تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826870382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهان اسلام بدون بازاندیشی در فقه راه به جایی نخواهد برد/ طباطبایی سعی می کرد سنت را با نورافکن تجدد بکوبد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه نشست نقد و بررسی آثار سید جواد طباطبایی؛
جهان اسلام بدون بازاندیشی در فقه راه به جایی نخواهد برد/ طباطبایی سعی می کرد سنت را با نورافکن تجدد بکوبد
دکتر داود فیرحی با اشاره به توجه دکتر سیدجواد طباطیایی به دانش فقه تأکید کرد: شاید تجربه های معاصر، فقه را مثبت یا منفی کند اما جهان اسلام بدون بازاندیشی در فقه راه به جایی نخواهد برد و این امیدی است که می توانیم از دکتر طباطبایی انتظار داشته باشیم که با آن تجربه ای که دارند همانطور که وارد بحثهایی مثل نائینی و مشروطه شدند، با یک نقادی وارد سنت فقهی ما شوند شاید در آنجا بتوانیم با عیارهای خوبی روبرو شویم.



به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی آثار و اندیشه های دکتر سیدجواد طباطبایی به همت پژوهشکده تاریخ اسلام عصر پنجشنبه 4 اردیبهشت با حضور حسین آبادیان، سیدهاشم آقاجری، احمد بستانی، حجت الاسلام داوود فیرحی، داریوش رحمانیان، حاتم قادری و قباد منصوربخت در کتابخانه ملی برگزار شد. حجت الاسلام دکتر داوود فیرحی پژوهشگر و نویسنده حوزه اندیشه سیاسی نیز در این نشست با اشاره سابقه استاد و شاگری خود با دکتر طباطبایی، درباره نقدهای تندی که برخی در این جلسه به دکتر طباطبایی وارد کردند، یادآور شد: یکی از ویژگی های شاگرد خوب این است که برخی از خلأهای تئوری استادش را در بیاورد. اما در این جلسه متأسفانه فرقی بین نقد یک اندیشه با غارت یک اندیشه قائل نشدیم که باید به این مسئله توجه کنیم. وی افزود: به نظرم اندیشه های دکتر طباطایی که او را می توان «پدر اندیشه سیاسی ایران» نامید از جهات مختلف مهم است. از این جهت که بسیار جدی است و مسئله محور، روشمند، منسجم و مسیر تحول روشنی را دارد. برداشت من این است که اساسا به چه اندیشه ای منسجم، جدی، روشمند که مسیر خاصی دارد، اندیشه می گوییم؟ اصلا علم از نقل قولهای ساده تاریخی تولید نمی شود، بلکه تاریخ داده می دهد و علم خلاقیت است. فرق است بین تقلید با آموختن. یک متفکر ممکن است از خیلی ها بیاموزد اما یک سنتز روشنی درست کند و این سنتز عقلایی است و به خاطر این رشنالیته بودنش او را می سنجیم لذا معتقدم تئوری دکتر طباطبایی یک تئوری منسجم است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: هرچند استاد می گفت من هگلی نیستم اما ما در زمان شاگری ایشان، هگلی می فهمیدیم منتهی یک بحث هگلی وارونه کمی هم نزدیک به ادبیات آرنت بود. تمام بحث دکتر طباطبایی این است که یک وضعیت انحطاط گونه و توضیح یک وضعیت گذار از انحطاط است وقتی من این بحثها را خواندم و پیش رفتم اما وقتی وارد دنیای سنت شدم احساس کردم عینکهای ترک خورده خودم یک به یک فروریخت. اولین بحرانی که با آن روبرو شدم تقسیم سه گانه اندیشه سیاسی در ایران بود که ایشان آن را به فقهی، فلسفی و سیاست نامه ها تقسیم کرده بودند. این بحران مرا وارد بحران دوم کرد. ادبیات دکتر یک بسته است که اگر در تئوری دچار مشکل شویم در قسمتهای دیگر این مشکل ادامه دارد و مثل دامینو می ماند. مثلا  من احساس کردم که این اندیشه که ما جریانی به نام سیاست نامه داریم و نماینده اش هم ایران باستان است، تحقیقات من نشان داد چنین چیزی اصلا نبوده است و در واقع سیاست نامه ها از یک خطایی نشأت گرفته از ادبیات مثل «رزنتا» و برخی از متفکران غربی و آن خطا این بوده که چون آنها با منطق سنت ما آشنا نبودند ظاهر کلمات را شمردند و دیدند کلمات در سه بخش قابل تقسیم است و بر اساس این ظواهر و تفاوتها سه گانه ها را ارائه دادند، اما مطالعات من نشان داد که ما اصلا چیزی به نام نظام دانش یا دانش مبنا که از جنس سیاست نامه ها داشته باشد، نداریم.

فیرحی با اشاره نتایج تحقیقات خود درباره خواجه نظام الملک و عدم نسبت وی با ایران شهری برخلاف گفته های دکتر طباطبایی، گفت: این دریافت من به این معنی نیست که اندیشه های دکتر انسجام ندارد بلکه من با کدهایی که در درس ارائه می شد متوجه شدم که طبقه بندی دانش اصلی در تمام تمدن ها است و تقریبا کم تعداد افرادی هستند که دانشها را در جهان اسلام طبقه بندی کرده باشند. آنچه یافته ام اینکه غیرمستشرقان و از درون سنت اسلامی کسی این سه گانه را ندیده اند یعنی دوگانه دیده اند و دانشها را به فقه و یا فلسفه ارجاع دادند و سیاست نامه ها، نوشتارهایی بنا به مصلحت برمبناهای فقهی هستند و هیچ ارتباطی به دوران ساسانی و باستان ندارد.

وی با اشاره به رویکرد جدید دکتر طباطبایی به سنت، تئوری اورا جدی ترین تئوری در حال حاضر توصیف کرد و گفت: این توصیف به معنی این نیست که همه با آن موافقیم. خیر؛ بلکه از این منظر مهم است که قبلا دکتر از سنت فرار می کرد و سعی می کرد سنت را تهافت کند آن هم با نورافکن تجدد و آن هم از نوع اروپایی اش بر سنت می کوبید بدون اینکه داخل این گردو را بشکند. اما وقتی من با دکتر احساس نزدیکی کردم که دکتر وارد دوره مشروطه شدند و به این نتیجه رسیدند که ما چاره ای نداریم جز اینکه تجدد را از دل سنت در بیاوریم، نه از تهافت سنت. تهافت به معنی کوبیدن یک اندیشه از بیرون است اما وقتی که داریم از سنت و ضرورت حضور سنت در پروسه تجدد و دوره گذار سخن می گوییم. احساس می کنم این بحث بیشتر با نظام دانایی جور در می آید و من بیشتر به بحثهای اخیر دکتر علاقمند شدم.

وی یکی از هنرهای تئوری دکتر را مرزبندی دقیق بین ایران پژوهی فلسفی با ناسیونالیسم ایدئولوژیک خواند و گفت: ناسیونالیسم ایدئولوژیک پدیده جدید و نسبتا مبتذلی است اما ایران پژوهی فلسفی مسئله ماست و ما نمی توانیم بدون آن کاری انجام دهیم. همچنین ظرافتهای تئوری دکتر را راجع به ایران می بینیم.

فیرحی در پایان با اشاره به توجه دکتر به دانش فقه تأکید کرد: شاید تجربه های معاصر، فقه را مثبت یا منفی کند اما جهان اسلام بدون بازاندیشی در فقه راه به جایی نخواهد برد و این امیدی است که می توانیم از دکتر طباطبایی انتظار داشته باشیم که با آن تجربه ای که دارند همانطور که وارد بحثهایی مثل نائینی و مشروطه شدند، با یک نقادی وارد سنت فقهی ما شوند شاید در آنجا بتوانیم با عیارهای خوبی روبرو شویم.
 


۱۳۹۳/۲/۵ - ۱۴:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن