تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815721140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه راهبردي به دغدغه هاي جهان اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۹:۵۸ق.ظ)
حمايت: نگاه راهبردي به دغدغه هاي جهان اسلام
به گزارش خبرگزاري موج، حمايت نوشت: در روزهاي اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با جمعي از زنان فرهيخته کشور بمناسب هفته زن وهم چنين در ديدار با گروهي از مداحان کشور نکات مهمي را بيان داشتند که از حيث دغدغه هاي عدالتخواهانه بسيار حائز اهميت است. در حيطه زنان ايشان بر اين نکته تاکيد کردند که مسائل زنان و خانواده بايد با هم ديده شود وهيچگاه در اين مورد تفکيک صورت نگيرد علاوه بر اين نبايد با تقليد از نگرش غربي نسبت به رفع مشکلات حوزه زنان اقدام کنيم و اينکه نبايد مسائل درجه دوم زنان را به عنوان مساله درجه يک برجسته کنيم واز دردهاي واقعي زنان غافل شويم ونهايتا اينکه لازم است در ايران تشکيلاتي راهبردي به صورت فراقوه اي جهت ساماندهي وهدايت امور زنان و خانواده تشکيل شود. در ديدار با مداحان نيز ضمن گلايه از اينکه چرا بعضي از مداحان به تذکرات قبلي ايشان توجه نکرده اند بر اين تاکيد ورزيدند که نبايد در جلسات ديني، نفرت و دشمني واختلافات کينه ورزانه را بين مسلمانان دامن زد وآب به آسياب دشمن ريخت. ايشان اختلاف افکني بين شيعه وسنّي را کفران نعمت الهي دانستند وتاکيد کردند که همه بايد از وحدت اسلامي حمايت و در جهت تقويت آن حرکت کنيم. اين بيانات از عمق راهبردي برجسته اي برخوردار بودند که لازم است مورد تامل دقيق حقوقي نيز قرار گيرد. در همين راستا چند نکته بشرخ زير ايفاد مي گردد با اين اميد که مفيد واقع شود:
نکته اول اينکه هيچکس منکر نيست که در حيطه زنان مثل ده‌ها حيطه ديگر انساني، مشکلات و مسائل مختلفي هنوز وجود دارد که زمينه نقض حقوق انساني را فراهم مي آورد و بر همين اساس در اقصي نقاط جهان لازم است براي بهبود وضعيت موجود تلاش لازم صورت گيرد. يکي از معضلات فعلي که در محافل حقوقي نيز کم وبيش ديده مي شود اين است که هم صورت مساله ها ودردها وهم راهکارها را برخي محافل غربي در سراسر جهان مطرح مي کنند واجازه نمي دهند که جوامع مختلف در حيطه زنان بر اساس وضعيت عيني خود ومباني فرهنگي واعتقاديشان مسائل را حل وفصل کنند. شدت تحرک غربي ها در اين حوزه باعث شده که در خيلي از جوامع ، زنان به رويکردهاي تقليدي از غرب رو آورده گويي اگر آن رويکردها را پيگيري کنند به توسعه وپيشرفت نائل مي آيند وکرامت انساني آنها صيانت مي شود ولي اگر بر اساس راه ديگري حرکت کنند عقب مانده خواهند بود. تا از اين مدار بافته شده ذهني وتاسف انگيز خارج نشويم امکان حرکت درست را پيدا نخواهيم کرد. اگر از مدار تقليد کورکورانه از غرب خارج شويم آنگاه هم دردهاي زنان را بر اساس شخصيت انساني ومنزلت والاي خدادادي آنان ترسيم خواهيم کرد وهم راهکارها به سمت درست هدايت خواهد شد چنانچه يکي از راهکارها اين است که همواره مراقبت کنيم که مبادا بنام تحقق حقوق زن، خانواده لگد مال شود و بنيان جامعه سست گردد، همانگونه که بنام حفظ خانواده نمي توان زن را فقط در خانه محبوس کرد و زمينه ارتقا توانايي هاي زنان در حوزه هاي علمي واجتماعي مبتني بر شرايط مناسب را از آنان گرفت.
نکته دوم اينکه رهبري بر ضرورت راهبري موضوع زنان وخانواده در قالب تشکيلاتي فرا قوه اي تاکيد نموده اند به اين جهت است که نگرشهاي بخشي باعث نشود که هر بخش يک رويکرد نسبت به زنان وخانواده را در پيش گيرد وعملا امکان اجراي برنامه منسجم وهماهنگ منتفي گردد.تجربه بيش از سه دهه فعاليت دستگاههاي مختلف براي ارتقاء حقوق زنان در کشور و نگرش دولتهاي مختلف به اين موضوع قطعا از جمله مستنداتي هستند که نگاه راهبردي ياد شده را تجويز کرده اند.
از حيث حقوقي البته در مورد نحوه ايجاد اين تشکيلات وصلاحيتهاي آن و اينکه به چه نحوي مديريت شود، نکاتي چند قابل ذکر است که جداگانه بايد بدان پرداخت.
نکته سوم در حيطه هدايت کلان جلسات ديني ومداحي به سمتي که در اين جلسات مطالبي گفته نشود که زمينه کينه ورزي مذهبي را دامن زند يا بر اختلافات بين شيعه وسني بيفزايد ، اين است که رهبري با اشراف بر هزينه هاي زيادي که گاه يک مطلب نابجاي يک مداح يا سخنران جلسه مذهبي براي جهان تشيع يا جهان اسلام ايجاد کرده است، اين توصيه را براي چندمين بار مورد تاکيد قرار داده اند. افرادي که اخبار جهان اسلام را رصد مي کنند بخوبي واقف هستند که گاه لوح فشرده يک سخنراني نابجاي يک واعظ يا يک مداح دريک شهر کوچک يا يک روستا در سطح گسترده در چندين کشور پخش شده وهمين امر دستاويزي قرار گرفته تا شيعيان مورد انواع تهمتها و برچسبهاي نادرست قرار گيرند، گوئي سرويسهاي امنيتي ضد اسلامي خصوصا رژيم صهيونيستي در کمين هستند تا حرف نابجايي از سوي يک سخنور با رنگ و لعاب ديني ومذهبي مطرح شود وآنان بلافاصله آن را در جهت ايجاد تفرقه ودشمني بين مسلمانان بکار گيرند در قبال اين تلاشهاي دشمنان اسلام، بارها رهبري معظم انقلاب اسلامي تذکر داده اند که بايد مراقبت شود و بنام دفاع از شيعه به اعتقادات برادران و خواهران اهل سنت توهين نشود و متقابلا علماي سنّي مراقبت کنند که بنام دفاع از اهل سنت به شيعيان بي مهري صورت نگيرد. گروههائي مثل جيش العدل يا داعش در سوريه يا جبهه النصره يا القاعده وطالبان متاسفانه نه به علماي اهل سنت پايبندي دارند ونه دغدغه آنها حفظ کيان اسلامي است. بايد مواظب بود که اين گروهها تقويت نشوند و بهانه آنان براي تقويت و ارتکاب انواع جنايات، برخي اظهار نظرهاي نسنجيده با رنگ ولعاب مذهبي نباشد.
نکته چهارم اينکه از حيث حقوقي بين المللي رهنمودهاي رهبري انقلاب اسلامي در مورد منع بيان کينه ورزانه ديني ومذهبي، همانند مورد فتواي منع سلاح هاي کشتار جمعي حائز اهميت بسيار است. اهل فن مي دانند که در ميثاق بين المللي حقوق مدني وسياسي ضمن ماده 20 آن تاکيد شده که کشورها بايد هر گونه بيان تنفر آميز که منشاء دشمني وخصومت مي شود و تبعيض ونزاع را در پي مي آورد را ممنوع کنند ودر قبال آن مجازات پيش بيني نمايند. اين حکم حقوقي بين المللي بارها از سوي غربي ها در عمل نقض شده چنانچه بنام آزادي بيان بارها مطالبي را منتشر کرده اند که مروج دشمني عليه مسلمانان بوده واسلام هراسي را دامن زده است.
اين رويکرد غربي ها نشان مي دهد که حتي در اجراي استانداردهاي حقوقي که خود در ايجاد آن نقش محوري داشته اند، صداقت ندارند وگزينشي عمل مي کنند چنانچه هر گونه بيان انتقادي از روايت رسمي در مورد وقايع تاريخي مثل هولوکاست را به هيچ عنوان بر نمي تابند وبه استناد همين ماده 20 ميثاق منع مي کنند اما توهين به مسلمانان ومقدسات اسلامي را جزو آزادي بيان محسوب مي کنند.
رهبر انقلاب اسلامي در بيانات اخير خود در جمع مداحان در واقع نگاه ديني وراهبردي علماي اسلامي را مورد تاکيد قرار دادند که هر گونه بيان کينه ورزانه ودشمن افکنانه به استناد رنگ ولعاب هاي مذهبي نفي مي شود واين گونه است که با اين راهبرد مي توان صلح ودوستي را در سراسر جهان تقويت کرد واجازه نداد که برخي بنام بيان اعتقادات مذهبي خود فحش وناسزا و بي احترامي به ديگران را در دستور قرار دهند.
اميد است مخاطبان مختلف از جمله جامعه حقوقي نگاه راهبردي مورد تاکيد رهبر انقلاب اسلامي چه در موضع زنان وچه در موضوع وحدت جامعه دينداران وعموم انسانها را مورد پيگيري جدي قرار دهند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن