تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798250840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهکارهای بهبود عملکرد نهادهای تربیتی جمهوری اسلامی ایران در تربیت زمینه‌ساز ظهور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
راهکارهای بهبود عملکرد نهادهای تربیتی جمهوری اسلامی ایران در تربیت زمینه‌ساز ظهور
پژوهش‌ها بر ضعف عملکرد نهادهای تربیتی در تربیت زمینه‌ساز ظهور اذعان دارند. توجه به این راهکارها، یاری‌رسان نهادهای تربیتی جامعه، در عمل به رسالت عظیم تربیت زمینه‌ساز ظهور است.

خبرگزاری فارس: راهکارهای بهبود عملکرد نهادهای تربیتی جمهوری اسلامی ایران در تربیت زمینه‌ساز ظهور


بخش دوم و پایانی نهاد آموزش و پرورش راهکارها و روش‌های مربوط به نهاد آموزش و پرورش با فراوانی 42 در جدول 2، نشان داده شده است.   جدول2. راهکارهای مربوط به نهاد آموزش و پرورش راهکار روش‌ها کد عنوان پژوهش تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش بر اساس رویکرد تربیت زمینه‌ساز ترغیب نخبگان برای تدوین نظریه برنامه درسی تربیت زمینه‌ساز ظهور برای نظام آموزش و پرورش، استفاده از آن به عنوان روح حاکم بر نظام آموزش و پرورش، تربیت مهدوی همۀ دست‌اندرکاران از سیاست‌گذاران تا معلمان و تبیین، توصیف و کسب حمایت هرچه بیشتر عموم مردم از طریق رسانه‌های جمعی برای استقرار این نظام 1212، 1213، 1214، 1215، 1221، 1222، 1223، 1224، 1225، 1226، 1227، 1228، 1230، 1231، 1251، 1252، 1253، 1254، 1255، 1264، 1265، 1266، 1267، 1268، 1411، 1433، 1464، 1521، 1533، 1534، 1535، 1536، 1537، 1541، 1542، 1551، 1553، 1532، 1554، 1555، 1556، 1211 بیشترین راهکار برای نهاد آموزش و پرورش ارائه شده است که بیان‌گر این است که از دیدگاه پژوهش‌گران این حوزه، نهاد آموزش و پرورش رسالت بیشتری در تربیت زمینه‌ساز دارد و در این زمینه باید نقش خود را بهتر ایفا کند. نهاد آموزش و پرورش حدود ده میلیون دانش‌آموز شیعه دارد که اگر به وظیفۀ خود به خوبی عمل کند، این معارف وارد خانواده‌ها می‌شود و باعث بهره‌گیری هر چه بیشتر جامعه از آن می‌گردد. آگاه‌سازی خانواده در این زمینه می‌تواند باعث هم‌افزایی در تربیت زمینه‌ساز دانش‌آموزان شود. لازمۀ عملی شدن این راهکارها، اتخاذ نگرش مؤمنانه به قرآن و عترت(ع)  توسط مسئولان آموزش و پرورش است. کسب معرفت حقیقی به ائمه اطهار(ع)  ضروری است. با توجه به این‌که هویت برنامۀ درسی تربیت اسلامی مبتنی بر قرآن و عترت(ع)  تربیت زمینه‌ساز ظهور است، توجه به این راهکارها متضمن تربیت اسلامی دانش‌آموزان و تحقق هدف غایی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است . در این راستا با توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی، ضروری است آموزش و پرورش برای عمل به رسالت خود، به عملی کردن راهکار‌ها و روش‌های اشاره شده همت گمارد. نهاد خانواده راهکارها و روش‌های مربوط به نهاد خانواده با فراوانی 38 در جدول 3، نشان داده شده است.   جدول 3. راهکارها و روش‌های مربوط به نهاد خانواده با فراوانی 38 راهکار روش‌ها کد عنوان پژوهش کسب معرفت به حضرت مهدی(عج)  و منتظر بودن و تربیت فرزندانی منتظر و محب حضرت توجه به انتخاب همسر، لقمۀ حلال قبل و بعد از تولد فرزندان، رعایت آداب زمان انعقاد نطفه، آداب بارداری، نام‌گذاری برای فرزندان، آداب شیر دادن در ارتباط با مودت به امام زمان(عج) ، الگو بودن والدین در محبت به حضرت و ترغیب فرزندان و ایجاد انگیزه با بیان زیبایی‌های دوران ظهور حضرت متناسب با فهم آنان از کودکی تا بزرگسالی، توجه به مسائل بلوغ جنسی نوجوانان و جوانان، گرایش دادن فرزند به الگوهای خوب در دوستان، آشنایان و محیط‌های آموزشی، تشویق اقدامات مربوط به محبت حضرت، مداومت در توسل به حضرت و برگزاری جلسات یاد ایشان در منزل، حضور در مکان‌ها و مجالس مربوط به امام عصر(عج) ، اخلاص در عمل تربیتی و دعا به فرزندان برای ایجاد محبت، بیان ویژگی‌های حضرت در قالب داستان و کتاب و لوح فشرده، ایجاد روابط خانوادگی با صالحان، ترویج فرهنگ صدقه برای سلامت حضرت جهت ایجاد رابطۀ قلبی، تعلیم دعاهای مربوط به ظهور برای فرزندان 1161، 1162، 1171، 1172، 1173، 1174، 1175، 1176، 1177، 1178، 1179، 1180، 1181، 1182، 1183، 1184، 1185، 1186، 1187، 1191، 1192، 1193، 1194، 1195، 1196، 1197، 1198، 1199، 1201، 1202، 1203، 1204، 1205، 1206، 1207، 1471، 1472، 1473 نخستین نهاد تربیتی که هر انسانی در آن قرار می‌گیرد، نهاد خانواده است. راهکارهای مربوط به خانواده بیان‌گر این است که زن و مرد برای عمل به وظیفۀ خود در تربیت زمینه‌ساز، باید از همان ابتدا که تصمیم به تشکیل خانواده می‌گیرند، به این راهکارها توجه کنند و از ابتدا در انتخاب همسر دقت نمایند که عشق و محبت به حضرت مهدی(عج)  در او نهادینه شده باشد و به طور مداوم برای معرفت‌افزایی به امام زمان(عج)  تلاش کنند و از منتظران حقیقی باشند. سپس همۀ اقدامات زندگی خود را بر پایۀ مودت به حضرت مهدی(عج)  بنا گذارند و به تربیت خود و فرزندان در این زمینه همت گمارند و الگوی فرزندان باشند. خانواده و مدرسه با عمل به وظیفۀ خود، عملکرد یکدیگر را تقویت کنند. نهاد دولت و سازمان‌ها و شوراهای فرهنگی _ تربیتی دولتی راهکارها و روش‌های مربوط به نهاد دولت و سازمان‌ها و شوراهای فرهنگی _ تربیتی دولتی با فراوانی 38 در جدول 4 نشان داده شده است.   جدول 4. راهکارها و روش‌های مربوط به نهاد دولت و سازمان‌ها و شوراهای فرهنگی- تربیتی دولتی راهکار روش‌ها کد عنوان پژوهش معرفت‌افزایی همۀ دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه دست‌اندرکاران آموزشی و فرهنگی به حضرت مهدی(عج)  و فرهنگ مهدویت و تعهد و مجاهدت برای نهادینه‌سازی فرهنگ انتظار در جامعه و ترویج فرهنگ موعودگرایی به عنوان نقشۀ راه ملت‌ها برای دستیابی به صلح و توسعه و اساس کار قرار دادن تربیت زمینه‌ساز در همۀ اقدامات فرهنگی با طراحی، تدوین و اجرای راهبردی قوی در تربیت زمینه‌ساز و توجه به برنامه‌ریزی برای همۀ نهادهایی که به نحوی در تربیت و فرهنگ نقش دارند استقرار فعالیت‌های نوشتاری، مطبوعاتی، هنری، سمعی و بصری بر محور ترویج فرهنگ مهدویت، اجتماعی نمودن افراد از همان کودکی با باور به حضرت مهدی(عج)  و عمق‌بخشی به آن، ترغیب اجتماعی مردم به مهدویت در جهت معرفت‌افزایی برای مسئولیت‌پذیری، انتخاب‌ مباحث‌ امیدبخش‌ و رعایت‌ اصول‌ تعیین‌ محتوا برای نهادینه‌‌سازی‌ و درونی‌‌سازی‌ این‌ ارزش، تألیف و تدوین کتاب‌ها و نشریات با بهره‌گیری از منابع اصلی و متقن شیعه برای افراد در سنین مختلف و قشرهای گوناگون اجتماعی برای آشناسازی افراد به وظایف و تکالیفشان دربارۀ امام، اطلاع‌رسانی کافی از طریق بیان روشن‌گر و توجه به تربیت مهدوی در نظام خانواده، آموزش و پرورش، نهادهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، قضایی، کشوری و لشکری، حمایت ویژۀ دولت از برگزاری همایش‌های داخلی و بین‌المللی در زمینۀ مهدویت، چاپ و انتشار مجله‌هایی دربارۀ بحث انتظار و مهدویت (اعم از ماه‌نامه و فصل‌نامه)، ایجاد ساختاری مناسب و هماهنگ برای برنامه‌های اشاعۀ فرهنگ مهدویت در وزارتخانه‌های فرهنگی، برگزاری دوره‌های مهدویت و ترویج گفتمان ظهور در سطوح مختلف جامعه، شناسایی علل نفوذ فرقه‌های انحرافی در جامعه، آماده‌سازی ابزارهایی برای مقابله و جلوگیری از ترویج فرهنگ ابتذال، اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با گرایش جوانان به مشروبات الکلی، مواد مخدر و آلودگی‌های جنسی، شناخت دقیق از دشمنان برای برنامه‌ریزی و مقابله در مسائل فرهنگی و اجتماعی، فراهم‌سازی نظام آموزش مجازی مهدویت 1122، 1131، 1511،1123، 1517، 1474، 1441، 1462، 1516، 1527، 1531، 1413، 1132، 1283، 1284، 1291، 1292، 1293، 1294، 1301، 1552، 1229، 1262، 1263، 1261، 1432، 1241، 1271، 1281، 1282، دولت و سازمان‌های فرهنگی _ تربیتی، وقتی مهدی‌یاور می‌شوند که مهدی‌باور باشند. هنگامی که مهدی‌باور شدند، نه‌تنها در همۀ اقدامات فرهنگی و تربیتی، به تربیت زمینه‌ساز ظهور توجه می‌کنند و این امر محور اقدامات قرار می‌گیرد، بلکه در سایر تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات نیز از زمینه‌سازی برای ظهور غافل نمی‌شوند. دولت و سازمان‌های فرهنگی _ تربیتی برای عمل به تربیت زمینه‌ساز ظهور، ابتدا باید نسبت به ائمۀ اطهار(ع)  و به‌خصوص حضرت مهدی(عج)  و جایگاه آن‌ها در هدایت انسان‌ها، معرفت لازم را کسب نمایند. در این صورت وظیفۀ خود را درک می‌کنند و می‌توانند برای تربیت زمینه‌ساز ظهور با توجه به راهکارها و روش‌های اشاره شده، اقدام کنند. نهاد رسانۀ ملی راهکارها و روش‌های مربوط به نهاد رسانۀ ملی با فراوانی 25 در جدول 5 نشان داده شده است.   جدول 5. راهکارها و روش‌های مربوط به نهاد رسانۀ ملی با فراوانی 25 راهکار روش‌ها کد عنوان پژوهش کسب معرفت لازم به معارف مهدوی و ارائۀ این معارف برای تمامی اقشار جامعه بر محور متون اسلامی با رویکرد تربیت زمینه‌ساز ظهور تهیه، تأمین و پخش برنامه‌های متعدد و متنوع مانند دعاها، مستند، خبری، آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، سریال، سینما، مسابقات، میزگردها، پویانمایی مناسب برای مقاطع سنی مختلف، گزارش‌ها و بحث‌های علمی در همۀ شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی، افزایش تلویزیون‌های ماهواره‌ای به زبان‌های مختلف، راه‌اندازی شبکۀ مهدویت در سطح داخلی و بین‌المللی 1105، 1106، 1107، 1141، 1141، 1151، 1401، 1412، 1422، 1434، 1475، 1491، 1492، 1501، 1502، 1503، 1504، 1515، 1522، 1523، 1524، 1526، 1525، 1252، 1513 رسانۀ ملی به عنوان نهادی که از آن به عنوان دانشگاه عمومی یاد می‌شود و بیشتر افراد جامعه را پوشش می‌دهد، نقشی بسیار مهم در تربیت زمینه‌ساز ظهور در داخل و خارج کشور می‌تواند ایفا کند. لازمۀ عملی کردن این راهکارها، این است که دست‌اندرکاران رسانۀ ملی، معرفت لازم به ائمۀ اطهار و امام زمان(عج)  کسب کنند و از این طریق، به وظیفۀ خود در این زمینه آگاه می‌شوند و در این صورت، لحظه‌ای از این رسالت مهم غافل نخواهند شد. راهکارهای بالا می‌تواند برای رسانۀ ملی در عمل به رسالت خود، مفید باشد. نهادهای مساجد، هیئت‌ها و حوزه‌های علمیه راهکارها و روش‌های مربوط به نهادهای مساجد، هیئت‌ها، حوزه‌های علمیه با فراوانی 17 در جدول 6 نشان داده شده است.   جدول 6. راهکارها و روش‌های مربوط به نهادهای مساجد، هیئت‌ها و حوزه‌های علمیه با فراوانی 17 راهکار روش‌ها کد عنوان پژوهش ایجاد رغبت عمومی به منظور ایجاد ارادۀ اصلاح در درون مردم و نهادینه‌سازی فرهنگ انتظار و تربیت مهدی‌یاوران برگزاری مراسم‌های مختلف در طول سال دربارۀ امام، مرتبط ساختن تمامی جلسات و مجالس دینی به یاد حضرت، برگزاری سخنرانی دربارۀ مهدویت در مناسبت‏های مختلف، برگزاری برنامه‌های ویژۀ نیمه شعبان همچون احیا در شب نیمۀ شعبان و برگزاری جشن و اطعام، برگزاری دوره‌های تخصصی مهدویت در سطوح مختلف آموزشی، استفاده از اقلام فرهنگی، شناسایی، جذب، حمایت و تربیت نیروهای مستعد مهدی‌باور و مداحان برای اخذ صلاحیت‌های‌ لازم‌ شناختی، عاطفی‌ و عملکردی‌ برای مبلّغ مهدویت و توجه به شیوه‌های تبلیغ مناسب برای پرورش خرد مردم در این راستا 1109، 1431، 1451، 1481، 1111، 1421، 1102، 1101، 1103، 1104، 1110، 1121، 1463، 1512، 1514، 1461، 1269 از آن‌جا که خداوند مودت ائمه اطهار(ع)  را بر مسلمانان واجب کرده و در رأس اصول و فروع دین قرار داده است و پذیرش سایر اعمال عبادی منوط به مودت به ائمه اطهار(ع)  است، مودت حضرت مهدی(عج)  زمینه‌سازی برای ظهور به شمار می‌رود که تبلور زمینه‌سازی برای ظهور در تربیت زمینه‌ساز است. بنابراین ضروری است که اساس اقدامات نهادهای مذبور، تربیت زمینه‌ساز ظهور باشد. دانشگاه‌ها راهکارها و روش‌های مربوط به نهاد دانشگاه‌ها، با فراوانی 5 در جدول 7 نشان داده شده است.   جدول 7. راهکارها و روش‌های مربوط به نهاد دانشگاه‌ها راهکار روش‌ها کد عنوان پژوهش اشاعۀ فرهنگ مهدویت در دانشگاه‌ها و متوجّه کردن دانشگاهیان به حکومت جهانی آینده بازنگری در سرفصل دروس و متون درسی معارف دانشگاه و گنجاندن مباحث مهدویت در این کتاب‌ها، تأسیس کرسی مهدی‌شناسی در دانشگاه‌ها، برگزاری دوره‌های مهدویت برای دانشگاهیان 1108، 1435، 1436، 1411، 1535 بیشتر دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران در سطوح مدیریتی و اجرایی مختلف، از دانشگاه‌ها به این جایگاه‌ها رسیده‌اند و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها با قشر عظیمی از ملت در ارتباط و در جامعه تأثیرگذارند. بنابراین توجه به تربیت زمینه‌ساز برای دانشگاهیان می‌تواند در کل جامعه اثرگذار باشد. توجه دست‌اندرکاران به این راهکارها می‌تواند در تربیت زمینه‌ساز که لازمۀ تحقق دانشگاه اسلامی است، مفید واقع شود. نتیجه با توجه به فراگیر شدن ناتوی فرهنگی دشمن در مقابله با فرهنگ مهدویت، تربیت زمینه‌ساز بسیار مهم است و مسئولیت تربیت زمینه‌ساز ظهور نیز همچون دیگر امور جامعۀ اسلامی بر عهدۀ حکومت اسلامی قرار دارد. در دین اسلام مودت به اهل‌بیت(ع)  واجب است و رسیدن به توحید و دیگر اصول دین و پذیرش اعمال مربوط به فروع دین، به سبب مودت به ائمه اطهار(ع)  است. عمل به مودت امام زمان(عج) ، تربیت زمینه‌ساز ظهور است و بر هر مسلمانی واجب است. جامعه‌ای اسلامی است که برای تربیت زمینه‌ساز به گونه‌ای صحیح اقدام کند. متأسفانه در نظام آموزش و پرورش به مهدویت بسیار کم توجه می‌شود، در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران هنوز جایگاه و اهمیت تربیت مهدوی دانش‌آموزان با وجود اهمیت بسیارِ آن، درک نشده است و مسئولان، آن گونه که شایسته است به وظیفۀ خود عمل نمی‌کنند. با توجه به این‌که اصلاح هر جامعه‌ای به اصلاح آموزش و پرورش آن جامعه است، در جمهوری اسلامی ایران به عنوان جامعه‌ای که به منظور زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت(عج)  انقلاب کرده است، مجاهدت در استقرار نظام آموزش و پرورش بر اساس رویکرد تربیت زمینه‌ساز، بسیار اهمیت دارد. به‌رغم تأکیدهای مقام معظم رهبری در زمینۀ ضرورت تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، تلاش‌های بسیاری در وزارت آموزش و پرورش در زمینۀ تدوین اسناد بالادستی صورت گرفته است، اما متأسفانه مشاهده و بررسی اسناد آموزش و پرورش بیان‌گر کم‌توجهی به تربیت زمینه‌ساز است. علت این وضعیت، این است که به تربیت آن‌گونه که در قرآن و عترت(ع)  مطرح است، نپرداخته‌اند (میرزامحمدی و رسولی: 1389). این بی‌توجهی، حتی در حجم انبوه پژوهش‌های مربوط به تربیت اسلامی که در توصیف از تربیت اسلامی ارائه شده، مشهود است. در بیشتر این پژوهش‌ها، به جایگاه تربیتی ائمه اطهار(ع)  که خداوند در قرآن فرموده، توجه نشده است و توجه به تربیت زمینه‌ساز ظهور به عنوان روح حاکم بر نظام تربیت اسلامی مغفول مانده است. در بیشتر پژوهش‌ها به ارائۀ دیدگاه دربارۀ فرایندها و مفاهیم در تربیت اسلامی تأکید شده است ولی از تربیت زمینه‌ساز ظهور که تبلور تربیت اسلامی در آن است، غافل شده‌اند. پژوهش‌ها بر ضعف عملکرد نهادهای تربیتی در تربیت زمینه‌ساز ظهور اذعان دارند. توجه به این راهکارها، یاری‌رسان نهادهای تربیتی جامعه، در عمل به رسالت عظیم تربیت زمینه‌ساز ظهور است. لازمۀ فعالیت و اقدام در تربیت زمینه‌ساز ظهور، کسب معرفت به ائمه اطهار(ع)  بر اساس قرآن و عترت است و سپس تحول بنیادین در نظام‌های تربیتی _ فرهنگی جامعه، با این رویکرد که تربیت زمینه‌ساز ظهور در رأس سایر اقدامات نظام اسلامی در بعد تصمیم‌گیری و اجرا در جنبه‌های مختلف تربیتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار گیرد. منابع _ احسانی، محمّد، «زمینه‌سازی تربیتی مهدویت»، مجلۀ معرفت، سال بیستم، ش160، 1390ش. _ احمدی، ظهیر، «بسط گفتمان خوش فرجام‌انگاری جهان بر مبنای گفتمان فرج و موعودگرایی با عاملیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»، فصل‌نامه علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال پنجم، ش18، 1390ش. _ باهنر، ناصر؛ صمدی، مجتبی، «بررسی مؤلفۀ غایت‌شناختی الگوی هنجاری رسانه‌های جدید اسلامی»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال چهارم، ش16، 1389ش. _ بیاری، علی‌اکبر، «بررسی آسیب‌های مهدویت‌گرایی»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال دوم، ش7، 1387ش. _ بیاری، علی‌اکبر؛ چراغی، اسماعیل، «نقش خانواده در انتقال محبت حضرت مهدی(عج)  به فرزندان»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، سال اول، ش1، 1385ش. _ پورسیدآقایی، سیده زهرا، «بررسی تطبیقی شخصیت انسان منتظر با شخصیت سالم از دیدگاه روان‌شناسی کمال»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، سال سوم، ش12، 1388ش. _ پورسیدآقایی، سید محسن و دیگران، «راهبردهای فرهنگی مهدویت برای جامعه و دولت زمینه‌ساز، بر اساس مدل SWOT»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال چهارم، ش15، 1389ش. _ پورسیدآقایی، سید مسعود، «دولت زمینه‌ساز»، مجلۀ انتظار موعود، ش15، 1384ش. _ تصدیقی، محمدعلی و فروغ، «آسیب‌شناسی تربیت دینی در نظام آموزشی ایران»، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی در جامعۀ معاصر، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1388ش. _ جوانمردی و پورشافعی، «مبانی تربیت دینی از دیدگاه اسلام و دلالت‌های آن در آموزش متوسطه»، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی در جامعۀ معاصر، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1388ش. _ حاج‌محمدی، علی، «ارزش‌های خبری در حاکمیت موعود»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال چهارم، ش1، 1389ش. _ حاج‌محمدی، علی، «تحول مأموم، زمینه‌ساز ظهور»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال سوم،ش10، 1388ش. _ حسن‌لو، امیرعلی، «شکل‌گیری بهائیت و پیوند با صهیونیسم»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال اول، ش3، 1386ش. _ حسینی، افضل‌السادات، «راهبردهای اساسی و روش‌های کارآمد در برنامه‌های آموزش و پرورش برای نیل به تربیت دینی مناسب دانش‌آموزان»، خلاصه مقاله‌های همایش آسیب‌شناسی تربیت دینی، 1380ش. _ داوودپور، مرتضی، «نقش انتظار فرج در انسجام اسلامی گروه‌های سیاسی _ اجتماعی»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال سوم، ش11، 1388ش. _ درویشی متولی، حسین، «موعودگرایی و جهانی شدن فرهنگی»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال سوم، ش11، 1388ش. _ دیرباز، عسکر، «روش‌های اثرگذاری انتظار در جامعۀ منتظر»، فصل‌نامۀ پژوهش‌های مهدوی، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال اول، ش3، 1390ش. _ ربانی، محمدصادق، «کارکرد آموزۀ انتظار در کنترل اجتماعی»، مجلۀ انتظار موعود، ش25 - 26، 1387ش. _ رهنمایی، سید احمد، «تربیت دینی، اصلاحات، مشکلات و آسیب‌ها»، مجلۀ تربیت اسلامی، 1380ش. _ ____________________ ، «حکومت جهانی واحد رویارویی جهان‌بینی سکولار با جهان‌بینی الهی»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال سوم،ش10، 1388ش. _ سالم، مریم، «مروری بر راهبردهای تربیتی معرفت امام زمان(عج)  با تأکید بر خانواده»، نامۀ پژوهش فرهنگی، سال یازدهم، ش10، 1389ش. _ سعیدی رضوانی، محمود، «بررسی وضع مطلوب و موجود تربیت دینی و اخلاقی دانش‌آموزان و تبیین آن با توجه به عوامل درون‌دادی و فرایندی، اسناد بالادستی طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش»، www.sanad.ir، 1389ش. _ سعیدی رضوانی، محمود؛ بیهقی، تقی، «تأملی در باب تناسب نظام آموزش و پرورش رسمی با تربیت دینی»، تربیت اسلامی (ویژۀ آسیب‌شناسی تربیت دینی)، 133 -105، 1380ش. _ شیرودی، مرتضی، «مسیحیت انجیلی، تشیع ایرانی و آیندۀ بشیریت»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال اول، ش1، 1385ش. _ صافی گلپایگانی، لطف‌الله، منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر(ع) ، قم، انتشارات حضرت معصومه، 1419ق. _ صمدی، قنبرعلی، «بایسته‌های ظهور»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال دوم، ش5، 1387ش. _ صمدی، معصومه، «مهدویت، رسالت نظام تعلیم و تربیت در شکل‌دهی جامعۀ مهدوی»، مجلۀ علوم انسانی، سال پانزدهم، ش66، 1387ش. _ طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات اسلام، چاپ دوم، 1378ش. _ عرفان، امیرمحسن، «تبیین ضرورت‌های رویکرد راهبردی به آموزۀ مهدویت»، فصل‌نامۀ پژوهش‌های مهدوی، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال اول، ش3، 1390ش. _ عصاره، علیرضا، «کارکرد‌های فعلی آموزش و پرورش در تربیت دینی»، خلاصه مقاله‌های همایش آسیب‌شناسی تربیت دینی، 1380ش. _ عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی (کتاب التفسیر)، تصحیح: هاشم رسولى محلاتى، تهران، المکتبة الاسلامیة، بى‌تا. _ فروزنده، لطف‌الله و دیگران،1390. شناسایی عوامل موثربر استقرار حکومت مهدوی بر اساس رویکرد استراتژیک، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال پنجم، شماره 19 _ فیروزآبادی، سید حسن، «راهبردهای دولت زمینه‌ساز در توسعۀ پایدار طوع و رغبت مهدوی»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال سوم، ش11، 1388ش. _ فیض کاشانى، محسن، تفسیر الصافى، تهران، انتشارات صدر، چاپ دوم، 1415ق. _ قرائتى، محسن، تفسیر نور، تهران، انتشارات مرکز فرهنگى درس‌هایى از قرآن، چاپ یازدهم، 1383ش. _ _______________ ، «وظایف سازمان‌ها و نهادها در ترویج فرهنگ مهدویت»، مجلۀ انتظار موعود، ش5، 1382ش. _ قلی‌‌زاده برهانی، لیلا، «بررسی تأثیر خانواده و کتاب‌های درس دینی به هویت دینی دانش‌آموزان دختر دورۀ پیش‌دانشگاهی تبریز»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا _ دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، 1385ش. _ قمی، عباس، مفاتیح الجنان، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ پنجم، 1378ش. _ کریم‌زاده، اصغر؛ ملّایی، حسن، «بررسی رسالت‌ها و راهبردهای فرهنگی _ تربیتی دولت زمینه‌ساز»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال سوم، ش10، 1388ش. _ کریمی‌تبار، مریم، «اهداف دولت زمینه‌ساز»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال دوم، ش6، 1387ش. _ کشاورز، سوسن، «شاخص‌ها و آسیب‌های تربیت دینی»، دوفصل‌نامۀ تربیت اسلامی، سال سوم، ش6، 1387ش. _ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق: علی‌اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ پنجم، 1363ش. _ مرزوقی، رحمت‌الله، «سیمای مهدویت در برنامه‌های آموزشی مدارس: رویکردی به فلسفۀ تربیتی انتظار»، دوفصل‌نامۀ علمی _ تخصصی تربیت اسلامی، سال سوم، ش7، 1387ش. _ معین‌الاسلام، مریم، «چشم‌اندازى بر برخى از آسیب‏هاى تربیتى مهدویت»، مجلۀ انتظار موعود، ش11 - 12، 1383ش. _ ملکی، حسن، «تعلیم و تربیت دینی: برنامه‌ریزی و آموزش»، خلاصه مقاله‌های همایش آسیب‌شناسی تربیت دینی، 1380ش. _ مهرمحمدی، محمود، برنامۀ درسی: نظرگاه‌ها، رویکردها و چشم‌اندازها، مشهد، به‌نشر، 1390ش. _ مهرمحمدی، محمود؛ صمدی، پروین، «بازنگری در الگوی آموزش دینی جوانان و نوجوانان در دورۀ تحصیلی متوسطه»، فصل‌نامۀ نوآوری‌های آموزشی، سال دوم، ش3، 1382ش. _ موسوی، سیدمهدی، «مدرسه مهدوی؛ درآمدی بر فلسفه و نظام آموزش و پرورش زمینه‌ساز ظهور»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال سوم، ش10، 1388ش. _ موسویان، سیدمرتضی، «طراحی فضای سناریوی ترویج و آموزش فرهنگ مهدویت از طریق رسانه ملی»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال پنجم، ش18، 1390ش. _ میرزامحمدی، محمدحسن؛ رسولی، رحیمه، «تربیت ولایی، اصلی‌ترین مبنای تربیت دینی»، مجلۀ اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال دوم، شماره اول، 1389ش. _ نجفی لیواری، مریم؛ محمدنیا، نرگس، «واکاوی شاخصه‌های خانوادۀ منتظر»، مجلۀ معرفت، سال بیست و یکم، ش176، مرداد 1391ش. _ نساجی زواره، اسماعیل، «آسیب‌شناسی تربیت دینی»، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی در جامعۀ معاصر، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1388ش. _ نوروزی، رضاعلی و دیگران، «موانع و آفات انتظار»، فصل‌نامۀ علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، سال پنجم، ش17، 1390ش. منبع: فصلنامه مشرق موعود – شماره 26 انتهای متن/

93/01/27 - 01:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن