تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804035495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران اسلامی عزادار در سالگرد بنیانگذار انقلاب اسلامی/ برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه دین و اندیشه در خرداد 92؛
ایران اسلامی عزادار در سالگرد بنیانگذار انقلاب اسلامی/ برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم
خردادماه سال 92 پر از رویدادها مختلف دینی و اندیشه ای بود؛ برگزاری مراسم سالگرد رهبر کبیر انقلاب اسلامی، سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران و برگزاری هفدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان فلسفه و راه زندگی ازجمله مهمترین برنامه های این ماه بوده است.



برگزاری هفدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا روز اول خردادماه 92 همانند سالهای گذشته به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا، به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا هفدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان فلسفه و راه زندگی برگزار شد. آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا طی سخنانی در این همایش گفت: سیاست جزء ذات دین است و تنها وظیفه سیاستمداران نیست که سیاست داشته باشند، گفت: بهترین خدمتی که فلسفه به بشر کرد، این است که روش زندگی اجتماعی را که همان سیاست است، به بشر آموخت.

دکتر حمیدرضا آیت اللهی نیز با اشاره به تأثیرات تکنولوژی بر فلسفه، تأکید کرد: تکنولوژی مثار کثرت است و چیزی که مثار کثرت است یعنی دور کردن نفس وجود است همان حقیقتی که فلسفه ملاصدرا می خواهد ما را بدان نزدیک کند پس بنابراین باید به مبانی فلسفی در تکنولوژی عمیقا بیندیشیم. دکتر احمد احمدی استاد فلسفه و رئیس انتشارات سمت نیز در این همایش طی سخنانی به موضوع "حکمت عملی ملاصدرا و شیوه زیستن" پرداخت و گفت: فیلسوفان غرب هم حکمت عملی و هم حکمت نظری دارند اما فیلسوفان اسلامی به این صورت نیست که یک کتاب حکمت نظری و یک کتاب حکمت عملی تدوین کرده باشند. برگزاری نشست جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر چهارمین نشست از سلسله‌ نشست‌های «اندیشه و عمل» با عنوان «جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر (۲) » در مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار ‌شد. در این نشست که دومین جلسه موضوع «جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر» است، حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، پژوهشگر و محقق حوزه دین، ادامه سخنانش درباره جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر را بیان کرد. مراسم بزرگداشت آیت الله سیدمحمد خامنه ای برگزار  شد به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمد خامنه ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در راستای پاسداشت مفاخر علمی و فرهنگی و تکریم آنان همچون گذشته مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله سید محمد خامنه ای، از اعضای شورای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا را برگزار کرد. این مراسم با حضور دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، اندیشمندان، فرهیختگان، علما و محققین داخلی و خارجی برگزار شد و به پاس سالها فعالیت علمی، فرهنگی و سیاسی آیت الله سید محمد خامنه ای از مقام شامخ این عالم وارسته تجلیل به عمل آمد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این مراسم گفت: قصد حکمت فرهیختگی است این بیت حافظ را می شود اینطور خواند غلام همت آنم که زیر چرخ کبود زهر چه رنگ تحکم بگیرد آزاد است. این بیت مصداق آیت الله است. ایشان از تحکم آزاد هستند ودر مسیر آزادی بیرونی مبارزه کردند و هم آزاده اند و در مسیر آزادگی زیستند . حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، هم در این مراسم گفت: گرامیداشت حکیم گرامیداشت حکمت است باید توجه کنیم حکمت چیست؟ چه بار معنایی دارد  فلاسفه تعاریف مختلفی از حکمت می دهند  همان تعریفی که در آثار کتب یونانی بوده است البته با کمی تغییر. اما فلسفه اسلامی همان فلسفه یونانی نیست اگر کسی مدعی بشود که فلسفه اسلامی همان فلسفه یونانی است ناروا گفته و ظلم بزرگی کرده است. فلسفه اسلامی وقتی با قرآن عجین شد رشد پیدا کرد. البته عرفان اسلامی هم با قرآن آمیخته شد. حکمت متعالیه صدرا نیز یک ترکیب روشمند از حکمت و عرفان اسلامی است، ملاصدرا به معنای دقیق کلمه فلسفه را به حکمت تبدیل کرد. بینشی که بر کنش و رفتار انسان تأثیرگذار است. حکمت صدرا چنین کارکرد منشی و کنشی داشت و امروزه می توان در امتداد مسائل اجتماعی از آن بهره گرفت. اگر به دنبال اسلامی سازی علوم انسانی هستیم اگر به دنبال الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی هستیم اگر به دنبال نهضت نرم افزاری هستیم بدون شک بدون فلسفه و حکمت متعالیه نمی توان این مسیرها را طی کرد. محمدباقر خرمشاد رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از دستورات والای اجتماعی اسلام تکریم پدر و مادر است ولی احترام پدران معنوی یعنی اندیشمندان و علما واجب تر است. ایران اسلامی ما آسمان پر مفاخری دارد پر از ستارگانی که راه را بر نسل های آتی روشن می سازند.

خرمشاد هفت ویژگی از آیت الله خامنه ای را بر شمرد اول اینکه تعلق ایشان به یک خانواده روحانی اصیل و با علم و مبارز است. دوم اینکه در همین بحث مبارزاتی و فرهنگ جهاد تلاشهایی که خود ایشان به عنوان یک حقوقدان از دفاع از حقوق زندانیان انجام دادند قابل و درخور است. سومین نکته حضور ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. به ویژه نقش ایشان در اصول بنیادین و اساسی قانون اساسی،  نقشی که در تصویب و تثبیت این اصول داشتند قابل ذکر است. چهارم اینکه تعداد بالای آثار و نوشته های ایشان است که قریب به 40 اثر و 100 مقاله یعنی فرد سیاسی است که راه علمی را انتخاب می کند. پنجم همسایگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بنیاد حکمت صدرا است که تأسیس این بنیاد توسط ایشان شبیه تأسیس دانشگاه امام صادق توسط آیت الله مهدوی کنی است خود را وقف این بنیاد فلسفی کرده اند. اگر چه دیر بازده است اما پربار و پرفایده است. وی افزود: ششم اینکه ایشان در کنار این مقام علمی نماینده ای شایسته برای جمهوری اسلامی وسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود یکی از اثر گذارترین ارتباطات با جهان ارتباط علمی ماست که یکی از حوزه های آن فلسفه است. ایشان قبول زحمت می فرمودند جهت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران همیشه با دستان پر از این مأموریت ها توفیق داشتند. آخرین نکته هم این است که نباید از یاد برد ایشان به عنوان برادر بزرگتر رهبر معظم انقلاب یار و یاور و مشاور ایشان هستند و از فلسفه که ملهم از عقل و تعقل است در این مشورت ها بهره می برند. آیت‌الله غلامرضا فیاضی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در این مراسم از مجاهدتهایی که آیت الله جان خود را در طبق اخلاص گذاشته اند یاد کرد و گفت: اجر و پاداش کسی که از حیات عقلی شیعیان دفاع می کند از کسی که صدها بار در جنگ شرکت کرده بیشتر است زیرا رزمنده از حیات ظاهری شعیان دفاع می کند اما عالمان و دانشمندان حیات باطنی شیعیان دفاع می کنند. دکتر رضا داوری اردکانی نیز در این مراسم گفت: من تا اوائل دهه 70 خدمت حضرت استاد نرسیده بودم، یک روز اتفاقی به یک کتاب از نظر حجم کوچک ولی پربار ایشان برخورد کردم آن کتاب را خواندم، زیرا مسئله من بود. شاگردان از استادانشان چیزهای نامعین می آموزند اما بعضی چیزها به یاد می مانند و معین است استاد به تفاوت روح با نفس پرداخته بودند. این انگیزه ای شد تا از محضر ایشان استفاده کنم. ایشان تنها اهل فقه و فلسفه نیستند بلکه اهل شعر و ادب هم هستند. نکته سنجی دارند.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی نیز در این مراسم گفت: هر موجودی می میرد و محکوم به فناست، انسان هم همینطور اما انسان می تواند یک نقشی در این روزگار از خود بر جا بگذارد یک رد پایی، یک اثری: سقراط که کتابی ننوشت و چند جمله ای گفته که از طریق افلاطون رسیده اما سخن او تا ابد باقی است. او را نمی توان از صحنه فرهنگ بیرون کرد. حتی ارسطو که بعد از رنسانس علم از فلسفه جدا شد گفتند ارسطو به گورستان تاریخ رفت ولی به خدا قسم او به تاریخ سپرده نشد و نخواهد شد. افلاطون هم همینطور، ابن سینا هم همینطور، ابن سینا به قول خودش بعضی از کتابهایش را برای فهم عوام می نوشته یک کتابی برای خواص نوشته که 20 جلد بوده در حمله محمود غزنوی کتابخانه می سوزد و اثری از آن کتاب به جا نمی ماند اگر این کتاب باقی بود قطعاً وضع و حال ما غیر این بود که الان هست. اگر آثار فکری ابن سینا را با یک سرنگ از فرهنگ ما بیرون بکشید نمی دانم چه چیزی از این فرهنگ باقی خواهد ماند. حتی فقها مدیون ابن سینا هستند. سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همایش طی سخنانی گفت: بر اساس فرمایش امام محمد باقر(ع) یک عالمی که دیگران از علم او بهره‌مند می‌شوند از 70 هزار عابد برتر است، وظیفه ما را مشخص می‌کند که از وجود این بزرگان بهره گرفته و آنها را به نسل جوان معرفی کنیم. عالمان سرمایه های معنوی کشور هستند باید از سرمایه‌های معنوی برای برخورداری از رفاه، آبادانی، امنیت و تمام کمالات سود جست. بر مبنای تعابیری که در آیات و روایات داریم وظیفه ما این است که تلاش گسترده‌ای را برای معرفی زندگی، افکار و سیر و سلوک مفاخر و علما انجام دهیم تا آبادانی بر کشور مستولی شود. ایران اسلامی عزادار بنیانگذار انقلاب اسلامی همزمان با سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مراسم مختلفی در سراسر کشور برگزار شد. حجت الاسلام حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اخلاق اسلامی امام در حوزه سیاست یادآور شد: امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی ایران را با این عظمت رهبری کرد اما هیچگاه مدعی نشد که من این کار را کرده ام و هرجا پیروزی بزرگی هم به دست می آمد بلافاصله توجه به خداوند را متذکر می شدند تا مردم و مسئولان از نصرت الهی غافل نشوند.
 



 
حجت الاسلام محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز با بیان اینکه امام(ره) به گونه‌ای شفاف عمل می کرد که کسی نمی توانست تهمت و دروغی را به ایشان نسبت دهد، به مشی سیاسی امام در برخورد با مخالفان اشاره کرد و گفت: شاید در طول دوران مبارزات حضرت امام(ره) و تا پایان عمرشان برخی از همترازان و علما و مراجع موافق نگاه سیاسی ایشان نبودند، اما امام با احترام با آنها برخورد می کرد این مخالفتها باعث نمی شد که حضرت امام آنها را سرزنش کرده و یا اسائه ادب کند و این در بحث سیاست بسیار مهم است.
نشست «امام خميني (ره) و تحول در سبك زندگي سياسي- ديني» برگزار شد به همت مركز فرهنگ و انديشه جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران در  ادامه سلسله نشستهاي «دين، سبك زندگي و علوم انساني»  و در ايام سالگرد رحلت حضرت امام خميني(ره)، پنجمين نشست با عنوان «امام خميني (ره) و تحول در سبك زندگي سياسي - ديني» با سخنرانی دكتر محمدصادق كوشكي برگزار شد. این نشست با نگاه وي‍ژه به بازخواني صحيفه امام(ره) و مسأله اخلاق انتخاباتي با حضور دكتر محمدصادق كوشكي عضو هيئت علمي دانشگاه تهران و نويسنده كتاب «سبك زندگي به روايت انقلاب اسلامي» برپا شد. نشست «جامعه‌شناسی تاریخی بازاندیشانه» برگزار شد به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با هدف ترویج رویکرد جامعه‌شناسی تاریخی و تقویت فعالیت‌های علمی میان‌رشته‌ای، با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن ایرانی تاریخ، سلسله سخنرانی‌هایی پیرامون جامعه‌شناسی تاریخی در ایران برگزار شد. در همین راستا دکتر ابراهیم توفیق، پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی تاریخی در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع «جامعه‌شناسی تاریخی بازاندیشانه» سخنرانی کرد. همایش تجلیل از مقام علمی و معنوی آیت الله جلالی خمینی همایش تجلیل از مقام علمی و معنوی آیت الله جلالی خمینی همزمان با فرا رسیدن ارتحال ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد. آیت الله جلالی خمینی شاگرد، یار، همراه امام (ره) و مقام معظم رهبری و خزینه‌دار اسرار انقلاب اسلامی در زمره بزرگانی هستند که نکوداشت آنان، بزرگداشت علم، دین، اندیشه و اخلاق است. هدف از برگزاری این همایش تبیین ابعاد شخصیتی آیت الله جلالی خمینی برای نسل جوان بوده است. این برنامه به کوشش دفتر طلاب جوان «خانه شهریاران جوان» در تالار ایوان شمس واقع در ابتدای بزرگراه کردستان برگزار شد. همچنین در اين همایش از  جلد پنجم کتاب «گنجینه اخلاق»، با موضوع رساله حقوقی امام سجاد (ع) رونمایی شد. این مراسم با حضور آیت الله دری نجف آبادی عضو خبرگان رهبری، حجت الاسلام رئیسی معاون رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام قرائتی، آیت الله رسولی محلاتی و تنی چند از اندیشمندان و فرهیختگان و علاقمندان به ایشان در ایوان شمس برگزار شد. آیت الله جلالی خمینی در این مراسم گفت: امام 10 سال و 4 ماه رهبر این مملکت بودند اما تا آخرین روزی که زنده بودند مستأجر بودند تمام املاک تحت اختیار ایشان همه استیجاری بود. ایشان 4500 متر زمین از پدر بزرگوارشان به ارث برده بودند که بنده را مأمور کرد آن ارثیه را بین مستمندان و فقیران تقسیم کنم. من هم با تفکیک زمین به قطعات 100 و 150 متری آنها را به جانبازان و فقرا تقسیم کردم.

دری نجف آبادی طی سخنانی در این مراسم گفت: ماه رجب همه لحظاتش بسیار نورانی و پر برکت است هر چه به روزهای آخرش نزدیک می شویم بر عظمت این ماه افزوده می شود. از اول رجب تا شب قدر دو اربعین است و دهه سوم رمضان که آغاز شب قدر است فضیلتش بیشتر است. در آستانه 14 خرداد هم هستیم. 24 امین سالگرد ارتحال ملکوتی امام (ره) هم 15 خرداد را داریم پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد است. البته 24 خداد را هم داریم که روز خلق حماسه سیاسی توسط ملت ماست. امیدوارم یوم الله دیگری در این روز رقم بخورد. حجت الاسلام قرائتی هم در این مراسم گفت: برگزاری این بزرگداشت ها جایگاهی قرآنی دارد. خداوند به پیغمبرش امر کرد بزرگواری های حضرت ابراهیم(ع) را گوشزد کن. من 45 سال است که با ایشان آشنا هستم یک فامیلی سببی هم با هم داریم، اینکه ایشان 50 سال در یک منطقه ماند به خصوص اینکه مردم با اینکه آدمها را زیر نظر دارند ایشان از احترامشان کاسته نشد. فرزندان و نوه های ایشان طلبه هستند و ایشان صدها طلبه تربیت کردند. ایشان نماینده امام، نماینده رهبری و نماینده سایر مراجع بودند امام جماعت مسجد احمدیه شرق تهران را بر عهده دارند. من پیشنهادی که دارم این است تفاسیر قرآن را در مساجد راه اندازی کنیم. گاهی وقت ها آنقدر مشغول مجالس عزاداری و سینه زنی و مداحی می شویم که اصل قرآن و نهج البلاغه و نماز از یادمان می رود. البته در سالهای اخیر برپایی نماز ظهر عاشورا برقرارشده است. حجت الاسلام رئیسی معاون رئیس قوه قضائیه هم در این مراسم گفت: روایتی از پیغمبر است علم یا علم به عقاید و باورهای دینی است یا علم به اخلاق فاضله و کریمه است یا علم به احکام و باید ها و نباید های الهی است. فقیه کسی است که همه دین را بداند و امام(ره) به عنوان ولی فقیه جامع الشرایط حاکم بر نظام اسلامی دین را با همه ابعادش می شناخت. قرآن می فرماید فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ چرا نمی گوید اهل علم زیرا آنان که اهل ذکرند تمام وجودشان از بزرگی خدایی است. همايش مسئولان و كارشناسان دارالقرآنهاي ادارات كل تبليغات اسلامي استانها اولين همايش مسئولان و كارشناسان دارالقرآنهاي ادارات كل تبليغات اسلامي استانها در سال 1392 با حضور رئيس، معاونان و مديران سازمان دارالقرآن الكريم در محل سالن كنفرانس سازمان برگزار ‌شد. این نشست با هدف تبيين طرح‌ها و برنامه هاي كلان سازمان و بررسي وضعيت اعتبارات، تبيين برنامه هاي آموزشي، برنامه هاي تبليغي ـ ترويجي و همچنين برنامه هاي حمايتي ـ نظارتي سال 1392 برگزار شد. برپایی مراسم مدافعان حرم در سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) شیعیان و دلسوختگان اهل بیت(ع) در مساجد و حسینیه ها به عزاداری وفات آن بانوی بزرگ کربلا پرداختند.

به همت ستاد کنگره بین المللی امام علی النقی(ع) دومین مراسم اعلام آمادگی جوانان مسلمان باغیرت ایرانی به عنوان مدافعان حرم در شام وفات حضرت زینب کبری(س) در حسینیه امام موسی بن جعفر(ع) برگزار شد. برپایی نشست جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر چهارمین نشست از سلسله‌ نشست‌های «اندیشه و عمل» با عنوان «جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر (۲) » در مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد و طی آن حجت الاسلام مهدی مهریزی، پژوهشگر و محقق حوزه دین، پیرامون جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر سخنرانی کرد. نشست نقد و بررسی کتاب «ملکوت آینه ها» نقد و بررسی کتاب «ملکوت آینه ها» تألیف دکتر نیر طهوری، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این کتاب با در برگرفتن مجموعه ای از مقالات درباره هنر و معماری سنتی ایران پس از اسلام، که معمولاً هنر اسلامی خوانده می شود، کوششی در یافتن پاسخی برای پرسشهایی است که طیف وسیعی از ابهامها را در این باب تشکیل می دهد. در این نشست دکتر شهرام پازوکی، دکتر مهرداد قیومی، دکتر محمدرضا رحیم زاده و دکتر امیر نصری سخنرانی کردند. گشایش سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن حجت الاسلام  محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم گشایش سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران خطاب به شرکت کنندگان خارجی از 70 کشور جهان گفت: برای هموطنان و همشهریان خود بازگو کنید که در این مدتی که در ایران به سر بردید چه دیده اید. کشوری که حاکمش قرآن مجید است و کشوری که احکام اسلامی در آن جریان دارد.

حجت الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای این مراسم به ارایه گزارشی از روند برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم پرداخت و گفت: انتظار است که نامزدهای محترم ریاست جمهوری ضمن اعلام برنامه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود برنامه های قرآنی را نیز مورد نظر قرار بدهند. همزمان با برگزاري چهارمين همايش تجليل از بانوان فعال قرآني در سالن اجلاس از 15 بانوي فعال قرآني سال 92 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي تجليل به عمل آمد. هفتمين همايش بين‌المللی پژوهش‌های قرآنی برگزار شد هفتمين همايش بين‌المللي پژوهش‌هاي قرآنی در حاشیه سی امین دوره از مسابقات بین المللی قرآن برگزار ‌شد. در هفتمین همایش بین المللی پژوهشهای قرآنی با موضوع «سبك زندگی از دیدگاه قرآن»، 500 مقاله علمي از 15 كشور جهان به دبیرخانه این همايش ارسال شده است که طی مراسمی که برگزار شد، علاوه بر تقدیر از 30 مقاله برتر، 5 مقاله برگزيده اول اين همايش در مجلات و نشريات علمي به چاپ رسيد.

اين همايش در دوره قبل تنها به مقاله نويسي محدود بود اما در سال جاري آثار به 3 بخش مقاله نويسي، پايان نامه‌هاي دكترا و فوق ليسانس و طرح‌هاي پژوهشي گسترش يافته است. نشست «ابن‌سينا پژوهي در ترازوي نقد» برگزار شد اين نشست علاوه بر بررسي روند ابن‌سينا پژوهي در كشور و جهان معاصر  به نقد و بررسي دو كتاب مهم «سخن ابن‌سينا و بيان بهمنيار»، تأليف  استاد دكتر غلامحسين ابراهيمي‌ديناني و «التعليقات ابن‌سينا» به تحقيق و تصحيح دكتر سيد حسين موسويان اختصاص داشت. اين نشست با حضور دكتر غلامحسين ابراهيمي‌ديناني، حجت‌الاسلام دكتر عبدالحسين خسروپناه، فاطمه فنا، دكتر حسين معصومي همداني، دكتر نجفقلي حبيبي، دكتر سيد حسين موسويان، دكتر سيد محمود يوسف‌ثاني، دكتر مقصود محمدي برگزار شد. حجت الاسلام خسروپناه در این سخنرانی به سه زمینه فعالیت در ابن سینا پژوهی اشاره کرد و با تأکید بر لزوم استنطاق حکمت ابن سینا، گفت: باید از کلام و متن ابن سینا نسبت به پاسخ پرسشهایی که فلسفه های مضاف امروزی در پیش روی ما گذاشته، استفاده کنیم. دکتر معصومی همدانی در این نشست به وضعیت کنونی ابن سینا پژوهی در جهان پرداخت و گفت: اقبال به ابن سینا در جهان امروز و از قرن 20 با تحول همراه بوده است و آن تحول این بود که ایدئولوژی حاکم در قرن 18 و 19 این بود که فلسفه جدید گسستی کلی با فلسفه پیش از خود دارد. برای اروپایی ها فلسفه قبل از فلسفه جدید، محدود به فلسفه یونانی و اسکندرانی بود و دیدی صرفا تاریخی داشتند و کسانی هم که به این مسئله می پرداختند فیلسوف نبوده، بلکه غالبا زبان شناس و عالم الغه بودند.

دکتر نجفقلی حبیبی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به کتاب «التعلیقات» ابن سینا، از دکتر موسویان به عنوان یک مصحح نمونه یاد کرد و گفت: تصحیح در فهم مطلب بسیار تأثیر دارد. تعلیقات ابن سینا از این جهت اهمیت دارد که خود او در شفا تأکید می کند که می خواهد لواحقی بر کتاب بنویسد که مشکلات شفا را حل کند و هر سال این لواحق را بازبینی کند. اما این لواحق از بین رفته است که البته این اتفاق برای قانون نیز افتاده است. کار بزرگ آقای دکتر موسویان این بود که یادداشتهای پراکنده ابن سینا را دسته بندی و سازماندهی کرد و جای هر کدام را در آثار ابن سینا مشخص کرده است. در ادامه این نشست دکتر مقصود محمدی عضو بنیاد صدرا نیز طی سخنانی به ضرورت تصحیح و شیوه آن پرداخت و گفت: کتابهایی که به شیوه علمی امروز تصحیح نشده اند، قابل اعتماد نیستند برای همین ضرورت دارد که حتی کتبی که امروزه به چاپ رسیده است، تجدید نظر شود. همچنین دکتر یوسف ثانی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طی سخنانی گفت: دکتر دینانی درباره فلسفه قبل و بعد از ابن سینا آثاری را منتشر کرد و شاید تصور می کردند که هنوز زمان پرداختن به ابن سینا فرا نرسیده است اما امروز به این مسئله پرداختند و در این کتاب چندین مسئله مهم فلسفه این سینا را مورد بحث قرار دادند و عمدتا در نگارش این کتاب بر دو اثر ابن سینا یعنی التعلیقات و المباحثات متکی بودند و اغلب اشتغال ایشان علم و آگاهی و معرفت است و محور مباحث ایشان ابن سینا و علم به ویژه علم حضوری شکل می دهد. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در بخشی از این نشست گفت: فلسفه در جهان اسلام ماجرای غم انگیزی دارد به همین جهت است که بعد از گذشت هزار سال از وفات ابن سینا، بسیاری از عناوین آثار او را نشنیده ایم و هنوز برخی از آن چاپ نشده است. فلسفه در جهان اسلام در دادگاه شریعت محکوم بوده است و در مسیحیت برعکس دین در دادگاه فلسفه محکوم شده است. نشست نقد و بررسي كتاب زبان قرآن، تفسير قرآن برگزار شد به همت سرای اهل قلم نشستهای معرفي و بررسي كتاب "زبان قرآن، تفسير قرآن" و "بشارات عهدين" با حضور کارشناسان برگزار شد. نشست اول معرفي و بررسي كتاب "زبان قرآن، تفسير قرآن" با حضور دكتر امير مازيار، دكتر مرتضي كريمي نيا و دكتر بخشعلي قنبري برگزار شد. نشست دوم نقد و بررسي كتاب "بشارات عهدين" با حضور حسين روحاني صدر، دكترسيدابوالحسن نواب، دكترعبدالرحيم گواهي، دكترمهدي مصطفوي و غلامرضا اميرخاني برگزار شد. جریانهای دانشگاهی مخالف شیعه در جهان عرب بررسی شد چهارمین نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی(ع) با موضوع «جریانهای دانشگاهی مخالف شیعه در جهان عرب و لزوم فهم آن در تحقق آرمانهای وحدت‌آفرین امام علی(ع)» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. چهارمین نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی(ع) با موضوع «جریانهای دانشگاهی مخالف شیعه در جهان عرب و لزوم فهم آن در تحقق آرمانهای وحدت‌آفرین امام علی(ع)» برگزار می شود. سخنران این نشست دکتر کامیار صداقت ثمر حسینی و دبیر آن دکتر مریم صانع پور است. نشست «كلام و علوم اجتماعي» برگزار شد به همت گروه كلام و دين پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و همكاري گروه علوم اجتماعي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمي «كلام و علوم اجتماعي» برگزار شد. نشست علمي «كلام و علوم اجتماعي» به عنوان اولين نشست مشترك گروه كلام و دين پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با گروه علوم اجتماعي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسين بستان، عضو هيئت علمي و مديرگروه علوم اجتماعي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران اين نشست علمي به موضوعاتي نظير مفهوم شناسي علم كلام و علوم اجتماعي، تأثير علم كلام بر مباني جامعه شناسي، تأثير علم كلام بر حوزه هاي جامعه شناسي و درنهايت تأثير جامعه شناسي بر علم كلام پرداخت.


۱۳۹۳/۱/۳ - ۱۰:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن