تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815678673
چرا قرآن میگوید جهنم نعمت است؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
چرا قرآن میگوید جهنم نعمت است؟ خداوند نیز با ذکر جهنم و عذاب های آن در پی تلنگر زدن به انسان ها بوده و ذکر این عذاب ها هشداری است برای نگه داشتن انسان ها در راه درست...
چگونه در قرآن، مرگ و عذاب های جهنم جزو نعمت های الهی به حساب آمده است؟در سوره الرحمن آیاتی را ذکر می کند و سپس می گوید: "فَبأَىِّ ءَالَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ". اما در این بین آیاتی را می بینیم که با این سبک سازگار نیستند.از جمله آیات 35، 41، 44 همین سوره، حال آیا این سیاق منتفی است، یا این که اینها در زمره نعمت های الهی قرار می گیرند؟ در صورت دوم لطفا توضیح دهید.سوره الرحمن به طور کلى بیانگر نعمت هاى مختلف "معنوى" و "مادى" خداوند است که بر بندگان خود ارزانى داشته و آنها را غرق در آن ساخته است، به گونه اى که مىتوان نام این سوره را "سوره رحمت" یا "سوره نعمت" گذارد؛ و به همین دلیل با نام مبارک "الرحمن" که رحمت واسعه الاهى را بازگو مىکند آغاز شده است.[1]اما هر خلقتی برای این که بتواند در زمره نعمت قرار گیرد، لازم نیست در تمام موارد موجب راحتی و خوشی باشد، بلکه برای نعمت بودن همین بس که خیر بیشتری داشته باشد و وقتی که آن را به صورت کلی در نظر می گیریم، می بینیم سود آن بیشتر از ضررش است، هرچند گاهی در موارد خاص موجب عذاب نیز شده باشد.در آیات مورد بحث نیز باید همین امر را لحاظ کرد و کلیت موارد یاد شده را دید تا بتوان به قضاوت نشست که آیا می توان آنها را در زمره نعمت های الهی برشمرد یا خیر؟در آیه 26 سوره الرحمن "کلُُّ مَنْ عَلَیهْا فَان" مشاهده می کنیم که در بحث از نعمت های الهی، فنای انسان ها را ذکر می کند.در تفسیر نمونه چند احتمال ذکر شده است که بنابر تمام آنها می توان مرگ و فنا را در زمره نعمت های الهی قرار داد:"اما چگونه مسئله فنا مىتواند در زمره نعمت هاى الهى قرار گیرد؟ ممکن است از این نظر باشد که این فنا به معناى فناى مطلق نیست، بلکه دریچهاى است به عالم بقا و دالان و گذرگاهى است که شرط وصول به سراى جاویدان عبور از آن است.دنیا با تمام نعمت هایش زندانى است براى مۆمن، و خروج از این دنیا آزاد شدن از این زندان تنگ و تاریک است.و یا از این نظر که ذکر نعمت هاى فراوان گذشته ممکن است مایه غفلت و غرق شدن گروهى در زندگى دنیا و انواع خوردنیها و نوشیدنی ها و لۆلۆ و مرجان و مرکب هاى راهوارش گردد، لذا یادآورى مىکند که این دنیا جاى بقا نیست، مبادا دلبستگى به اینها پیدا کنید، و از آنها در مسیر پروردگار بهره نگیرید که این تذکر خود نعمتى است بزرگ".[2]بنابراین هر یک از این احتمالات مذکور، مرگ جزو نعمت های الهی قرار می گیرد و مشخص می شود که مرگ در یک نگاه کلی و با لحاظ کردن تمام موارد، چیزی جز نعمت نیست و دیگر نمی توان آن را از سیاق این سوره خارج دانست.دسته دوم از آیات سوره الرحمن که نعمت بودن آنها با کمی تأمل همراه است؛ آیاتی است که جهنم و عذاب الهی در آن مطرح شده است. از جمله آنها: "بر شما شعلهاى بىدود فرستاده شود، یا دودى بىشعله، پس با او مقابله نتوانید کرد".[3] "کافران را به نشان صورتشان مىشناسند و از موى جلو سر و پاهایشان مىگیرند".[4]و "آنان در میان آتش و آب جوشان رفت و آمد مىکنند".[5] این آیات نیز مورد شبهه بوده و ممکن است شخصی در نگاه اول این آیات را به دور از رحمت الهی دانسته و شمارش آنها در زمره نعمت های الهی برای او عجیب باشد، اما باید به این موارد نیز نگاه عمیق تری داشت. ذکر این موارد مانند این است که یک مادر برای جلوگیری از غذا خوردن زیاد فرزندش، او را به یاد بیماری های ناشی از آن بیاندازد تا او را از این اشتباه دور کند.
خداوند نیز با ذکر جهنم و عذاب های آن در پی تلنگر زدن به انسان ها بوده و ذکر این عذاب ها هشداری است برای نگه داشتن انسان ها در راه درست و همچنین عاملی است برای اصلاح و تربیت که در این صورت ذکر اینها لطف و نعمتی به حساب می آید و اگر این عذاب ها و جهنمی در کار نبود بسیاری به گمراهی دچار می شدند و تنها جهنم بوده که آنها را از گناه و اشتباه دور کرده است.بر این اساس، عذاب ها را نیز از همین جهت می توان از نعمت های الهی برشمرد و همان گونه که قرار دادن مجازات در قوانین و اجرای آن توسط نیرو های انتظامی در راستای نظم بخشیدن به جامعه بوده و نمی توان آن را خلاف حق دانست، خلقت جهنم و عذاب آن را نیز باید در راستای هدایت بشر فرض کرد.عرش نیوز
یکشنبه 10 فروردین 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
طرح پرسش معاون قرآن و عترت ارشاد از جامعه قرآنی کشور/ چرا مردم تا این حد از فرهنگ قرآن فاصله دارند؟
دین و اندیشه حشمتی در همایش بانوان قرآن پژوه طرح پرسش معاون قرآن و عترت ارشاد از جامعه قرآنی کشور چرا مردم تا این حد از فرهنگ قرآن فاصله دارند معاون قرآن و عترت ع وزارت ارشاد صبح امروز در یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآنپژوه با طرح این پرسش که در کشوری که فعالیتهای قرفاطمه زهرا (س) همتاي قرآن در مقام حدوث و بقاء/ابعاد علمي و عملي شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س)
دین و اندیشه فاطمه زهرا س همتاي قرآن در مقام حدوث و بقاء ابعاد علمي و عملي شخصيت حضرت فاطمه زهرا س آیت الله جوادی آملی گفت قرآن نه يك كلمه كم نه يك كلمه زياد الي يوم القيامة ماندني است پس از آسمان نازل شد از غيب نازل شد اولاً در طي 23 سال به تدريج متكامل شد ثانياً تااجرای طرح قرآنی«تلاوت نور» در 29 هزار مسجد کشور
سهشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۹ معاون کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور گفت در حال حاضر 29 هزار مسجد در کشور مجری طرح تلاوت نور هستند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان جعفری در حاشیه گردهمایی مدیران و اعضای کانونهای فرهنگی هنری مساجد لرستان در جمع خبغبارروبی حرم شاهچراغ(ع) با حضور رییسمجلس
غبارروبی حرم شاهچراغ ع با حضور رییسمجلس کد خبر ۳۸۶۴۴۰ تاریخ انتشار ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳ ۰۵ - 13 March 2014 آخرین مراسم غبارروبی حرم های مطهر حضرت سید میراحمدبن موسی شاهچراغ ع و حضرت سیدمیرمحمدبن موسی ع در سال جاری با رییس مجلس شورای اسلامی و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدیایران اسلامی عزادار در سالگرد بنیانگذار انقلاب اسلامی/ برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم
دین و اندیشه دین و اندیشه در خرداد 92 ایران اسلامی عزادار در سالگرد بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم خردادماه سال 92 پر از رویدادها مختلف دینی و اندیشه ای بود برگزاری مراسم سالگرد رهبر کبیر انقلاب اسلامی سی امین دوره مسابقات بین المللیعلاج بلای تزلزل کیان خانواده ها پناه بردن به قرآن است/ هر جوانی که با قرآن آشنا باشد از آلودگی به دور است
دین و اندیشه آیتالله سبحانی در پیامی به همایش بانوان قرآنپژوه تأکید کرد علاج بلای تزلزل کیان خانواده ها پناه بردن به قرآن است هر جوانی که با قرآن آشنا باشد از آلودگی به دور است آیت الله سبحانی در پیامی به یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآنپژوه با بیان اینکه امروز رسانههامقابله با جنگ نرم نیازمند بهرهمندی فرزندانمان از قرآن است
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۴۸ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت اگر میخواهیم فرزندانمان مدافعان خوبی در عرصه جنگ نرم باشند باید آنان را بر سفره قرآن بنشانیم تا از برکات این سفره بهرهمند شوند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه گیچرا حیاتی دیگر خبر نمیگوید؟
چرا حیاتی دیگر خبر نمیگوید کار خبر شبانه روزی است و این افتخار را دارم که مدت ۳۰ سال حتی در ایام تعطیلات نوروز در خدمت مردم عزیز کشورمان باشم و امسال برای اولین بار در ایام نوروز اجرا نخواهم داشت تسنیم کار خبر شبانه روزی است و این افتخار را دارم که مدت ۳۰ سال حتی در ایام تعطیلچرا خداوند ربا را تحریم کرد؟
چرا خداوند ربا را تحریم کرد علّت تحريم ربا در بيع و شراء نسيه آن است كه معروف از بين رفته و اموال تلف گشته و مردم به گرفتن سود رغبت پيدا نموده و قرض را ترك كرده و امور معروف و پسنديده را رها مى كنند مضافا به اين كه اين ربا نيز موجب فساد و ظلم و نابودى اموال مى باشد به گزارش ساجبار فرزندان به حفظ کل قرآن تربیت اسلامی نیست/ باید استعداد کودکان کشف و آنرا صیقل داد
دین و اندیشه در جلسه تربیت اسلامی در آئینه روایات عنوان شد اجبار فرزندان به حفظ کل قرآن تربیت اسلامی نیست باید استعداد کودکان کشف و آنرا صیقل داد معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد دومین جلسه از سلسله جلسات شرح و تفسیر روایات کلیدی تربیتی گفت تربیت دستکاری کردن روح فرزندانقالیباف: باور جمعی به قرآن بزرگترین ارزش در ایران است
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۸ شهردار تهران باور جمعی به قرآن را بزرگترین ارزش در جامعه اسلامی ایران ذکر کرد وی افزود هنوز خلاء یک نگاه جامع برای زیست مومنانه مبتنی بر فرهنگ قرآنی در جامعه ما احساس میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محمدباقر قهدف در پژوهش قرآنی این است که دلها و چشمها را بشوریم و جان و روح را آزاد کنیم
دین و اندیشه سیدحسن خمینی در همایش بانوان قرآنپژوه هدف در پژوهش قرآنی این است که دلها و چشمها را بشوریم و جان و روح را آزاد کنیم حجت الاسلام سیدحسن خمینی صبح امروز در یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآنپژوه با بیان اینکه تفاوت بنیادی پژوهش قرآنی با سایر پژوهشها این است که پژچرا نباید زیاد سۆال بپرسیم؟!
شبهه چرا نباید زیاد سۆال بپرسیم در معنی و تفسیر آیه 101 سوره مائده آمده از زیاد سوال کردن بپرهیزید زیرا دانستن همه چیز گاهی به ضرر و زیان شما تمام میشود و یا ذهن و وجود آدمی طاقت و ظرفیت دانستن اسرار آفرینش و هستی را ندارد چطور تشخیص دهیم کدام سوال را بپرسیم و کدام را نه و بهمایش بانوان قرآنپژوه موجب همکاری پژوهشگران و ارائه تحقیقات اثرگذار در جامعه میشود
دین و اندیشه مریم حاج عبدالباقی در همایش بانوان قرآنپژوه همایش بانوان قرآنپژوه موجب همکاری پژوهشگران و ارائه تحقیقات اثرگذار در جامعه میشود یک استاد و پژوهشگر قرآنی در یازدهمین همایش بانوان قرآنپژوه با تأکید بر اینکه این همایشهای قرآنی موجب می شود تا فعالان قرآنی یکدیگر را شقالیباف: نگاه جامع برای زیست مؤمنانه مبتنی بر فرهنگ قرآنی وجود ندارد/ مسجدجامعی: تهران به پایگاه فعالیتهای قرآ
دین و اندیشه در همایش بانوان قرآنپژوه مطرح شد قالیباف نگاه جامع برای زیست مؤمنانه مبتنی بر فرهنگ قرآنی وجود ندارد مسجدجامعی تهران به پایگاه فعالیتهای قرآنی تبدیل میشود شهردار تهران امروز در یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآنپژوه با بیان اینکه علیرغم همه گامهای مثبتی کهسیره مسیح برای ما اسوه و درس است / از گالیله سوزی تا قرآن سوزی به دلیل بی مهری به حقیقت
سیره مسیح برای ما اسوه و درس است از گالیله سوزی تا قرآن سوزی به دلیل بی مهری به حقیقت فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری حوزه نوشت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای برجسته شورای اسقفهای کاتولیک آمریکا که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در قمهر شب با قرآن/ چراغی را که ایزد برفروزد ...
هر شب با قرآن چراغی را که ایزد برفروزد بر آنیم تا در این مجال قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم مجله شبانه باشگاه خبرنگاران آیه 32 سوره توبه یُرِیدُونَ أن یُطْفِئُواْ نُورَ اللّهِ بِاءَفْوَ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها