محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831263860
مبانی تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
مبانی تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول
سورههای قرآن به صورت یکجا و پیوسته نازل نگردیده است، بلکه شماری از آیات یک سوره نازل میشد، سپس آیاتی از سوره دیگر نازل میشد، و آن گاه دنباله آیات سوره قبلی فرود میآمد و به دستور پیامبر (ص) در ادامه سوره پیشین قرار داده میشد.
بخش دوم و پایانی مشروعیت ترتیب مصحف کنونی از جمله نکات دخیل در تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول، باور به نادرست بودن ترتیب کنونی سورهها و آیات قرآن است و اینکه ترتیب موجود بر خلاف رضای خدا و پیامبر (ص) صورت پذیرفته است. از جمله ادله این باور میتواند شماری از روایات و اخباری باشد که همین معنا را باز میگوید. مانند روایات زیر: 1- سالم بن سلمه میگوید: «محضر امام صادق (ع) بودم. شخصی به تلاوت قرآن پرداخت و حرفهایی از قرآن بر زبان آورد که تا کنون آن را از دیگران نشنیده بودم. امام صادق (ع) خطاب به آن مرد فرمود: این گونه مخوان، بلکه قرآن را همان سان که دیگران میخوانند تلاوت کن تا آن گاه که قائم ما قیام کند، آن گاه هست که او قرآن را چنان که هست میخواند و مصحف امام علی را بیرون میآورد، همان مصحفی که وقتی امام از نوشتن آن فارغ شد، آن را نزد مردم آورد و به آنان فرمود: این کتاب خداوند است، به همان ترتیب و شیوهای که بر رسول خود حضرت محمد (ص) نازل کرد و من آن را بین این دو جلد گرد آوردهام. آنان گفتند: در نزد ما مصحف جامع و کامل موجود است و نیازی به قرآن تو نیست. امام علی (ع) فرمود: پس از این هرگز این قرآن را نخواهید دید. بر من بود که پس از گردآوری، آن را به شما نشان میدادم تا آن را برگیرید و بخوانید.» (فیض کاشانی، /1/10) فیض کاشانی پس از یادکرد این روایات نتیجه میگیرد که:«وانها لیس ایضاً علی الترتیب المرضی عند الله وعند رسوله (ص) .» (همان)«ترتیب مصحف کنونی بر خلاف رضای خداوند و پیامبر (ص) اوست.» وی سپس علی بن ابراهیم قمی را نیز موافق این دیدگاه میداند و میافزاید: «و به قال علیّ بن ابراهیم.» (همان) تقدیم و تأخیر در آیات مصحف از دیگر مبانی تفسیر قرآن به ترتیب نزول، باور به وجود گسست در آیات پیوسته و تقدیم و تأخیر در ترتیب شماری از آیات قرآن در مصحف کنونی است. این تقدیم و تأخیر چنان است که هرگاه ارائه مطالب و معانی قرآن بر پایه آن صورت پذیرد، کاملاً معنای مخالف با مراد خداوند و شریعت نبوی به دست میدهد. از نمونههای این تقدیم و تأخیر میتوان به موارد زیر اشاره کرد: یک: تقدیم ناسخ بر منسوخ از جمله مسائل مورد اتفاق در آیات قرآن کریم، وجود آیات ناسخ و نیز آیات منسوخ است. و از سوی دیگر قاعده پذیرفته در نزد تمام اندیشمندان اصول آن است که از شرایط حکم ناسخ آن است که پس از حکم منسوخ باشد. از جهت سوم در مصحف کنونی، چه بسا آیه ناسخ پیشتر از آیه منسوخ قرار گرفته است (فیض کاشانی، 1/11) و این آشکارا نشان میدهد که در چینش مصحف موجود، تقدیم و تأخیر غیر منطقی وجود دارد و اگر بر همین منوال تفسیر شود، معنای مخالف با معنای «ما انزل الله» ارائه میدهد. از جمله شواهد و نمونههای این مشکل در مصحف موجود، به نمونه زیر میتوان اشاره داشت: درباره عده زنان شوهر مرده دو آیه در قرآن کریم آمده است. یکی از آن دو آیه شریفه عده زنان شوهر مرده را چهار ماه و ده روز تعیین میکند؛(وَالَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَیَذَرُونَ أَزْوَاجًا یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَهَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا)(بقره/234)«و کسانی که از شما میمیرند و همسرانی از خود بر جای میگذارند، باید چهار ماه و ده روز انتظار بکشند.» در آیه دیگر که از نظر ترتیب مصحف فعلی پس از آیه اول جای داده شده، عده این گروه از زنان یک سال مقرر شده است:(وَالَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَیَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِیَّهً لأزْوَاجِهِمْ مَتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَیْرَ إِخْرَاجٍ) (بقره/240) «و کسانی که از شما میمیرند و همسرانی از خود بر جای میگذارند، باید برای همسران خود وصیت کنند که تا یک سال آنها را (با پرداختن هزینه زندگی) بهرهمند سازند، به شرط اینکه آنها از خانه شوهر بیرون نروند (و اقدام به ازدواج مجدد نکنند).» حال آنکه به اتفاق فقیهان و عالمان مسلمان، آیه دوم به وسیله آیه اول نسخ شده است و میباید از نظر ترتیب پس از آیه ناسخ جای داده شود. (همان) دو: تقدیم و تأخیر جملههای یک آیه ترتیب جملههای آیه هفدهم سوره مبارکه هود در مصحف فعلی چنین است:(أَفَمَنْ کَانَ عَلَى بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّهِ وَیَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ وَمِنْ قَبْلِهِ کِتَابُ مُوسَى إِمَامًا وَرَحْمَهً)(هود/17)حال آنکه ترتیب واقعی آن به گونه دیگر است: «ویتلوه شاهد منه إماما ورحمه ومن قبله کتاب موسى...». (همان) سه: تقدیم وتأخیر کلمات یک آیه در مصحف موجود آمده است:(وَقَالُوا مَا هِیَ إِلا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا)(جاثیه/24) لکن ترتیب آن باید به این گونه باشد: «وإنما هو نحیی ونموت.» زیرا دهریان باور به روز بعث و زنده شدن پس از مردن ندارند و اگر ترتیب موجود را واقعی و معتبر بشماریم، این گمانه را برمیانگیزد که آنها رستاخیز و زندگی دگر باره را قبول دارند. (همان) چهار: جدایی بخشهای یک آیه گاه بخشی از یک آیه در سورهای و بخش دیگر و تمام کننده آن در سوره دیگر آمده است، مانند:(أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَى بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَکُمْ مَا سَأَلْتُمْ)(بقره/61) بخش دیگر آیه که پاسخ قوم موسی به سخنان حضرت موسی است، در سوره مائده آمده است که گفتند: (قَالُوا یَا مُوسَى إِنَّ فِیهَا قَوْمًا جَبَّارِینَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّى یَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ یَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ)(مائده/22) نمونه دیگر در مورد تهمت کافران به قرآن و پیامبر است؛(وَقَالُوا أَسَاطِیرُ الأوَّلِینَ اکْتَتَبَهَا فَهِیَ تُمْلَى عَلَیْهِ بُکْرَهً وَأَصِیلا)(فرقان/5)«(و کافران) گفتند: این (قرآن) همان افسانههای پیشینیان است که وی آن را رونویسی کرده و هر صبح و شام بر او املاء میشود.» خداوند به این تهمت پاسخ گفته است که میباید در ادامه همین آیه قرار میداشت، لکن در مصحف فعلی این پاسخ نه بلافاصله و در ادامه آیه شریفه، بلکه در سوره عنکبوت آمده است:(وَمَا کُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتَابٍ وَلا تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذًا لارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ) (عنکبوت/48) «تو هرگز پیش از این کتابی نمیخواندی و با دست خود چیزی نمینوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند.» بی آنکه سر نقد و بررسی این دیدگاه و ادله آن را داشته باشیم، به گفتاری از خود فیض کاشانی میپردازیم که پس از تبیین دیدگاه و ادله یاد شده میگوید: «أقول: ویرد على هذا کله إشکال و هو أنه على هذا التقدیر لم یبق لنا اعتماد على شئ من القرآن إذ على هذا یحتمل کل آیه منه أن یکون محرفاً و مغیراً و یکون على خلاف ما أنزل الله فلم یبق لنا فی القرآن حجه أصلا فتنتفی فائدته و فائده الأمر باتباعه و الوصیه بالتمسک به إلى غیر ذلک، و أیضا قال الله عز وجل: «و إنه لکتاب عزیز لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه». و قال: «إنا نحن نزلنا الذکر و إنا له لحافظون». فکیف یتطرق إلیه التحریف و التغییر، و أیضا قد استفاض عن النبی (ص) و الأئمه:: حدیث عرض الخبر المروی على کتاب الله لیعلم صحته بموافقته له و فساده بمخالفته. فإذا کان القرآن الذی بأیدینا محرفاً فما فائده العرض؟ مع أن خبر التحریف مخالف لکتاب الله مکذب له فیجب رده و الحکم بفساده أو تأویله» (فیض کاشانی، 1/57) «این دیدگاه و ادله آن با این پرسش و اشکال روبرو است که در این فرض اعتباری برای قرآن موجود باقی نمیماند، چه احتمال تحریف و تغییر در هر آیه و بخش قرآن میرود و جایی برای بهرهوری و تمسک بدان باقی نمیماند. و نیز این دیدگاه مخالف آیاتی از خود قرآن و کلام الهی است، مانند آیه «انه لکتاب عزیز لا یأتیه الباطل من بین یدیه ولا من خلفه» و «انا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون». با تضمینهای مطرح شده در این آیات، چگونه میتوان به احتمال تحریف باور داشت؟ چنان که این دیدگاه با روایت مستفیض رسیده از پیامبر (ص) و امامان:ناسازگار است که بر اساس آن، تمامی نصوص روایی برای سنجش صحت و سقم، میباید به قرآن عرضه شوند. این در حالی است که از یک سو اگر قرآن و مصحف موجود تحریف شده باشد، جایی برای تطبیق قاعده «عرضه حدیث به قرآن» باقی نمیماند و از سوی دیگر، خود خبر تحریف مخالف قرآن است که میباید از آن اعراض شود.» وی سپس در مقام پاسخ میآورد:«و یخطر بالبال فی دفع هذا الاشکال والعلم عند الله أن یقال: إن صحت هذه الأخبار، فلعل التغییر إنما وقع فیما لا یخل بالمقصود کثیر إخلال... ویدل على هذا قوله (ع) فی حدیث طلحه: إن أخذتم بما فیه نجوتم من النار و دخلتم الجنه فإن فیه حجتنا و بیان حقنا و فرض طاعتنا.» (همان) «آنچه در ذهن میآید ـ و حقیقت را خدا میداند ـ، این است که بر فرض درست بودن روایات یاد شده، تغییرات در آن مواردی اتفاق افتاده است که اخلال به مقصود کلی قرآن را سبب نمیشود، و به اعتبار عموم الفاظ قرآن خدشهای وارد نمیآورد، همان سان که روایات و نصوص دیگر رسیده از معصومان همین معنا را تأیید میکند، مانند سخن امام (ع) به طلحه که میگوید: اگر به آنچه در قرآن است عمل کنید، اهل نجات خواهید بود و وارد بهشت میشوید، زیرا که در همین قرآن، حجت، حقوق و لزوم پیروی از ما بیان شده است.» برآیند این پاسخ و سایر پاسخهایی که میتوان ابراز داشت، آن است که اگر به فرض تغییرات یاد شده را بپذیریم، این به معنای التزام به تحریف قرآن نیست، چه رسد به اینکه آن روایات و نصوص را مردود بدانیم. آن سان که نویسنده کتاب «البیان فی علوم القرآن» با اصرار زیاد، بر نادرستی روایات تغییر و دخالت اجتهاد اصحاب در ساختار و چینش مصحف فعلی پای فشرده و بر این باور است که تمام روایات دال بر این مدعی، معارض قرآن، مخالف حکم صریح عقل و اجماع مسلمانان مبنی بر ثبوت قرآن با تواتر است. چه اینکه قبول این نظر، مستلزم قول به عدم ثبوت قرآن با تواتر است که راه را بر تحریف از دو معبر زیادت و نقصان میگشاید و این فرآیند خلاف اجماع مسلمین است. (خویی، /240) مبانی برتری تفسیر نزولگرا بر مصحفگرا چنان که گفتیم، گروه دیگری از مفسران بر اساس ترتیب نزول، با آنکه در تاریخ جمع قرآن و ترتیب کنونی مصحف بر این باورند که در زمان پیامبر (ص) و به دستور مستقیم آن حضرت ـ که منشأ الهی داشته ـ صورت پذیرفته است، با این همه، تفسیر بر اساس نزول را در بر دارنده منافع و رهآوردهایی میشناسند که بر شیوهای جز آن مترتب نیست و همین عامل را سبب رویکرد خویش به تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول معرفی میکنند. قرآن پژوه معاصر «ملا حویش آل غازی» که خود تفسیری بر اساس ترتیب نزول نگاشته است، با اینکه باور دارد نظم و ساختار آیات و سورههای قرآن عظیم در مصحفهایی که اینک در دست ماست، بر پایه مراد الهی، به فرمان رسول خدا (ص) و راهنمایی جبرئیل امین صورت پذیرفته است، اما این باور را میپذیرد که نظم و ساختار کنونی قرآن توقیفی است و اجتهاد را بر نمیتابد. (آلغازی، 1/4) در شمار مهمترین مبانی این گروه از طرفداران تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول میتوان به این نکته اشاره داشت که آنان روش ترتیب نزول را بهتر و رسانندهتر به معنای قرآن میدانند، زیرا در این روش تفسیری، به زمان، مکان، شرایط و بسترهای تاریخی و اجتماعی آیات و سورهها دقت و اهتمام بیشتر صورت میگیرد و در نتیجه مفسر به فهم درستتر و بهتری نایل میآید. کارکرد شناخت اسباب و شرایط نزول در فهم قرآن قرآن کتابی است که به تدریج و در گذار بیست و سه سال رسالت پیامبر (ص) بخشی در مکه و پارهای دیگر در مدینه بر آن حضرت نازل شد. از جمله دلایل نزول تدریجی قرآن را پرسشها، رویدادها، نیازها، شرایط اجتماعی، فکری و فرهنگی محل نزول و جامعهای میتوان برشمرد که قرآن در آن نازل گردید. از این روی، نقش مهم و تعیین کننده آگاهی و رهیافت به زمان، مکان، اسباب و عواملی که نزول و فرود سوره و یا آیهای از آیات قرآن را برتافته است، در فهم مراد و معنای آن سورهها و آیات بر کسی پوشیده نیست. این نقش و آگاهی چندان است که برخی از قرآن پژوهان، علم و آگاهی به دانش اسباب و شرایط نزول را «اشرف علوم قرآن» دانستهاند (سیوطی، 1/26) و درباره آنان که واقف بر وجوه و احتمالات بیست و پنج گانه مکان شناسی، نزول سورهها و آیات قرآن نیستند، گفتهاند: «آنان که این وجوه را نمیدانند، روا نیست درباره کلام الهی سخن بگویند.» (همان) ملاحویش آل غازی پس از بر شماری فواید و آثار آگاهی بر اسباب نزول، نتیجه میگیرد که سبب نزول، راه قوی در فهم برخی از معانی قرآن است، زیرا که علم به مسبب، ره آورد آگاهی به سبب است. (آلغازی،1/23) گو اینکه در اصل دخالت و تأثیر آگاهی به اسباب، زمان و مکان نزول آیات قرآنی در فهم مراد و معنای آن جای تردید و تأمل نیست، لکن سخن بر سر پیمانه و میزان این تأثیر و دخالت است؛ بدین معنا که آیا لازمه نقش و دخالت آگاهی به زمان، مکان، و اسباب نزول در تفسیر قرآن این است که تفسیر و فهم قرآن جز در ساختار نزول و قرار دادن هر یک از آیات و سورهها در هندسه زمانی نزول، امکان پذیر و دست کم مطلوب و رساننده معنای مورد نظر گوینده کلام نیست؟ و یا چنین فرآیندی را نمیتوان از شرط علمی پیش گفته دریافت و در ساختار و چینش کنونی آیات و سورههای قرآن نیز کار تفسیر کلام الهی را ممکن و رسیدن به فهم مراد خداوند را میسور و دست یافتنی برشمرد؟ آنان که روش ترتیب نزول در تفسیر قرآن را بایسته و درست دانسته و میانگارند و راه و روشی جز آن را مطلوب و رساننده کامل معنا و مراد کلام خداوند نمیدانند، به پرسش یاد شده پاسخ مثبت میگویند. «محمد عزت دروزه» یکی دیگر از قرآن پژوهان معاصر که او نیز تفسیری از قرآن به روش ترتیب نزول نگاشته است، در تبیین شیوه تفسیری و نیز انگیزه رویکرد خویش به روش تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول آورده است: «و لقد رأینا أن نجعل ترتیب التفسیر وفق ترتیب نزول السوره، بحیث تکون أول السور المفسره الفاتحه ثم العلق ثم القلم ثم المزّمل إلى أن تنتهی السور المکّیه ثم سوره البقره فسوره الأنفال إلى أن تنتهی السور المدنیه لأننا رأینا هذا یتّسق مع المنهج الذی اعتقدنا أنه الأفضل لفهم القرآن و خدمته.» (دروزه، 1/9) «بر آن شدم ترتیب تفسیر خود را بر اساس ترتیب نزول قرآن قرار دهم. به گونهای که نخستین سورهای که تفسیر میشود، سوره فاتحه، سپس علق و آنگاه مزمل باشد، همین سان تا وقتی که سورههای مکی پایان پذیرد. پس از آن سوره بقره و بعد انفال، به تفسیر گرفته میشود تا آخرین سوره مدنی. زیرا این روش سازگار با شیوهای است که آن را برای خدمت و فهم بهتر قرآن مناسبتر میبینم.» رهیافت به حکمت نزول تدریجی قرآن دروزه سپس کارکرد دیگری بر این شیوه تفسیری یادآور میشود که بر سایر شیوههای تفسیری مترتب نیست و آن، رهیافت به حکمت نزول تدریجی قرآن است؛«إذ بذلک یمکن متابعه السیره النبویه زمنا بعد زمن، کما یمکن متابعه أطوار التنزیل ومراحله بشکل أوضح وأدقّ، وبهذا وذاک یندمج القارئ فی جوّ نزول القرآن وجوّ ظروفه ومناسباته ومداه ومفهوماته وتتجلى له حکمه التنزیل.» (همان) «با این روش، پیروی از سیره نبوی در گذار پیاپی زمان میسر میگردد، چنان که همراهی با تحولات زمان نزول قرآن و پیروی از آنها به گونهای واضحتر و دقیقتر فراهم میآید و برآیند این دو، درآمیختن و تنیدن خواننده با فضای نزول قرآن، شرایط، بسترها، مناسبات اجتماعی و مفاهیم قرآنی است که در نتیجه آن، حکمت و راز نزول قرآن برای وی مکشوف و هویدا میگردد.» از میان مشکلات و پرسشهای افزونی که بر سر راه قرآن پژوهی به شیوه ترتیب نزول در امروز وجود دارد و در گذشته و صدر نخستین اسلام بسیاری از آنها زمینه طرح و پیدایش نداشته است، به یادکرد دو نکته که عزه دروزه بدانها اشاره کرده است، میپردازیم: 1. ناامکانی ترتیب نزول قطعی نخستین مشکل در قرآن پژوهی به ترتیب نزول، رسیدن به ترتیب نزول حتمی و مورد اتفاق مورخان و تاریخ نگاران و قرآن پژوهان است. محمد عزه دروزه از این مشکل چنین سخن میگوید:«من الحق أن نقول: إنه لیس فی الإمکان تعیین ترتیب صحیح لنزول السور القرآنیه جمیعها، کما أنه لیس هناک ترتیب یثبت بکماله على النقد أو یستند إلى أسانید قویه و وثیقه.» (همان، 1/3)«حقیقت آن است که نمیتوان ترتیب حتمی برای نزول تمام سورههای قرآن سراغ گرفت، چنان که نمیتوان ترتیب کامل و فراتر از نقد که برآیند اسناد و روایات وثیق و قوی باشد، به اثبات رساند.» 2. گسست نزولی سورهها سورههای قرآن به صورت یکجا و پیوسته نازل نگردیده است، بلکه شماری از آیات یک سوره نازل میشد، سپس آیاتی از سوره دیگر نازل میشد، و آن گاه دنباله آیات سوره قبلی فرود میآمد و به دستور پیامبر (ص) در ادامه سوره پیشین قرار داده میشد، چنان که گاه بخشهای آخر یک سوره پیش از بخشهای نخست آن نازل میشده و با راهکردهای نبوی سامان مییافته است. (همان) رهآورد این شیوه نزول آن است که اگر مفسری بخواهد بر اساس ترتیب نزول به کار تفسیر بپردازد، میباید اجزای یک سوره را تقطیع کند و نیز ساختار پارهای از سورهها را بر هم ریزد، آن هم بر تکیه گاه و مستندهای نه چندان قابل اعتماد و اطمینانآور، و این چیزی است که کمتر کسی جسارت اقدام بدان را به خود میدهد. منابع و مآخذ: 1. آراسته، حسین جوان؛ درسنامه علوم قرآن، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1387ش. 2. آل غازی، عبد القادر ملا حویش؛ بیان المعانی، دمشق، مطبعه الترقی، 1382ق. 3. بلاغی، محمد جواد؛ آلاءالرحمن فی تفسیر القرآن، قم، بنیاد بعثت، 1420ق. 4. خویی، سید ابوالقاسم؛ البیان فی تفسیر القرآن، چاپ چهارم، بیروت، دارالزهراء، 1359ق. 5. دروزه، محمد عزه؛ التفسیر الحدیث، قاهره، دار احیاء الکتب العربیه، 1383ق. 6. زرقانی، محمد عبدالعظیم؛ مناهل العرفان فی علوم القرآن، بیروت، دارالکتاب العربی، 1417ق. 7. زرکشی، محمد بدرالدین؛ البرهان فی علوم القرآن، بیروت، دار المعرفه، 1391ق. 8. سیوطی، جلال الدین؛ الاتقان فی علوم القرآن، بیروت، مؤسسه الکتب الثقافیه، 1416ق. 9. طباطبایی، سید محمد حسین؛ المیزان فی تفسیر القرآن، قم، اسماعیلیان، 1391ق. 10. فیض کاشانی، ملا محسن؛ التفسیر الصافی، بیروت، مؤسسه الاعلمی، بیتا. 11. مجلسی، محمد باقر؛ بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1403ق. سید حسین هاشمی /مدرس و پژوهشگر حوزه منبع: فصلنامه پژوهشهای قرآنی شماره 62و 63 پایان متن/
93/02/20 - 00:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]
صفحات پیشنهادی
کتاب مبانی تفسیر روایی منتشر شد/ انحصار فهم قرآن به روایت
دین و اندیشه کتاب مبانی تفسیر روایی منتشر شد انحصار فهم قرآن به روایت کتاب مبانی تفسیر روایی در بخشهای مباحث تمهیدی مبانی کارایی روایات در تفسیر قرآن و آسیب شناسی روایات تفسیری به بررسی این موضوع می پردازد به گزارش خبرگزاری مهر منظور از تفسیر روایی در این کتاب این است که بهدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن برگزار شد
پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۸ دهمین همایش اساتید تفسیر قرآن چهارشنبه شب با سخنرانی آیتالله جوادی آملی و با حضور اساتید تفسیر قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این همایش آیتالله عبدالله جوادی آملی با اشااسباب نزول در نظریه تفسیری طباطبایی
اسباب نزول در نظریه تفسیری طباطباییتلقی طباطبایی از مفهوم و مقوله اسباب نزول حاوی نکتهای نو یا متضمن نگاهی متفاوت از پیشینیان نیست و با تلقیهای نوینِ پارهای از نواندیشان قرابتی ندارد چکیده اسباب نزول در نظریه تفسیری طباطبایی موقعیت خاص و متفاوتی دارد بهگونهای که این نظریهانتقاد یک مرجع تقلید از برخی افراد بهخاطر تفسیر به رای قرآن
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۲ یک مرجع تقلید گفت تفسیر به رای و غلو درباره معصومین و خروج از اعتدال سه خطر بزرگ در راه تدبر قرآن کریم است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله مکارم شیرازی در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیثمقایسه دو تفسیر ادبی الکشاف و التفسیر البیانی للقرآن
مقایسه دو تفسیر ادبی الکشاف و التفسیر البیانی للقرآنزمخشری تلاش میکند با توجه به سیاق آیات واژگان را به خوبی شرح دهد اما بنت الشاطئ سعی میکند با تکیه بر حس عربی دلالت مشترک هر لفظ در کاربردهای گوناگون را دریابد چکیده تفاسیر قرآن با رویکردهای مختلفی به نگارش درآمده است که یکتدبر از مهمترین سرفصلهای مهم نزول قرآن است/ برپایی محفل انس با قرآن از اهداف اصلی مسابقات قرآن است
دین و اندیشه احمد شرفخانی تدبر از مهمترین سرفصلهای مهم نزول قرآن است برپایی محفل انس با قرآن از اهداف اصلی مسابقات قرآن است معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در قرآن آمده است ما قرآن را نازل کردیم برای اینکه مردم در آن تدبر داشته باشند اظهار کردهیچ علمی از علم قرآن فراتر نمیرود
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۲ امام جمعه موقت تهران پژوهش در قرآن را مهمترین دلیل یافتن نهفتههای قرآنی دانست و گفت در تحقیقهای قرآنی میتوان به بسیاری از اعماق قرآن دست یافت در حالیکه تمام علمی که از قرآن اکنون در دست بشر است اندک قطره از آن علم نمیشود به گزارش خبرنگار خبردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن برگزار میشود
دین و اندیشه دهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن برگزار میشود دهمین نشست تخصصی اساتید قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم از 24 اردیبهشت در تهران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر دهمین نشست تخصصی اساتید قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم 24 تا 26 اردیبهشت ماه در تهران برگزار خواهدکرسی تلاوت قرآن و اذان در نمایشگاه کتاب برگزار می شود
دین و اندیشه کرسی تلاوت قرآن و اذان در نمایشگاه کتاب برگزار می شود شورای عالی قرآن در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران کرسی تلاوت قرآن و اذان برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر نوای دل نشین قرآن کریم توسط قاریان ممتاز کشورمان طی روزهای 10 تا 20 اردیبهشتماه 1392 و در خلنشست«مطالعات قرآنی، وضعیت حال، چشمانداز آینده» برگزار میشود
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۶ نشست تخصصی مطالعات قرآنی وضعیت حال چشمانداز آینده با حضور احمد پاکتچی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گروه مطالعات قرآنی و حدیث پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی خود را با عنواننماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری: متون درسی بر اساس قرآن تدوین شود
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری متون درسی بر اساس قرآن تدوین شودنماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری از بهره نگرفتن برنامهریزان و مولفان کتب درسی از قرآن در تهیه متون درسی انتقاد کرد و گفت متون درسی بر اساس قرآن تدوین شود به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهرسی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود
دین و اندیشه همزمان با عید مبعث سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود همزمان با مبعث رسول گرامی اسلام سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام در دو رشته حفظ و قرائت در سالن اجلاس سران کشورهایعناصر و مفاهیم اساسی امامت در اندیشه اسلامی و قرآن
در حرم رضوی بررسی شد عناصر و مفاهیم اساسی امامت در اندیشه اسلامی و قرآن خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تربت حیدریه در مراسم شب شهادت امام هادی ع در حرم رضوی با بیان عناصر و مفاهیم اساسی امامت گفت مرجعیت علمی و دینی تربیتی و اخلاقی و سیاسی سه عنصر و مفهوم مهم امامت در اندیشه اسلامیتاکید آیتالله سبحانی بر لزوم انس جامعه با قرآن
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۷ آیتالله جعفر سبحانی گفت انس جامعه با قرائت قرآن و تدبر در مفاهیم و عمل به آن موجب افزایش برکات در زندگی مردم میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در درس خارج خود در مسجد اعظم با اشاره به روایتی ازامام جمعه مریوان: تربیت فرزندان باید بر اساس آموزههای قرآنی باشد
امام جمعه مریوان تربیت فرزندان باید بر اساس آموزههای قرآنی باشدامام جمعه مریوان با بیان اینکه تربیت فرزندان باید بر اساس آموزههای قرآنی باشد گفت یکی از بهترین راههای بالا بردن سطح فرهنگ جامعه و از بین بردن معضلات اجتماعی تربیت صحیح فرزندان از سوی والدین آنهاست به گزارش خبرگزفعالان قرآنی از بیان دغدغههای خود اجتناب میکنند
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۴ یکی از فعالان قرآنی گفت رفع چالشهای جامعه قرآنی منوط به بهرهگیری از مسئولانی است که آراسته به تفکر قرآنی باشند تا با شناخت صحیح از مطالبات و دغدغههای حافظان و قاریان روش هدفمند و ثمربخش برای رفع معضلات آنها تخاذ کنند محمدتقی موسویان در گفتطبیعت شناسى مبانى و لوازم تربیتى آن در قرآن کریم و نهج البلاغه
طبیعت شناسى مبانى و لوازم تربیتى آن در قرآن کریم و نهج البلاغهمى توان ویژگى هایى نظیر نظام بودن طبیعت هدفدار برنامه ریزى شده و منظم بودن طبیعت زیبا بودن و آیت الهى بودن طبیعت را به عنوان مبانى تعلیم و تربیت از قرآن و نهج البلاغه استخراج نمود بخش دوم و پایانی 2 لوازم تربیت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها