسي که امار بالسوء است ترجيح بدهد از رذايل برهد و به فضايل برسد يا «خوفاً من النار» اين کار را مي‌کند يا «شوقاً الي الجنة» اين کار را مي‌کند بالأخره مي‌شود مهذب، کار فن اخلاق، تهذيب نفس است همين؛ ولي اگر کسي اين کار را انجام داد و آدم منزه، باتقوا، عادل و اهل بهشتی شد از آن به بعد اجازه پرواز به فن عرفان را دارد که در کار خدا سخن بگويد نه در کار خَلق.
 
ایشان ادامه دادند: در محدوده عرفان سخن از بدي و شر و عصيان و کذب و امثال ذلک نيست اگر کسي از مسئله فعل نفس و تهذيب نفس رهايي پيدا کرد وارد حوزه کار الله شد خدا هست و اسماي او، خدا هست و اوصاف او، خدا هست و افعال او، خدا هست و آثار او، در آن منطقه جز عقل و عدل چيز ديگري نيست. 
 
ایشان در ادامه به تشریح صفت رحمانیت خداوند پرداختند و گفتند:اگر کسي وارد اين مرحله شد به جِد باور دارد که در عالَم جز زيبايي چيز ديگري نيست و زيبايي کار خدا گاهي اقتضا مي‌کند تنبيه را، گاهي اقتضا مي‌کند ادب را. خدا رحمتي دارد و غضبي دارد اما اين رحمت رحيميه است که مقابل دارد، طبق بيان نوراني از امام سجاد(ع) که فرمود: رحمت خدا پيش از غضب اوست، طبق ادله ديگر اما «يا من سبقت رحمته غضبه» يعني قبل از اينکه خدا غضب بکند پيشاپيش نقشه را رحمت ترسيم مي‌کند مهندسي را رحمت ترسيم مي‌کند که کجا غضب ببارد و چقدر غضب ببارد بر چه کسي غضب ببارد. 
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به بیان نورانی اميرالمؤمنين(ع) اذعان داشتند:يک بيان نوراني از اميرالمؤمنين(ع) است که اولياي الهي را معنا مي‌کند و معرفي مي‌کند مي‌فرمايد اين اولياي الهي يک تعامل متقابلي با قرآن کريم دارند درست است که علمشان از قرآن است به برکت قرآن، عالم شدند اما رواج قرآن در جامعه هم به برکت اولياي الهي است، بِهِمْ عُلِمَ الْکِتَابُ وَ بِهِ عَلِمُوا وَ بِهِمْ قَامَ الْکِتَابُ وَ بِهِ قَامُوا» يعني اهل بيت علم دارند اما علمشان قرآني است؛ ولي قرآن اگر بخواهد در جامعه منتشر شود به برکت اهل بيت است، اگر قرآن بخواهد قيم جامعه بشود به برکت عترت طاهرين است، چرا که قرآن يک قرآن ناطقي مي‌خواهد که او را تفسير، تبيين و اجرا کند. زينب کبرا و وجود مبارک امام سجاد(ع) راهشان همين بود. 
 
ایشان در فراز پایانی سخنان خود با یاد آوری اهمیت توجه به نماز بیان داشتند: همه ما مخصوصاً عزيزاني که مروجان مسئله اقامه نمازند چه در بخش فرهنگي، چه در بخش اجتماعي و سياسي و ساير قسمت‌ها باید توجه کنند که اين ستون را به پا بدارند وقتي اين ستون به پا داشته شد خود اين ستون، جلوي زشتي‌ها را مي‌گيرد.
 
ایشان با اشاره به نقش بازدارندگی نماز در برخورد انسان با منکرات، اظهار داشتند: ما اگر خواستيم بفهميم اين نماز مقبول است يا نه يک راه خوبي دارد البته تشخيص اساسي قبول و نکول به قيامت وابسته است اما در دنيا هر کسي اهل حساب باشد مي‌تواند بفهمد نماز او قبول شد يا قبول نشد؛ زيرا خداي سبحان نماز را معرفي کرده فرمود: ﴿إِن الصلاةَ تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ﴾ نماز مثل اينکه «الانسان ما هو؟» مي‌گويند «حيوان ناطق» الصلاة ما هي؟ «الصلاة ما هي؟ هي الناهية عن الفحشاء و المنکر» حالا اگر کسي ظهر و عصر نمازش را خواند تا غروب به شکر الهي آلوده نشد اين مطمئن باشد نمازش مقبول شد چون آنچه جلوي فحشا و منکر را گرفت همين عبادت بود اما اگر ـ خداي ناکرده ـ در بين راه آلوده شد اين مطمئن باشد نمازش قبول نشد.



۱۳۹۳/۲/۲۸ - ۱۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن